AA:n toimintamallia ohjaa 12 perinnettä, jotka kuvaavat niitä asioita, joihin toiminta perustuu. Jopa nämä 12 perinnettäkin kuvataan pelkkinä ehdotuksian, joiden on käytännössä havaittu olevan hyödyllisiä toimintamalleja AA-ryhmille.
Aivan olennainen asia on, ettei AA:ssa ole olemassakaan mitään sellaista “ylempää tahoa”, jonka kanssa ylipäätään voisi sopia jostakin. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei kukaan edes voi kertoa, mikä on “AA:n” mielipide. Yksittäisiä AA:n jäseniä toimii omallakin paikkakunnallani erilaisissa yhteistoimintaelimissä ja on aika tavalla virheellistä ajatella, ettei AA:n jäsenkunta olisi verkostoitunut tai mukana verkostoissa.
No, kaikenkaltaisia yhdistyksiä ikäni kolunneena olen huomannut että eivät ne viralliset liturgiat aina ole niin merkittäviä.
Paikallisten yhdistysten oma yhteistyöhalu ja avoimuus kai ratkaisee, eiköhän niitä ylätason “suosituksia” aina voi vältellä.
Pääasia kai on se, että sitä tehdään mikä milloinkin tarpeelliselta ja ajankohtaiselta tuntuu.
Ihan hyvässä yhteistyössä olen joskus paikkakunnan päätäjiäkin saanut mukaan edesauttamaan asioita kun ensin on löytynyt sovinnollinesta yritystä tarpeeksi monenlaisten yhdistysten välille.
Onpa toisinaan samassa porukkassa ollut niin puolueita eri laidoilta, uskonnollisia yhteisöjä, sosiaalialan, mielenterveyskuntoutujien, päihdeongelmaisten, marttojen, työttömien ja kalastusseurojen porukoita ja uskon että jossain sentään AA-ryhmätkin ainakin joissakin asioissa ovat valmiita yhteistyöhön.
Minun kohdalleni on sattunut hiukan ärripurribunkkeristakatsovia mutta eiköhän se täälläkin joskus muutu mukavammaksi.
En lainkaan väitä, etteikö heikennyksiä olisi jo tullut ja lisää tulossa.
Siksi ihan varmasti tarvitaan niin AA, A-killat, EHYT ry, raittiusliitot ja muut yhteisöt joissa ihmiset voivat voimiaan yhdistää.
Kuitenkin, ettei nyt Ketostixin puheenvuoron jäljiltä ihan kenenkään yöunet menisi, niin lainaan tähän päihdeasiamiehen sivuilta, usein esitetyistä kysymyksistä pari:
[b]"1. Hoitoon pääsy
Olen käynyt terveyskeskuksessa ja A-klinikalla avohoidossa, mutta se ei tunnut enää riittävän, vaan pitäisi päästä laitoskuntoutukseen. Pitääkö maksusitoumus myöntää ?
Päihdehuoltolain mukaan palvelut tulee järjestää ensisijaisesti avohuollon toimenpitein siten, että ne ovat helposti tavoitettavia, joustavia ja monipuolisia. Mikäli asiakkaalla on laitoskuntoutuksen tarve, tulee hänen hakemuksensa laitoskuntoutukseen hyväksyä. Laitoskuntoutuksen tarve on syytä tuoda esille, kun menet seuraavan kerran terveyskeskukseen, sosiaalitoimistoon tai A-klinikalle.
Mulla on jo pitkään jatkunut päihdeongelma, eikä sossussa luvattu hoitopaikkaa, kun rahat on kuulemma loppunut, mitä teen ?
Päihdehuoltolain mukaan palveluja on annettava asiakkaan avun, tuen ja hoidon tarpeen perusteella. Hoitoon pääsyä ei saa hylätä vetoamalla määrärahojen puutteeseen, vaan päihdekuntoutuksen tarve tulee aina selvittää. Vetoa päihdehuoltolakiin (7§), ja jos ei tehoa pyydä päätös kirjallisesti ja vie asiasi päätöksessä mainitun muutoksenhakuelimen käsittelyyn. Muutoksenhakuohjeet löydät päätöksestä.[/b]
Lainsäädäntö on, niimpä! Päihdehuoltolaki velvoittaa kunnat järjestämään päihdehoidon joko itse tai ostopalveluna. That’s it, suunnilleen.
Tuon lakipykälän pystyy nimellisesti täyttämään melko halvallakin ja vähäisellä satsauksella.
Kunnat soveltaa lakia ihan omilla tavoillaan, ja isoja eroja on jopa pääkaupunkiseudun sisällä, saati jossain maakunnissa.
Muuten päihdeongelmaisethan on erittäin hanakoita pitämään puoliaan. Kaikista sosiaali- ja terveysalan asiakkaista varmaan päihdeasiakkaat on keskimäärin kaikkein tietoisimpia oikeuksistaan, ja hanakoimpia niitä penäämään.
Hassua kyllä, samalla päihdehoito on eniten ehkä lapsipuolen asemassa sos.terv.kentässä.
Uskon, että kunnissa kierretään lakia. Liikutaan siinä rajoilla joissa jotenkin lain kirjain täytetään mutta ei ehkä lain henkeä.
Ja säästöihin vedotaan vaikkei sentään uskalleta kirjallisesti ilmoittaa että hoito evätään koska ei ole rahaa.
Osa päihdeongelmaisista varmasti myös vaatii oikeuksiaan, mutta monella (ainakin monella minun tuntemistani) päihdeongelmaisilla ei ole siinä juomisen ja muun eläämänhallitsemattomuuden tohinassa jäänyt aikaa esimerkiksi lainsäädännön seuraamiselle, virstokäytäntöjen opettelulle ja semmoiselle
On poikkeuksia, on. Lähes ammattilaisia jotka osaavat nyppiä etunsa mennen tullen…
Sitten tullaan muuten siihen, että säästöjä vaativat ryhmät , eli ne joille hyvinvointivaltio on menoerien summa eikä hyvinvoinnin summa, on eduksi laittaa sosiaalipuolenkin eri ryhmät kilpailemnaan keskenään. Päihdepuoli saattaa hyvinkin jäädä siinä vähemmän arvostettujen joukkoon.
Kysymys kuitenkin, meidän vertaistukijoiden ja kansalaistoimijoiden puolelta, tulisi pitää siinä että hyvinvointiyhteiskunnan alasajoa kokonaisuutena vastustetaan.
^ Tarvitaan oikeeta välittämistä, eikä pelkkää nippelitiedoilla pätemistä.
Välittämistä toisista ihmisistä, ja välittämistä apua tarvitsevista ihmisistä.
Apua ja tukea voi saada sieltäkin, missä ei oteta kantaa päihdeasiamiehen tehtäväkenttään.
Asunnottomatkin tarvitsee konkreettisia toimia, eikä vain sitä että kerran vuodessa (17.10.) käydään näyttäytymismielessä bostaamassa jossain Asunnottomien yössä, ja sitten mennään takas oman kämpän lämpöön haukkumaan vertaisryhmiä.
Vaikka mitäpä minä siitä jeesustelen, kun moiseen olen joskus syyllistynyt itekkii.
Hyviä yötä ja kauniita unia, oman asiamiehen kuvia. : )
Tottahan se on.
Konkreettisia tekoja ja toimia tarvitaan. Ja siinäkin olen samaa mieltä että nippelitiedot on vain nippelitietoja. Kokonaisuutta tarttis katsoa ja -tosiaan, tehdä jotain.
Kai tässä nyt sitten on asiallisuutta tälle illalle tullutkin… huomenna voi jatkaa tai palata vaikka jutunkerrontatasolle…on mulla äänekkäistä perheriidoista ja lentävistä lautasista muitakin juttuja…
Tai jos kumminkin antais niitten olla ja mieluummin jotain asiaa… katsotaan nyt.
Tuo kyllä varmaan pitää ainakin nykypäivinä pääosin paikkansa että päihdeongelmaiset ovat tiukkoja vaatimaan. Mutta se ei pidä kaikkiin sillä on myös hiljaisia, omaan arvottomuuteensa ja häpeäänsä kietoutuneita jotka eivät osaa penätä edes oikeuksiaan. Näin oli jo muuten AA:n alkuaikoina ja Bill W käyttää heistä nimitystä “yksinäiset sielut” ja tähdentää että nämä ovat niitä tärkeimpiä ryhmään tulijoita ! Ei ollenkaan tyhmä mies tuo Bill W
Itse olin aikoinani juuri tuollainen - tosin vain krapulassa. Onneksi tapasin A-klinikalla viisaan lääkärin joka tuuppasi minut Sosiaalisairaalaan.
Ilman tuota tuuppausta olisi hautakiveni saanut kiillottaa jo useampaan kertaan .
Mikään ei estä perustamasta omaa liikettä AA mallina mutta vaikkapa tuo hengellisyys riisuttuna. Itse asiassa tämän tapaisia yrityksiä on tainnut ollakin joskus 70-luvulla Suomessakin mutta eivät ole saaneet oikein tuulta alleen syistä jota en tarkemmin tiedä.
Filosofi Pertti “Lande” Lindfors oli yksi idean kannattajia. Tuosta linkistä lisätietoa
Minusta AAn yksi tosi hieno asia on juuri se, että ateistit,eri uskontokuntia, omia uskonvirityksiä, asiaa ajattelemattomat, erlaisia hengellisiä virityksiä edustavat tai hengellisyydestä piittamattomat ihmiset voivat ja pystyvät olemaan yhdessä. Yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä kolma taas sitten jostain ihan muusta. Aika harvassa paikassa on sellaista suvaitsevaisuutta ja kuuntelemista kuin AA-ryhmässä voi olla.
Tosiaan, jos on sitä mieltä että jotain pitää kirjoittaa uusiksi tai alkaa tehdä uudella tavalla, kannattaa itse ryhtyä tuumasta toimeen.
Vertaisryhmän ainakin voi perustaa ihan kuka tahansa melko helpostikin. Eräs tuttu esim. perusti oman 12 askeleen ryhmän oman päihdekokemuksen omaaville päihdetyöntekijöille.
Jos joku kaipaa erillistä omaa vertaistukiryhmää vaikkapa ateisteille, skeptikoille, agnostikoille, vasenkätisille tms., niin siitä vain perustamaan och lycka till.
Oi ihanaa kuinka kauniita sanoja! Pitää oikein ottaa talteen siltä varalta että alat kohta taas haukkua sosiaalihuoltoa ja sossutätejä, ja muistat että päihdehoitohan olikin vain ahneiden kapitalistien bisnestä.
No, jos nyt ajatusteni pääasiallinen vika , tällä kertaa, oli se, että “liian kauniisti sanottu” niin mikäs siinä . Pääasia että vika löytyi.
Jos noita kirjoituksiani viitsii lueskella, niin eiköhän sieltä selviä ainakin se, että samalla linjalla tässä olen pysynyt, hyvinvointiyhteiskunnnan ja kansalaisyhteiskunnan kannattajana koko ajan. Minun kohdallani se ei tosin tarkoita sitä että omaan elinikäiseen palkansaantipötköönsä satsaavat virkamiehet olisivat ihan kaiken arvostelun ulkopuolella, eikä sitä että olisi kiellettyä kritisoida yhteiskunnan palvelujen ulkoistamista.
Mutta siinä olen kyllä ihan tosissani, että kansalaisyhteiskunta sinänsä on hieno ajatus, ja kaikkia hyväntahtoisia yhteisöjä todella siinä mukana tarvitaan, ettei homma ihan pelkäksi kilpailuksi mene.
Minua on alkanut kiinnostamaan 3 kk raittiden jälkeen AA. En ole osallistunut yhteenkään kokoukseen, mutta olen kuunnellut Vuoriryhmän nauhoitettu kokouksia ja AA radion lähetyksiä netistä. Lisäksi löysin AA:n suuren kirjan netistä ja olen sitä hiukan lueskellut. Olen vakaumukseltani skeptikko ja ateisti. Pikaisesti kirjoitin ylös miten minä koen 12 askelta.
Tunnustetaan ongelma
Uskotaan että apua voidaan saada
Otetaan apu vastaan
Itsetutkiskelu
Keskustellaan itsetutkiskelusta jonkun toisen kanssa
Tunnustetaan omat heikkoudet ja että niitä täytyy muuttaa
Otamme avun vastaan, että pystymme korjaamaan heikkoutemme
Lista ihmisistä joita ollaan vahingoitettu
Yritämme korjata vääryydet jotka olimme tehneet
Itsetutkiskelun jatkaminen
Henkinen herääminen
Autetaan toisia
Onko tämä ajatusmalli jotenkin oikea tai väärä? Tähän ei liity mitenkään minkäänlainen jumala. Itse olen ehkä kohdassa 2.
Minusta tuo Samposin ajatusmalli on varsin terve ja AA:n ohjelmaan voi suhtautua täysin oman järjen ja askelten kokemisen kautta. Suhtaudun itse hyvin paljon samalla tavalla AA:n ohjelmaan ja olen käynyt myös kokouksissa. Kaikkia 12:sta askelta voi soveltaa “Niin kuin sen käsitämme” periaatteella.
Hei ! Ihan hyvältä näyttää tuo ohjelmasi. Tervetuloa aivan livenäkin paikan päälle
Itselleni tuli hyvin nostalginen fiilis noista vanhoista Vuoriryhmän äänitteistä esim. 1980-luvun alusta. Olen lähes kaikkia puhujia saanut kuulla livenä.
Tuossa linkit vielä Samsonin mainitsemiin äänitteisiin