Yritetäänpä taas

Eivät oikein onnistu nämä vähentämis-/lopettamisyritykset. Alkoholi ei ole minulle jatkuva ongelma, viikko juomatta onnistuu, ja lopettaminen 1-2 oluen tai puolikkaan viinipullon, jopa kokonaisenkin viinipullon, jälkeen onnistuu vielä. Mutta sitten kun määrä lipsahtaa selvästi yli sen kokonaisen viinipullon, niin alkaa usein luisu, jota ei helposti pysäytetä. Näin kävi taas vaihteeksi. Harmittaa ja hävettää.

Överien jälkeen ei ole vaikeuksia olla jonkin aikaa juomatta tai käyttää kohtuudella - päinvastoin olisi vaikeuksia juoda paljon, koska ei vaan maistu ja inhottaa koko ajatus humalatilaan ajautumisesta. Mutta kun taas aikaa kuluu tarpeeksi ja haavat paranevat, niin sitten jossain vaiheessa yleensä repeää.

Nyt on siis tiedossa aika varmaa kohtuukäyttöä, mutta kunpa voisin pysytellä suurista alkoholimääristä erossa pitempäänkin, koko loppuelämäni mieluiten.

Pitäisiköhän unohtaa nuo pikkujoulut kokonaan vai yrittää käydä vain illalisella ja juomassa pari?

Järjestä aamuksi pakollinen meno, johon tarvitset autoa. Pikkujoulussa juot pelkästään sen verran, että olet itse ajokunnossa siihen järjestämääsi menoon aamulla. Itselläni rajoitus on onnistunut tällä periaatteella muutaman kerran, kun olen soveltanut tätä pakollisen aamumenon järjestämistä juomapäivää seuraavalle aamulle.

Tää toimii mullakin - vaikka kyllä parempi olisi, että ei ottaisi yhtään, jos tietää olevansa lähdös aamusta autolla…

Kiitti vinkistä. Minullakin tuo on joskus toimiva ratkaisu, mutta siihen autolla lähtöön pitää olla sitten kunnolla sitoutunut (mutta ei niin kunnolla, että lähtee joka tapauksessa, vaikka ei olisi ajokunnossa). Tai sitten sopii seuraavaksi päiväksi diilin jostain riittävän kovasta urhelusuoritteesta, jota ei kannata lähteä krapulassa yrittämään.

Vaikeintahan vähentämisessä/lopettamisessa on se näilläkin palstoilla usein esitetty kysymys, että mitä tilalle. Taidan olla sellainen ihminen, että minun pitää vain korvata addiktio toisella tai toisilla addiktioilla. Vaan mitäpä pahaa siinä toisaalta on, jos tämä vaihtoehtoinen addiktio ei ole tuhoava? Jotenkin on sellainen pakkomielle, että elämää ei saa päästää tylsäksi ja tavalliseksi, muuten olisi sama jos lopettaisi elämisen tai alkaisi katsoa BB:tä. (Tuohon voisi aivan aiheellisesti esittää minulle vastakommentin, että eikö noin rankka juominen sitten ole sama tai vielä huonompi asia kuin jos lopettaisi elämisen?)

Olen havainnut, että kun suunnittelee radikaalia muutosta juomisessa, niin samaan hengenvetoon alkaa miettiä kaikenlaisia muita isompia ja pienempiä muutoksia elämään. Kuten uusia harrastuksia, uutta työpaikkaa, uutta autoa tai muita kivoja materiaalisia hankintoja (kun siihen säästyy rahaakin, joka ei hupene baaritiskeillä), uutta uskontoa, joku miettii ehkä uutta vaimoa/miestä…

Minä olen alkanut keräillä kaikenlaista, mitä olisi joskus teininä halunnut, mutta ei ollut rahaa. Keräillessä menee aika hyvin myös selvinpäin. Mieluisat urheilulajit on toinen hyvä korvike. Yleensäkin kaikki, mitä kiinnostaa harrastaa juopottelun sijasta on parempi kuin juopottelu.

Musta kuulostaa siltä että sulla on asiat kuitenkin suht hyvällä mallilla, kun olet kuitenkin noinkin hyvin ohjaksissa juomiseesi. Tuo on varmasti ihan hyvä vinkki, että järjestät jotain menoa seuraavalle päivälle. Minkä ikäinen sä olet? Tuli mieleen et jos olet vielä melko nuori, niin vois olla kyse ihan vaan siitä, et “opettelet” niitä juomistapoja. Kun sulla ei kuitenkaan jää mitään putkia päälle, pystyt lopettaa muutaman annoksen jälkeen, ja kunnon dokaamisen jälkeen tulee inho himon sijaan, niin ehkä kyse on vaan siitä et sun pitää vähitellen opetella pois siitä et antaa juomisen välillä luisua käsistä. Ehkä? Vai miten usein sulla sitten sattuu noita överi-juomisia? Onko sulla muiden päihteiden käyttöä?

Täytyy myöntää että ikää on sen verran että aikaa opetella juomatapoja on kyllä ollut. Varhaista keski-ikää kolkutellaan…
Joskus mietin että onko juomisen karkaaminen käsistä (jota on tapahtunut joskus ennenkin mutta viime aikoina useammin, jopa kerran kuussa pahemmin ja pienemmät juopottelut päälle) osa jonkinlaista ikäkriisiä. Humalatila tuntuu joskus vähän kuin jatko-ajalta nuoruudelle, varsinkin jos sattuu heilumaan yökerhossa kaksikymppisten kanssa. Alitajuisesti kyllä silloin aavistan, että he eivät pidä minua ihan itsensä ikäisenä, vaikka minä pitäisinkin…

Moni kertoo, että alkoholin käytön lopettaminen poistaa monia ahdistavia tunnetiloja, vahvistaa itsetuntoa jne…

Vaan entä jos kaikki ikävät tuntemukset eivät katoa, vaan ainoastaan vahvistuvat, kun alkoholi ei ole niitä turruttamassa ja häivyttämässä taka-alalle? Minun kohdallani ne ikävimmät tuntemukset liittyvät yleiseen tarkoituksettomuuden tunteeseen. Enkä viittaa ensisijaisesti oman elämäni, vaan koko olemassaolon tarkoituksettomuuteen sinänsä - koko maailmankaikkeuden olemassaolon. Pitäisi kai vain yrittää alkaa ajatella, ettei tässä sen kummempaa suurta suunnitelmaa ja päämäärää tarvita, vaan tarkoitus on elämä itse, kuten sanotaan. Jotenkin vain ei mieli taivu sellaiseen ajattelemiseen, vaan ehkäpä varsin ääriuskonnollisen taustan vuoksi sitä väistämättä miettii, että jos Jumalallista Tarkoitusta (tms.) ei ole, on ainoa älyllisesti rehellinen vaihtoehto nihilismi, amoralismi ja kaikki muut saatanalliset ismit.

Vaan kyllähän ne pahimmat ylilyönnit alkoholin käytössä noita kaikkia yllämainittuja pahoja tuntemuksia vahvistavat, ainakin seuraavana päivänä. Nyt on tullut pysyteltyä kohtuukäytössä taas jonkin aikaa. Toivottavasti jatkuu näin.

Nämähän ovat muuten meidän hyvin syövien porsaiden elintasosairauksia molemmat, sekä alkoholiongelmat että eksistentiaalinen ahdistus. Eivät ne Talvisodassa joutaneet tällaisia miettimään, prkle. Kyllä loppuisi monelta alkoholiongelma, kun oikeasti joutuisi veistämään pettua puun kyljestä, jotta itse ja lapset eläisivät vielä yhden päivän. Ja kummasti sitä vain rukoilisi Jumalaa ilman agnostisia mietteitä, kun luotisade kaataisi kavereita ympäriltä kuin heinää.

Nyt oli pakko hiukan avautua. En ole oikeasti ihan noin negatiivinen tyyppi kuin tuosta voisi päätellä (ainakin luulisin näin).

Eräs nimeltä mainitsematon veteraani palasi jatkosodasta traumaattisena ja alkoholisoituneena. Pian hän tapasi orvoksi jääneen tytön ja he perustivat yhdessä perheen. Ja heille syntyi mies, joka on isäni. Ei ole sattumaa, että hänestä tuli alkoholisti.

Minä olen kolmekymppinen mies, isäni poika. Korkin mentyä kohta neljä vuotta sitten kiinni, ne todelliset vaikeudet vasta alkoivat. Kun ei ollut enää mahdollista ottaa alkoholia - aluksi en uskaltanut, lopuksi en halunut - kaikenlaiset elämään liittyvät olotilat nousivat niin sanotusti raakana pintaan. Siinä oli aikalailla tällä yliherkällä luonteella kestettävää, kun ei voinut enää kemiallisesti sammuttaa hermostoaan ja mieltään. Yliherkkyys saattaa olla perinnöllistä, alkoholismi ei. Mutta ei ole sattumaa, että olen alkoholisti vähintään kolmannessa sukupolvessa.

Ennen raitistumistani koin elämän mielettömäksi eli podin mainitsemaasi “eksistentiaalista ahdistusta”. Se on hyvä termi. Kaiken tarkoituksettomuus sai lopulta pelottavan kosmiset mittakaavat ja ahdistuin entisestään. Missään ei ollut järkeä, eikä mikään tuntunut miltään. Loppu tuntui olevan koko ajan iholla. Yritin ratkaista olemassaolon ongelmaa älyllisesti mm. lukemalla filosofiaa ja kaikenlaisista -ismeistä, satanismi mukaan lukien. Myöhemmin yritin ratkaista sitä juomalla alkoholia tullen siitä riippuvaiseksi, harrastamalla pakonomaisesti seksiä, välillä haaveilen pelastavasta romanttisesta suhteesta - romantikko kun olen -, käyttämällä huumausaineita, yrittäen muuttaa ihmisiä omien mielikuvieni mukaisiksi, uppoutumalla työhön, pelaamalla pelejä netissä ja ihmisten kanssa ja niin edelleen, ja niin edelleen.

Missään ei ollut järkeä ja meni pitkään ennen kuin tajusin olleeni koko ajan lähellä vastausta. Ja siinähän se sitten oli kaikessa yksinkertaisuudessaan: En ymmärtänyt, että elämää ei eletä järkeilemällä, vaan tuntemalla, eikä liioin juomisen ja käyttämisen ongelmaa ratkaista älyllä.

Toisaalta… mikään ei tuntunut miltään!

Minusta oli tullut alkoholisti ja sen takapiruna oli addiktiosairaus. Taipumus kaikkeen pakonomaiseen aktiviteettiin oli muodostunut psyykeen ja kaikkein syvimmän minuuden suojelemista varten. Addiktion defensiivinen, suojeleva voima oli vain niin kova, että kaikessa yrityksessään pelastaa psyyke totaaliselta luhistumiselta, se samalla myös kätki sen syvimmän minuuden niin hyvään piiloon, että tukehtuminen kuoliaaksi hukkumalla alkoholiin oli lähellä. Mutta niin hullulta kuin se saattaa kuulostaa, muun muassa alkoholin väärin- ja liikakäyttö pelastivat minun elämäni. En kuitenkaan suosittele kenellekään pulloon tarttumista pelastuksen toivossa. Se on nimittäin aikamoista venäläistä rulettia.

Tosin: Alkoholi on vain ainetta ilman sen kummempia adjektiiveja. Ei sillä ole sielua. Sen vaikutus on yksinkertainen, mutta ongelmajuomisen selitykset ovat yleensä hyvin monimutkaisia. Alkoholia nauttimalla pystyy etääntymään tuskasta tai tyhjyydestä. Sen avulla vapautuu jännitystiloista ja estoista. Sen avulla pystyy tuntemaan. Tai olla tuntematta. Sen avulla voi säädellä tunnetiloja, koska se on huume. Varsin mahtavaa ainetta inhimillisyyden kieltämiseen!

Addiktiosairauden aiheutti haavat lapsuudessa. Ne samat haavat, jotka jäi paikkaamatta siltä hullulta, joka tapasi orvoksi jääneen tytön, jonka kanssa perusti perheen. Pikkuhiljaa, vähitellen nuo haavat siirtyivät väkivaltaisesti isälleni. Sitten isäni tapasi oireilevan naisen, josta tuli äitini.

Muistan vanhemmistani heidän jatkuvan murheen ja huolen. Minulla oli jo lapsena ikävä täältä pois ja heittelin tieltä kiviä pellolle, jotta edes ne näkisivät uusia paikkoja. Häpesin vanhempiani ja sitten itseäni. Halusin olla joku muu. Kun vanhempani osoittivat tai yrittivät osoittaa toisilleen hellyyttä, se oli aina jotenkin vaivaantunutta ja epäaitoa. Todellista välittämistä ja rakkautta en koskaan nähnyt tai kokenut.

Halu nautiskella alkoholia liiallisesti on rakkauden puutostauti. Se on niitä varten, jotka koko elämänsä kaipaavat ja ikävöivät. Se on niitä varten, jotka ovat vaatineet rakkautta ja aitoutta muilta, mutta itse pelokkaasti piileskelleet roolien, naamioiden ja teeskentelyn takana. Se on ainetta häpeän kestämiseen. Se on ainetta sen pelon sietämiseen, että jos avaamme sydämemme ja paljastamme olevamme heikkoja, tarvitsevia ja puuttellisia niin meistä ei tykätä ja meidät hylätään.

Kiitoksia Kotivalo.

.

En ole koskaan kirjoittanut tälle puolelle aitaa, mutta nyt on ihan pakko. Olen monesti ajatellut Kotivalo, että mikähän sinun stoorisi on, kun menet ja tulet lyhyehköjen ja ehkä hiukan sarkastisten kommenttejesi kanssa. No, tätä kannatti odottaa, kosketti myös minua ja puhdisti myös silmäni heti näin aamutuimaan. Hienosti kuvattu tuo sukupolvien ketju, sen itsekin kokeneena näyttämölle marssivat kertomuksesi myötä monet oman elämän jo edesmenneet hahmot. Rakkauden puutostauti, sehän se on. Kiitos.

Hyvä kirjoitus kotivalolta. Tunnistin muutamia juttuja myös itsestäni…

Tuo mainitsemasi seikka, että “tajusin olleeni koko ajan lähellä vastausta”, on muuten, kuten erilaisiin uskomuksiin ja filosofioihin perehtyneenä varmaan tiedät, melko usein esitetty ajatus ns. henkisessä kirjallisuudessa. Ja vaikka kuinka lukee jonkun toisen kertomuksia omasta heräämisestään (tai valaistumisesta tai uskoontulosta, nimitettäköön sitä miksi tahansa, kysymys on ehkä suunnilleen samasta asiasta) ja yrittää psyykata itsensä siihen samaan tilaan, tajuamaan se “lähellä oleva vastaus”, niin se ei onnistu. Mystikko vastaisi tuohon varmaankin, että ensimmäinen virhe on yrittää psyykata itsensä johonkin. Eli täytyy vain odottaa, ehkä se sieltä tulee. Tai sitten ei.

Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, mutta minun tapauksessani ei kuitenkaan ollut kyse mistään mystisestä tai selittämättömästä. Totta kai siitä voisin käyttää termiä mystinen kokemus tai valaistuminen - etenkin jos haluan vaikuttaa fiksummalta kuin olenkaan - mutta pyrin pitämään jalat maassa!

Kuten mainitsin, koin elämäni tarkoituksettomaksi ja yritin älyni - joka sekin on varsin keskinkertainen - voimalla ratkaista olemassaolon ongelmaa. Luulin, että silloisen elämäni tarkoitus on “löytää totuus”, koska en kyennyt sitä itsestäni löytämään. Edellinen syy-seuraussuhde selvisi minulle luonnollisesti vasta jälkeenpäin. Joka tapauksessa, ajattelin, että se totuus on jossain itseni ulkopuolella, kuten esimerkiksi toisissa ihmisissä, uskonnoissa, filosofioissa tai päihdyttävissä aineissa. Sitten elin pitkiäkin aikoja tahattomasti itselleni uskotellen, että olen löytänyt tarkoitukseni esimerkiksi seurustelukumppanistani. Olin siis sairastunut myös läheisriippuvuuteen.

Tuska ei kuitenkaan lieventynyt, vaan päinvastoin se kasvoi. Koin mieletöntä hätää elämäni edessä. Syy miksi näin kävi olivat ne seikat, joista mainitsin aikaisemmin. Koin itseni arvottomaksi ja rakkaudettomaksi. Häpesin itseäni ja pelkäsin läheisyyttä. En uskaltanut kohdata ihmisiä - etenkään läheisiä - sellaisena kuin olen. Ehkä jotenkin intuitiivisesti ymmärsin, että läheisyys ja aito välittäminen saattavat koskettaa minua niin syvästi, että en enää kestäisi. Se tuntui jotenkin liian musertavalta ajatukselta. Pyrin välttämään haavojeni ja itseni paljastamista viimeiseen asti, keinolla millä hyvänsä. Ja niitähän riitti. Minun oli muun muassa juotava lisää alkoholia, löydettävä itseni sairaaloista ja milloin mistäkin. Päässäni pyöri liikaa asioita ja ne kaikki olivat jotenkin sekaisin. En saanut mistään kiinni. Näiden asioiden koostumus sisälsi alkoholisti-isää, elämän tarkoitusta ja sen tarkoituksettomuutta, tarvetta rakastaa ja olla rakastettu, tyttöystävien kipuilua, seksuaalisuutta, synkkyyttä, ahdistusta, kaikenlaisia psykologisia ja psykiatrisia teorioita, kristinuskoa, vastuuta ja vastuuttomuutta ynnä muuta sekasotkua.

Palatakseni “lähellä olevaan vastaukseen”… Pitää tunnustaa, että minua autettiin asiassa sen jälkeen kun olin itse tehnyt pohjatyön. Tapahtui nimittäin niin, että eräänlaisen paradoksin kautta rupesin jälleen tuntemaan. Ja se paradoksi oli se, että kohtaamalla suurimman pelkoni turvallisessa ympäristössä minä vapauduin sen kuristavasta otteesta. Siinä ei oikeastaan tarvittu edes sanoja. Paine ja suru pääsivät purkautumaan, mutta myös helpotuksen tunne oli valtaisa. Siitä alkoi paraneminen.

Olen kirjoittanut stooriani vuodesta 2008 ns. “omaan ketjuuni”. Sitä ketjua ei ole enää olemassa tai olen poistanut siitä kaikki viestit. En halunut enää paljastaa itseäni tuntemattomille ihmisille, koska ajattelin toteuttavani jotain minulle oikeasti kuulumatonta, kuten esimerkiksi sitä taipumusta, että tekee tai kirjoittaa häpeämättömiä asioita väistelläkseen todellista häpeän tunnetta. En halunut olla enää esillä, enkä kaivannut enää huomiota, jota olen lapsenomaisesti joskus itselleni vaatinut. Stoorissani faktat pysyvät samoina, mutta muuten se on jatkuvassa muutosliikkeessä. Kyse on siitä, miten itse siihen kirjoittamisen hetkellä suhtaudun ja miten sen koen. Ne faktat eivät ole kovin kummoisia: Join ja raitistuin sitten, kun rupesin toden teolla tahtomaan raittiutta ja puhtautta enemmän kuin nopeaa mielihyvää.

Raittius on puhtaasti sitä, että ei ota tai käytä. Paraneminen addiktiosairaudesta on moniulotteisempaa. Minun on pitänyt elää elämäni uudelleen tunnetasolla, itkeä pois surematta jääneet surut, hyväksyä asiat ja sitten päästää niistä irti. Olen repinyt kasvoiltani naamioita, mutta niitä on vielä jäljellä. Ja on niitä surujakin, mutta yhtä lailla paljon iloa! En ole täydellinen. En enää koskaan halua olla.

Tämä oli kyllä NIIN hyvin sanottu ja NIIN totta myös mun kohdallani, että melkein itkettää lukiessani! Saanko joskus siteerata tätä?

Ilman muuta.

Näin se taitaa olla, hyvin sanoitettu.
Mukavaa kun kirjoitat nyt kuitenkin. Olen samaa mieltä siitä, että suhde omaan tarinaan on jatkuavassa muutoksessa ja sen täytyykin olla.

Ai miten napsahti! Kiitos kirjoituksestasi.

Edit: Korjasin lainauksen.

Ole hyvä.

Voi hyvä ihme miten tutulta kuulostaa. Vaan minkä takia (ainakin tuntuu siltä) osa meistä ajattelee niin syvällisesti ? Näyttää kuin muut olisivat onnellisia perheissään ja suhteissaan, niinkuin itsekin on ollut vähän aikaa.
Eikä se vähän aikaa ollut sitä mitä haluaisi, sielujen sympatiaa, niinkuin muilla näyttää olevan…
Tyytyvätkö muut vähempään, vai onko heillä vaan ollut parempi onni ja ovat löytäneet puoliskonsa?
Onko meillä päihteisiin taipuvilla ihmisillä jostain, ehkä lapsuudesta, tullut pakonomainen tarve johonkin, ja jos ei sitä tunnu löytyvän on tuskaa pakko lievittää.
Allekirjoitan…olen alkanut hyvin nuoresta seurustelemaan ja erosin ollessani 23, seitsemän vuoden jälkeen. Pahin pelkoni oli jäädä yksin ja se toteutui. Enkä ymmärtänyt mikä minussa on vikana.
Neljä vuotta olin yksin eikä alkon kanssa ongelmia, muutakuin joka viikonloppu baarissa, nuorena jaksaa.
Enkä edes halunnut bilettää kun löytää jonkun! No lopulta sitten löysin, eikä se ollut mitään suurta rakkautta mutta silloin tuntui paljon paremmalta kuin yksin olo. Siitä seurasi paljon hyvää vaikka valitettavasti en voinut jatkaa suhdetta jossa ei tunteita tuntunut enää olevan, omalta puoleltani, vaikka olisi voinut olla jos hän olisi panostanut jollain tavalla mutta valitettavasti ei. Enkä tarkoita kukkakimppuja ja lahjoja vaan ihan normaalia yhteistä arkea iloineen ja suruineen. Hän jotenkin jättäytyi “ulkopuolelle”.
Nyt taas rassaa ihan pirusti ajatus että kello käy (ei biologinen :slight_smile: ) ja edelleen ei sitä soulmatea ole, kenen kanssa jakaa elämän ilot ja surut ja muut arkiset asiat. Ja miksi? Olen nätti ja normaalipainoinen, hymy herkässä ja rakkautta rinnassa :heart: