Ystävänpäivään loppuu taas.

Taas on lähtenyt lapasesta pahemman kerran siitä kun viimeksi kirjoittelin tänne. Olen tissutellut lähes joka päivä viimeisen puolitoista kuukautta. Uuden lääkitykseni ansiosta kuitenkaan mielialassani ei ole tapahtunut sellaisia muutoksia että pohja olisi tullut masennuksen tai muun muodossa vastaan, nyt vaan päätös lopettamisesta kypsyy lähinnä paremman olon ja jaksamisen toivossa.

Edellisen kerran kun olin puoli vuotta juomatta, se alkoi juurikin ystävänpäivästä. Otin silloin kavereiden kanssa ystävänpäivänä ja sitten seuraavasta päivästä lopetin pitäksi aikaa, ratketakseni sitten kuitenkin puolen vuoden jälkeen uudestaan. Tällä kertaa tavoite on korkeammalla, mutta siihen kyllä tarvitaan säännöllistä Antabus-kuuria ja kaikki mahdollinen tuki.

Olen joskus kuullut että pitäisi omalla kohdalla juoda kaikki ne maailman viinat mitä pystyy että lopettaminen onnistuisi. Nyt sitä on tässä tehty 18 vuotta sitä juopottelua ja alkaa pikkuhiljaa tuntua että eiköhän se jo riitä.

Nyt ensimmäistä päivää taas raittiina, ei ole krapulaa ja helpottunein mielin olen kyllä että enää ei tarvitse kitata. Kohta aloitan veden tankkauksen että saan paskat pois kropasta.

Itse en aseta mitään muita tavoitteita enää kuin 24h juomatta. Senkin voi sitten pilkkoa vielä pienempiin osiin. Minulle raittius ei toimi niin että “rasti ruutuun” ja seuraava. AA:sta tämän keinon itseasiassa hokasin.

En tiedä teenkö jotakin väärin kun kaikki muut tuntuvat osaavan elää päivä kerrallaan menetelmällä mutta minä en osaa kuin kulkea jotakin suurempaa tavoitetta kohti. Kai se on ihan ihmisestä kiinni.

Ei suurissa tavoitteessa mitään vikaa ole. Vuoren huippukin saavutetaan pikkuhiljaa askel askeleelta hyvän suunnittelun ja määrätietoisuuden kera.

Elämän realiteetti on, ettei elämää voii elää kuin päivä kerrallaan oli sitten tavotteita tai ei, mutta tavoitteissa on se hyvä puoli, että silloin joka päivän voi suunnitella ja elää sen tavoitteen mukaisesti ja saavuttamiseksi.

Me ihmiset ollaan erilaisia. Osa tarvii tavoitteen, osa hetken. Minulla on tavoite, jonka takia on pakko lopettaa alkoholinkäyttö. Mutta ei siitä sen enempää. Jokainen tavallaan.

Moi Max,

eikö juuri se “suurempi tavoite” ole hyvä syy pysytellä erossa viinasta?
En usko että kukaan läträämällä pääsee mihinkään suurempaan tavoitteeseen,
pikemminkin koko ajan siitä poispäin…

Niin, ja jotenkin se antaa elämällekin tarkoituksen kun on jotakin mitä kohti mennään? Ainakin minusta tuntuu että (tiedän että tämä nostaa keskustelua aiheesta eikä tämän ole tarkoitus loukata ketään, tämä on vain minun mielipide) yksi päivä on liian pieni tavoite, ja saman toistaminen jatkuvasti puuduttaa. Minulle parhaiten sopii jokin yksi etappi mitä kohti mennään, monelle se voi olla se päivä tai hetki mikä on se etappi mutta minulle se puoli vuotta kuulostaa oikein hyvältä ajalta. Sitten katsotaan uudestaan. Ehkä epäonnistun, ehkä en.

Max 260 kg kirjoitti

Ei Roomaakaan rakennettu päivässä. Eiköhän asia ole niin, että raittiina voi olla päivän kerrallaan, mutta talon rakentamisessa pitää olla pitkän tähtäimen tavoite, johon päästään päivä kerrallaan tekemällä kullekin päivälle osuvat hommat tai kärsivällisyyttä vaativat lupien odotukset ja alihankkijoiden myöhästelyt. Tupaantuliaiset sitten pidetään mieluusti raittiina.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Ei nyt sentään “kaikki muut” elä elämäänsä tämän yhden justkäsilläolevan päivän varassa.

Luulen, että niilläkin jotka sitä hetkessä elämistä useimmin julistavat, se on enemmän sanontatapa kuin todellinen elämän sisältö.

En tiedä, miten pitkälle kannattaa eteenpäin suunnitella -se voi vaihdella, mutta kyllä minä olen tänäänkin ihan lupautunut jopa kahden viikon päästä oleviin juttuihin… eikä siinä mitään ihmeellistä ole.

Tottakai on mahdollista, että tulee jokin ylivoimainen este, hyvin voin olla kahden viikon kuluttua kuollut, voi olla taivas pudonnut päähän, voi olla että olen sairastunut, menettänyt muistini… mitä tahansa voi tapahtua.

Mutta, jos ihan oikeasti alkaisimme itsekukin elämään vain tätä päivää koska emme voi olla tulevbaisuudesta sataprosenttisen varmoja niin perseelleen tämä maailma silläkin hullutuksella menisi.
Ei laittaisi maaies peltoon pehmeeään sitä sitä siementään, ei laskisi edes kalamies verkkoja veteen , kukaan ei alkaisi sitä taloa rakentamaan, kun ei se kuitenkaan päivässä valmistuisi …ja mukuloitten kansakouluun laittaminen olisi aivan pääätöntä -mitäpä sinne yhdeksi päiväksi, kun ei seuraavasta kerran väliä olisi.

Kyllä ihmisen elämään kuuluu se eteenpäin katsominen, siitäkin huolimatta, etteivät kaikki tai edes useimmat suunnitelmat toteudu ihan niinkuin ne suunniteltu on, eikä täyttä varmuutta ylihuomisen sattumuksista tietenkään ole.

Mutta… tässä mennäänkin luottaen ainoastaan mahdollisimman suuriin todennäköisyyksiin, ja niiden perusteella on elettävä kun ei muutakaan konstia ole.

Ja juu, meinaan olla huomennakin selvin päin. Ihan siksi että se on mukavampaa niin, ja toisekseen, olen huomiseksikin sopinut semmoisia juttuja etten oikein ehtisikään juopottelemaan.
Eipä tuo nyt just minulle ajankohtainen asia enää ole, mutta siinä irtiottoa alkoholismia tehdessäni oli usein vallan hyväksi että olin järjestänyt itselleni semmoista tekemistä seuraavaksikin päiväksi että ajatukset pysyivät ihan muissa jutuissa kuin päihteissä…

Tämä päivä on mennyt vielä kohtalaisen kivuttomasti vaikkakin aikamoisia ahdistuksia välillä meinaa iskeä. Vettä on tullut juotua paljon ja syötyä hyvin. Koitin ottaa päiväuniakin mutta eipä onnistunut.

En malta odottaa että tämä väsynyt ja turtunut olo lähtee pois ja ajatus taas kirkastuu.

Olen alkanut Jepen lisäksi pitämään excel-taulukkoa jossa mittaan painoani päivittäin jotta näen mitenkä alkoholin pois jättäminen vaikuttaa. Olen lihonut kahdessa vuodessa melkein 20 kiloa vaikka toisaalta olenkin nyt melkolailla normaalipainoinen. Veikkaan että alkoholilla on osuutta asiaan, sillä viimeksi silloin 2 vuotta sitten en ollut juonut puoleen vuoteen ja olin silloin laihtunut 12 kiloa. On mukava tehdä tästä myöskin tällainen laihdutusprojekti samalla. :smiley:

Jospa saisi jossakin vaiheessa taas alettua käymään salilla tai lenkillä edes vielä lisäksi, kunhan tästä alusta nyt selviää kunnialla.

Niinpä. Tuo muistin menettäminen… :smiley: Sitä on tullut jo viinan voimalla harjoiteltua niin oisihan se aika vittumaista jos se vielä selvinkinpäin menisi. :smiley:

Ihan hyvä että on sisältöä elämässä -se pelastaa usein siltä “tyhjyyteen juomiselta”.
Fyysistä rasitusta olet suunnitellut… miten se valokuvausharrastus josta joskus mainitsit? Onko tullut mitään inspiraatiota siihen suuntaan?

Juurikin tänään latasin akun kamerasta ja napsin pari kuvaa mutta en vielä sen suurempaa inspiraatiota asiaan saanut. Ehkä otan sen huomenna töihin mukaan ja napsin siellä kuvia hallista kun pitäisi ottaa uusia nettisivuja varten firmalle kuvia. Kyllä meinaan kevään tullen polkaista fillarilla jonnekin kauniiseen maastoon ja napsia kuvia.

Tässä on just mun mielestä se pointti. Eli se päivä kerrallaan ei ole varsinaisesti tavoite, vaan enemmänkin tapa elää. Elää tätä päivää. Herkästi juovana aikana tuppaa hommat menemään ‘sitten kun’-moodille, mutta sitä sitteniä ei vaan tule. Eli parempi mennä ‘nyt kun’-senteella - vaikkakin olen ollut hemmetin saamaton viime aikoina, olen pyrkinyt tekemään ainakin osan niistä asioista, jotka muuten tekisin sitten, jos tekisin. Ainakin olen tehnyt ne, joista tulee hyvä mieli :slight_smile:

Tervetuloa takaisin Max. Juuri lauantaina viimeksi selailin, että millonka olet viimeksi kirjoitellut. Hienoa, että palasit.

Yhteen päivään keskittyen, “päivä kerrallaan”,

se on armoton kahle ihmiselle!

Suurin osa meistä elää elämäänsä kokien sen aivan muunlaisina kokonaisuuksina kuin kellon tuntiviisarin asentojen välinä tai lehtenä kalenterissa.

Minäkin vietin suuren osan tätä päivää kehittelemässä yhden ihmisistä koostuvan ryhmän -voisipa sitä sanoa vaikka vertaisryhmäksi -asioita.

Eikä niistä asioista tainnut ainoakaan olla sidottu tähän päivään . Osa jopa sellaisia ettei niistä kukaan tiedä milloin alkoivat ja milloin ehkä päättyvät. Joltain kantilta siis aikamääreiden ylä- tai ulkopuolella olevia.

Kirpputorilta ostin pari kaappia -en niitä nyt tänään mihinkään asentanut, mutta pieni suunnitelma on -kyllä ne paikkansa hakevat.
Ei kylläkään tänään, joten jos vain tätä päivää eläisin, niin ostamatta olisivat jääneet -kun kerran en tänään tarvitse…
Nostinpa ne sateensuojaankin, vaikka kai ne nyt tämän päivän olisivat koossa pysyneet ilmojen armoillakin.

Monenmoista tämän päivän kahleeseen kytkemätöntä olen muutenkin touhunnut.

Leipomon myymälässä poikkesin. Leivän hinta kun siellä on viidesosa siitä mitä se kauppaketjun hyllyyn kuljetettuna maksaa. ( eihän silläkään väliä olisi, jos päivää kerrallaan eläisin, kyllä minulla sen verran kolikoita on että tämän päivän ruuan olisin voinut kalliimmallakin ostaa…

Ja se toinen, vielä mutkallisempi juttu; olen saanut painoni sentään alle sadan kilon, semmoista kolmen kilon kuukausivauhtia on paino pudonnut. Ihan vaan järjellisellä syömisellä ja kohtuullisella liikunnalla.

Jos tuossakin asiassa vain tätä päivää ajatellen olisin toiminut, niin ne hiukan ruttaantuneet kääretortut -ei varmasti edes niihin uponneen sokerin ja kerman hintaa! - miksen olisi niitä muovikassillista ostanut ja ahminut tässä iltapuhteella -kyllä nuo persuksista kiiltäväksi hinkkaantuneet upslaakihousut olisivat vielä tämän päivän jalkaan ratkeamatta mahtuneet -ja huomisestahan ei sillä filosofialla väliä olisi-

Ei, kuulkaas, hyvät ystävät.
Siihen päivä kerrallaan-leikkiin en mukaan lähde.

Ei se sovi minun elämääni. Vaikka hyvin voi olla, ettei huomista päivää tule, mistä minä sen voisin varmaksi tietää.

Mutta, kun se huominen on niin monta kertaa jo tullut, niin minäpä elänkin luottaen siihen todennäköisyyteen että tulee se. Ja ylihuominen. Ja ensi viikko. Ja ne ovat minulle ihan yhtälailla tätä elämää kuin tämäkin, jo illaksi tummuva maanantaipäivä.

Minä sitten tykkään huomisesta!

Mä en kanssa joskus voinut sietää tuota “päivä kerrallaan” hokemaa, koska se kuulosti jotenkin niin ankealta ja sellaisessa pelossa elämiseltä. Mutta siis sehän tarkoittaakin sitä, että ei tarvitse enää hävetä menneitä, eikä murehtia huomisesta, koska ne on sitten niitä huomisen murheita ne. Niin silloin ihminen suorittamisen ja kaiken ylianalysoinnin sijasta, rupeaakin elämään. :smiley:

Tänään sain kuin sainkin perseeni ylös penkistä ja kävin kuntosalilla. Kyllä aika kevyesti sai ottaa kun viime reissusta on aikaa 2 vuotta jos ei ylikin. Hyvältä tuntui siltikin.

Ainoa harmi taas tässä päivässä on se että heti kun tulin salilta niin täällä on ex-tyttöystävä valittamassa kun ahdistaa viinantuskat niin on pakko mennä ostamaan kaljaa. Koita tässä nyt sitten elää säädyllisesti kun toinen ryyppää vieressä. Vituttaa niin armottomasti kun ei saa potkittua sitä pihalle tästä kämpästä.

Muuten meni päivä tosi mukavasti. Lopetin psykoosilääkkeet tänään kun meinasi muistin päälle käydä ja en kyllä aio enää aloittaa toisia lääkkeitä tilalle. Se polku on nyt nähty. Nyt alkaa uusi vaihe elämässä.

Näemme saman asian selkeästi hieman erilailla. Mielessäni tuo muotoutui, että löysit kivat kaapit ja päätit ostaa ne, vaikket niitä vielä tarvitsekaan. Jos taas ei olisi menty “päivä kerrallaan”, olisi ajatus ollut: kivat kaapit, mutta ostan sitten jos keksin niille käyttöä. Ja kirpputorikauppojen kohdallahan tuo on usein förbi, jos ei saman tien ota mukaan.
Ehkä joillakin on ‘orjallisempi’ käsitys tuosta fraasista. Minulla tuo liittyy tekemiseen. Ennen moni asia meni periaatteella miksi tehdä tänään, kun voi huomennakin jättää tekemättä :wink:

Niinpä, tuon asian voi ajatella olevan sidoksissa tähän päivään -ostaminen tapahtui tänään. Yhtä hyvin se kohdistui jonnekin hamaan tulevaisuuteen, hetkeen jolloin niitä tarvitsen. Ja sen voi ajatella myös niin, ettei kaappien käyttöä ole sidottu mihinkään määrättyyn päivään, viikkoon eikä kellonlyömään.

Olennaista on, että minulla nyt sitten semmoisetkin on vatrastossa… ja siellä olevina ne aivan varmasti tulevat johonkin suunnitelmaani jotain rakennellessa vaikuttamaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kaikkia asioita tarvitse sitoa tähän päivään, ensi keskiviikkoon, nuutinpäivän jälkeiseen kolmanteen kirkastuvaan perjantaihin eikä uudenkuun nousuun.

Aika on olemassaoleva, se kait on se nejäs ulottuvuus joka tähän maailmankaikkeuteen mahtuu, joten emme me siitä eroon pääse.

Ja on totta, että kaikissa olosuhteissa on huomioitava se mikä on tässä ja nyt. Ettemme kävele auton alle tai muuten ummista silmiämme keskellä kaikkea tohinaa.Jopa istuessa hakkaamaan tietokoneen näppistä, on syytä katsoa missä tuoli on. Ettei istu siihen missä se eilen oli, se kun on voinut vähän siirtyä. Eikä siihen, missä sen pitäisi huomenna olla, sekin voi olla eri paikka ja sitten voisi räpsähtää ihan ohi, kipeästi lattialle. Kyllä, on jossain asioissa oltava ihan tässä sekunnissa. Ei edes ajassa vartin päästä. Päiväkin on pirun pitkä ja sisältää paljon muuttuvia asioita… Jos viisastelemaan aletaan, niin eihän kukaan voi kokonaista päivääkään kerrallaan elää. Ihan vaan tämä sekunti on kerrallaan oltava. Mutta se tosiaan on pelkkää viisastelua kuten se päivänkin kerrallaan ottaminen ja muun unohtaminen.

Silti, ei ajasta tarvitse tehdä itselleen kahletta. Useimpia asioita voi lähestyä ja kohdata kuin ne olisivat aikaan sidottuja vain paljon löysemmin. Kuten ne perhanan kaapit. Siellä ne säilyvät , varastossa, vaikka kymmenen vuotta. Ja itse asiassa, siellä on ennestäänkin monenmoista jonka olen hankkinut ihan vain siksi että ne ovat -ehkä- osa jotain suunnitelmaa joka ei ainakaan päivän tai viikon haarukkaan mahdu.

Tämä selvänäolo on yksi laajamittainen asia -sitä en missään nimessä halua sitoa yhteen päivään. Kun siitä tuli jonkinlainen itsestäänselvyys (jota se ei ensimmäisinä päivinä toki ollut, siinä oltiin välillä tuntikin kerrallaan, ennenkuin irti pääsin) , se vain on, tarkemmin aikaan sitomatta… ja teen huomiset, ensi kuun ja ensi kesän suunnitelmiani ihan koko asiaa huomioimatta -oletus on se, että selvänä olen, ja kun se selvältä tuntuu niin ei sitä kannattane alkaa päiviksi pätkimään.

Ei minun ole alkuvaiheen irtioton jälkeen sellaisia alkaa joka päivä päättämään, että tänään en juopottele -kyllä se menee ihan automaattisesti selvinpäin, edelleen ja aikaa mittamatta, kun se alkoholismi on pois matkasta tipautettu.

Olishan sitä, niin ajatellen, elämässä paljon päätettävää… enhän minä aamukahvia juodessa päätä semmoisiakaan että tänään, just tänään minä en sitten ammu ritsoilla naapurin akkaa persuksiin, tänään minä en paskanna keittiön lattialle, tänään en lähde kaduille haastamaan riitaa kaljupäisten leijonariipuksista tykkäävien korstojen kanssa, tänään en nosta pankista säästöjäni ja myy kelloa, polkupyörää ja työkaluja ostaakseni koko rahalla säkkipillejä … ei.

Ei minun tarvitse noita ja 76 kvantiljoonaa muuta asiaa jotka jätän tekemättä, päättää joka helkutin päivän osalta erikseen. Ei minun tarvitse edes niitä ajatella, useimpia niistä ei edes kertaakaan elämäni aikana, uskoisin. Lienee monta asiaa joita en mieti koskaan.

Eikä minun tarvitse enää miettiä sitä viinanjuontiakaan, eikä tehdä sen suhteen mitään päätöksiä. Tuli sitä mietittyä, ja moneen kertaan, silloin kun se niin tärkeää oli ettei voinut ilman olla.

Nyt se on ohi, sillä ei ole merkitystä tänään eikä huomenna…luultavasti ei vielä ylihuomennakaan.

Ei tuollaisia aikamääreitä kaikessa tarvita. Turhaa painolastia.

Niin sointuva ja viisaan, jopa filosofisen tuntuinen tuo iskulause “päivä kerrallaan” onkin.

Mä en enää niinkään sovella tuota “päivä kerrallaan” -juttua juomattomuuteni, mutta olen huomannut filosofian toimivaksi elämäni suhteen yleisesti. Mennyt on mennyttä, mitä sitä suremaan? Tulevaisuudesta en ole saanut minkäänlaisia lupauksia. Tänään voin keskittyä tämän päivän asioihin, hoitaa ne mahdollisimman hyvin ja armahtaa itseäni ja muita.

Minun ei tarvitse murehtia huomisesta tänään. En ehkä edes elä huomenna.

Raitistuin päättämällä elää tunnin kerrallaan ilman päihteitä. Myöhemmin pystyin olemaan selvänä jo päivän kerrallaan. Nyt raittiudesta on tullut samalla tavalla itsestäänselvää kuin siitä, etten tänään aio katkoa käsiäni sirkkelillä.

Max, onko AA edelleen no-no?
Kokemuksesta sanon, että tuo päihdehomma on käsiteltävä jotenkin ja jossain. Harva raitistuu aloittamalla dieetin tai kuntoilun. Ajatuksissa täytyy tapahtua mullistus, jotta alkoholisti ei enää halua juoda.

Itse olin vielä reilu vuosi sitten sellainen, että tahdoin olla kännissä, koska kännissä elämä oli helpompaa ja vähemmän ahdistavaa kuin selvin päin. Vertaisryhmässä koko ajatusmaailmani on muuttunut, koska nykyisin haluan olla raittiina. Minä saan juoda. Mutta en halua juoda. Tätä ajatustason muutosta ei olisi tapahtunut, jos olisin yrittänyt raitistua yksin.