Olen laitoskuntoutuksessa sekakäytön takia. Adhd ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö plus paniikkihäiriö ja masennus diagnoosit. Täällä ei suostuttu jatkamaan tai aloittamaan ehdottamaani modafiniilia josta ei tod tuu oloja vaan auttaa keskittymiseen. Tänään aloitettiin voxra lääkitys, 150mgx1. Kyseessä alkujaan tupakan vieroitukseen kehitetty lääke, nähtävästi DNRI lääke, eli estää dopamiinin takaisin ottoa myös. Cipralex lopetettiin kerralla ja siitä 5vrk jälkeen tämä. Minun piti tehdä valinta tämän tai efexorin välillä. Aluksi kun otti lääkkeen se tuntui heti hieman piristävän , mutta sitten alkoi oireet. Jäsenten puutuminen, sydämen lisälyönnit ja outo sumuinen olo ja pahinta ei yhtään unta! Vaikka illalla menee 6mg melatoniini 50mg ketipinor ja stilkkari. Lisäksi tuoteselosteessa mainitaan : älä ota voxraa jos aiot tai olet juuri lopettanut alkoholin tai bentsojen käytön. Ja juuri sen takia olen täällä ! Näytin sen lääkärille, häntä ei kiinnostanut. ja lisäksi, jenkeissä ainakin cipralex pienellä annoksella voxran ohella yleinen? Nyt joudun kärsimään bentsotiputukset, cipralex “sähköiskut” ja voxran aloitus oireet. Se dopamiini sana sai vain heti tekemään tuon päätöksen. Pitäiskö vaihtaa venlaflaxiin? Auttaako see adhd oireisiin tai lievittääkö ahdistusta? Sehän on snri. Eli voisi auttaa cipralex viekkareihin. Right? Miksi ihmeessä ei voinu kirjoittaa stratteraa. Tai mieluiten dexedrineä mutta se ei nyt ole tässä paikassa mahd. Ja taustan huomioiden.
Taas uusi addi-lääke josta en ole edes kuullut… Tuota Efexoria kokeillaan ekana, se kun käy masikseen ja adhd:seen… Itselläni mennyt useampia vuosia aikoinaan päällekkäin paria lääkettä joita ei periaatteessa sais mennä tuon serotoniinisyndrooman takia jonka takia tod. näk. ohjeessa kehoitetaan pitämään väliä jonkun aikaa… Tolvon oli silti aikoinaan kiire vaihtaa pois Concertan kanssa…
Mut jos sulla menny Cipralexia niin voi olla että Efexor auttais hiukan viekkareihin… Mulle se ei sopinut alkuunkaan ja lopetin sivu-oireiden takia 1½vkon päästä aloituksesta… Karseimmat sivu-oireet sain kaikista lääkkeistä joita on kokeiltu… Osalle sopii todella hyvin…
ADHD-oireet voimistuvat viekkareissa. Sama että adhd:ta ei yleensä diagnisoida kuin ½v:n raittiuden jälkeen, koska viekkarit aiheuttavat kaikille oireita jotka ovat tyypillisiä oire-yhtymään… Tarkoitus on todennäköisesti tehdä olo jollakin tapaa siedettävämmäksi, mutta eipä yleisestikään katkolla/laitoksessa saa järjettömiä määriä nappeja… Ellei oo mielisairaalassa ja pidä neurolepteistä… Eiköhän ne katso tilannetta uudestaan kk:den päästä kun viekkarit alkavat olla ohitse…
Tarkoitus on varmasti myös, että sulla aivot sais melko lääkkeettömään tilaan jossa menee hetki… Vaikea miettiä jos määrää useaa lääkettä samaan aikaan että mikä on sivuoireita, vieroitus- tai mikä oire johtuu mistäkin lääkkeestä tms. Itse sain yhdestä paikasta Ataraxia nukkumiseen, mutta useampi yö meni alle tunnin unilla ennenkuin edes sen sain… Selkeät beneviekkarit kyllä… Stratteraa ei kovin helposti kirjoiteta, nuo 2 sopivat ryhmään “ei koukuta” (niinpä ). Lisäksi Strattera on kallista ellei siihen ole tullut muutoksia hinnassa parin vuoden aikana… Tsemppiä!
Voxran lopetin ja paluu ssri eli cipralexiin. En vain kestänyt yhdessä bentsopudotusta, ciprelex viekkareita ym. Ja efexoria lääkäri ei suostunut määrämään, koska lopetin noinkin nopeasti. mites tämä strattera sitten vaikutta? Kun päpsyltä tulevat määrämään sitä luultavasti.
Laita ADHD aikuiset ry hakupalveluun, rekkaa ittes inee ja lue +80 sivua niin tiedät… Sinne ei rekkaamattaa pääse keskustelu-alueelle ja itseäni ei niin kiinnosta ennenkuin koen että lääkettä tulisi vaihtaa… Mitä ihmiset siellä kirjoitelleet niin olen käsittänyt että suurin osa kokee että joku kolmesta tunnetuimmasta ja ilm. myös yleisimmistä addi-lääkkeistä (MF, D-A-sulph. tai Strat. sopivat heille). On ihmisiä kelle lääkitys ei käy lainkaan sivu-oireiden takia… Itse kun olen kokeillut Efexoria, MF:ää kaikilla silloisilla kokoonpanoilla ja D-A-sulph:tee, ni kokeilisin kyllä Stratteraa jos tämä jostain syystä ei enää sopisi. Ihme kyllä mulla ei ole tolet kasvaneet, tai voi olla että on, mutta sivu-oireita mulle aiheuttaa tämä lääke niin helposti… Olen sit mielummin yliaktiivinen kuin otan suuremman annoksen… Tuolla kun lukee niin jotkut saa ADHD:seen JÄRKYTTÄVIÄ määriä, 180mg MF:ää/pv tai 60mg/D-A-sulph. Strattera on tullut markkinoille kuitenkin jo melko kauan aikaa sitten, silloin kun itse olin vaihtamassa lääkettä Concertasta, eli +3-4v sitten. Melko hyvin saanut jalansijaa, vaikka kallis lääke (kuten kaikki adhd-lääkkeet sekä lukuisat muut tietyn sairauden lääkkeet
).
Kannattaa hyväksyä se että mikään lääke ei vie kuitenkaan sitä perus-oiretta pois. Tai voi viedä aluksi, mutta annosta saa nostaa jatkuvasti jos tahtoo aina olla “normaali”. Samalla lääkkeiden sivu-oireet lisääntyvät jne. Se voi viedä yliaktiiviisuuden, mutta mä en siltikään hahmota aikaa tai sitä kauan menee minkäkin homman tekemiseen tms. hyvin. Mä edelleen kelaan asioita liikaa ja mikäli stressiä; en nuku hyvin… Eli perus-ongelma säilyy aina osana persoonaa ja se kannattaa vain hyväksyä… Olen sählä ja sillä selvä; se ei tee musta pahaa ihmistä… On kuitenkin sellaisia aloja ja töitä joissa addi voi pärjätä hyvinkin… Itse ainakin osaan puhua ja erittäin moni ihminen elämän aikana on ehdottanut mulle poliitikon uraa. On vain se paska juttu että mä en osaa valehdella, eli puolue joka pitää sanansa ja joka olis täsmällee samaa mieltä kuin mä
bupropionista sen verran, että itse sain sitä aikanaan, vaikka olin lopettanut hiljattain pirin käytön ja sairastan syömishäiriötä (eli täytin 2 kohtaa kontraindikaatioista). Tiesin riskit, lääkäri ei noteerannut. Kuuden päivän päästä sain epilepsiakohtauksen. Olen 3 kertaa tämän jälkeen kokeillut ko. lääkettä, joka kerta sama juttu. Enää en kokeile. En sairasta ADHD:tä (jotain piirteitä minulla on, mutta en joka kriteeriä käytä), ajattelin lääkkeen auttavan pirimielitekoihin. Mulle efexor on ollut paras lääke, jota en nyt mistään hinnasta lopettaisi (niin niitä adhd-lääkkeitä minulle kun ei määrätä)
bupropionista sen verran, että itse sain sitä aikanaan, vaikka olin lopettanut hiljattain pirin käytön ja sairastan syömishäiriötä (eli täytin 2 kohtaa kontraindikaatioista). Tiesin riskit, lääkäri ei noteerannut. Kuuden päivän päästä sain epilepsiakohtauksen. Olen 3 kertaa tämän jälkeen kokeillut ko. lääkettä, joka kerta sama juttu. Enää en kokeile. En sairasta ADHD:tä (jotain piirteitä minulla on, mutta en joka kriteeriä käytä), ajattelin lääkkeen auttavan pirimielitekoihin. Mulle efexor on ollut paras lääke, jota en nyt mistään hinnasta lopettaisi (niin niitä adhd-lääkkeitä minulle kun ei määrätä)
Itse en voi sanoa tästä kuin efexorista, en siis sairasta adhd:ta vaan söin sitä parisen vuotta masennukseen, aluksi tuntui menevän ihan ok, sitten alkoi nämä muistikatkot(~sekunnin pätkiä kymmeniä kertoja päivässä), sähköpistokset aivoissa yms, mutta lähti aina kun nostettiin annosta, lopuksi annos oli 225mg/pvä minulla aamuisin ja jouduin lopettamaan seinään parin vuoden käytön kun selkä meni, eikä panacodit riittäneet kipuun. Vaihdoin tramaliin (suoraan se max 2 x 200mg/pvä) ja siksi jouduin lopettamaan seinään efen 2mg Xanorien voimin. Riskinä oli siis seretoniinisyndrooma tramalin ja efen suuren määrän takia. ensimmäiset kuukausi oli kyllä melkoista vilskettä aivoissa ja helvetinmoiset viekkarit, nuo sähköiskut ja muistikatkot olivat aivan järkyttävät! Pudotukseksi olisi suositeltu noin 8kk:n jaksoa, mutta ei auttanut kun kivut olivat niin suuret, tuo Xanor kyllä loivensi varmaankin melkoisesti vieroituksia, en uskalla edes ajatella mitä olisi ollut ilman sitä. Meni vähän offiksi, mutta pointtina kumminkin, että tuo efexor kyllä on ollut “pahin” lääke sivuoireiden takia ja vieroitusoireista… (puhumattakaan siitä jokapäiväisestä suun kuivuudesta kun käytti, suu oli aina kuiva kuin saharan hiekka dyynit…)
Itse olen juuri nyt päihdekuntoutuksessa ja halusin vaihtaa efexsorin johonkin toiseen lääkkeeseen koska kyseinen lääke vei seksihalut ja kyvyt. Lääkäri aloittaa voxran noin viikon kuluttua kun nyt eka tämä toinen lääke saadaan ajettua alas, pudotus ensin nykyisestä 300mg 150mg. Bentsoja en ole lopettamassa kuten en myöskään unilääkettä Dormigumia. Saa nyt nähdä miten tämä lääke vaihdos menee.
.
Itse tuli tässä kokeiltua Voxraa ADHD hoitoon. Ensin ~2kk 300mg annoksella, joka ei vaikuttanut oikein yhtään mitenkään. Sitten siihen päälle meni vielä ~1kk maksimi annoksella eli 600mg aamuisin. Eipä kyllä sekään vaikuttanut näihin oireisiin oikein yhtään mitenkään. En oikeasti huomannut juuri mitään mainitsemisen arvoista kohentumista olossani.
Meni sitten hermot ja päätin lopettaa äskettäin koko lääkkeen, kun ei se toiminut tuolla maksimi annoksella edes siihen toiseen syyhyn mihin sitä kirjoitettiin. Siis tupakoinnin lopettamiseen. Toki tupakointi väheni jonkin verran lääkityksen aikana, mutta ei kuitenkaan erityisen merkittävästi…
En nyt sitten tiedä, että mitä seuraavaksi oikein teen… Pitää varmaankin pyytää vanhat lääkkeet takaisin. Ne ainakin varmasti toimii, vaikka niistä jonkin verran tuleekin ei niin mukavia sivuvaikutuksia …
Mutta mitä sitten?
Tämän Voxra farssin jälkeen olen lopultakin sitä mieltä, että parempi diili ne sivuvaikutuksetkin, jos on myös jotain kunnon vaikutuksiakin…
Kun onpa noita muitakin ns. vaihtoehto ADHD lääkkeitä tullut kokeiltua tässä vuosien mittaan. Mm. Stratteraa, joka aiheutti vaan aivan käsittämättömän väsymyksen/uupumuksen. Sitten Efexoria, joka teki olosta lähinnä vittuuntuneen joten se siitä sitten…
Mä olen alkanut tulla siihen johtopäätökseen, että adhd:ta ei kokonaan saa pois lääkkeillä mitenkään; ei edes hetkeksi. Se keskittymiskyky on asia jota tulee yrittää itse johdonmukaisesti harjoitella ja vaikka itselläni menee Dexe 4*5mg/pv (mennyt useamman vuoden samalla annoksella joten annostakin pitäisi varmaan nostaa, mutta kysypä tuosta lääkkeestä asiaa), silti harmittaa todella paljon että koulussa tehnyt 7h töitä ja saanut aikaan ½h:n edestä jos ei vain ole pystynyt keskittymään. Pakkohan se on korjata virheet… Kun ihmisiä on vain muutama niin pystyn keskittymään potenssiin 10 tuosta. Koe-tilanteet ovat aina niin, että melu kuuluu käytävältä ja venäläiset saavat supista keskenään joten tuosta olen yrittänyt sanoa että heidän tulisi tarvittaessa järjestää hiljainen paikka jossa voin tehdä kokeen. Liian usein saan tarpeekseni siitä metelöinnistä ja lähden pois kesken kokeen. Mikäli saan tehdä opettajanhuoneessa saman kokeen, saan kiitettävän. Hylättyjä ei ole tullut joten sen verran olen paikalla että saa 100% varmuudella kokeen läpi.
Itselläni myös tuo täysi hiljaisuus (ei englantia tai suomenkieltä) jos luen kokeisiin, teen jotain muuta mihin tulee keskittyä yms. Siivoamisessa selkeä suunnitelma, ei kuten ennen että kaikki tavarat ulos kaapista ja lopulta ilta ja puolet siivoamatta… Paras on että saa elämän ja kämpän siihen kuntoon että tietää suurinpiirtein missä asioiden tulisi olla yms…
MF:sta tuli aina iltapävällä järjetön väsymys & päänsärky ja en kyllä tuosta dexestäkään aina ilman ongelmia pääse. Välillä apteekki unohtanut tilata ja kun otan parin pv:n päästä yhden tabletin niin sydän hakkaa kun olisi jotain vahvempaakin ottanut… Ensimmäinen kk tuon kanssa tuli järjettömät piri-unet joka yö, vaikka tuossa ei ole mitään samaa pirin kanssa…
Suosittelen oikeasti rekkautumaan adhd-aikuiset ry:n sivuille, siellä on priva-viestit mahdollisia ja voi kirjoitella muuten vain… Mielestäni se elämänhallinta tulisi saada sijalle 1 ja lääkkeet vain tukemaan tuota ongelmaa. Itse esim. säästän suurimman osan lääkkeistä koulu-ajalle…
Aluksi tuntuu että lääkkeet auttavat, mutta viimeistään muutaman kk:den päästä asia muuttuu. Ilm. pitäisi syödä tarvittaessa, vaikka itse en välttämättä edes kuuntele mitä vieressä puhutaan minulle (jos on oikein vilkkaalla päällä); vasta jos kuulen kysymyksen, toistan lauseen päässäni jolloin voin vastata kysymykseen. Siihen menee hetki, samoin ajatustenkatkeaminen on jatkuvaa. Tiedän että sitä on kaikilla, mutta olen jo tottunut että frendien/suuremmankin porukan kanssa ajatus katkeaa ainakin kerran tai pari… Päivittäin luku on 5-10 kerran tienoilla… Virikkeitä on kaikkialla, joten esim. nettivisuista jätän vilkkuvat mainokset sisältävät sivut pois yms…
Lisäksi adhd sotketaan bipolaarisen ja epävakaan pers. häiriön kanssa… Concerta olisi hyvä entisille käyttäjille, koska sitä kokeillaan jatkuvasti amfen hoitoon. Erittäin vaikea tehdä iv-muotoon, koska sisältää LIIVATETTA ja päivän annos otettava aamulla. Itselleni 36mg (aikoinaan 18,36,54) oli liian vähän ja 54mg liian suuri sivuvaikutusten takia… Monesti sopiva lääkärikin auttaa… Meillä mtk:n linja on “paljon masennuslääkettä ja päälle tasaavaa lääkettä!!”.
itsellä adhd, concerta 54 mg toimii kyllä aika hyvin
Itselläni huomenna psykpolille lekuriaika ja tällä hetkellä lääkitys Citalopram 40mg/vrk paniikkihäiriöön, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön ja keskivaikeaan masennukseen ja kiinnostaisi voiko tuon Citalopramin kanssa samaan aikaan syödä Voxraa? Kun tuo Citalopram tuntuu väsyttävän ja tekee olosta “tasapaksun”.
Tosin olen miettinyt kanssa jos saisin Citalopramin vaihdettua Cipralexiin kun Citalopramista tuli ainakin noston yhteydessä ja aloituksessa hirveät “sivuoireet” ja siinä samalla olisi tuo Voxra kanssa tuomassa vähän piristettä päivään. Kahvikaan ei nykyyän piristä ollenkaan. Niin ja tarvittaessa on varalla Diapam, yöksi Melatoniini ja Zopinox!
moi! Mä sain pakollisen aikani ja kysyttiin että otatko sinä sitten Voxra 150 mg vai Starettera-jäljitelmää, nimi alkoi e.llä, olen stratteraa saanut vaika kuinka, aivan sama käytinkinkö vai en, vaikutusta ei ollut kenenkään mielestä. Syön panacod poretta ja on pienennelty annosta verenvuototaipumuksen vuoksi?Mitä helvettiä multa tälläistä kantsii kysyä, otatko sitä vai tota? En ole lääkäri, mutta oli kiire hoitaa masennusoireet pois jollain, ja verenvuototaipumus on, ja olen hullu reilusti sanonut että alkoa olen ottanut kun en muutakaan keksinyt, enkä keskittynyt ja stressas ja addi olen, niin ei nyt mf.ää ota sit toi voxra jos ei käy. No muistan että sitä oli joskus ja jätin purkin kesken kun päätä särki ja oksetti. Perään huudettiin et panacodit ei vaikuta näitten kans ja syöt nyt pienennettyä. Että mitenkä tekis, nyt ollaan kolmen kuukauden annos kourassa, eikä särkylääkkeitä vaihdettu.Tietenkään, se on yleislääkäri sit joskus kun päättää. Päätin aloittaa huomenna, en tänään. Jos sillonkaan.
Tarkoitatko Elvansea? Vai Efexoria (sitäkin joskus määrätty adhd:een vaikka kyseessä masislääke). Elvanse on uusi lisdexamfetamiini, joka liukenee vasta vatsalaukussa. Näistä ehdottomasti hyödyllisin, ainakin itse asiaa tutkineena… Elvansen tulisi muuttua d-amfeksi vatsassa…
Taas ollaan valehtelemassa tietoisesti ADHD-lääkkeistä, vaikka samat jutut on todettu paskapuheeksi jo vuosia sitten. Dextroamfetamiini on juuri sitä, mitä nimikin kertoo, puhdasta piriä, josta on vain siivottu vähemmän keskushermostoon vaikuttava levo-isomeeri pois. Concertasta taas on erittäin helppoa eritellä metyylifenidaatti puhtaiksi kiteiksi ja näin ollen myös IV-käyttöön sopivaksi (jota en tietenkään kenellekään suosittele).
^Itse lueskelin asiaa kun nimen löysin suomalaiselle lääkkeelle ja kemiallista prosessia ei kerrottu, sen sijaan ainetta verrattiin mf:in sekä buprionin kaltaisiin lääkkeisiin. Kovasti ovat hehkuttaneet, että tarvitsee laboratorion d-amfen erittelyyn…
Kela veti parhaat pojot jälleen! Lääke korvataan mikäli asianmukainen lääkäri tehnyt oikeat testit ja mf ei sovi. Aikuisilla lisänä vain oli adhd-oireiden jatkuminen, lisdexamfesta saatava hyöty SEKÄ aiemmin toiminut lisdexamfe-lääkitys. Kuinka viimeisen kohdan voi täyttää, kun lääke on ollut markkinoilla vain hetken??
Itse aiemmin luin useamman tutkimuksen, jossa d-amfe lisdex-muodossa peittosi mf:n. Näissä kokeissa kerrottiin, että vatsassa muuttuu d-amfeksi. Ainoa asia, josta huomasi että amfetamiineihin kuuluu (enää), oli luokitus amfejen joukkoon sekä erityislupa huumausaine-reseptillä (kuten d-amfessa).
Mikäli kyse on näistä kolmesta lääkeaineesta, itselleni valinta olisi helppo! Efexoria en ottaisi maksustakaan, tosin enää ei pakkausselosteessa minita, että saattaa auttaa adhd:n hoitoon… En myöskään löytänyt toista atomoksetiinia sisältävää lääkettä lääke-sivustolta…
OT. Hienoa mikäli aloitetaan lääkkeiden arpominen… "Otatteko unettomuuteen Zopinoxia (maistuu pahalle), ketiapiinia (varmasti väsyttää) vai melatoniinia? Yksi näistä on addiktiota aiheuttava bentso… (Lääkäri unohtaa mainita että kyse on johdannaisesta, sekä yhden lääkkeen kuuluvan lepteihin; ihmelääke!)
Nyt oli siis kyse siitä entisellä Dexedrine nimellä myytävästä valmisteesta , josta amfetamiinia ei tarvitse mitenkään eritellä vaan kyse on tosiaan puhtaimmasta mahdollisesta “piristä”.
^Katselin tuota kaavaa ensimmäisen kerran, tuosta lääkkeestä äitetään, ettei saa nokitettua/väärinkäytettyä. Vain vatsassa sulaisi d-muotoon… Kyse on kuitenkin Lisdexamfetamiini dimesylaatti, ja toisin kuten Concertassa ja muissa valmisteissa; tässä ei jää amfetamiinin suoloja vapaaseen muotoon. Oikein otettuna saa ainakin d-amfea, tosin hetken selailtuani aion pari laskutoimitusta laskea…
Itse kyselin tuosta lääkkeestä, jos kestäisi pidempään ja olisi pientä vaivannäköä mikäli haluaisi sen 50-70mg d-amfea ilman aihiota (lis-rakennetta). Resilarista saa dxm:n, consusta mf:n; kuinka lääkärit uskovat että tämä toimisi vain oikein otettuna? Aikoinaan lehdessäkin mainittiin, että vain ALAN AMMATTILAINEN osaa valmistaa lakasta gammaa… Kuitenkin tuosta tavasta kierrellä vaikuttavasta aineesta, tulee mieleen ettei tämäkään tarvitse laboratorio-olosuhteita… Lääkärini tutki/tutkii asiaa. Aluksi ei kiinnostanut pätkääkään, mutta myöhemmin oli erittäin kiinnostunut. Tietää kyllä, että itse haluan myös selvittää kaikki kaavalla toimivat laskut, myös kirjanpidon, vaikka tutkimiseen ja laskuihin kuluisi useampi vko…
Itseäni kiinnostaa kemialliset reaktiot, yhdisteet yms laskut ja tätä en vielä ole jaksanut suuremmin tutkia. Lekurin mukaan lääkevalmisteen saaminen myyntiin voi kestää 4v, vaikka lupa olisi hankittu… Tällä kertaa ei näin käynyt, mutta kertaakaan ei ole mainittu, että d-amf-sulfaatti poistuisi myynnistä…
Tämä teksti (englanniksi), on se mitä itse hain takaa!
Lisdexamfetamine was developed with the goal of providing a long duration of effect that is consistent throughout the day, with reduced potential for abuse. The attachment of the amino acid lysine slows down the relative amount of dextroamphetamine available to the blood stream. Because no free dextroamphetamine is present in lisdexamfetamine capsules, dextroamphetamine does not become available through mechanical manipulation, such as crushing or simple extraction. A relatively sophisticated biochemical process is needed to produce dextroamphetamine from lisdexamfetamine.[85] As opposed to Adderall, which contains roughly equal parts of racemic amphetamine and dextroamphetamic salts, lisdexamfetamine is a single-enantiomer dextroamphetamine formula.[84][88] Studies conducted show that lisdexamfetamine dimesylate may have less abuse potential than dextroamphetamine and an abuse profile similar to diethylpropion at dosages that are FDA-approved for treatment of ADHD, but still has a high abuse potential when this dosage is exceeded by over 100%.[85]
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine
Syötynä samaa ainetta, itse joudun tarkistamaan omat reaktiokaavat, ennenkuin alan asiasta enemmän keskustelemaan. Tämän on valmistanut kuitenkin japanilaiset, toisin kuin esim Adderalin…
Kännykällä en saanut quoteja aikaan, mutta tähän kommenttiisi siis viittasin, enkä ottanut ollenkaan kantaa tuohon lisdeksamfetamiiniin.
Ssen verran olen tosin itsekin siitä lukenut, että dekstroamfetamiinin erottaminen lisdeksamfetamiinista ei ole aivan yksinkertaista, tosin tämän voi aika hyvin korvata oraalisessa käytössä ottamalla vain isomman annoksen, jonka vaikutukset sitten tietysti myös kestävät kauemmin (joka voi käyttäjän preferenssistä riippuen olla hyvä tai huono juttu). Myöskään DEA:lle tuo lisdeksamfetamiinin väärinkäyttöpotentiaalin vähäisyys ei mennyt läpi vaan luokittelivat sen Schedule II:seen eli samaan, jossa myös Adderal on. Kyllä tämäkin myös on jenkkien kehittämä, ei ole Japanissa vielä edes markkinoilla.