Perskeles eilen meinasin viel et lähen uusituttaa respan mut onnistunu jotenkin kadottaa senkin. Vituttaa ja ankarasti no arvauskeskukses ne ei ois sitä uusinukkaa joten taitaa olla yksityisen paikka . Antavatkohan nykyään miten helposti, aiempi oli 2 x 2mg päivä.
Tiukentaneet ovat kaikkia bentsoja, myös yksityisellä. Arvauskeskus on taas haistapaska paikka, oli respa millisiin äksiin, niin omalääkäri kirjoitti 0,25 santttuja sata kipaletta, eli aika nihkeetä meininkiä neljästä millistä/pvä - 0,75milliin… Vanhat respat, epikriisit voimakkaasta ahdistuksesta, masennuksesta, paniikkikohtauksista. Näin minä sain santut takaisin eri yksityieltä kuin aiemmat.
Arvauskeskuksesta itelle ollaan määrätty xantut, rivat yms muut bentsot. myöskin panacod, tramal, bupre ja oksikodoni… Riippuu kaiketi paikkakunnasta… Yksityiseltä en ole koskaan saanut mitään, muutakuin tietty kortisoni + pitkävaikutteisia kipulääkkeitä piikillä luihin. Tosin tämä taasen hoitona yksityisellä, ei pelkästään lääkkeitä hakemalla. Aikanaan A-Klinikalta sain respoja kun siellä oli lääkäri ketä hoisi minua (oli sellainen ketä kiersi muita paikkoja, itselläni ei ollut tarvetta a-klinikalle muutakuin lääkärin juttelut ja respan kirjoittelut), siitä vaihdoin takaisin omallelääkärille arvauskeskukseen ketä on määrännyt monet tujakammat lääkkeet mitä a-klinikalla tai yksityisellä edes koskaan olisi ehdotettu.
5 vuotta bentsoja takana, 3vuotta päivittäisessä käytössä respalla, puolisen vuotta 2mg xanoreja ja nykyään mennyt pari ja puoli vuotta 2mg rivoja 2kpl/pvä, totesin paremmaksi kuin xanorit. määrät vaihtelee uusinta kerroista, joskus 100kpl joskus 300kpl. Sama homma oxycodonien kanssa, viime respassa oli 2 x 98kpl ja edellisessä vain 98kpl. Eipä ole kyselleet vaikka joskus on mennyt parikin viikkoa ylimääräistä rivoja. Huumetaustaa ja merkintöjä en omista. liekkö siinä sitten syy, varmaan H merkinnällä ei tippuisi edes 0.5mg rivoja ja panacodeja vahvempia.
Arvauskeskuksiakin on erilaisia. Itselläni onnistui neuvottelemalla pudotusohjelma santtuihin, mikä on erittäin hidas, mutta niin halusinkin. Minulla taas saattaa olla siellä joku h merkintä, koska kerran vaan kerroin sellaisia asioita mitä ei ehkä olisi kannattanut. Asiat on hoituneet kuten ennenkin ja lääkärini kanssa pystyn “neuvottelemaan” eli ei vaan tuijota sitä tietokonetta (joskus oli sellainenkin lääkäri).
mul on 4x2mg riva päivässä (epilepsia/ahdistuneisuus). Mutta oletan että xantut ois parempi vaihtoehto, (aiemmin kun söin ni toimi paremmin).
Ahdistukseen voi xanori toimia paremmin, mutta rivatrili on kyllä hyvä ennalta ehkäisemään tuota sinun epilepsia kohtauksiasi. Rivatrilissa nämä molemmat yhdessä, xanorissa ei.
Nii rivat on kyl siinämieles parempia molempii auttaa. Mut syöny niitä nii paljo että sama ku buranaa imis:) vois olla että jos ois itellä vaikka 2x2mg riva ja siihen xanori /pv ois kohallaan.
Ei mitenkään pahalla, mutta luulempa, että tässä kiivetään perse edellä puuhun. Josta sitten jossain vaiheessa on tiputtavaa. Eli jos ei kiivettäisi niin ylös, ettei mene luita poikki tippuessa.
Jos olisin lääkäri, määräisin näillä tiedoilla 4*10mg diapam, sic.
[tldr]Onko alle viikon kestävän xanor-kuuri (2-4mg vrk) mahdollista nollata seuraavalla 9 vrk:n tauolla ja jatkaa samaa jaksotusta jatkossakin ns. terveellisesti[/tldr]
Mitä olette mieltä jaksoitetusta rauhoittavien käytöstä. Jos oletetaan nautittavan 2x1mg tai 1x2mg dpt kerran vuorokaudessa maanantaista-torstaihin jonka jälkeen lääkkeestä pidetään 9 vuorokauden tauko. Siis ehdoton tauko benzodiazepiineistä. Varmasti psyykkisen koukun syntyminen on erittäin henkilökohtaista ja voi pahimmillaan alkaa jo alkuvaiheessa, mutta sen enempää Pharma Fennicaa kuin Wikipediaakaan aiheesta tutkineen oletan kuitenkin oireiden em. käytöllä jäävän erittäin minimaalisiksi olettaen huomioon lääkkeen positiivisen vaikutuksen henkilöön.
Riippuu ihan tietysti mihin sitä tarvii, moni tarvii esim diapamia joskus 20kpl / viikko jotkut sen 10kpl / puolivuotta ja joillakin 4 x päivä. Riippuu ihan sairaudenkuvasta. Itse en ole ollut jaksotetulla, olen käyttänyt tarpeen mukaan, ja nyt kolmisen vuotta päivittäin mennyt respalla, ilman tauotusta/ tarvittaessa määräyksellä. ekaksi oli 2mg xanor debotit, josta halusin päästä pois ja siirtyä 2 x 2mg rivatril / vrk koska siinä on tuota lihas-spasmeja lievittävää ja ehkäisevää vaikutusta. joten sain tiputettua sillä 2 lääkettä yhteen lääkkeeseen. muuten xanorin kanssa söisin sirdaludeja lisäksi. SUOSITUShan on yleensä bentsoissa 2viikkoa max. tämä tosin saattaa venyä useisiin vuosiin tai vuosikymmeniin päivittäiseen käyttöön, reseptillä, ei edes viihteilymielessä tai ns “pakko” hommata kadulta kun ei muuten pärjää. Itse olen täysin bentsoriippuvainen ja opiaattiriippuvainen, sen tiedostan itsekin ja lääkäritkin sen tiedostaa, kun opiaattejakin on pari ja puolivuotta määrätty jokapäiväiseen käyttöön, koskaan ei ole lääkäri edes ottanut puheeksi tiputusta välillä pienempään annokseen tai kokonaan tauottamiseen. Henk. koht. rivat on mulla se mikä pitää mut järjissään ja pärjään sillä pääni kanssa nykyään ilman masennuslääkkeitä, nyt jo pari ja puolivuotta tullut täyteen
Psyykkinen koukku xanorissa ja rivatrilissahan on suurin, niinkuin myös tuo henkinen koukku. Tosin on myös todettu (Korjatkaa, olen tod. näk. väärässä), että jossain tapauksissa vuosittainen bentsojen käyttö esim. ahdistukseen saattaa joskus lisätä ahdistusta ajan kuluessa, joten näissä tapauksissa olisi varmaan hyvä tuo tiputus / vaihto muuhun tai tauotus. tosin yhtä helvettiä tuo tauotus jos seinään joutuisi lopettamaan kokonaan, saattaisipa siitä pää / pumppu tjsp muu elinkin flipata totaalisesti, eli nuo seinään lopettamiset pitkänkäytön jälkeen on erittäin harvinaisia lääkärinmääräämänä, oma-alotteisesti omalla riskillä ei niinkään.
Itse kysymykseen, MIKSI? jaksoitettu rauhoittavien käyttö? miksi ei tarvittaessa? jotenkin tuntuu hölmöltä tuollainen on-off lääkitys.
Itsellä olen sen huomannut kyllä bentsoissa kun on tarkoitettu rauhoittamaan/tasaamaan mieltäni (olen erittäin impulsiivinen ihminen) niin keskittymiskyky huononee huomattavasti pitkällä käytöllä, kuten myös lähimuisti. Muuten kyllä ei ainakaan itsellä ole maksa-arvot, munuaisarvot yms muuttuneet mitenkään pitkän ja säännöllisen käytön myötä. Tuota jaksotusta voisin ajatella käytettävän esim ketiapiinissa, se kun tuhoaa aika hyvin aivosoluja yms pitkällä käytöllä, siis esim uniongelmissa, ahdistukseen. tosin siinäkin kyllä tuo totaalinen käytön stoppaaminen ja taas aloittaminen luulisi käyvän kehon päälle kun jatkuvasti muuttuu pitoisuus elimistössä, eikä ole sitä tasaista X annosta veressä mihin keho on jo tottunut…
IMO en näe järkeä tauottamisessa, mieluummin jatkuvasta käytöstä → tarvittaessa käyttöön.
jatkuvasti mä niitä syönkin mutta nyt ois tarkoitus ens pe mennä yksityiselle, ja kattoo jos vaihtais tuntuu ettei noi rivat oikee enää toimi odotetulla tavalla
Mulle ainaki rivat 3*2mg pvä on sopivampi ku esim.depotti xanori, tai normaali xanori,just noitten "epilepsia"oireiden eli selän jatkuvan kramppaamisen takia.Toisekseen en saa niistä mitään viihdettä,eli menee ihan oikeassa käytössä,joskus 1 joskus 3 vrk:ssa.Pitkävaikutteisuus myös plussana, ei ainakaa heti ekana aamuna tuu refloja,tietty kai rivatkin kumuloituu kehoon,eli kun oon syöny täs pari v. putkeen.
Toi mun kirjotus oli oikeastaan tarkoitettu Rajalle nimimerkillä kun kyseli tauotuksista yms.
Juu sama myös itellä, tosin ei oo epilepsiaa, vaan mää vähän pehmee ja selkä on paskana, niin ei tarvitse syödä xanoreita + relaxantteja (esim sirdalud), joten vaihdoin pari ja puoli vuotta sitten 2mg xanor debotit 2 x 2mg / vrk ja sillä ollaan menty päivittäin poikkeuksetta, joskus jäänyt ottamatta jos ollut ryyppäämässä, joskus vitutuksissani ottanut enemmän (max 30mg kerralla), mutta tosiaan ei kyllä sekota päätä edes ylimääräisenä otettuna, joten ajanut asiansa jo pari ja puoli vuotta tuolla 4mg/vrk. Joten ei ole tarvetta ollut nostaa 3kertaan päivässä.
Tää tyhmä taas kyselisi, mutta mitä pahempaa on X:ssa kun pameissa? Siis kun niistä ei tule paha olo ja kolahda kuten pamit. Siis kun X:hin jää kuulemma koukkuun, mut jäähän pameihinkin, ja jos tarvii kuitenkin harvoin.
Siis kun mulla oli ennen 0,5 xanor, joka vaihdettiin 10 medipameihin,ja siis paniikkikohtaukseen, eli harvoin meni, ja tuon kympisenhän olen sitten saanut viipaloida osiin, ja silti tulee ihan p**ka olo, jota xanoreista ei koskaan tullut.
Medeipameista aika jännä juttu. Juu en tiedä auttaako 10mg KUNNON paniikkikohtaukseen?
Epäilen vahvasti, ettei 10mg riitä, 20-40mg varmaankin. mutua tosin… 2mg xanor pitäisi jo jeesata tai 2mg rivatril.
Jos kunnon paniikkikohtauson se, että ei pysty hengittään ja on hysteerinen, ja sydän lyö vaatimattomat 160-180, muut haluaa paikalle ambun, jne, niin kyllä mulla puree 0,5 xanor ja10 medipam saa sellasen neliraajahalvauksen…ja sammun.
Mutta mulle monen muun normilääkemäärät täällä ois vainaus. Aineenvaihduntahäiriöitä näet.
Itellä se 4x 2mg riva autto ahistukseen / paniikkikohtauksiin ihan ok mutta luulisin et xanori paremmin.
Kyl rivaki auttaa, mut hitaammin. Violettejä 2-5mg, ni johan lähtee ahistus, kielen alta niin 5-10min. Lähemmäks 5min.