Xonen tiputus

Korvaushoidon lopetus -projekti siis alkamassa. Annokseni on nyt 10 milliä, kuukauden päästä 8, ja sit katsotaan lääkärin kanssa, että miten siitä eteenpäin. Laskin, että jos kykensin tiputtaa 2mg/kk, niin teoriassa hoitoni siis loppuisi jo tämän vuoden puolella!! En kuitenkaan todellakaan usko, että ne viimeiset tiputukset menisivät niin helposti. Olin myös ajatellut että viimeiset pudotukset - jostain 6mg:stä alaspäin - pitäisi tehdä pienemmillä annoksilla. Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei yleensä harrasta teemuihin siirtymistä, vaan että kahden mg:n pudotuksilla on menty loppuun saakka! Kuulostaa mun mielestä jotenkin uskomattomalta. Olen ajatellut että siinä tapauksessa pudotan itsenäisesti millin kahden viikon välein. Eli jos sovitut pudostukset siis olisivat esim. 1.8. 10mg:sta 8mg:aan, 1.9. 8mg:sta 6mg:aan, 1.10. 6mg:sta 4mg:aan jne, niin itse pudottaisin niiden välissä 15.8. 10:stä 9:iin, 15.9. 8:sta 7:aan jne. Toki lekuri sanoi että yksilöllisestihän ne pudotukset menevät, ja että joillekin vaan on psyykkisesti todella tärkeetä tehdä pieniä pudotuksia kerralla. Fyysisesti sillä ei muka ole mitään merkitysä, meneekö ne 0,4 vai 2mg kerrallaan. :confused: Vaikea uskoa.

En usko että nyt tämän viimeisimmän pudotuksen (12 → 10) kanssa tulis vielä mitään oireita, mutta sit kun mennään kasiin ja sen alle, alkaa niitä varmaan jo esiintyy. Jännittää aika paljon!

Tosi hurjalta tuntuu ajatus elämästä ilman korvaushoitoa! On tässä niin monta vuotta kuitenkin jo tullut oltua. Mutta ihanaa, kun ajatus sen lopettamisesta alkaa vihdoin tuntua todelliselta, eikä vaan joltain mun omilta haaveiluiltani. Nyt sitä on suunniteltu jo klinikankin kanssa. Se on nyt ihan oikeasti tapahtumassa!! :smiley:

^ Tsemppiä, tsemppiä, tsemppiä ja vielä kerran tsemppiä, iina, tuohon Xone-tiputukseen :slight_smile: . Mitään neuvoja en osaa antaa, enkä kertoa omakohtaisista kokemuksista, kun mulle on tullut tutuksi ainoastaan se kylmä kalkkuna, joka on siis ollut mulle ainoa toimiva tapa lopettaa opparit(Joo, lopettaa aina uudestaan ja uudestaan :unamused: :blush: ), mutta se kai tuossa korvauksessa pointtina onkin, että on huomannut seinään lopetuksen toimimattomaksi, siis ainakin psyykkisten himojen vuoksi, vaikka ne fyysiset reflat kestäisikin. No, lopetan hyödyttömät lässytykseni tähän, mutta olen täällä ehdottomasti virtuaalisena tukenasi :slight_smile: . Eiköhän joku parempi asiantuntija jossakin vaiheessa ilmesty kertomaan kokemuksistaan.

Tjenare Iina!

Ei ollenkaan mahdoton homma, tuo buprenorfiinin lopettaminen, asteittain tiputtamalla. Minä aloin itse pudottamaan omaa bupre-annostani, noin 6kk sen jälkeen, kun kotioloissa lopetin yli 2v kestäneen bentsojen syönnin. Oli psyykkisesti niin rankkaa, etten alkanut buprea heti fyysisten bentsoreflojen loputtua, pudottamaan.

Olin tottunut kiskomaan noin ~6-8mg/vrk IV. Nyt olen vetänyt reilu 2 viikkoa 4mg/vrk, en ole huomannut hirveästi refloja. Pakki toimii paremmin. Kantavuudessa lähinnä ongelmia, olen aamulla ihan selkeästi kipeä ja nukun aika huonosti. Noin kahden viikon kuluttua pudotan annoksen 3.5mg/vrk IV.

Tällä hetkellä olisi taloudellisesti aivan mahdotonta että liuottaisin subuni, en ole korvaushoidossa. En toki koko pudotuksen aikana aio kiskoa IV, sitten kun pärjään 2mg/vrk IV, niin siirryn sulattamiseen(vahvan etanolin kera, tippoja= lisää sitä hyötyosuutta huomattavasti).

Bentsoreflat kokeneena, uskon että pystyn lopettamaan buprenorfiininkin. Motivaatio on kova. Tsemppiä ja kyllä sä siihen pystyt. <3

Teemuista pääsee eroon paljon helpommin, hyvä lääke kielenalla. 4V käyttöä takana vaan reilu viikko ilman eikä mitään, pameista ja neurotolista taas ihan eri mieltä.

Kiitos Winston! :slight_smile: Ei mitään hyödytöntä läppää ollenkaan sulta. Älä nyt taas ittees tolleen dissaa. :angry: Avasin tän ketjun, jotta voin raportoida laskuohjelman toteutumista aina samaan paikkaan. Ja tietysti kaikki muutkin xonen tiputtelijat voivat sen täällä tehdä. Muut voivat sitten halutessaan kertoa omista kokemuksistaan asian tiimoilta, tai sit tulla antaa mulle ja muille tiputtelijoille virtuaalihalauksia ja peukkuja! :smiley: Ne on oikein tärkeitä!!

Tjenare County! Hur står det till? :slight_smile: Kivaa tietää että joku muukin täällä on mun kanssa samassa tilanteessa! Mun tilanne on tietty siinä mielessä parempi, kun mulla on klinikan tuki takana. Lääkkeensaanti on varmasti taattu, mutta myös rajattu tiettyyn annokseen päivässä, ja kaikki tapahtuu lääkärin ja hoitsujen valvonnassa. Vaatii todella paljon sisua noudattaa laskusuunnitelmaa, jos sen tekee ihan itsenäisesti! Minkälainen suunnitelma sulla on? Koska ajattelit että siirtyisit siihen kakkoseen ja sen sulatteluun? Entä koska koko homma ois ohi? Vai oletko edes ajatellut vielä niin pitkälle? Eikö sua pelota ettei se sulatettuna riitä, kun oot tottunu ottaa sen iv:sti?

Neuro: Olit kokonaisen viikon ilman, eikä tuntunut missään?? Paljon sä sit otat niitä päivässä? Noin mä sen itsekin olin ajatellut, että 0,4mg:n tabuilla ois helpompi lopettaa kuin 2mg:n, mutta niin se lääkäri vaan väitti ihan muuta. :confused:

Mulla määrät oli vuosia 2*0.4 ja kolmas/neljäs tarvittaessa. Muutin ne 0.2 vahvuisiksi ja voin pärjätä kolmella mutta paha päivä menee kahdeksan. Pamit muutin 5Mg kun Neurotol 200Mg jota määrätty 4/vrk riittää yksi yöksi.

Tja Iina!

Aion tiputtaa xonea seuraavan mallin mukaisesti; ~2vk kuluttua 3.5mg/vrk IV → 3-4vk kuluttua 3mg/vrk IV → 3-4vk kuluttua 2.5mg/vrk IV → 3-4vk kuluttua 2mg/vrk IV ------> vaihto ~4mg/vrk sulatettuna

Sen tarkemmin en vielä ole suunnitellut. Bentsot onnistuin kanssa kotioloissa aluksi pudottamaan dosea ja sitten lopettamaan, eli itsekuri siihen hommaan itsellä riittää. Taloudellisesti kanssa pärjään siinä vaiheessa kun riittää 4mg/vrk sulatettuna.

No mun tapaus ei ole ihan yksinkertainen ku on muutaki myrkkyä alla, olinhan pari viikkoa ihan pienillä annoksilla jotta sain sen jonki maksa arvon ales. A klinikan pöhkö lääkäri sanoi et neljä kk niin saan kortin, lääkäripä ei ole tuomari joten sanoin heippa.

^^ Ai ok, eli sit kun siirryt sulatteluun, nostat annostasi. Sit ymmärrän paremmin. Silti vähän jänskättää sun puolesta, et jos oot kahta milliä vetänyt iv:sti, niin mahtaako tuplamäärä riittää sulatettuna? Mut toivotaan et riittää! Jos uskot siihen et se riittää, niin sit se varmaan riittää!

^ Eli 0,6 - 1,6mg:n annoksella viikon tauko ja ei tunnu missään? Hmm? Varmaan tosiaan auttaa asiaan muu lääkitys?

Riittää se, en täysin terveenä tule pysymään sillä koko vuorokautta, se on melko varma.

Kun aloin lopettamaan bentsojani, en ollut kertaakaan ennen edes yrittänyt lopettaa. Ollut aina se asenne että jos en oikeasti loppuun asti homma hoida, en ryhdy projektiin. Sama bupren suhteen, toistaiseksi en ole yrittänyt lopettaa.

Paljon tsemppiä Iina! :smiley: Kyllä itsellä meni jotenkuten vielä 6mg:ii, mutta sen jälkeen… :unamused: Itse olen myös aivan itsenäisesti vähentänyt mg kerrallaan etukäteen… Oli aikoinaan lähes 80mg subua kotona… Osan olen vienyt klinikalle… Vähensin siis ennen pudotusta… Kyllä asiat sutviintuvat, alun uskoisi ainakin menevän putkeen… :smiley: Niitä muutamia millejä turha vielä pohtia… :wink:

Tsemppiä Countyllekin :slight_smile: . Luulisin, että pääset buprestakin eroon, jos kerran pääsit benzoistakin, koska benzokoukku on paljon pahempi, kuin buprekoukku IMO.

Kiitti malibuuttus! :slight_smile: Sellaset ennakko-odotukset on itelläkin, että siinä kasin millin alle ku mennään, niin alkaa varmaan menee vähän vaikeemmaks. Mut kattellaaan, kattellaan. Ainakaan nyt kun viikko sit tiputettiin 12 millistä 10:neen, ei oo tuntunu missään. Jännityksellä odotan miten seuraava pudotus menee. Oon oikeastaan aika innoissani tästä pudotusohjelmasta. Mun puolesta seuraava 2mg:n pudotus vois ihan hyvin olla jo viikon päästä. Aivan, mutta munhan varmaan kannattaakin itsenäisesti laskee se 11:een (miten helvetissä toikin pitäis lyhentää??)

Hejsan alla!

Mä itse aloin IV-käyttämään(ainoastaan buprenorfiini) noin ~2.5v sitten, sitä ennen olin ~reilun vuoden koukussa subuun, nokittamalla. Voi niitä aikoja kun vielä nokitin buprenorfiinini, mä vedin keskimäärin max 0.5mg/vrk, sitten viikonloppuna saatoin yhtenä päivänä ns. viihteillä ja rykästä jotkut millin nokat, josta sain peräti olot. Pidin aina huolen että annoskoot eivät nouse. Pärjäsin peräti ulkomailla viikon täysin selvinpäin, ilman mtn lääkkeitä/buprea, reflat oli oikeasti helvetin miedot. Fiksuna poikana piti tietysti alkaa rätkimään, kun yhä useampi tuttu sitä teki, niin sitä ei pitänyt jotenkin niin karuna enää. Siihen liittyi paljon myös mitä siihen aikaan elämässäni oli tapahtunut. Kuten kaikki voi varmaan arvata, toleranssini kasvoi räjähdysmäisesti kun IV-käyttö alkoi. -.-

Olen muutenkin aina ollut ns. kulissikäyttäjä, hengailen sekä käyttäjien että “normi-ihmisten” kera, koskaan en ole viihtynyt rapanisti-porukoissa. Eiköhän tämä tästä, selkeni moni asia päässä sen jälkeen kun bentsot sain lopetettua. Käyttövuosia mullakaan toistaiseksi isommilla oppariannoksilla onneksi ei ole hirveästi.

Huomioita nyt kun annos on laskettu 16 → 10mg:aan.

Mieliala on selkeesti laskenut. Eli on se bupre toiminut myös ikäänkuin mielialalääkkeenä. Aikaisemmin mietin usein että tuleekohan kauheet vetohalut takaisin sit kun lääkkeen saa pois. Nyt ei moiset oo tullu mieleenkään, koska on niin pitkään ollut ihan normaali olo. Mut jos mä tästä vaan masennun, ni ei mikään ihme vaikka alkaiskin taas tekee mieli vetää päänsä sekaisin. Mielialalääkettä ois ehkä hyvä nostaa pudotuksen ajaksi?

Olen myös paljon väsyneempi ja nukun enemmän. Vaikka on kesä!

Isä tosin sanoi että vaikutan pirteämmältä. Mulla oli aikaisemmin kuulema aina lääkkeenoton jälkeen “karmivan omituiset” silmät. Kukaan muu ei kyl oo mitään tollasta sanonut, enkä itse ole sellasta koskaan huomannut.

Viime yönä näin unta piikittämisestä. En edes muista koska olisin sitä ennen viimeks nähnyt jotain vetounia. Helvetti, toivottavasti ne ei ala lisääntyy!

Selkä tulee koko ajan kipeemmäksi. Voisko johtua buprepitoisuuden vähenemisestä veressä?? Vaikkei sitä mulle olekaan särkyyn määrätty, mutta särkylääkkeenähän se bupre toimii. Jos mun selkä onkin todellisuudessa koko ajan ollut paljon kipeämpi, en vaan ole tajunnut sitä, koska mulla on koko ajan ollut myös särkylääkkeenä tehokas korvaushoitolääkitys!? :astonished: Pitää kysyä lääkäriltä, voisko asioilla olla yhteys.

Iina, vaikuttaa varmasti selkäsärkyyn. Särkylääke on kyllä hyvä tilapäiseen revähdykseen mutta jos selkä on oikeasti kipeä se ei parane särkylääkkeellä, omakohtaisia kokemuksia on. Fysikaalisessa käyn ja kotona hakkaan nyrkkeilysäkkiä, katso netistä jumppaohjeita selkään ja semmonen kuminen liina ovenkahvaan kiinni niin sulla on oma fykaalinen laitos kympillä. Muista että ensin kipu pahenee ja vasta viikkojen päästä helpottaa, josei niin lääkärille näyttämään selkää, pari kortisooni ja pitkävaikutteinen puudutusaine voi tehdä ihmeitä. Ihan terkkarista kun pyytää ajan sellaiselle lääkärille jolla kokemusta selkävaivoista, se sun kamalan tuntuinen tuoli voi olla yksi syypää jos panee epäluonnolliseen asentoon niin kierre on valmis.

Kyllä itselläni selkä, niskat ja vielä tuo suvussa esiintyvä nivelsairaus pahenee xonen laskun myötä… Samoin mieliala… Itse tänään mietin tosissani, että nyt kun löytyy ne “toivottomat tapaukset” , niin he “joutuvat” hakemaan lääkkeensä lähes päivittäin, muut kerran viikossa… :open_mouth: Samalla voisi pudotella nolliin nuo, tosin kun ei ole ymmärtävää hoitsua niin ei ole… Tai on, mutta kun olen niin hyvässä kunnossa; miksi minut laitettaisiin ihmisille joka puhuu kuin ihmiselle… Ennemmin sellaiselle, joka puhuu kuin lapselle!

Ehdotettiin tänään että koko xone ja adhd-lääkitys pois… Joo, jos ei sitä terapiaa ole resursseihin kirjoitettu; niin kahden lekurin allekirjoitus eutanasiaan Belgiassa olisi koko typerän hoidon tähden tervetulleempi asia… :imp:

Voi malibu, sympatiseeraan sua kyllä ihan kybällä! Varmasti ois tosi hyvä jos saisit itsesi vieroitettua bupresta. Eipähän tarviis enää sietää sitä paskaa hoito, jota teidän kunnassa tarjotaan. Jos sulla sen jälkeen ois mahdollisuus hakeutua terapiaan jonnekin muualle?

Neuro, mikä kuminen liina? Mitä sillä tehdään? En oo katsonu netistä ohjeita, mutta teen kyllä ihan säännöllisesti lihaskuntoa ja venytyksiä, joita mua fysioterapiassa kehotettiin tekee. Mut koska niistä ei nyt tunnu olevan juurikaan apua, aion kyl hakeutua lääkärille. Jospa se laittais lähetteen fysioterapiaan. Ku ei mulla ite oo varaa sellasta maksaa. Vakuutuksesta tuskin enää saa toista kertaa…? Siitä ekasta kerrasta kun on jo melkein kuus vuotta. Tätä tuolia tosiaan saa varmaan syyttää aika pitkälle. Pitää koittaa saada hankittua parempi. Tyyny selän takanakaan ei auta, kun ei selkä ylety selkänojaan.

Se liina on semmonen venyvä kuin jousi ja eri vahvuuksia löytyy, kun sidot sen ovenkahvaan ja sitten selkä sinnepäin pystyt yhdellä kädellä ojentamaan jolloin selkään tulee kiertoa ja sisemmätkin lihakset tekevät työtä. Sitten katse kohti sitä kahvaa ja kummallakin kädellä pyrkien oleen suorana laitat vatsalihakset kuntoon, noita saa sport kaupoista ja fysikaalisista hoitopaikoista ostaa. Mullakin lääkärin lähete hoitoihin ja hinta 52€ ja KELA korvaa 9€ eli melko kallista se on.

Nosta ihmeessä mielialalääkityksen annostusta, jos mielialalääkkeet vain suinkin sulla toimivat, kuten niiden “pitää”, ts. oikeasti parantavat mielialaasi, ilman mitään pahempia sivuvaikutuksia. Parhaina “mielialalääkkeinähän” opparit ovat mullakin aina toimineet, joten en yhtään ihmettele, jos sua masentaa tuossa tiputuksessa. Huolestuin vain pirusti, kun kirjoitit, että olet nähnyt vetounta ja ettet ihmettele, jos tulisikin mieleen alkaa taas vetää, mikäli mielialasi vielä huononee :frowning: . Älä helvetissä sössi enää elämääsi, fiksu nainen, kun olet saanut asiasi noinkin hienosti mallilleen.

Ihan hirmuisesti tsemppiä edelleen :slight_smile: ja kerrohan jatkossakin kuulumisia. Tukena ollaan :slight_smile: .