Pitkään aikaan en ole kirjoittanut, osin siksi, että halusin tuudittautua siihen valheelliseen onnentunteeseeni, enkä tahtonut muistaa realiteetteja.
Tässä sitä taas ollaan, pudottiin korkealta ja kovaa. Rakas addiktini oli kolme viikkoa katkolla. Kaikki vaikutti todella hyvältä, miehellä asennekin muuttunut koko elämää kohtaan ja uskalsin uskoa. Vaikka lyhyt aika nyt olikin käyttämisestä, niin uskaltauduin heittäytymään koko sydämelläni mukaan.
Maanantaina mies muutti luokseni asumaan. Tiistaina lähti hoitamaan viimeiset kenttäasiansa, jonka jälkeen se olisi “lopullisesti ohi”. Tuli keskiviikko, miestä ei näkynyt, ilmoitteli kyllä hatarasti itsestään ja lupaili soitella muttei soittanut. Meininki oli tutunlaista, valitettavasti.
Tänä aamuna sitten laittoi viestin jossa tunnusti käyttäneensä. Oli maansa myynyt ja pettynyt itseensä, valmis luovuttamaan taistelun ja antamaan mennä. Lupasi soitella puoliltapäivin kun herää, sitä tässä odottelen. Tulee tuomaan autoni ja avaimet, ei ole ajanut autollani päihtyneenä, kertomansa mukaan.
Juuri tätä minä en kestä. Koska minusta retkahdus on ihan luonnollinen asia, ja siitä ei kannata sen enempää vaahdota. Mitä siihen jäädä rypemään, kysyn vaan? Laitoin miehelle viestiäkin, että jos ja kun hän ei kerran halua käyttää, niin senkun tulee kotiin ja jatketaan elämää, ei pienistä takaiskuista kannata lannistua. Hän vietti liikaa aikaa väärässä seurassa, ja sen tiesimme jo molemmat miten silloin helposti käy. Opitaan virheistä ja sitä rataa. Mutta kun hänen päässään on niin iskostuneena se, että epäonnistumisia ei sallita.
Mua suututtaa, koska rankaisemalla itseään satuttaa myös minua ja montaa muuta läheistään. Olen päättänyt, että tänään kun hän saapuu, sanon suoraan, että joko jää elämään kanssani tai sitten vie kaikki tavaransa saman tien mukanaan. En kestä elää hänen tavaroidensa keskellä, jos hän ei ole täällä. Siinäpä tuo sitten kampeaa kymmenen kassin kanssa junalle, jos meinaa lähteä. Oikeasti tahtoisin laittaa oven takalukkoon ja todeta, että sinähän et mene yhtään mihinkään. Piste. Tästä ei neuvotella. Mutta kai sitä on aikuiselle ihmiselle annettava vapaus valita, vaikka toisaalta päihdeongelmainen ei ole päihteiden suhteen vapaa valitsemaan… kun pakkomielle iskee päälle niin se iskee.
Mitä mä oikein teen, miten saan hänelle tuotua ajatukseni selväksi, miten saisin sen pään kääntymään ja tajuamaan minkä vuoksi kannattaa elää? Mä tiedän että oikeasti en voi kai vaikuttaa, mutta haluaisin edes yrittää. Nyt en voi vaan nostaa käsiäni pystyyn, en yksinkertaisesti suostu siihen tällä kertaa.
Mä rakastan sitä ihmistä niin paljon.