Kattelin just tossa laskurini lukemaa ja tämä on mun pienessä maailmassani kyllä ihan huikeeta, että olen kohta ollut kaks viikkoa juomatta. Normaalille juomarillehan se ei tietenkään olis luku eikä mikään, mutta ihan varmasti voin todeta, etten ainakaan kahteen vuoteen ole ollut näin pitkää aikaa yhteen syssyyn juomatta. Voi olla että on pitempikin aika viime kerrasta. Kiitos kuuluu kyllä tämän palstan suurimmaksi osaksi. Jostain syystä on ollut niin paljon helpompaa olla ostamatta isoa tai pienempää pulloa kun on täällä tehnyt lupauksen vs. että sen lupauksen olisi tehnyt “vaan” omassa päässään. Viime päivät on olleet suorastaan ihan helppoja. Eilen tulin jopa töistä kotiin niin että lähikaupan kaljat ei edes huhuilleet mulle. Mietin vaan kotimatkalla, että mitä kivaa ruokaa söisin. Mulle ihan ennenkuulumatonta 
Tänään on kotipäivä ja oon tehny opiskelujuttuja. Senkin nyt kirjaan tänne tsempatakseni itseäni myöhemmin jos/kun tulee kovia hetkiä, että on se ihan eri tahti kyllä ilman krapulaa/selvinpäin kirjoittaa esseetä. Oon aika monet paperit kouluun kirjottanut pikkusessa maistissa iltaisin tai krapulassa viime vuosina, että vertailupintaa alkaa olemaan.
Jatkuva vitutus on kanssa ainakin just nyt hieman taaempana taustalla (siellä se kuitenkin on turvallisen välimatkan päässä). Se helpottaa ja keventää oloa kummasti. Väsymys on kyllä ihan koko ajan päivässä mukana, vaikka nukun ihan hyvin (joka sekin mulle kyllä ihan tuntematon luksus kun miettii varsinkin vikaa paria vuotta). Edelleen kiitän kyllä tätä väliaikaista lääkitystä unesta. En varmaan pärjäis ilman sitä. Ja huonoilla unilla mun pää menee hetkessä ihan maailman syvimpään ja pimeimpään kaivoon. Välillä meinaan diagnosoida itselleni kaikenlaista maksa yms muuta häikkää väsymyksen takia, mutta seurailen nyt vielä tässä. Edelleen todennäköisin oletus, että vierotusoireista kyse ja en kyllä olis yhtään ihmeissäni myöskään, josko keho olisi vaan ihan uuvuksissa vuosien huonoista unista ja detoksaamisesta satojen iltatissuttelujen jälkeen. Edelleen muistuttelen itseäni levon tärkeydestä.
Olen hiljaisina hetkinä ehtinyt miettimään jos mitä omaan juomiseen liittyen. Aikaisempi terapia on auttanu kanssa jäsentämään omassa mielessä juomiseen johtavia syitä, vaikka en siellä puhunut juomisestani sanaakaan. Olen lukenut myös paloittain Retkahduksen ehkäisyn käsikirjaa paihdelinkki.fi/fi/oma-apu/ … -kasikirja. Sen kautta olen paloitellut niitä päiviä kun olen huomannut, että tekee erityisen paljon mieli juoda. Yksi asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että erityisesti päivät, jolloin en huolehdi lepotauoista tai syömisistäni, olen nukkunut huonosti ja käyn edellisten takia ihan kierroksilla, on aina niitä päiviä kun alkaa juopotuttamaan. Samoina päivinä alan usein väsyneenä vertaamaan itseäni muihin ja sättimään itseäni ja hokemaan päässäni, että musta ei tule mitään ja en pärjää kuitenkaan niin turha ees yrittää. Ja siihenhän on sitten kiva vetää “ihan sama”-kännit. Sitä hetken huumaa kun millään ei ole mitään väliä!
Samaan aikaan saan luotua muutamaks hetkeks itselleni sen fiiliksen, että mikä tahansa on mahdollista. Sitä en enää kovin usein tunne selvinpäin. Muistelen, että nuoremmpana mulla oli useinkin se fiilis.
Toinen polku on jos eristäydyn ja turhaudun, eli en puhu kenellekään tai tee mitään mieltä piristävää päivään tai pariin ja täysin kyllästyneenä alan viihdyttämään itseäni viinipullolla, koska se luo hetkeksi sen illuusion, että on kivaa, vaikka ei ole. Yleensä noi päivät alkaa jo krapulalla, eli kyse on levottomasta turhautumisesta. Kun samaan aikaan on ihan hervottoman väsynyt ja täysin levoton. Summa summarum, omalta osalta olisi kai ainakin tärkeää pitää huolta tasapainosta tekemisen ja olemisen välillä. Koska tasapainosta horjuminen tuottaa jonkinlaisen halun paeta. Ja olen opettanut itseäni oikein huolella viime vuodet, että paras ja helpoin pakotie on kännit. Hämmennellään nyt sitä soppaa sitten 
Olen alkanut tekemään hengitysharjoituksia eri paikoissa päivän aikana jos huomaan olevani ihan ylikierroksilla (ja yllättäen olen huomannut, että olen aika monta kertaa päivässä, varsinkin jos päivä on tosi sosiaalinen), ihan vaan rauhoittuakseni ja rentoutuakseni vähän niinkuin missä vaan. On itselle aika toimivaa. On muutaman kerran lievittänyt viininhimoakin.