En nyt ota kantaa tähän tapaukseen, mutta esim. hammashoitajan/vastaanottoapulaisen duunia joskus kunnallisella sivutoimisesti tehneenä mua alkoi ihmetyttää siellä, kuinka eniten ongelmia tulla paikalle sovittuun aikaan ja suurimmat erityisvaatimukset oli just ihmisillä, jotka tuli sinne maksusitoumuksella. Pienituloisetkin pienten lasten vanhemmat yms. repi vaikka mistä sen ajan hoitaa jutut kunnolla, mutta sossun piikkiin siellä käyvät soittelivat varttia ennen sovittua aikaa että just nyt ei pääse tai myöhästelivät tunnilla ja sit alkoi aina se tolkuton nillitys että pitää päästä jonon ohitse jnejnejne. Alkoi se sakki ja niiden asenne vituttaa ihan kunnolla. Joillekin on vaan tosi ylivoimaista ottaa vähän vastuuta omasta elämästä ja ajatella nenäänsä pitemmälle.
Virittää jatkuva kuosailu. Ja ihan yleistä jokahetken vitutusta. Virittää että jouduin nostamaan annostusta. Virittää että menin bentsopäissään kertomaan. Virittää etten aikaisemmin kertonut. Vituttaa eniten kärsimättömyys. Koska oikeasti opin edes ensimmäisten kymmenien kertojen jälkeen että ei vitutusta pääse karkuun. Vituttaa että jatkuvasti Vituttaa.
Ensimmäinen viestini BTW, hyvä sellainen… Toivottavasti jatkossakin kykenen käyttämään, Vituttaa jos en. Sittekun ei vituta mikään niin on tylsää ja se alkaa Vituttaa.
On ollu pienoinen HEDARI koko ajan varmaan ku unirytmi meni taas vähän simsalabim tuossa muutamana päivänä leffoja pitkin öitä katsoessa. Mut kyl se taas tästä.
Ymmärrän kyllä oikein hyvin että ite jos käy duunissa ja maksaa veroja, ni saattaa ottaa päähän muiden vastuuttomuus ja kyvyttömyys asioidensa hoitamiseen, ja varsinkin se että asioista valitetaan vaikka vaikuttais siltä että tukia ja etuuksia tulee ilman et niiden eteen juuri mitään pitää tehdä. Kyllä muakin opintiotuella ja -lainalla eläessa vitutti kun toimeentulotukiasiakkaat aina vaan jaksoivat valittaa, vaikka niille lusmuilijoille kuitenkin maksettiin kuussa enemmän kuin mulle, joka sentään teki jotain hyödyllistä.
Mut voin kertoa et sossuasiakkaana oleminen ei tosiaan oo kovin auvoista. Se on oikeesti ihan helvetin rankkaa. Ensinnäki toimeentulotuki ei riitä edes elämiseen. Kyllä sillä jonkin aikaa pärjää, just ja just, mutta kun pitäisi tehdä jotain hankintoja, esim. vaatteita, kodinkoneita tai vaikka joku salikortti, se kaataa talouden useaksi kuukaudeksi. Kaikki maksut on jatkuvasti myöhässä kun hakemukset on taas “jääny jonnekin pöydälle” eikä sitä ole käsitelty ajoissa, mutta korvaako sossu aiheuttamiaan myöhästymismaksuja, ei. Tähän päälle tietysti vielä se että jatkuvasti tuntee olevansa toisen luokan kansalainen. Jos sitä ei muista, niin kyllä se mieleen palaa kun joutuu oikeen erikseen ruikuttaa etuuksien perään, jotka kuitenkin kuuluisivat siihen toimeentulotukeen. Koskaan ei myöskään ole mitään varmuutta siitä et tuleeko rahaa vai ei, ja koska sitä tulee. Joka kuukausihan ne hakemukset pitää toimittaa uudelleen, joka kuukaus niistä tehdään uus päätös, ja joka kuukaus on mahdollista et siinä on nyt joku ongelma eikä mitään rahaa tulekaan. Tai se tulee pari viikkoa myöhässä, taas kertyy lisää myöhästymismaksuja vaikka edellisetkin on maksamatta jne jne.
Kannattaa myös muistaa että monet toimeentulotuen piirissä olevista on ihan tosissaan kykenemättömiä kantaa vastuutaan psyykkisten sairauksien vuoksi. Muutenkin musta on aika ala-arvoista ajatella että koska saa ilmaista rahaa, ni sen takia ois joku oikeutus pompotella ihmisiä luukulta toiselle, venyttää päätöksien tekemistä tai juoksuttaa hakee kaikenmaailman lisäselvityksiä. Toimentulotuella eläminen on kyl henkisesti niin rankkaa et ei tähän kukaan vapaaehtoisesti tai ihan huvin vuoks ryhdy.
Helvetinmoinen morkkis uuden vuoden juhlinnoista jatkuu edelleen. Olihan mulla hauskaa, mutta minkä kustannuksella. Piripäissäni retkahdin bupreen pitkästä aikaa, mutta ei siinä vielä tarpeeksi. Retkahdin myös piikkiin vielä pidemmän ajan jälkeen . En mä itselleni suinkaan ole luvannut, ettei näin koskaan enää tulisi käymään, mutta vituttaa silti. Heittäkää lokaa mun niskaani.
^ No eihän heitetä! Ei sillä oo merkitystä miten monta kertaa kaatuu, vaan miten monta kertaa pääsee takas jaloilleen! Hyvä että kadut ja tunnet syyllisyyttä mut älä nyt verille itseäs ruoski. Tsemppiä!!
Meilläpäin Grip jo tuo julkinen liikenne on todella heikossa hapessa. Olen vuosikaudet aiemmin ottanut lainaa, en käsitä miksi haen lainaa, jota en voi saada. Opiskelin aiemmin TYÖMARKKINATUELLA, korotetulla sellaisella ja laittoivat massit monta krtaa poikki… Ilman syytä. Eivät vain ymmärtäneet lukea uutta lakia!
Virallinen työttömyys % on täällä 17%, ja arvioitu epävirallinen luku 25% nuorissa +30%, joten kyllä hiukan dissaan näitä turhia bumerangi-ilmiöiä. Karu fakta on kuitenkin, että sossu tukee ihmisiä ketkä YRITTÄVÄT päästä eteenpäin. Suurin osa Kelan ja sossun asiakkaista on ulkomaalaisia/käyttäjiä ja viime vuoden pk-yrityksistä yli 60% sai uutena maksumuistutuksia. Konkurssit lähes päivittäisiä ja lama näkynyt jo reilu vuoden!
Olen opetellut elämään vähällä rahalla näyttäen kuitenkin tyylikkäältä ja normaalisti tuet kulkevat ok. Silti jos käy kuten Iinalle, joidenkin tarkastusten takia; menee koko vitun maksutalous päin helvettiä! Mikäli maksat yli kolmanneksen käteen jäävästä osuudesta sähköyhtiölle, etkä saa sitä takaisin laskun päivämäärän takia; joko lainaat rahaa tai ilmoitat operaattorille, vuokranantajalle yms yms maksun myöhästymisestä! Myös mukavn hintaiset lääkkeet (joissa valtio yrittää jatkuvasti viedä korvauksia & nostanut 8v:n aikana yli 100€ maksukattoa & vähentänyt korvauksia vuosittain), aiheuttavat mukavan vajeen elämiseen mikäli korvaukset myöhässä tms. Ts. tuo “kaikkien haluama ilmainen rahakoneisto, jonka veronmaksajat maksavat”, pyörii kunnolla VAIN TYÖTTÖMILLÄ! Mikäli opiskelet tai käyt töissä samalla; paperisota ja juokseminen aiheuttavat helvetinmoisen oravanpyörän!
Elän n.200€ alle minimitulon; omasta halusta! Käteen tulisi jäädä 700€, saan vuokran jälkeen bout puolet tuosta. Sellaiset +100€:n menot jatkuvana palautusrumbana vievät pohjan koko “järjestelmältä”.
Mitä jos kiltisti maksaisitte ne julkisen liikenteen liput, jolloin ei tulisi tarkastusmaksuja, jotka “romuttaa talouden”???!?! Ootteko laskeneet, kuinka monta päivää matkustaisitte julkisella liikenteellä pelkästään yhden tarkastusmaksun hinnalla? Aika kauan!
En myöskään ymmärrä, miksi sossun pitäisi maksaa kaikki elinkustannukset?! Pelkästään menemällä sivulle mol.fi näkee kuinka tarjolla on TODELLA paljon työpaikkoja, jos ne vain kelpaisivat! Mut jos opiskelija ei suostu tekemään duunia opiskelun ohessa tai vain “oman alan” duunit kelpaavat, nyhdetään sossusta ja Kelasta rahat kuluihin, jotka NORMAALIT ja VASTUUNTUNTOISET ihmiset its maksavat! Mitä tapahtuisi, jos jokainen opiskelija menisi sossuun ruikuttamaan lääkkeitään, bussilippujaan jne. maksettaviksi?!?!
Mun mielestä tollainen käyttäytyminen on helvetin itsekästä! Ei yhtään kelata sitä, et muut maksavat veroja kattaakseen muiden sluibailu…
Arvasinkin, että tulit tästä riehuu ku näin et olit kirjautunu sisään…
Mä olen maksanut sen matkakorttini tähän asti itse, kun olen saanut opintotukea ja opiskelija-alennusta, vaikka olisin voinut pyytää sitä sossultakin. Ihan vaan siksi koska on alentavaa pistää ihmisiä anelee tollasia asioita! Opintotukeni kuitenkin päättyi vuoden vaiheessa, jolloin kortti meni umpeen. Sen jälkeen ei ole ollut rahaa uusia korttia, jonka olisin toki tehnyt, jos päätökset tehtäisi ajoissa ja saisin mun tukeni ajoissa. Koitapa itse säännöstellä toimeentulotuki siten että siitä jää joka päivälle 5€(?) jotta pääsee hakee lääkkeensä, ajalle ??? päätöstä odotellessa.
Käyn tosiaan lääkkeenhaussa päivittäin, jonka vuoksi mulla pitää olla matkakortti. Matka on liian pitkä käveltäväksi, ja lääkkeellä hoidetaan sairautta. Sairaudenhoitokulut kuuluvat sossun maksettavaksi, olisikin täysin kohtuutonta vaatia että nekin pitäisi maksaa siitä pienestä summasta, joka jää käteen muihin “elinkustannuksiin”. L. on raha, joka ei kunnolla edes ruokaan riitä, mutta siitä pitäisi maksaa esim. vaatteet, lehdet, harrastukset yms. Mutta jos on asiansa tässä elämässä niin huonosti hoitanut, että on joutunut toimeentulotuen asiakkaaksi, niin eihän sellaiselle ihmiselle tuonkaltaisia ylellisyyksiä varmasti edes kuulu, vai mitä?
Syrjäytyminen, päihderiippuvuus ja muu psyykkinen huonovointisuus ei ihan ole yhtä kuin “slubailu”. Mun mielestä tollainen käyttäytyminen on paitsi itsekästä ja kapeakatseista, osoittaa se kykenemättömyyttä empatiaan. Kuvitteletko sä oikeasti että “epänormaalit” ihmiset viihtyvät omassa osassaan, tai ovat sen vapaaehtoisesti valinnet?? Kuinka tunteeton ja ajattelematon voi olla?? Koska tahansa vaihtaisin kenkiä “normaalin ja vastuuntuntoisen” ihmisen kanssa. Siitä olen kuitenkin onnellinen ja ylpeä että osaan asettua toisen asemaan.
Mua ei niinkään ota päähän kyvyttömyys huolehtia elämästään, sillä sitä vartenhan nämä kaikki palvelut ovat. Vaikka olenkin nyt aika hyväpalkkaisessa duunissa ja maksan veroja parinkin toimeentuloasiakkaan edestä, ei mulla ole mitään varaa tai halua heittää ainuttakaan ensimmäistä kiveä. Tiedän millaista on elämä opintotuella kun jostain pitäis repiä pari kymppiä että sais vielä seuraavankin viikon safkat, tiedän miltä tuntuu kun oma maailma ja mielenterveys särkyvät eikä vuosikausiin pääse edes ovesta ulos ja tiedän, kuinka huonot lähtökohdat esim. alkoholistiperhe voi antaa ihmiselle. Ja jokainen voi joskus joutua elämäntilanteeseen, jossa ei pärjää itsellään.
Avautumiseni ei kuitenkaan ollut suunnattu tätä vastaan, vaan sellaista itsetyytyväistä asennetta, että joku muu hoitaa homman kyllä ja itse voi keskittyä oleskelemiseen. Amerikkalainen kutsuisi sitä nimellä sense of entitlement. Tämä yhteiskunta ja kaikki sen jäsenet voisivat reippaasti paremmin, jos jokainen edes yrittäisi (mahdollisuuksiensa mukaan toki) pärjätä myös itse. Hyvä esimerkki tällaisesta on yksi ihan läheinenkin kaveri, joka ei yleensä maksa velkojaan tai osuuttaan yhteisestä harrastuksesta, pummii jatkuvasti yhtä sun toista ja kuitenkin käyttää omat vähät rahansa lähinnä tupakkaan, viinaan ja reissaamiseen. Kaveri on monella tavalla lahjakas kuin mikä, mutta elämänasenteen voi summata sanoilla “emmä jaksa”. Jokainen euro, joka yhteiskunnalta menee tällaiseen toimintaan, on poissa oikeasti sitä tarvitsevalta, oli se sitten paskaisissa vaipoissa makaava mummo tai lähiöala-asteen oppilas, jonka perheellä ei ole varaa pyyhekumiin.
Liha on heikkoa, mutta mitä pitäisi ajatella esim. siitä, että käyttää työttömyyskorvauksensa kaljaan, sitten valittaa köyhyyttä ja lopulta ei sano edes kiitosta muilta saamistaan asioista ja odottaa, että maailma silti pomppii oman mielen ja mielihalujen mukaan? Tuo viitaamani hammaslääkäriasema oli oikeasti täynnä tätä yhteistyöhalutonta ja itsetietoista porukkaa ja ero hieman “paremmalla” alueella sijaitsevaan asemaan oli kuin yöllä ja päivällä.
Mä oon itsekin hakenut toimeentulotukea joitakin kertoja elämässäni, joten tiedän kyllä minkälaista juoksuttamista se pahimmillaan voi olla - etenkin jos on erehtynyt käymään töissä lähiaikoina. Pari vuotta sitten kun jäin vailla duunia kesäksi sain kahdelle kuukaudelle HUIMAT 300 euroa sillä perusteella, että olin ollut koko kuluneen vuoden töissä. Eihän sillä maksanut edes vuokraa :mrgreen: Tajusin silloin, että jos olisin jättäytynyt työttömäksi pari kuukautta aikaisemmin, olisin käteen jäänyt melkein saman verran kuin silloisilla osa-aikaisduuneilla mitä tein. Koko systeemi pitäisi uudistaa, sillä ei se kannusta työntekoon ellei kyseessä ole pidempi pätkä. Ja aika harvalla alalla nykyään sellaisia on tarjolla työttömille…
Jep, ymmärrän. Kyllähän sitä noita asennevammaisiakin on kohdannut. Kummasti vaan kun itse joutuu kohtaa samoja asioita, alkaa pikkuhiljaa ymmärtää että mistä se niiden tyytymättömyys ehkä kumpuaa.
Mut oon samaa mieltä gripin ja monen muun kanssa et koko systeemi pitäisi uudistaa. Kun on kerran alkanut syrjäytyy tai jos on ollut sitä elämän alusta asti, ei tää yhteiskunta kauheesti enää kannusta sieltä nousemaan. Ja sit kun ei ole vuosikausiin ollut mitään “normaalia” rutiinia elämässä, eikä ole tottunut siihen että itse kantais asioista vastuun, eihän sellasta enää edes osaa! Pitäis laittaa ihmisille kannustimia, jotain porkkanoita jotta kokis että on hyödyllista tehdä jotain. Ja ensiarvoisen tärkeää olis se että ihmiset tosiaan pistettäis tekee jotain. Voimavarojensa mukaan tietysti, mutta senkin suhteen nyt sais olla vähän kriittisempi. Tietysti masentuneen on vaikeeta nousta aamulla ylös, mutta jos siihen vähän painostettaisi enemmän, niin lopputulos vois olla se että se masennus ei enää oliskaan niin paha, kun sais kokemuksia siitä et tekee jotain, että itsestä on johonkin.
Tietenkään syrjäytyneelle ei tule suoda tuollaisia ylellisyyksiä. Näin varmistetaan, että syrjäytynyt vittuuntuu ja turhautuu entisestään ja siten varmasti pysyy syrjäytyneenä jatkossakin, kun ei pääse kehittämään itseään mitenkään, saamaan minkäänlaisia onnistumisen elämyksiä ja vanhat, rikkinäiset kengätkin kastuvat loskassa heti läpimäriksi niin, että vielä vilustuukin kaiken kukkuraksi :mrgreen: .
Lieneekö tässä taas kyseessä se perin kummallinen suomalainen kateus. Sen sijaan, että kadehdittaisiin niitä, joilla menee paremmin kuin itsellä, kadehditaankin niitä itseä huono-osaisempia .
Itse olen myös samaa mieltä, että järjestelmä tulisi uusia. Kesätyöt, joista tunnit& palkka eivät kohtaa->haet Kelalta lisää “palkkaa” sekä säästät kesätöistä saman verran kuin tienasit ovat tuttuja ilmiöitä! Mikäs tässä opintojen ohella töitä hakemaan, kun koulupäivät ovat matkoineen 10,5h ja puhelinmyynti on ainoa vaihtoehto! Ammatti ei ole lähihoitaja eli sitä mollia kannattaa katsella muualtakin kuin stadista jos ei stadissa asu! Itse katson paikat 50km:n etäisyydetä, mutta hjyvä veli on vallannut kaupungin ja naapurit jo 20v aiemmin jonka tähden työt jaetaan hallinnon turhuuksiin! Työkkäri on turha, kun toinen virasto vieressä tekee työt!
Itse sanoin Kelalle ja sossulle, että valtio kannustaa lopettamaan opinnot vkoksi täysin, saa haettua tuplamassit ja asian myönsivät! Tällainen järjestelmä
Hahhah, niinpä! “Jaha, ai joillekin maksetaan niiden lääkkeet? Mitä, maksetaanko niille matkakulutkin jotta ne pääse hakee ne niiden lääkkeet?? Miksei mulle makseta jos niillekin maksetaan?? Mä haluun että mullekin maksetaan! Mähän sentään oon normaali ihminen ja maksan normaalisti veroa ni kyllä mulleki kuuluu maksaa jos niillekin maksetaan!!” Ei jumalauta.
Kuinka suuri osa niistä veroista muuten lopulta menee sosiaalitoimelle ja päätyy toimeentulotukiasiakkaille? Eikös niillä verorahoilla aika paljon muutaki tehdä, eli se on lopulta aika minimaalinen osa, joka me köyhät haukataan teidän palkkapusseista. Muutenki pitänee muistuttaa että myös opintotuesta, työttymyystuesta, asumistuesta ja eläkkeestä menee veroja, joten verorahoilla kustannetut etuudet eivät todellakaan ole mikään työssäkäyvien yksinoikeus! Alkaa tosissaan väsyttää se ainainen valitus siitä, miten oi niin kunnialliset ja rehelliset veronmaksajat “elättää” meitä häpeällisiä “slubailijoita”.
Nyt joudun syömään sanani tässä yhteydessä, ainakin siltä osin että pidätän kyllä oikeuden ensin kurkistaa sinne sen “normaalin” ihmisen pääkoppaan, että mitä siellä oikein liikkuu. Ainakaan mitään tunnekylmää kokkarisnobbailijaa musta ei nimittäin sais tekemälläkään.
verorahat menee siihen yhteen TURHAAN rakennukseen joka on joka kaupungis…KAUPUNGINTALO! turhanpäiväisiä lautakunbtia lautakuntien lautakuntineen… ja lautaa päälle…
En ole tänne vuosiin kirjoitellut, mutta nyt täytyy todeta, että Kalevi_kalsari on tässä täysin oikeassa.
Mun mielestä työssäkäyvät ihmiset on aivopesty vihaamaan sosiaalihuollon asiakkaita. Täällä briteissä mediakin jatkuvasti tekee artikkeleita siitä kuinka “underclass” maksaa niin ja niin paljon.
Tämä tilanne jossa keskiluokka vihaa alaluokkaa, ja alaluokka halveksuu keskiluokkaa johtaa pahimmillaan britannian kaltaisiin mellakoihin, jotka sitten mahdollistavat kontrollin lisäämisen ja rangaistusten koventamisen keskiluokan hiljaisella hyväksynnällä.
Koko ajan kuitenkin yläluokka ja suuryritykset kiertävät veroja miljardiluokalla, kaupunginhallitukset käyttävät niitä samoja verorahoja korkeapalkkaisten virkamiesten ja apulaiskaupunginjohtajien palkkaamiseen, ja idioottimaisiin projekteihin, joita kukaan ei voi perustella järkiperustein. SItten kun rahat eivät riitä oikeasti tarpeellisiin menoihin, niin syytetään alaluokkaa median toimesta, kun “ne vaan sluibailee meidän verorahoilla”.
Keskiluokan ja alaluokan pitäisi vetää yhtä köyttä ja boikotoida ylikansallisia firmoja, niin kauan kunnes ne maksavat reilusti veronsa, ja osoittaa mieltään avoimesti yhdessä julkisen sektorin rahantuhlausta vastaan, sen sijaan että tapellaan jostain muutaman satasen toimeentulotuesta, ja kuinka väärin se on, että joku sellaista saa.