Terve vaan kaikille! Mä oon Vilburg, suhteellisen vanha nimimerkki tällä foorumilla ja ajattelin nyt aloittaa oman viestiketjun. Kerron täällä omia kokemuksiani ja haasteita raitistumiselle. Aloitan aivan alusta. Toivon, että tätä kautta omanikäiseni henkilöt voivat saada vertaistukea ja lohtua omiin ongelmiinsa. Olen tällä hetkellä vahvasti kuivilla.
Eli tästä lähtee:
Aloitin alkoholinkäytön kavereiden painostuksesta vuonna 2003. Olin tuolloin 14-vuotias. Oli koulukiusattu ja sain selkääni koulussa. Joka päivä. Omat “kaverini” sylkivät minua päin, haukkuivat, hakkasivat ja soittelivat vielä kotiinkin haukkumispuheluita. Yritin kuitenkin pysytellä mukana kuvassa ja hengailin heidän kanssaan. Ajattelin, että he hyväksyvät minut jos vain teen heihin vaikutuksen. Viinaa join ensimmäisen kerran eräässä discossa, jossa sitten sainkin omasta mielestäni supervoimat. Olin kuningas, maailmankaikkeuden valtias. Tappelin tuntemattomien kanssa ja puhuin rivoja tytöille. Sellainen oli 14-vuotiaan Vilburgin eka känni. Seuraavalla viikolla olin koulussa suositumpi. Kiusaaminen ei kuitenkaan loppunut. Vielä tuli turpaan ja sain kuulla miten lihava ja vastenmielinen henkilö olin.
Viinan juonnista tuli jokaviikonloppuista. Muistan, miten kouluviikon alussa jo odotin että pääsen nauttimaan tuota elämän katalyyttiä, joka muuttaa elämäni väririkkaaksi ja elämisen arvoiseksi. Juuri noihin aikoihin alkoholisoiduin jo huomaamatta sitä.
Tätä jatkui seuraavat 11 vuotta. Kouluaikoina pääsin alkoholin avulla nostamaan sosiaalista statustani. Varsinkin kun laihduin ja kasvoin pituutta, sain myös naisten huomiota. Muistan alkoholin avulla pystyneeni keskustelemaan kenen tahansa kanssa… Tunne-elämäni oli hyvin pirstaleista. Join, vedin röökiä ja huutelin tuntemattomille ihmisille.
Sen jälkeen menin armeijaan. Siellä olin ensimmäistä kertaa yli kaksi viikkoa selvin päin sitten ensikokeiluni. Alkoholi vei hyvin paljon elämästäni.
Työelämäni on ollut täynnä ongelmia johtuen alkoholista. Olen kuitenkin hyvän yleiskunnon(nuoruus) ja sosiaalisten taitojeni ansiosta saanut käännettyä krapulapäivät työkavereideni silmissä hauskoiksi asioiksi. Ensimmäisessä vakituisessa työssäni, työkaverini huvittivat itseään kuuntelemalla viikonloppuna minulle tapahtuneita asioita. Olin aina örvellyskunnossa, joutunut ongelmiin tai tehnyt jotain uskomattoman tyhmää. Ne olivat hauskoja asioita. Olin jo 20-vuotiaana juopporenttu. Huolehdin kuitenkin itsestäni fyysisesti ja olin kovassa kunnossa.
Ongelmia tuli jatkuvasti. Sivuutin ne sloganeilla: “Elämä on” tai “Ei elämän kuulu olla helppoa”. Voi sitä itsepetoksen määrää, joka minulla oli tuolloin.
Ongelmia olivat mm. humalapäissäni kopeloin kaverini äitiä, tulin päähänpotkituksi 16-vuotiaana ja toisen kerran 21-vuotiaana. Viimeinen kerta kun minua on potkittu päähän tappelussa tapahtui ollessani 23-vuotias. En tiedä, mistä johtuu että yleensä kännitappeluissa sain aina nenilleni. Ja kun tipuin maahan, sain kenkää ohimoon. Ekalla kerralla teräskärkinen nahkavarsikenkä osui suoraan silmäkulmaan. Menin tajuttomaksi ja kun heräsin, jatkoin juomista. En mennyt hoitoon. Toinen kerta oli sama homma, tällä kertaa vain sain iskun suoraan nenääni. Tästä en myöskään mennyt hoitoon, joskin vuonna 2012 nenä jouduttiin leikkaamaan isojen hengitysongelmien takia. Viimeinen kerta tapahtui baarin ulkona, kun viisi paikallista miestä potkivat minua päähän. Tästä juoksin sairaalaan, jossa pää tikattiin ja sain aivotärähdyksen. Nämä kolme kertaa olivat vain jäävuoren huippu. En kuitenkaan koskaan lyönyt itse ketään pahasti, yleensä sain vain itse turpaani. Kaikki kerrat johtuivat alkoholista ja sisäisestä pahasta olosta.
Voin vuosia pahoin. Alkoholi oli lääke, mutta samalla myös aiheuttaja. Parisuhteet päättyivät, rahat olivat koko ajan loppu ja kaveripiiri alkoi koostumaan pelkistä juopoista. Omat parhaat kaverini ovat niitä, joiden kanssa vedetään perseet ja loppuillasta tapellaan. Jälkeenpäin vasta ymmärrän miten rikkonaista tunne-elämäni oli.
Apua hain ongelmaani ensimmäisen kerran 2013 käymällä AA-kerhossa. Päätös tapahtui erään kostean viikonlopun jälkeen, jolloin muistini katkesi ja kuulin seuraavana aamuna tulleni kuristetuksi jatkojohdolla. Eräs mies kuristi minulta tajun kankaalle. Onneksi ei käynyt mitään Samana iltana soitin silloiselle ja nykyiselle avopuolisolleni kännipuheluita ja itkin. Ei ollenkaan hyvä ilta. Hain apua ongelmaani, mutta tämä raittius jäi 2kk jaksoksi. Join noina aikoina alkoholitonta olutta joka ilta. Kärsin raittiudesta. Ajatus loppuelämästä ilman viinaa oli mahdooton. Lopulta päädyin juomaan eräänä iltana kolme tuoppia olutta. Illan päätteeksi luulin tilanteen olevan vihdoin hallinnassa ja soitin jopa avopuolisolleni että olen vihdoin selättänyt alkoholiongelmani. Ajatus kohtuukäytöstä kuitenkin päättyi hyvin nopeasti. Pian olin taas pahemmassa kunnossa kuin ennen raittiutta. Join 4-5 kertaa viikossa, jopa ennen työpäiviä. Olin humalassa työpaikalla ja mokailin. Alkoholi tuli osaksi arkielämääni.
Kesä 2014 meni viinan parissa. Aina kun avopuoliso oli poissa, join. Aina kun itse lähdin ulos asunnosta, join. Join ennen parturissakäyntiäkin viisi tuoppia “rohkaisuksi”. Notkuin baareissa ja kun olin yksin kotona, join. Alkoholi ei antanut enää mitään. Se vei hetkeksi pois ahdistuksen, jota koin selvin päin, mutta jo muutaman minuutin kuluttua edellisestä huikasta, ahdistus palasi. Join tuolloin yhden päivän aikana uskomattoman määrän alkoholia. Toleranssini oli korkealla. Muistan eräään kerran kun halasin 12-packia Karhua. Halasin ja koin lämpöä. Ajattelin, että tässä se on minun ainoa todellinen ystäväni. Avopuolisostani oli muodustunut vihollinen, joka yritti rakkaudellaan hoitaa minua irti viinasta. Koin sen olevan uhka alkoholin ja minun välillä.
Viimeinen pisara tuli vastaan eräänä viinanhuuruisena iltana kun vain päätin, että tämä loppuu. Tulin kotiin kapakasta ja itkin kännissä että haluan lopettaa juomisen. Itkin ja oksensin. Seuraavana aamuna avopuolison avulla varasin ajan a-klinikalta, johon sitten menin. Pää kumarassa.
Seuraava viikko oli vaikea. Oli aivan saatanallinen krapula ja ahdistus. Koko kesän ryyppäämisestä oli jäänyt käteen vain iso vatsa ja tyhjä lompakko. Ajatus raitistumisesta kuitenkin lämmitti sisältäpäin. Tämä tapahtui 8.8.2014. Pian siitä on kolme kuukautta. En ole juonut yhtään olutta, en alkoholitonta enkä I-kaljaa. Olen voinut hyvin.
Juomisen lopettamisessa alku on vaikeaa. Miten muuttaa 11 vuotta elettyä elämää ja sen tyyliä? Olen viimeksi lapsena, 13-vuotiaana ollut jouluna selvin päin. Tai uutena vuotena. Miten kaiken tuon voi muuttaa? Omalla kohdallani aika teki tehtävänsä. Olen ollut alusta lähtien liikkeellä päivä kerrallaan. Onnellisuus, joka avopuolisoni silmistä hehkuu, on sanoinkuvaamatonta. Olen myös kadottanut 8kg painoa tämän kolmen kuukauden aikana. Ne ovat lähteneet itsestään.
Välillä on hyviä ja välillä huonoja päiviä. Niin se elämä menee. Olo on kuitenkin vapaampi. Ei enää krapuloita, ei humalanhakuista juomista ja kellon vilkuilua… Ei enää alkoholia.
Olen sanonut kavereilleni, että minulla ei tällä hetkellä ole alkoholiongelmaa. Tottahan se on, ei minulla ole. Mutta jos juon yhdenkin oluen, se alkoholiongelma tulee aika helvetin nopeasti takaisin.
Tähän on hyvä lopettaa tällä kertaa. Kirjoittelen tänne aina välillä tuntemuksiani. Ylihuomenna tulee kuitenkin 3kk raittiutta täyteen!