Ylös suosta hop

Kiitos kommentistasi andante.Se on juuri noin, minulla on todella paljon muutettavaa tottumuksieni suhteen, jotta saan sen rytmin pois, joka minut ajaa sihauttelemaan ja korkkailemaan kaikennäköisten syiden varjolla.

Juu Ei, kiitos tsemppauksesta! Niin taisin selättää ja sama juttu eilen. Samat ajatukset päivällä, mutta onneksi minulla on todella kiire töissä tällä hetkellä, niin olin eilenkin illalla jo niin väsynyt, etten jaksanut mennä kauppaan. Kotona olin sitten tyytyväinen, koska jos olisin alkoholia ostanut, niin olisihan sitä sitten pitänyt juodakin. Olet oikeassa, että keikun vaarallisella alueella, varsinkin kun minulla on tulevana viikonloppuna pari menoa, joiden aikana juon aika varmasti hiukan viinia (tuntuu typerältä kirjoittaa tuo, mutta se on noin). Niinpä olen viime päivinä ajatellut että voin tänä iltanakin juoda, mutta en ole sitten kuitenkaan. Sinullahan raittius etenee oikein hienosti, jos muistan oikein niin yli 20 päivää jo plakkarissa, eikö vain?

Valitettavasti ei kuulosta hyvältä tuo sun “pari viiniä” tietyissä raameissa. Voi toimia tai sitten ei. Pidä ainakin huoli siitä, että kotisi on alkoton.
Etkö voisi pelata ajatuksellisesti aikaa ja siirtää suunniteltua juomisajankohtaa hieman pidemmälle tulevaisuuteen? Alkuaikoina raittiiden päivien kerääminen on huipputärkeää.
Vain tänään sulla on mahdollisuus sekä pysyä raittiina että pedata lähitulevaisuus joko kosteaksi tai “kuivaksi” (meillä raitistuneita alkkiksia sanotaan “kuiviksi”-olkoot kuinka vitsikkäitä tahansa).
Motto: Huomista ei tule koskaan. Se on aina yhden päivän päässä.:wink:

Hei Mirabelle!

Täältä kohtalontoveri lähettää sympatiaa ja tsemppiä, niin tutulta tuntui aloitusviestsi, voisivat olla omaa kertomaani …

Minulla kamppailu taas aluillaan, tosin ajattelen, jotenkin tuon viime(isen) sortumisen tarvitsin, että pääsen joskus (alkaen NYT) tästä suosta laillasi ylös. Älä lakkaa kirjoittelemasta, vaikka tulisi mutkia matkaan. Hyvää viikonloppua! Täältä saa aina hyvää tukea.

Olen samoilla linjoilla kun andante tuossa ylempänä, että koita siirtää juomisajankohtaa. Olet jo itsekin huomannut että sait hyvän mielen, kun et illalla juonutkaan. Muutamasta viinistä saat melko varmasti pahan mielen ja raitistuminen alkaa taas alusta. Vaikka mulla ei vielä ole viinan himoa ollut, olen päättänyt skipata firman pikkujoulut. Samoin joulu ja uusi vuosi menee puolison kanssa kahdestaan, kun niihin on aina muiden kanssa vietettynä liittynyt alkoholi. Ajastaan sitten kinkereihin mukaan, kun siltä tuntuu.

Juu, 22. Päivä menossa. Ensimmäisiä askeliahan tässä mennään, mutta yksi kerrallaan ne on otettava. Jokainen on mulle pieni voitto :smiley:

Kiitokset andante, Missis ja Juu Ei kommenteistanne!

Andante & Juu Ei, enhän minä saanut siirrettyä sitä juomisen ajankohtaa kauemmaksi. Minulla oli eräs juhlalounas sovittu jo muutama kuukausi sitten viime viikonlopulle ja ne viinilasithan minulla kiilsivät silmissä jo kauan etukäteen (enemmänkin kuin se hyvä ruoka). No, siihen toiseen tilaisuuteen en sentään osallistunut, vaikka niin olin suunnitellut (viinimessut :blush: ). Mutta eihän se estänyt minua kotona tissuttelemasta kuitenkaan.

Missis, olipa hienotunteinen tapa ilmaista asia : mutkia matkaan minulla tosiaan taas tuli. Olen kuitenkin lueskellut täällä viime päivinä, vaikken ole kirjoitellut. Luin sinun ketjusi ja elämässäsi on tosiaan paljon samaa kuin minulla. Kovasti halua jättää alkoholi jo pidemmän aikaa, mutta mutkia matkassa säännöllisesti. Minäkään en ole ottanut ammattiauttajiin yhteyttä, mutta kuten Korkkari totesi jo aiemmin, ehkä tarvitsen kovempia otteita kuin vain oman apuni minua täältä suosta ylös heivaamaan. Sinä olet edennyt hienosti, tsemppiä myös tähän päivään, sinulle sekä kaikille muillekin! Pysytään linjoilla.

Sinulla on täydet mahdollisuudet nousta suostasi tapaamalla kasvokkain entisiä juoppoja ja kuuntelemalla heitä. Sinun on kuitenkin itse tartuttava auttavaan käteen.Sitä he tarjoavat tänäänkin palavereissa. Se käsi on lempeänkova ja lämmin, ja osoittautunut tuhansien juovien ihmisten pelastukseksi.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Mirabelle, en oikein pidä termistä “kovat otteet” avun hausta puhuttaessa. Ennemminkin näen ammattiauttajat ja ryhmätkin puolueettomina tahoina jotka pitävät peiliä nokkasi edessä. Joskus ehkä suoraan ja kovinkin ottein, okay, mutta joka tapauksessa kaunistelematta tai syyttämättä. Miksi sinulla siis on niin suuri kynnys ottaa apua vastaan? Onko pakko yrittää vielä kerran omin voimin - vaikka ehkä sisimmässäsi tiedät, että epäonnistumisen riski on kokemuksiesi perusteella suuri?
Ehkä muistat Paroni von Münchhausenin tarinat? Samainen veijari ratsasti tykinkuulalla ja onnistui kiskomaan itsensä omasta tukasta nykien suosta ylös. Onnistuu vain saduissa! :wink: Ei tarkoita sitä etteikö yksinonnistujiakin olisi. Itse en kuulu niihin.

Komppaan andantea sen verran, että minullakin ne “kovat otteet” ja toisille näyttäminen olivat vain edelleen tapa vain paeta niitä käsittelemättömiä asioita. Itseään ei tarvitse ruoskia, vaan opetella tykkäämään siitä kaverista joka peilistä katsoon takaisin. Se on ihan sallittua! :smiley:

Vaan kaippa se “itsensä ruoskimis” jaksokin piti vain käydä läpi. Kun ei vaan ollut vielä niitä välineitä käsitellä ja purkaa sitä omaa syyllisyyttään, niin se sitten kääntyi siihen että “vittu minähän näytän teille”. Tiiä sitte kelle olin näyttämässä, mutta jollekin kuitenkin. :mrgreen:

No mutta vitsit sikseen, ne on varmasti nekin jutut ihan tarpeellista ollut elää.

Kai sitä piti ensin sanoa sille peilikuvalle, että saatanan pässi! Ja sitten hetken päästä raitistumisesta, että sä muuten pystyt siihen! Eli ittellenihän mä tässä ainakin olen näyttänyt :smiley:

Kymmenestä kaatumisesta yhdeksän voi jättää omaan arvoonsa ja oppia niistä. Ratkaisevaa on päästä kymmenennellä kerralla jaloilleen. :wink:
[/quote]
Osasinkohan lainata oikein?

Juu, iltaa vaan Mirabelle ja kanssakeskustelijat! On meissä paljon samaa kuten ikä, lukuisat yritykset rimpuilla vapaaksi, tolkuton syyllisyyden tunne ja tyhjä olo ilman alkoholia tai edes tietoa sen suomasta autuaasta olotilasta taas ensi viikonloppuna. Nimittäin rehellinen totuus on, että nousuhumala on minulle viime vuosina ollut ainoa olotila, jolloin tunnen olevani aidosti onnellinen. Karua on kertomaa, mutta tuonkin kirjoittaminen pakottaa kohtaamaan tosiasioita. Tuo Andanten viisas lausuma tuokoon voimaa meille. Minä 9:ttä päivää raittiina, joten ei tässä paljon hehkutella. Ehkä päivien laskeminen kuitenkin tässä alussa auttaa. Uudestaan pystyyn ja yrittämään. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Me pystymme siihen. Ja uudestaan, ja uudestaan. …

Kunn näin on asia, niin mielestäni on syytä selvittää mistä tällainen voi johtua. Minusta tuntuu, että siinä tarvitaan ammattiapua.

Kiitos Dave pysäyttävästä, suorastaan jysäyttävästä kommentistasi. Ei se ammttiapu olisi pahitteeksi varmasti. Aamuyöstä taas syntyjä syviä pohtiessani kahteen tunteeseen käy aatos: 1. syyllisyys 2. miellyttämisenhalu. Näiden ominaisuuksien kanssa olen kamppaillut ikäni enimmäkseen tiedostamatta asiaa. Nyt on aika paitsi tiedostaa, myös tunnistaa, tunnustaa ja aloittaa määrätietoinen työskentely asioiden parantamiseksi.

Mitä onnellisuuteen tulee, alkoholin tuoma onnen tunne on harhaa, mutta kun on sen harhan vallassa ollut vuosikaudet, ei sitä “aitoa” onnea enää osaa tuntea. Olen menettänyt kyvyn siihen ja nyt haluan sen takaisin.

Olen ehkä ollut aidosti onnellinen (ilman alkoa) kesäisin, perheen kanssa, kun olemme olleet pois kotikuvioista ja työ ei ole painanut mieltä. Näitä hetkiä ei marraskuussa noin vai taiota takaisin, joten kyllä onnen siementen on löydyttävä pääkopan sisältä. Ei ole helppoa, mutta yritän rentoutua ja ottaa alitajunnan kumppaniksi tähän onnen löytymiseen.

PS. Viikonloppuna tapaan ihmisen (ei ammattiauttaja, mutta alkoholiongelmasta kokemusta omaava ja muutoin viisas, minulle tärkeä, lämminsydäminen ja turvallinen henkilö)

Kohti uutta päivää rohkeasti ja rennolla mielellä (helppo kirjoittaa, mutta vaikea elää todeksi)…

Rohkaisevin ajatuksin kanssakulkijat…

Hyvä että sinulla on tällainen henkilö tukenasi. Vielä parempi, jos voit tarvittaessa soittaa hänelle tai tavata. Se ammattiauttajakin voi olla tärkeä, mutta ei välttämättä tavoitettavissa just hädän hetkellä.

Mulle tämä plinkki on ollut toistaiseksi paras tuki. Toki puolisokin on tukena, mutta kun hänellä ei ole alkoholin kanssa mitään ongelmaa, niin nämä mun jutut ei aina avaudu. Ja samaa olen miettinyt noista ammattiauttajistakin, että vaikka on kohdannut lukemattomia alkoholiongelmaisia, niin jotain puuttuu, jos ei ole kohdannut itse alkoholiongelmaa. Kuinka syvälle silloin voi päästä sinne holistin mieleen?

Juu ei kirjoitti

On paljon tilanteita, joissa vain toinen alkoholisti voi oman kokemuksensa kautta ymmärtää tuskaista, hämmentynyttä alkoholistia. Siksi vertaistuki on auttanut lukuisia alkoholisteja raitistumaan ja pääsemään irti pakonomaisesta juomisesta.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tänne on tullut paljon kommentteja, suuri kiitos niistä. Luen niitä kyllä ja muiden ketjuja tietysti myös, samalla kun haahuilen tässä kotitissuttelijaretaleen elämässä edelleen. En nyt taas ole saanut raittiuden päästä kiinni, vaikka olo on usein mitä epätodellisin. Käyn vuoropuhelua itseni kanssa tämän tästä ja ihmettelen, enkö vieläkään jätä sitä yhtä alkuillasta ottamatta.

Viime yönä näin kaikenlaisia erikoisia unia, jotka vielä muistankin tänään. Yksi tilanne oli, jossa olin lähdössä lounaalta ravintolasta pois, koska lapseni jo odottelivat ulkopuolella jostain syystä. Sitten huomasin vielä yhden täyden juomalasillisen valkoviiniä jollain pöydällä ja horppäsin sen seisaaltani yhteen menoon selin pieneen lapseeni, joka odotteli ja kutsui minua takanani.

Täytyy sanoa että olin todella helpottunut aamulla kun huomasin tuon olleen unta, vaikka olinkin edellisenä iltana taas kokkaillessa, ruoan kanssa ja jälkeen juonut “ruokajuomia”.

Mutta ahdistus lisääntyy, siitähän tuo kertoo. Teitä on täällä paljon, joiden kirjoituksiin voin samaistua ja olette päässeet hienosti alkuun alkoholittomalla tiellä. Jotkut ovat sillä tiellä jo pitkällä. Saan kertomuksistanne uskoa ja toivoa itsellenikin.

Moikkis Mirabelle.Mitäs jos alottaisit mahdollisimman nopeasti alkoton-koti-projektin? Nostamalla saatavuuskynnystä voisit onnistua paremmin. Samaan syssyyn kaikki viinilasit pois silmistä. Raittiudesta kiinni saamiseen vaaditaan paljon eikä se ole mitään helvetin Muppet-Showta! :wink:

Parahinta alkanutta vuotta kaikille!

Siitä onkin yli kuukausi kun olen viimeksi kirjoittanut… Minä rämmin suossa aina viime vuoden hamaan loppuun saakka, ja vielä vähän ylikin. Kun oli lomakin niin mikäs oli tissutellessa iltaisin… Mitään pahaa krapulaa ei ollut kun lapsetkin nukkuvat jo usein pidempään vapaa-aamuina, niin minäkin sain levätä. Mutta mieli painui matalammaksi joka päivä eikä väsymys hellittänyt levosta huolimatta. Eihän sellainen pöhnässä nukkuminen tuo virkistystä.

Nyt olen ollut reilun viikon juomatta ja uskaltaudun kiorjoittamaan tänne Plinkkiin uudestaan. Lokakuussa kun kirjoitin tänne ensimmäisen kerran siinä luulossa, että pysyn raittiina jos vain kirjoitan, niin toisin kävi. Pelästyin, että nytkö se juominen tosiaan loppuu ja niinpä vauhti vain kiihtyi tai pysyi ainakin samana. No muutaman päivän taukoja oli, nekin ovat minulle niin harvinaisia, että ihan hyvä että oli edes noin. Pyrkimys lopettamiseen oli koko ajan mielessä vaikka läträsinkin.

Viime viikolla minulla oli päänsärkyä useampana päivänä sekä yönäkin, muuten olo ihan OK ja tietysti vähän iloisempi mieli joka aamu juomattomuuden kunniaksi. Paljon muuta työstämistä en ole toistaiseksi jaksanut juuri ajatella. Löysin kirjahyllystäni Selviämistarinoita ja olen sitä lukenut nyt uudestaan samoin kuin tietysti Plinkkiä.

Illustrator kirjoitti muutama päivä sitten jotakin sellaista, että miksi sallia pienet retkahtelut, kun ne voivat tarkoittaa hengenvaaraa. Se sai minut ajattelemaan omaa tapaustani, kun olen todella hölläkätisesti sallinut itselleni retkahdukseni viime aikoina. Tai ei ne mitään retkahduksia ole kyllä edes olleet, pikemminkin olen vain pitänyt juomisessa taukoa muutaman päivän, mutta en niistä tauoista mitään pitkää raittiusputkea ole saanut muodostettua.

Minun pitäisi pikkuhiljaa ymmärtää, että vaikka olisi kuinka tärkeä kissanristiäinen ja haluaisin ottaa kohtuullisesti viiniä, siitä seuraa väistämättä se, että otan joka päivä sen jälkeen. Mikä taas on hengenvaarallista.

Ja moikkis Andante! Kiitos taannoisesta kommentistasi. Alkoton koti tietysti olisi edesauttanut minua katkaisemaan putkeni. Silloin kun en juo, ei minun yleensä tee mieli viiniä, vaikka sitä kotona onkin. Meillä ei ole alkoton koti, enkä voi kaikkea pois heittää, kun eivät ole pelkästään minun ja pulloja on paljon (viinikellari).

Minua nauratti tuo Muppet Show -kommenttisi, kun ajattelen itseäni välillä noissa ruoanlaittotouhuissa viinilasi aina korkeintaan 5 cm päässä näpeistä, niin kyllä se aika ruotsalainen kokki -touhua usein oli.

Tervehdys Mirabelle ja oikein hyvää uutta vuotta vähän jälkijunassa. Miten niin “uskalsit” kirjoittaa vasta nyt? Eihän sinua kukaan söisi vaikka millaisessa mielentilassa kirjoittelet. Ehkä parempikin kirjoittaa ennen ensimmäistä lasia.
Uusi vuosi, uudet kujeet. :smiley:

PS. Muppet-Show on perua klinikkaterapiastani.Joskus kun ryhmäkeskustelut menivät mielestäni levottomiksi, vertasin touhua Muppetteihin. Taisin lentää tämän takia pari kertaa istunnoista uloskin… :mrgreen: :laughing: . Nou hätä, vedin terapian kunniallisesti loppuun.

Andante, voin kuvitella että ryhmäterapiat voivat olla aikamoista showta joskus (niinkuin vaikka työpaikan viikkokokouksetkin :smiley:) .

Itseäni minä pelkään ja sen takia “uskaltauduin” kirjoittamaan vasta nyt reilun viikon juomattomuuden jälkeen. Lokakuussa, kun olin aika epätoivoinen koska en saanut juomistani kuriin, kirjoitin tänne ja se vain lisäsi juomishalujani ja harrastus jatkui. Mitenkään liittymättä kannustaviin kommentteihin joita sain, jotenkin vain minulle tuli sellainen reaktio, että apua on juotava vielä muutama ilta lisää äkkiä sillä kohta tämä loppuu. Muutama ilta oli sitten 2,5 kuukautta.

Viime päivät minulla on ollut sellainen olo, ettei juuri tee mieli juoda, mitä nyt ihan pari hassua mielikuvaa on häivähtänyt jostain viinilasillisista (monikossa siis tietysti, koska minulle yksi lasillinen ei ole mikään vaihtoehto vaan kärsimys…). Mutta tiedän toki että juomahaluja tulee ja niitä varten yritän nyt varautua paremmin kuin edellisillä kerroilla. Täältä saa erinoimaisia vinkkejä.

Mirabelle, lopullisuus on myös sellainen aika turha ikuisuuskysymys. Mikä sitten on lopullista ja kuinka kauan? Ihan juomisesta riippumatta voi tapahtua jotain joka heittää elämän päälaelleen.
Mulla toimii hyvin sellainen “toistaiseksi” ajattelu. Ja sitten se, että juuri ja ainoastaan vain nyt, tällä hetkellä tätä kirjoittaessa ja silläpuolella ehkä lukiessa, meillä on ainoa realistinen mahdollisuus muuttaa ajatukset teoiksi. Tämän sisäistettyä voi yrittää pelata aikaa. Saada ne kriittiset minuutit selätettyä. Onnistuu kyllä!
Saa nähdä onnistuuko mun plinkkailu vielä kuinka pitkään. Mulla on nimittäin sellanen laskutus joka heittää koneen hitaalle modukselle tietyn kulutusrajan ylityttyä. Eli voi olla, että kärsivällisyyteni odottaa sisäänpääsyä loppuu ja häivyn runsaaksi viikoksi kirjoittamasta. Lukijana kyllä pysyn linjoilla. Ainakin TOISTAISEKSI. :mrgreen: