Ympyrästä spiraali - Hajatelmia

Aivan mahtavaa. Minäkin rakastan ylikaiken yhdyssanoja. :laughing:
Laskuhumalassa lasku humalassa joo niin…

Mutta Juulialle mulla on kirje.

https://kotiliesi.fi/ruoka/ideoita-ruoanlaittoon/veriappelsiini-sesongin-suosikki-katso-vinkit-ja-parhaat-reseptit/

Putkanvartija laittaa lisää reseptejä, kakkua ja lohta, varmaan hyviä mutta sitä drinkkiä en taida tehdä. Lupaan tehdä varmasti vain sen synttäri-jälkiruoan. En tiedä onko tuo greipin kaltainen happamuus hyvästä verenpainelääkkeelleni koska greippi on sen kanssa kielletty.

Kohta niitä veriappelsiineja varmaan alkaa kaupassakin näkyä. Pidän silmät auki ja jälkiruokareseptin mukana.

Sorruin 80 prosenttiseen.
Tummaan.
Suklaaseen.

Sorruin tuohon ensimmäiseen riviin ihmettelemään!

Sittenhän se onnistui 100 %sti. :mrgreen:
Toivottavasti luit myös loput rivit.

Kunnon kevätpakkaset saapuivat. -24 astetta nyt, aamulla taisi olla samanverran. Päivällä laski alle kahdenkymmenen. Tintitkin ruokapaikalla olivat kovin apeina. Ruokintalaite oli illan suussa ihan tyhjänä ja nyt minulla on huono omatunto etten käynyt aiemmin katsomassa tilannetta. Tapoinkohan minä ne pikku raukat nälkään ja kylmään? Huomennahan sen näkee tuleeko enää yhtään tipusta syömään.

Oho, mullekkin tuli kiirus… lintuparat.

Kyllä on tungosta munkin lintubaarissa ollut. Ja itsellä positiivinen kiire täyttää tarjoiluja tinteille.
Palkaksi saan ikkunan takana istua katsomassa baarin menoja. Aikamoista sähinää ja suhinaa niillä riittää :laughing:

Tipuja on kiva tuijotella. En usko Juulia, että ne teidän tiput vielä siihen kuoli, jos yhden yön tai päivän olivat ilman sinun tarjoamaa ruokaa. Meillä kävi kerran niin, että kissa/talovahtimme ei ollut lomamme aikana ruokkinut yhtä ahkerasti kuin me niin silti palattuamma oli samanlainen kuhina kuin ennen lomaamme.

Ostimme oraville oman ruokintalaitteen, mutta ne pöljät eivät sitä ole löytäneet. Tiput olivat kyllä sen rikkoneet ja päästäneet kaikki pähkinät maahan :frowning: Tyhmät tiput.

Pakko kysyä miksi Juulia puhut kevätpakkasista keskellä talvea? Minä olen aina mieltänyt joulu-helmikuun talveksi ja kevät alkaa sitten maaliskuussa. Vaikka sekin meillä on yleensä ainakin alussa se runsaslumisin aika, tilastollisesti.
Onko ehkä henkinen kevät jo alkanut? :sunglasses:

Jos JuuliaS käyttää omaa Positiivista kalenteria.
Juliaanista kalenteria tuskin kuitenkaan, se on nimittäin 13 vuorokautta jäljessä meidän nykykalenteria.

Pirteää ja muutoinkin mukavaa päivää kaikille.

Olen tainnut unohtaa talven olemassaolon kokonaan. :laughing: Minulle kevät on valon lisääntymistä, ja valohan alkaa lisääntyä jo heti joulusta. Mutta oikeastihan kevät todellakin alkanee maaliskuusta, anteeksi kiirehtimiseni. :smiley:

Tiput ovat palanneet ruokailemaan. Kova sirkutus kuului kun kävin vaihtamassa pehmeän, sisällä lämmenneen rasvapötkylän jäätyneen tilalle. Oraville tosiaankin pitäisi olla oma pähkinäastia, ne käyvät sotkemassa tipujen ruoat pitkin hankia.

Oletkos Juulia huomannut, että on pihabongaus viikonloppu meneillään? Birdlife.fi kerää tietoa siitä mitä tipuja meidän lintulaudoilla käy. Kuulemma arvokasta tietoa.

Tänään ei ole vielä näkynyt kuin talitiaisia ja kuusitiasia, mutta eiköhän punatulkut ja muutkin jossain kohtaa päivää ilmaannu. Ja närhet, ne on oikeita rohmuja ja niitä täällä on todella paljon. Kaunis lintu mutta kamala ääni.

Pihapongaus todellakin. Pihaltani puuttuvat tänä vuonna varpuset ja keltasirkut. (Naapurissa kyllä käyvät.) Viikolla sain siihenkin selityksen puoli seiska -ohjelmasta. Niille kelpaa vain kaura. Tänä vuonna minulla ei ole ollut kauraa, ainoastaan kuorittua auringonkukansiementä, pähkinöitä ja talipalloja. Tarjoan siis liian hienoa ruokaa. Vielähän tuon tilanteen kerkee korjaamaan ennen kesän tuoloa.

Punatulkkuja ei tällä seudulla näy ollenkaan, ovatkohan etelämmän lintuja? Koko täällä asumisaikanani (n. 20v) olen nähnyt varmaan alle 5 punatulkkua, viimeisinä vuosina en ollenkaan. Kolmisen vuotta sitten sapuskalle ilmestyi yksinäinen mustarastas. Ei tullut enää seuraavana vuonna, sille pitäisi kuulemma tarjota rusinoita :astonished:

On siis erimerkkisiä tinttejä ja kaksi harakkaa jotka saavat Assi-kissan puremaan hampaittaan ja mäkättämään. Oravat tietysti ja piharusakkomme. Sekä ohilentäjät jotka eivät pysähdy lintubaariin; tilhet, varikset, haukat. Mitähän niitä lieneekään.

Keltasirkuista en tiedä, mutta mökkini pihassa on ajoittain varpusia syömässä auringonkukansiemeniä. Talipallojakin ne jotenkin nokkivat.
Eivät taida sittenkään olla ihan pelkkästään kauransyöjiä?
Punatulkkupariskunta poikkeilee, ja tietysti tali- ja sinitiaiset ovat selvänä enemmistönä.
Varikset ja harakat rohmuaisivat mielellään kaiken, joskus kun paikalla satun olemaan, kopautan jo ikkunaan että menkääs n yt taas välillä siitä.
Arempia ne ovat kuin tintit, joten kopautuksen jälkeen pöytävaraus siirtyy alle puolen minuutin pikkulinnuille.

Oravakin poikkeaa, tottakai, ja käpytikka.

Pitääkin kans asettua sen pihabongauksen ajaksi vahtimaan ja tarkemmin katselemaan keitä kaikkia siellä käy napostelemassa.

MM:llä on niitä moderneja varpusia jotka ovat uskaltaneet kokeilla eksoottisempia ruokia. Jospa ne kohta täällä maaseudullakin uskaltavat, kunhan Bird-sanomat alkaa uutta ruokavaliota hehkuttaa. :wink: :wink:

Oma kissa puri. Pelkele, minä vain halusin auttaa ja kammata joka paikkaan lentelevät irtokarvat pois. Eilen iltapäivällä puri ja tänään aamulla katsoin että on turvoksissa ja kovasti punoittava sen haavan ympärys. Ja hohti kuumana. Sattui olemaan lääkärissäkäynti valmiina, näytinpä siinä nyrkkiäkin ja kysyin pitäiskö huolestua? Piti. Antibioottikuuri.

Lääkärin mukaan kissat ovat vaarallisia eläimiä, puremien kanssa ei kannata leikkiä. Tiedänhän minä sen, kaksi kertaa aiemmin olen kissojen takia antibioottit syönyt. Ystävä vietti kaksi vuorokautta sairaalassa tiputuksessa kun ei heti ottanut kissan puremaa tosissaan.

Tämmösiä karvaisia kavereita. :frowning:

Auuuuu. Hyvä että sait heti apuja. Toivottavasti kaihileikkaus ei nyt siirry.
Seurannet tarkoin tilanteen kehittymistä.

Vie se kissa nyt vaikka suihkuun. :smiling_imp:

Meidän eka kissa oli tyyppiä vanha minikokoinen kolli, iältään 10 vuotta kun me se haettiin perheestä pitovaikeuksien vuoksi. Saatara se oli kyllä vihanen otus, se inhos meitä alusta alkaen ja oli jo tulomatkalla hankala. No katti linnottautu saunan ylälauteelle murjottamaan ja mulkoili sieltä ilkeästi kaikkia sinne tulijoita. Kyllä se sieltä salaa joskus tuli ruokakupilleen sekä salakuseskelemaan meidän työhuoneeseen eri mestoihin, kuten mun käsilaukkuun ja laatikkoon jossa oli faijavainaan papereita vuodelta yks ja kaks. - Annettiin vanhan herran olla rauhassa ja murjottaa. Aikaa oli sit vierähtänyt jo minun mielestä riittävästi ja päätin kerran sit mennä sinne saunaan ja tehdä tuttavuutta sen kanssa. Jumalisti, että pieni kissa saa sellaista tuhoa aikaiseksi niin pienessä ajassa. Se raateli mun käsivarret perusteellisesti ja jo seuraavana päivänä ne alkoi mätimään. Tuli 10 päivän antibioottikuuri ja lekuri, vaikka oli kissaimmeisiä käski sen lopettamaan joka sitten tapahtui.

Seuraava kissa haettiin kissakodista, jossa sitä pidettiin häkissä kun ei oikein kaveerannut muiden kattien kanssa. Voi jee, se oli täys peto noin hiirien kanssa, mutta aivan ihanan söpöläinen ihmisten kanssa, aivan ihana kattipersoona.

…vai parturiin?

Kissamaailman Frankenstein!