Minullakin on löysä tuleva viikko, ja sovinkin jo pitkäaikaisen toverini kanssa, että menen hänen kotiryhmänsä palaveriin vähän tavallista kauemmaksi. Olen huomannut, että on kiva ja hyödyllistä tavata välillä uusia ihmisiä uusissa ryhmissä. Meitä onneksi on joka puolella Suomea samoissa touhuissa.
Hei Janette!
Poikkeusaikoja elämme. Alkoholia silti on saatavana. Sitä vastaan ei kannata taistella - tänään ei tahdonvoimaani tarvitse käyttää alkoholia vastaan. Jospa sulle on jäänyt muutamista palaverikäynneistä jonkun puhelinnumero kännykkäsi muistiin? AA:n auttavia puhelimia on joka puolella Suomea. Niihin voit soittaa.
Moi Janette!
Minäkin sössin, mutta en tällä kertaa juomaputkella, vaan kertajuomisella.
Morkkis menee ajan myötä ohi. Toivottavasti saat tarvitsemaasi apua. Tärkeintä on jokapäiväinen päätös olla juomatta. Juomisen hinta on sen tuomaan hyötyyn liian kova.
Olen jatkanut aktiivisesti käyntiä AA:n nettipalavereissa ja suosittelen niitä kyllä lämpimästi kaikille Tuntuu jo ihan siltä, että tällä voisi päästä pidemmästäkin raittiudesta kiinni. Tsemppiä kaikille näihin poikkeusoloihin!
Täällä ollaan raittiina edelleen ja minusta on kaiketi pikkuhiljaa kehkeytymässä nettipalavereiden suurkuluttaja . Vaikka olenkin aiemmin käynyt AA:ssa, niin nyt tuntuu, että alan vasta saada jutun juonesta kiinni. Tilasin AA-huumassa kotiin myös AA-kirjallisuutta ja hankin itselleni kummin.
Mielihaluja ei ole ollut, mutta koska olen muutoinkin niin impulsiivinen, niin eiköhän niitäkin vielä tule ihan puskista yllättäen.
Olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että töitä on vielä, ja onneksi olen saanut nyt uppoutua niihin, jottei tarvitse velloa korona-ahditustuksessa. Huomaan kuitenkin, että eristäytyminen alkaa pikkuhiljaa vaikuttamaan mielialaan.
Tsemppiä kaikille tähän erityistilanteeseen ja mukavaa pääsiäistä!
Täällä ollaan raittiina edelleen . Mielihaluja on alkanut olla satunnaisesti, mutta ne ovat onneksi menneet ohi nopeasti. Mielihalut ovat ilmenneet aina jonkin voimakkaan tunnetilan jälkeen, joten todennäköisesti liittyvät tarpeeseen turruttaa tunteita. Uskon, että näistäkin päästään eroon, kunhan saan omaksuttua uudet työkalut ja ajattelutavat.
AA:n nettiryhmissä olen käynyt säännöllisesti ja ryhtynyt tekemään ohjelmatyötä. Kaksi ensimmäistä askelta ovat melko “helppoja” omalta osaltani, mutta kolmannen kanssa tarvitaankiin jo aktiivista toimintaa ja päättäväisyyttä. Haluan tehdä ohjelman huolella ja hyvin, joten otan kaiken vaadittavan ajan kolmanteen askeleeseen.
Jotenkin sisälläni on herännyt ihan uudenlaista toivoa ja vaikka kaikki ei ole lähelläkään ihanaa tai täydellistä, niin luotan enemmän tulevaan. Hyvä tästä tulee, päivä kerrallaan
Morjes, Janette.
Rupesin lukemaan tätä viestiketjua lähinnä otsikon takia. Aika osuva itsellekkin. Sama aine ollut ongelmana jo 20 vuotta ja suuri ongelma viimeiset viisi. Ikänä ei ole päässyt niin sanotusti “kuninkaan” herraksi, vaan aina selvän putken jälkeen istunut matkustajan paikalla. Varmaan täällä on monella samanlaista kokemusta. Nyt taitaa olla kahdeksas päivä menossa. Tähän sain buustia kun katoin avominnen sivuilta sen noin 2,5-tuntisen infon. Oli mun mielestä hyvä ja nyt en tiedä onko sen ansiota, mutta jostain syystä tämä kerta tuntuu erillaiselta… Varmasti ei tule olemaan helppoa, mutta nyt on hyvä tunne.
Kun otsikko on epätoivoinen niin kerron omasta kokemuksesta että onneksi mieli muuttuu.
Ei se ainainen ongelma, ikuinen riippa kaulassa ollutkaan vaikka toivottomalta minustakin aluksi näytti.
Tärkeää on olla valmis uskomaan myös hyvään. Siihen että en tarvitse enää alkoholia, enkä sitten enää ongelmaa mukana kannakaan. Elän. Jos tulee muita ongelmia niin niidnekin kohdalla voi muistaa että selvisin alkoholiongelmastakin, selviän myös tästä.
Iloista uskoa tulevaisuuteen. Se on puoli voittoa.
Tuommoinenkin puhelinyhteys löytyy, mitä tässä viestiketjussa ei ole ollut ja jos tuosta on jollekin koronavankilassa elävälle apua, niin enemmin soitto tuonne kun hakemaan Salesta kaljaa, lue alhaalta ja pysy selvinpäin ystävä hyvä
Hengähdä hetkeksi – Raitis Linja tarjoaa keskusteluapua Raittiuden Ystävien Raitis Linja -puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 12–15. Palvelu tarjoaa keskusteluapua ja tietoa päihdeongelmista, raittiin elämäntavan eduista ja vinkkejä päihteettömään vapaa-aikaan. Puhelimessa on mahdollista tehdä myös alkoholinkäytön riskitasoa mittaava AUDIT-testi. Raitis Linja palvelee numerossa 040 197 4935.
Voitamme viinanhimon erilaisissa vertaistukipaikoissa tai tukeutumalla Plinkkiin - Koska Plinkissä en ole yksin, ethän sinäkään.
Kiitokset imn30 tuosta puhelinnumerosta, täytyy laittaa talteen, jos tulee äkillisiä juomahimoja. Onneksi nyt ei ole ollut mitään mielitekoja ja AA:n ohjelmatyö edistyy hitaasti, mutta varmasti Raitista viikonloppua kaikille!
Hei Janette ja muutkin, jotkut saattavat muistaakin minut parin vuoden takaa.
Löysin tekstitäsi niin paljon yhtäläisyyksiä omaan tarinaani, että oli pakko tulla kirjoittamaan.
Olen myös reilu 30v nainen. Raittiina meni yli 2 vuotta ongelmitta, elämä oli tasaista ja ihanaa. Kesällä 2019 oli kiva hörppiä joskus alkoholitonta olutta, kerran kävi niin että holiton olit loppui kesken ja otin yhden normaalin kolmosen. Sen juominen jopa ahdisti, mutta ei mitään mielitekoja siinä herännyt. Aloin juomaan holittomien ohella ykköstä. Ei ongelmaa vieläkään, muka. Pikkuhiljaa ykköset jäivät vähemmälle ja kolmoset tulivat tilalle. Kuukausia meni tässä ja lopulta huomasin, että ne ykköset jäivätkin aina juomatta ja pelkkää kolmosta meni.
Noh, tilanteeni nyt? Välillä päiviä juomatta, huomaan että eipä ollut vaikeaa, ja taas mennään. Määrät vastaa jo ennen lopettamista vastaavia, jopa suurempia. Vauhdilla känni päälle, välillä oksennus ja nukkumaan. Itseinho on toisinaan hirveä. Olen sentään sinkku ja asun yksin joten ei tartte piilotella keneltäkään, ihan voi vetää sidukkaa kotonakin.
Ero tarinoissaamme se, että minulla sitä ei edeltänyt mikään vaikea tilanne, vaan kaikki oli supermallikkaasti. On edelleen. Unelmatyö ja koti, kuitenkin tuntuu että tarvitsen jonkun elämää vetävän asian, sen intohimon mitä tehdä. Nyt se tuntuu olevan alkoholi eikä mitään sijaistoimintoa löydy. Tiedän ettei näin voi jatkua ikuisesti, en vielä ole niin pohjalla kuin aikoinaan olin, enkä haluaisi sitä pohjaa saavuttaakaan.
Toivottavasti sinulla menee raitistelun kanssa paremmin.
Kiitokset Nymeria kun jaoit omaa tarinaasi ja tsemppiä kovasti! Näin jälkikäteen ajateltuna, olisin varmasti itsekin retkahtanut, oli elämäntilanne mikä tahansa. Ulkoiset olosuhteet antoivat siihen vain hyvän syyn
Täällä tuli jo kaksi kuukautta tätä raittiutta täyteen. Edelleen olen hyvin luottavaisin mielin rakentamassa raittiin elämän perustuksia AA:n avulla
Muuttorumba parhaillaan päällä, huh mikä homma! Ihanaa kuitenkin päästä asuntoon, johon ei liity juomismuistoja. AA-ryhmät on nyt sattuneesta jääneet vähemmälle, mutta huomenna menen varmasti.
Toivottavasti raitistuminen etenee siihen malliin, jotta huomaa, ettei alkoholi ole ongelma ollenkaan, kun huomaa miten raitis elämä ottaa ja vie, kun huomaa rakastuneensa elämiseen ilman päihteitä. Siinä se.