Voi Parveke, uskomatonta miten olet tiivistänyt tähän niin oivaltavasti niin monta samaa asiaa, jotka minäkin olen kokenut!
Minäkin yritin alkuun elää normisuhteessa ja ihmettelin, miksi ei onnistu. Yritin tehdä oman osuuteni hyvin, toivoin ihan tavanomaista puolisoiden välistä tukea, asioista keskustelemista ja sopimista, tavanomaisia arkisia asioita, perhetapahtumia ym.
Meidän monien tarinat todellakin toistavat lähes samaa kaavaa. Vivahde-eroja tietysti on. Meillä pelattiin hylkäämispeliä. Exäni hylkäsi minut monta kertaa ja palasi sitten jonkin ajan kuluttua “muuttuneena” takaisin. Kun sitten lopulta näin ja myönsin tämän pelin luonteen ja kerroin siitä exälleni, ei hän ymmärtänyt sitä lainkaan. Minun todellisuudentajuni oli siis jo herännyt, mutta hän eli täydellisessä kieltämisessä. Mitään muuta ongelmaa ei hänen mielestään ollut kuin “sinä vain et rakasta minua tarpeeksi”. Ja minä olin yrittänyt kaikin tavoin, mitä vain suinkin keksin ja ymmärsin, “rakastaa” häntä, mutta en koskaan onnistunut!
Tämän pelin tai kaavan havaitsemiseen vain menee niin turkasen monta vuotta, että harmittaa ihan. Siksi tuossa aiemmin kirjoitin, että sen alkoholistin tarkkeilemisesta pitäisi yrittää luopua ja alkaa tarkkailla itseään. Miten sairasta oma toiminta voi olla. Miksi minäkin hyväksyin ne hylkäämiset, annoin aina anteeksi, uskoin sinisilmäisesti muutoksiin? Olen oikeasti ihan fiksu nainen! Mutta jokin käsittämätön läheisriippuvuus, jota luulin rakkaudeksi, hylätyksi tulemisen pelko, yksin jäämisen pelko, häpeä…monet tunteet, joita en alkuun edes tunnistanut pitivät minua siinä kiinni.
Ja tuo energian vieminen, jonka mainitsit. Minulla eroprosessi kesti viisi vuotta, VIISI vuotta! Ja koko ajan vei ihan hirveästi energiaa. Just ja just jaksoin käydä töissä ja hoitaa muut asiani. (onhan sekin silti aika paljon
) Ajatukset pyörivät tosi paljon alkoholistissa ja meidän suhteessa. Mutta tein sinnikkäästi töitä sen eteen, että pääsen selville vesille. Muistan miten Al-Anon-ryhmässä sanoin, että tavoitteeni on parantua läheisriippuvuudesta! Siksi olen käynyt jatkuvasti ryhmässä, lukenut paljon, käynyt läpi alkoholistisuhteen käänteitä ja tunteitani kummini (tukihenkilöni) kanssa, kirjoittanut tapahtumia ja oivalluksia muistiin ja välillä palannut niihin. Olen myös seurannut tätä päihdelinkkiä, koska se on monta kertaa palauttanut todellisuudentajuni, kun olen alkanut uskoa alkoholistin perusteluja ja vetoomuksia.
Olen ymmärtänyt ja hyväksynyt, että olen vakavasti sairastunut alkoholistisuhteissa, minulla on taipumus hyvin nopeasti palata samoihin sairaisiin kuvioihin, joita olen ennen noudattanut, jos en hoida itseäni. Luin kerran jostain, että alkoholismin hoito AA:ssa on oman itsen jatkuvaa aivopesua. Niin on minunkin kohdallani. Läheisriippuvuuteni hoito Al-Anonissa tai muilla keinoin on jatkuvaa aivopesua! Onneksi sinnikäs työ myös kannattaa, sillä nyt olen ollut jo vuoden aika tukevalla pohjalla. Tunteeni eivät heittelehdi enää, en ikävöi enää, tunnen oloni usein hyvin onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Olen alkanut harrastaa uusia asioita, joista saan iloa elämään, ja opiskelen lisää. Työkin maittaa aivan eri tavalla. Olen alkanut nauttia elämästä. Uusi elämäntehtäväkin on hakusessa, ja on tainnut löytyäkin jo. Eikä se ole alkoholistimies 
Siskot, alkoholistisuhteen jälkeenkin on elämää