Iineistä hyviä kokemuksia ja ajattelin hommata tätä. vakava masennus menos. pirasetaami lisäksi.
onko kokemuksia? apteekkari.fi/uutiset/yksitt … itoon.html
Iineistä hyviä kokemuksia ja ajattelin hommata tätä. vakava masennus menos. pirasetaami lisäksi.
onko kokemuksia? apteekkari.fi/uutiset/yksitt … itoon.html
Tuskin on Suomessa vieläö käytössä? Itseäkin kiinnostaisi kyllä, nuo SSRI paskat ovat vain pahentaneet oireita.
Kannattaa googlata vortioxtetine ja kokemuksia englanniksi. Brintellix- kauppanimellä näemmä tullut tammikuussa 2014 Jenkkeihin myyntiin. Täällä Suomessa tuskin voi niitä kokemuksia kellään olla (ellei joku olis sattunut asumaan sellaisessa maassa millä tolla on myyntilupa) kun ei ole vielä myyntilupaa tuolle lääkkeelle Suomessa.
->vatsaan käy
Mäkin olin tästä kiinnostunut, mutta lienee taas Lundbeckin uusin yritys tienata, kun tästä ei voi tehdä patentin takia halvempia versioita vähään aikaan. Mitä nyt nopeasti lukasin niin tässä nopea vaikutusmekanismi yhteenveto: Vortioksetiinin vaikutusmekanismin uskotaan perustuvan suoraan serotonergisten reseptorien
toimintaa muuntavaan vaikutukseen ja serotoniinin (5-HT) kuljettajan estämiseen. Eli ei mitään uutta auringon alla. Tässä linkki tarkempaa tarkastelua varten, jos jotain kiinnostaa:
http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2014/20141216130215/anx_130215_fi.pdf
Joo ja on nyt myynnissä Suomessa totta tosiaan, jopa kelakorvattavana. Nääh, mä luulen että mä olen lääkekokeiluni kokeillut noiden lääkkeiden kanssa. Viime aikaiset lääkevaihtoyritykset olivat niin helvetillisiä haittavaikutusten suhteen, että taidan pysytellä yhä tässä nykylääkityksessäni.
Mulla käytössä Brintellix 10mg aamulla, ja täytyy sanoo että parempaa lääkettä tuskin itselleni markkinoilta löytyy.
Kas kun minulla epäillään ahdistuneisuushäiriötä, masennusta ja ADD:tä, joihin kaikkiin tämä lääke auttaa, ainakin minulla. Pystyn keskittymään timanttisesti, aivosumu on poissa.
Masentanut ei ole kyllä viimeaikoina muutenkaan, mutta tämä lääke kyllä varmasti suojaa siltäkin. Myöskin ahdistus on aikalailla kokonaan poissa.
Täytyy ihan rehellisesti sanoa että tämä on kaikista elämäni aikana kokeilluista lääkkeistä ehdottomasti paras tähän mennessä. Ainoa haittavaikutus oli pirullinen närästys ja korvennus vatsassa, mutta sain tähän lääkäriltä vahvat vatsasuojalääkkeet niin eipä ole niitäkään oireita enää näkynyt. :mrgreen:
Hei! Hienoa kun tulit kertomaan oman kokemuksesi. Mä olen jo muuttunut aika skeptiseksi lääkkeiden suhteen, mutta ei pitäisi koska näinhän ne uudetkin lääkkeet löytävät käyttäjänsä. Mulle on tästä vähän puhuttu, mutta aion vielä pärjätä ilman, koska mulla on ollut pahoja ongelmia viime lääkevaihtojen kanssa ja olen siten jäänyt jumiin sellaiseen oloon, että ainakin nykyinen lääke ei tee niitä kovia haittoja.
Silti tosi hienoa, että ihmiset tulee kertomaan oman kokemuksensa lääkkestä oli se sitten hyvä tai huono, koska näin saadaan edes vähän “kokemusta”. Eikä vaan lueta sitä pakkausselostetta. Kaikkea hyvää!
Ai niin täytyy vielä kysyä, että oliko sulla käytössä joku lääke, jonka tilalle tämä tuli? Vaikutus ahdistuneisuuden helpottamiseen kuulostaa oikein hyvältä. Mullahan on siis vakava-keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja panikkihäiriö siihen päälle.
Joo siis minulla oli Escitalopram ennen tätä käytössä mutta ainakin se laukaisi maniaa. Tässäkin lääkkeessä se on sivuvaikutuksissa lueteltu mutta olen huomannut että maaniset oireeni ovat enemmänkin semmoista yksinäisyyden luomaa tylsyyden tunteen peittoamista.
Tässä vaiheessa on vieläkin ihan hyvä olo vaikka tuli viikkonloppuna otettua kaljaakin. En huomaa sivuvaikutuksia, eikä kaljanotostakaan niitä tullut. En toki lähde suosittelemaan alkoholin käyttöä lääkityksen aikana. Itsekin aion lopettaa nyt tästä päivästä eteenpäin kaljanoton pitkäksi aikaa.
Ahdistusta en huomaa olevan edelleenkään vaikka normaalisti muutaman päivän tissuttelun jälkeen voi ahdistusta ilmetä melko voimakkaanakin.
No ajattelin taas tulla kertomaan kokemuksiani välillä, kun lääkkeen vaikutus alkaa olla huipussaan pikkuhiljaa. Koska siis tämän lääkkeen vaikutushan alkaa todenteolla vasta 2 viikon käytön jälkeen.
Olo on todella aikaansaava, keskittyminen ja asioiden organisointikyky on parempi kuin minulla on koskaan ollut. En ole ärtyisä niinkuin Voxrasta tulin tosi äkäiseksi. Nyt olen jo siinä kunnossa että saan siivottua omatoimisesti koska aloitekyky on parantunut. Myös muistini alkaa pikkuhiljaa virkistyä.
Ainoat oireet mitä olen huomannut lääkkeen aloituksen jälkeen:
Kun olen myös käyttänyt alkoholia tässä viimeaikoina (parin viikon sisään), niin koska mieleni ei enää sitä kestä, olen vähän kärsinyt pelkotiloista ja ylimääräisestä huolehtimisesta. Se on minulle tyypillistä alkoholinkäytön jälkeen. Ei siis liity mitenkään lääkkeeseen. Lääke onneksi vie pahimman terän viinanhimoilta joten en usko että alkoholin käytön vähentäminen tai lopettaminen tuo hirveää tuskaa elämääni. Olen myös miettinyt meneväni vertaistuki ryhmään alkoholismiani ajatellen.
Mutta palatakseni lääkkeeseen, niin eipä olisi psykiatrini minulle parempaa lääkettä voinut keksiä. Se vei juuri ne kaikki oireet mitkä minua vaivasi pois. Nyt tunnen ensikertaa elämässäni olevani ainakin lähellä normaalia ihmistä. Vielä on paljon tehtävää, mutta suunta on parempi.
Hmm… Kuulostaa suhteellisen lupaavalta, siinä mielessä että mulla ei myöskään Voxra sopinut kun tulin ärtyneeksi. Nyt syön essitalopraamia, koska parempaa ei olla löydetty. Täytyy vielä vähän lukea noista vaikutusmekanismeista enemmän, kun jaksaisi keskittyä johonkin.
Mulla on ollut n. 4 päivää tosi paskamainen masennusfiilis. En ole oikeastaan sängystä noussut. Tänään päätin, että pakko on hoitaa asioita, kuten käydä kaupassa jne. Katsotaan mitä tästä tulee.
Kiitos kun olet päivitellyt tilannettasi PikkuNikki - antaa toivoa muillekin (lähes kaikki masennuslääkkeet) läpi käyneille.
Kirjoittaako lääkäri pirasetaamia? Vai joutuuko tilaamaan ulkomailta?
Olen aina ollut kiinnostunut nootropiineista. Varsinkin olen kuullut paljon hyvää juuri tuosta pirasetaamista.
(Lucrezia, moi )
Moi Lucrezia!
Kuis voit?
Miten menee?
Et ole kirjoitellut pitkilleen voinnistas?
Tsemppiä!
Heips! Itsellä aloitettiin viikko sitten Brintellix 10mg aamuisin. Masennukseen ja apaattisuuteen, aloitekyvyttömyyteen ja ahdistukseen. Vielä en osaa sanoa, onko tästä mitään apua, mitään sivuoireita ei ole ollut, paitsi pupillien lievä laajentuminen ja iltapäivällä tuleva hetkellinen hyvin letkeä ja rauhallinen olotila, joka kestää parisen tuntia.
Aiemmin mulla mennyt Voxra (dnri) ja se on ollut tehokasta kohdallani, mutta tällä kertaa lääkäri ei sitä suostunut määräämään, koska mulla viime kerralla tuli siitä voimakasta hiustenlähtöä ja lievää maanisuutta. Olen kokeillut elämäni aikana monet ssri/snri lääkkeet, enkä enää koskaan suostu niitä syömään, haitat suuremmat, kuin hyödyt.
Brintellixiä suostuin kokeilemaan, koska sen ei PITÄISI aiheuttaa mm seksuaalisia ongelmia ja painonnousua, ja suht helppoa olisi lopettaa jos ei halua/tarvitse sitä enää.
Tänään olen huomannut, että jaksoin vähän siivota kotia, ja se jopa tuntui mielekkäältä. Samoin tekee mieli ulkoilemaan/liikkumaan, mitä en ole useampaan kuukauteen halunnut lainkaan. Olen myös rauhallisempi, tyynempi. En kilahtele miehelleni turhista tai lapsen kiukuttelulle niin herkästi. Jospa tämä toimisi ja auttaisi mut tän pahimman yli…
Mulla on nyt raitista aikaa (paitsi alkoholia kohtuudella ja lyricoita harvakseltaan) päälle 3,5v, mun ongelmallisimmat päihteet oli mdpv, piri ym piristeet/tutkarit ja bupre meni siinä sivussa useita vuosia. Nyt k-hoidossa ja en ole retkahtanut yli 3v. Masennukseen olen useamman kerran sairastunut, tää on nyt kolmas kerta. Ahdistus on myös tuttu seuralainen ja ahdistun hyvin herkästi asioista. Olen liian tunnontarkka suorittajatyyppi, vaikka toisaalta olen jopa tunnekylmä tilanteissa, jotka koskettavat/vaikttavat muihin ihmisiin voimakkaasti.
Toivon todella, että tämä lääke olisi se, joka nostaisi mut tästä passiivisuudesta pois, auttaisi mua sen verran, että saisin taas harrastuksista kiinni, pääsisin jopa työhön tai kouluun ilman, että ahdistun ja ryven alakulossa, enkä kykene pitämään kiinni tavoitteistani, kun on niin paha olla.
No niin, pian kuukauden tätä syönyt ja luulenpa, että jotain edistystä on tapahtunut. Sain aikaiseksi hoitaa aktivointisuunnitelman pois alta, aloittelen kuntouttavaa työtoimintaa piakkoin, ammatinvalinnan psykologille keväällä ym . Ja lopetin röökin, aloitin kuntoilun ja olen ruvennut syömään terveellisemmin. Aika paljon kaikkea positiivista ja hyvää tuonut tämä lääkitys mukanaan, paremmat hermot, kärsivällisyyttä, lempeyttä itseäni kohtaan erityisesti, ylipäätään empaattisempi olo kaikinpuolin. Ihmeellistä!
Ainut tuntuva haitta on veemäinen ummetus, mihin ei oikein mikään vaikuta kunnolla auttavan, lisäsin kuituja, vettä, kasviksia, hedelmiä ruokavalioon, mutta silti aika tukkoon on vatsa mennyt. Otan aamuin illoin pegorionia veteen sekoitettuna, auttaa ehkä ihan vähän.
Pitäis varmaan ostaa luumuja ja syödä niitä? Mulla ei koskaan ole yleensä ummetusta, aina on vatsa toiminut hyvin ja säännöllisesti, paitsi joskus oppariummetusta on ollut aikoinaan ja se hellitti aina kaman loppuessa…
Sit lievää väsymystä on ollut iltaisin (ei haittaa yhtään, päinvastoin!), edelleen pientä pupillien laajenemista, lievää kutinaa eri puolilla kehoa ja iho normaalia herkempi mm hankaukselle, karheille materiaaleille tms.
Aion vielä ainakin hetken jatkaa tätä lääkitystä, antaa aikaa sen vaikuttaa kunnolla. Jotenkin tuntuis, että tämä on aika hellävarainen lääke eikä tekis mitään rajuja muutoksia elimistön toimintaan. Ja en tiedä, oon ehkä niin fiksoitunut siihen voxraan ja sen melko raisuihin aloitusoireisiin ja todella tuntuvaan vaikutukseen, niin on hankala suhtautua tämmöiseen “ei tunnu missään”-lääkkeeseen, että se oikeasti toimii, vaikka onhan noita isojakin muutoksia olotilaan tullut tosi lyhyessä ajassa. Varmaan monen asian summa kuitenkin.
^ Suosittelen kokeilemaan luumuja . Oma luomukonstini pirulliseen ummetukseen, joka yleensä on auttanut: 4-8 kuivattua luumua likoamaan vesilasiin jääkaappiin useammaksi tunniksi, mieluiten yö yli. Juo liotusvesi ja syö lionneet luumut. Vaikutusta saa toki odottaa ainakin pari tuntia, mutta sitten alkaakin tapahtua
. Tuo voi tosin olla vähän turhankin tehokasta, jollei päällä ole samaan aikaan jokin jatkuva, ummettava lääkitys, joten alkuun kannattaa varautua siihen, että sinne vessaan tulee jossakin vaiheessa kiire ja siellä saa hypätä useammankin kerran, eli suosittelen kokeilemaan aluksi kotioloissa
. Vielä tehokkaampaa itselleni on luumumehu/luumunektari, mutta sitä en ole nyt kaupoista löytänyt(En tietenkään muista merkkiäkään), joskin se teki mulle kyllä niin tehokkaan läpihuuhtelun, että en mä sellaista yleensä kaipaa, ellen ole ollut totaalisen tukossa pidemmän aikaa :mrgreen: . Mä käytän tuota luumukonstia vain silloin tällöin, eli en tiedä, kehittyykö liotettuihin luumuihinkin toleranssi, jos niitä joka päivä vetää. Lisäksi sanovat jotkut, että luumuja ei pitäisi käyttää, kuin max. pari kertaa viikossa, koska suoli saattaa tottua niiden laksatiiviseen vaikutukseen niin, että pian ei saa paskottua enää lainkaan ilman luumuja. Tiedä sitten, onko tuossa perää, mutta noinhan voi kyllä monien suolen toimintaa stimuloivien laksatiivien säännöllisessä käytössä käydä
. Yksilöllistä toki taas, eli jotkut voivat syödä luumuja kilotolkulla ilman, että tuntuu missään, mutta itselläni tuo on tehonnut aina, lukuunottamatta oksikodoni- ja risperidoniummetusta.
Hieno homma, jos olet löytänyt tepsivän mielipidelääkkeen .
Liotettuja luumuja en olekaan ennen testannut (ellei luumurahkaa lasketa) pelkiltään. Luumuja kyllä olen syönyt silloin tällöin ihan herkkuna, mut en nyt vähään aikaan.
Toilaxeja oon joskus ottanut ihan ronskilla kädellä (nämä on tosi koukuttavia siinä mielessä, että tosiaan ilman niitä ei jaska irtoa enää jos pitempään käyttää, ja pamahtaa niin tukkoon, että pakko ottaa lisää) ja on juoksuttanut vessaan kiireen vilkkaa! Nyt niitä ei lääkekaapissa ole, enkä toisaalta haluis niitä ostaakaan, kun haluisin luonnollisesti saada vatsan toimimaan. Eli luumujen ostoon siis
Niin, en tiedä johtuuko tuo mun asioiden reilaan saanti lääkkeistä, vai ihan tympääntymisestä tähän vetelään elämäntyyliin Kuulemma, lääkärin sanomana, nää pitäisi olla helppo lopettaa seinäänkin, koska puoliintumisaika on niin pitkä. Mahdollisimman vähän aikaa tätä pyrin syömään.
Lopetin Brintellixin n kk sitten. Lopetus oli helppoa, ei mitään lopetusoireita eikä hankaluuksia. Koin vähän turhana tän lääkkeen, kun haittoja oli enemmän, kuin hyötyjä. Mulla ne haitat oli eniten siellä seksin saralla, tulin totaalisesti haluttomaksi ja orgasmin saaminen oli vaikeaa. Sit oli ummetusta ja turvotusta. Hyödyt ehkä lähes placebon luokkaa. Eli hyvin lievää mielialan nousua (saattoi johtua ihan muustakin) ja unirytmin paranemista. Onneksi tää oli helppo aloittaa ja lopettaa, et sinänsä ei harmita tuo kokeilu.
Hei! Mainitsit tuon että olet korvaushoidossa. joten oletko pohtinut voisiko bupre itsessään aiheuttaa sinulle ummetusta se kun hyvin yleistä k-hoidossa oleville. Myöskin Jos on paljon eri lääkkeitä voi se edesauttaa ummetusta. Itse olen kanssa k-hoidossa ja olen huomannut omalla kohdalla sekä kuullut monien sanoneen, että liikkumattomuus on suoraanyhteydessä suolen toimintaan, kuten varmaan tiesitkin… Olen huomannut et kun vähän jaksaa/kykenee ja panostaa liikkumiseen, esim. siivoilu kotona tai pieni kävelylenkki saa helposti ja pienellä vaivalla vatsan toimimaan Stressillä on mahdollisesti yllättävän paljon vaikutusta myös tähän ongelmaan. Sanotaan että on suuri määrä ihmisiä jotka stressaa/jännittää vatsalla asioita, vaikka eivät itsekään tätä tiedä/ ymmärrä. Jos olet saanut ummetuksen loppumaan, niin kuulisin mielellään millä konsteilla vai tarvitko konsteja ollenkaan
Hei, oisko kellään kokemusta brintellixistä ja amfetamiinista, onko vaarana serotoniinisyndrooma?
mieluiten vastaa jos olet kokeillut tätä yhdistelmää tai tiedät varmaksi.
En ole mikään vaki käyttäjä amfelle mutta tulossa juhlat joissa ois tarkotus vetää, niin miten reagoi tuon kanssa?
Entä muut päihteet, jos kokemusta.
Kiitos
Söin 10mg tosin mukana myös voxra 300mg joka nostaa ton pitoisuutta. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia ja jeesas masennukseen. Lopetin seinään(ja pari muutakin lääkettä) eikä tullut siitäkään mitään pireita