Kiitos kaikille onnitteluista. Ne tuntuvat hyvältä.
Tämä vuosi on ollut tosiaan ehkä rankempi kuin tulevat vuodet, siis alkoholittomuuttani ajatellen. Olin ensi kertaa selvin päin kokonaisen kalenterivuoden, kaikkine riemuineen ja suruineen.
Alkoholistin logiikka on erikoinen. Jos jokin asia on hyvin, niin sitä pitää juhlia. Juhlimiseen kuuluu alkoholi. Se sopii siihen, koska se nostaa fiilistä ja antaa vapautuneen mielentilan. Alkoholittomuus juhlissa on kuin joisi kylmää kahvia. Kuivin suin oleva ihminen latistaa tunnelmaa ja saa aikaan hämmennystä. Alkoholistin logiikka toimii myös päinvastoin. Surun tai pettymyksen hetkellä tarvitsee lohtua vanhasta kunnon alkoholista. Varsinkin miehet tarvitsevat alkoholia kokeakseen surun tunnetta. Minä tarvitsin alkoholia, jotta sain itkettyä. En koskaan itke selvin päin. Siitä enemmän hetken kuluttua. Alkoholistilla on aina syy juoda.
Menin kesällä naimisiin avopuolisoni kanssa. Tämä naimisiinmeno ei ollut itsestään selvyys. Joulun jälkeen kosin häntä ja päätimme mennä heinäkuussa naimisiin. Rouva sanoikin häiden jälkeen, että ei varmaan oltaisi oltu kovinkana kauaa yhdessä jos en olisi lopettanut juomista. Meidän häämme olivat alkoholittomat. Siellä ei tarjoiltu viinan pisaraakaan. Tämä aiheutti ihmettelyn aihetta monessa. Aloitusjuomana oli alkoholiton erikoisjuoma, jolla ei ollut nimeä. Koin, että menin naimisiin juuri omalla tyylilläni. Häät olivat melko isot. Noin 120 kutsuvierasta. Stressasin pitkään, että pitäisikö sitä alkoholia nyt sitten kuitenkin tarjoilla. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut pilata kenenkään juhlia. Päädyin lopulta ajatukseen: “Jos jonkun juhlat ovat alkoholista kiinni, niin tämä on sitten oiva kasvun paikka ihmisenä” Pidin puheen ja tanssin häävalssin vesiselvänä. En olisi vielä vuosia sitten uskonut. Ne olivat elämäni onnellisimpia hetkiä tähän saakka. Kyllähän sitten loppuillasta osa porukasta kävi ostamassa kaljakaupasta virvokkeita. Se ei minua haitannut. Olen onnellisesti naimisissa. Tästä saan kiittää ainoastaan raitistumispäivääni.
Välillä mietin, että “mitä jos” en olisikaan raitistunut. Mitä jos.
Väliin surkuhupaisa kohtaaminen vanhan kantapaikkani baaritiskillä. Olin eräiden sattumien kautta päätynyt karaokeravintolaan ystävieni kanssa. Kävelin baaritiskille, kuten ennen vanhaan ja sain ystävällisen vastaanoton tutulta baarimikolta: “Moro Vilburg, miten menee?”. Samalla kun hän ääneen ihmetteli, että ei ole vähään aikaan meikäläistä näkynyt, niin hän alkoi vaistonvaraisesti kaatamaan tuoppiin a-olutta, tuota minun vanhaa herkkuani. Sanoin hänelle että tilaan mieluummin limonaadin. Baarimikko kysyi: “Miksi?”, johon vastasin, että en ole juonut enää vuoteen. Olen lopettanut juomisen. Baarimikon ilme oli näkemisen arvoinen. Hänelle jäi kirjaimellisesti suu auki ja hän alkoi tuijottamaan minua. Kysyin häneltä jotain, johon hän vastasi: “hä?” ja jatkoi jumittamistaan. Maksoin juoman ja marssin omalle paikalleni. En tiedä, miksi hän niin kovin ihmetteli. Johtuiko ilme pettymyksestä? “Voi helvetti, minä kun juuri menin ostamaan itselleni uuden veneen ja tämä mies raitistui”. Olenko ollutkin hänelle vain lompakko kaikki nämä vuodet?
Loppuilta meni hyvin. Olin yksi harvoista selväpäisistä koko ravintolassa. Join limonaadia ja kävin laulamassa karaokea. Raittius ei estä minua tekemästä asioita. Olen vapautunut.
Olen elänyt koko elämäni niin, etten ole itkenyt asioita. Vuoden aikana itku on tullut kaksi tai kolme kertaa. Yleensä itken kun kuuntelen musiikkia ja musiikin kauneus saa aikaan kylmiä väreitä. Sen jälkeen tulevatkin kyyneleet. Vaimon edessä en vielä ole kehdannut selvin päin itkeä. Mielestäni poikalapsille pitäisi opettaa ihan peruskoulussa, että miten pettymyksiä ja tunteita kuuluu käsitellä. Uskon, että pojille suunnatulla “tunteiden hallinta”- kurssilla, jossa olisi mukana myös vanhemmat, olisi positiivisia vaikutuksia yhteiskuntamme sosio-ekonomiseen tilanteeseen. Uskon myös, että jos pojat oppisivat jo nuorena hallitsemaan tunteitaan ja käsittelemään pettymyksiään, kansakuntamme rikollisuustilastot paranisivat ja päihdeongelmaisten nuorten määrä vähenisi. Kyllä ison miehen pitäisi osata itkeä.
Olen toivottavasti ollut hyvänä esimerkkinä niin virtuaali- , kuin ihan oikeassakin elämässä. Koen saaneeni vuoden aikana itsevarmuutta “tulla ulos” raittina ihmisenä. Ei enää tekosyitä, ei enää aiheen välttelemistä. Nykyään uskallan sanoa itselleni ja muille: en ole juonut enää vuoteen, enkä ikinä enää juokaan. Jos joku haluaa väkisin tietää mistä on kyse, niin kerron kyllä. Haluan omalla esimerkilläni näyttää, että selvin päin eläminenkin voi olla tavoiteltavaa. Raittius on itseisarvo.