AAA - asiallinen AA-ketju

Sillä ei ole paljoakaan merkitystä kuinka muut ihmiset suhtautuvat juomattomuuteesi tai juomiseesi.

Se taas on erittäin tärkeää kuinka itse suhtaudut siihen.

Oma suhtautumiseni on ollut jo pitkään sellainen että en voi vaaratta juoda alkoholia joten en siis juo sitä lainkaan.

Kyllä tässä alkaa jo hiljalleen tulemaan sellainen tunne että minua varten tislattu alkoholi on jo juotu.

Nykyisin voin jo itse valita otanko vaiko en ota - ja valinta on helppo. Juoma-aikanani en voinut oikein loppuaikoina ainakaan valita. Usein olin aamulla päättänyt pysytellä selvin päin mutta sitten olinkin jo illalla humalassa ja seuraavana aamuna krapulassa jota yleensä parantelin juomalla eli samalla konstilla jolla olin krapulan hankkinut. Vaikuttaako viisaan touhulta ? Minusta ei vaikuta.

Alkoholismi on itseasiassa erittäin heikentynyt, tai lopulta kokonaan menetetty KRAPULANSIETOKYKY :smiley: :smiley: :smiley: Homo Sapiens kokee krapulan pieninä vatsanväänteinä tai päänsärkynä joka puranalla hoituu. Jos emme ole juoneet ja sairastumme mahatautiin. Meillä ei tee mieli ottaa siihen Gepardia lääkkeeksi. Samallatavalla Homo Sapiens kokee krapulan…

Mutta Homo Alcoholist kokee krapulan henkisenä tuskatilana ja tietää että tuo tuskatila valuu kuin vesi hanhen selästä kun saa lisää Gepardia naamariin… Me kaikki Homo Alcoholist lajiin kuluvat ihmiset tiedämme kuinka ihanan Onnen Tunteen se poisvaluva paha olo saa aikaan… :wink: :mrgreen:

Tuo oli itse asiassa aika hyvin sanottu ! :smiley: On tuossa totta.

Se perustuu omiin kokemuksiin rapulista :smiley: :laughing: RAPULA on se pääpointti siinä miksi alamme juoda jälleen… “Pidetään se yksinkertaisena” -sanoi kuuluisa Bill W… ja sitä se onkin. Alkoholismi on hyvin,hyvin yksinkertaista. Jos olisi mahdollista olla täydessä kännissä koko ilta pilkkuun saakka ja aamulla herätä kuin ei ois “rukiita myötykään” aivan samassa tilassa kun olisimme menneet nukkumaan kello 22 illalla… se ois NAPS!! ja alkoholismia ei olisi olemassakaan… Emme ole menettäneet kykyämme säännöstellä juomistamme - olemme menettäneet kykymme sietää RAPULAA!!

Ja pahempi on henkinen krapula, jota haluaa uudella oluella turruttaa. Unohtuvat huonot teot ja ajatukset.

Ihan asiaa noissa Kalevin krapula-teorioissa.

Putkijuominenhan lienee pelkkää pitkäksi venynyttä krapulan parantamista ja vierotusoireiden välttämistä.

Vinetto joskus mainitsi hyvin, että alkoholi ei tällöin enää ole nautintoaine vaan pelkkä huumausaine, jota käytetään toimintakyvyn ylläpitämiseen ja olon pitämiseen jotenkuten siedettävänä.

Tjoo, ompa sitä joskus itsekin tullut koettua kun keppanaa tai siideriä pitää juoda ämpäri vieressä siltä varalta että juomaa lentää pikaisesti samaa tietä ylös kun sitä saa alas.
Hieman masokistinen tapa “pitää hauskaa” siis. :laughing:

Kiitos Kalevi valaistuksesta. Pelastit päiväni- tuon määritelmään mukaan en olekaan alkoholisti!!! Mullahan oli kierrokset lähes ympäri vuorokauden päällä. Krapulasta ei vuosikausiin tietoakaan. Löysin aamuisen PELASTUSKULAUKSEN! Jipii ja hallelujaaa! :laughing:

Sampson osui aika ytimeen tuossa henkisessä, moraalisessa krapulassa. Se nimittäin laittoi jatkamaan juomista eikä niinkään käsien tärinä tai diarrea. Mutta ne eilisillan kaameat episodit ja lausutut sanat, jotka aamuyöllä hiipivät tajuntaan, olivat yhtä helvettiä jo melko varhaisessa juomisen vaiheessa.

Mutta vaikka juomisen jatkaminen voitaisiin osin selittää tuolla henkisen, moraalisen ja fyysisen krapulan huonolla sietokyvyllä niin juomisen aloittamista se ei selitä.

Joskus olin jo ollut hyvän matkaa raittiina ja vielä aamulla päättänyt jatkaa raitista taivalta muistaen kaikki edellisen juomaputken kaameudet mutta sitten saman päivän iltana olin jo juonut itseni tolkuttomaan humalaan. Koko juomista vastaan puhuva rakentamani motiivien varasto romahti kuin pelikorteista tehty korttitalo kun se viimeinen ja ratkaiseva kortti laitettiin.

Menin siis lukemattomia kertoja samaan vipuun. Hylkäsin kaikki juomista vastaan puhuvat järkisyyt ja annoin itselleni luvan huumata itseni vielä kerran. Tämä johti sitten mainittuun juomaputkeen joka juomakaaren loppuvaiheissa loppui sitten aina jotenkin katastrofaalisesti eikä suinkaan oman tahtoni tekemän suunnitelman mukaisesti. Olinpa todella kusessa, sitä itse kokonaan tajuamatta, kun en voinut valita juomiseni aloitusajankohtaa enkä sen hallittua lopetusajankohtaa !

No nyt ovat toisin asiat ja voin valita sen aloitusajankohdan. Ja siksipä en tänäänkään ole juonut pisaraakaan.

No juomisen aloittamisen syyt (ei rapikseen)

1.Olen POIKAMIES…PITÄÄ lähtee iskeen votakoita… (kuvittelin olevani adonis&komee…jne)
mutta oikeasti olenkin ruma läski (nyt sen tajuan)
2.TYÖ!!! “ei jumalauta…PAKKO NOLLATA”

1.Päässä alkoivat syntyä mielikuvat kiimaisesta tanssista tanssilattialla jossa doorikset ihallevat mun podiksia. Ja mielikuvat siitä kuinka nappaan naisia… (hekumoin näillä ajatuksilla ja ne saivat kepardihimon nousemaan pilviin)
Mutta todellisuudessa päästyäni känniin se turrutti myös tuon naiseniskemistarpeen ja nautin baat5eris kepardia vain kiihtyvällä tahdilla pätyen siihen että tulen himaan yksin (tosin muistamatta miten olin tullut) ja aamulla kepardi taas maistuu :frowning:

2.tämän kohdan kaljat olivat puhdasta hermokalijoo… ei vaan kestänyt enää todellisuutta että joutuu paiskomaan tuota paskaa työtä…

Aika ytimekkäästi ilmaistu ja vinha perä molemmissa. Tri Bob (se oli siis tri Bob eikä Bill W) olisi iloinen ja sanoisi “Keep it simple” :smiley:

Kohdan 1) mukainen putoaminen minulle tuli yhtenä keväänä 80-luvun puolivälissä. Olin syönyt antabusta ja päättänyt lopettaa juomisen. Yhtenä kevätlauantaina, juuri kun olin vaihtanut ihanat kevyet kesäkengät jalkaan, dallailin kaupungilla. Ilmassa oli sitä upeaa fiilistä mitä vain keväisin voi kokea,valo oli jotenkin erilaista jne. Sitten menin vain jotenkin jumiin ajatuksissani ja hirveä pakkomielle saada viinaa ja hauskaa ilonpitoa. Ei tollaisissa tilanteissa kertakaikkiaan ollut resursseja ajatella kovin pitkälle eteenpäin. Kipaisin kesäkengilläni siihen aikaan tunnettuun ravinteliin eli Baccukseen (jonka mainoslausekin oli Yx Sex.Baccus). Sinne vaan sekaan ,mitä helvettiä tässä ajattelemaan omaa alkoholismi sairautta…kerran eletään ja kerran kuollaan…

Aamulla heräsin punkassani kaameassa jysärissä, en muistanut edellisestä illasta juurikaan paljoakaan,olin vain häilännyt siellä sun täällä kapakassa. Huomasin ettei takkia löytynyt mistään ja se oli paha paikka kun se oli ainoa kelpo kevätrotsi (siihen aikaan ei vaatehankinnat olleet listoilla ykkösenä). Menin Baccuksen ovelle iltapäivällä takaisin, jossa hieman tylyn näköinen portsari kertoi että hän oli joutunut kantamaan minut ulos ja olin ollut helvetin punainen kasvoiltani ja epäilipä minulla olevan kova B-vitamiininpuutos…poke ei näet hiffannut antabus.reaktion oireita. Sain takkini ja en sen koommin käynyt ko. kapakassa ja eipä sitä enää olekaan.

Tuossa muistona ko. ravintolan tulitikkuaskin etiketti :smiley:

Ihminen on vaan niin yksinkertainen olio…(JOPA nainenkin) Juomaan alkoholisti alka ku tietyt kuvitelmat saa ylivallan… esim näin

On Pe-iltapäivä…Kireäfarkkuisia dooriksia dallailee kaduilla… Työpäiväsi on juuri päättynyt. On se perjantaitunne päällä…Mielesi syöttää nähdessäsi nuo mimmit mielikuvaa… “ne lähtee tänään bailaan… ne lähtee tänään bailaan” Jokainen vastaantuleva on lähdössä (mielessäsi) baariin bailaamaan… Mielesi hekumoi…“Kun illalla joraan tanssilattialla, nuo mimity iskevät mulle silmää… siemailen sivistyneesti drinkkejä ja pokaan “chiksin” :laughing: :laughing:” Muutut holistisessa mielessäsi casanovaksi

Näin jokainen järjen ääni vaikenee ja mielikuvasi ovat saaneet sinusta ylivallan… ja NAPS!!!
Gepardipullo auki napsahtaa… :laughing: :laughing:

Tottumukset ovat kuin maastoon kovassa käytössä tallaantuneita polkuja. Kummalliseksi asian tekee se, että kuljemme samoja reittejä siitä huolimatta, että ne eivät vie sinne, minne haluaisimme mennä.

-Tuntematon ajattelija-

Omistaako AA tosiaankin “yhdistyksenä” tai toveriseurana kiinteää omaisuutta, kuten vaikkapa kesämökkejä tms. :question:

Miksei niillä saisi olla parinkymmenentuhannen neliön järvenrantatontteja mökkeineen? Tällaisesta lomanviettopaikasta kuulin Suomessa käydessäni. :question:

Tottakai saa olla. Siksi kysynkin. Haluan sinne!

Ei omista. Eihän kesämökki tms. ole mitenkään oleellinen asia alkoholistin raitistumisprosessissa.

AA-toiminta pyöritetään niillä roposilla jotka kertyvät lippaaseen palavereista. Jos joku päättäisi vaikkapa testamentata kesämökkinsä niin sen vastaanottamisesta kieltäydyttäisiin.

Ryhmät nyt omistavat yleensä kahvinkeittimen ja termoskannun. Ainoa rekisteröity yhdistys on Suomen AA-kustannus ry. (Anonyymeilla Alkoholisteilla Bill.W,n ystävät Ry ) koska Suomen lainsäädäntö edellyttää tiettyjä muotoseikkoja kustannustoimintaa harjoitettaessa. Kustannuksella on muutaman kuukauden vararahasto toimintaa vartensa ja eipä juuri muuta.

^
No tuotahan minäkin arvelin. Mies Metsänreunasta kuitenkin kertoi toisessa ketjussa käyneensä AA:n kesämökillä. :astonished:

Ja Andantekin on kuullut lomanviettopaikasta? Aloinkin jo ihmetellä että miksei mulle oo kerrottu mä haluun heti huvilalle! :smiley:

Yksityiset AA:n jäsenet voivat tietysti muodostaa omia porukoitaan ja mökkeillä jne. mutta itse AA:n kanssa näillä ei ole mitään tekemistä. Tälläinen yhteisöhän on esim. pääkaupungin ilmeisen suosittu Soldis jonka omistaa VVA Ry. AA:laisethan viettävät vapaa-aikaansa tuolla. En tarkemmin tiedä millainen diili heillä on tuon VVA:n kanssa kun en itse siellä oleile.Oletan että AA:laiset osallistuvat paikan kunnossa- ja ylläpitoon ja voivat sen perusteella käyttää paikkaa.

AA ja sitä sivuavat mitä moninaisimmat ilmiöt tahtovat mennä sekaisin julkisissa keskusteluissa. Esimerkiksi AA:lla ja Minnesota-hoidolla tai Kalliolan klinikalla ei ole tekemistä keskenään. Mainitut hoitomuodot käyttävät kylläkin AA:n metodeja mutta tuo 12 askeleen ohjelmahan on vain yleispätevä kokonaisuus jota kaikki voivat matkia.

Psssst! Totuus on, että tiedän tästä vähän enemmänkin, mutta en tohdi kertoa koska pelkään raitistelumafian kostoa. :laughing:
Vaikka tottakai on ihan OK jos tällaisia paikkoja on. Samantekevää käyttäjille kenelle ne kuuluvat. Lomailijoille paikka on ihanteellinen ja erittäin edullinen. Itse en ota tarjousta missään muodossa vastaan koska se velvoittaisi minut hyväksymään kirjainkerhon ajattelutavan tai ainakin olemaan kritisoimatta mitään sanomaan kuuluvaa. Tätä tarkoitin namusetätoiminnalla!
Enkä minä ole missään suhteessa niin puutteessa, että laittaisin selkärankani ja vakaumukseni naulakkoon laulaakseni jollekin sopivaa säveltä. No way!

Tuo AA:n kesänviettopaikka jossa viimeksi kävin, ei ollut AA-ryhmän omistama, vaan vuokralla.

Ja se rahankeräys paikalla oli just sitä varten että sillä maksetiin vuokra, sähkö jne.

Se on sitten eri asia, jos joku yhdistys haluaa venkoilla siten että ne sähkösopimukset jne tehdään muodollisesti jonkun jäsenen nimiin… miten nyt missäkin asioita halutaan hoitaa.
Joka tapauksessa kysymyksessä oli siis selvästi AA-toimintaa varten vuokrattu rantamökki… ja entäs sitten?

Parhaasta päästä raitistavaa toimintaa, suunnata mielenkiinto vaikka kalastukseen selvässä seurassa viikonloppukaljoittelun asemesta.

Ja jos siinä sitten määrättyinä kellonaikoina oli puheeenpitoharjoituksia ja seinät ja hyllyt asiaankuuluvaa AA-tiedotusta pursuivat, niin mitäpä sitten siinäkään… ihan mukavasti siellä minäkin jonkun ehtoopuhteen köllöttelin ja AA- kirjallisuutta lueskelin… enkä edes kipeäksi tullut.

Totta kyllä, en halunnut sen enempää kiinnittyä tuohon, kun kerran siitä ideologiasta olen vahvastikin eri mieltä. Mutta, tutustuin, ja osaltani tietysti käyttäydyin silleen…sopivasti… eli en nyt tietysti heidän tiloissaan juuri omia mielipiteitäni raitistumisesta, filosofiasta, maailmankatsomuksista ja elämänhallinnasta esille tuonut. Joskus on parempi pitää suunsa kiinni, kylässä kun on.

Mutta mukavia ovat muidenkin päihteetöntä toimintaa edistävien ja ylläpitämien yhdistysten mökit ja tilat.

Niin, joskus ihan pikkuisen tulee täällä plinkissäkin sellainen olo kuin olisi AA:n tiloissa kyläilemässä… erilaisia ideologioita ja elämänkatsomuksia kun ei oikein saisi vertailla tai ainakaan arvostella. Sellainen puolueeton maaperä olisi tietysti mukava, eri oppirakennelmien ja toimintasuunnitelmien vertailu ja avaaminen kai olisi sitä kehittävää keskustelua.