Viininlipittelijä ja gt-arvo

Iltaa kaikille!
Uusi täällä, mutta palstaa jo pidemmän aikaa lukenut. Pidemmittä puheitta asiaan. Olen työssäkäyvä, akateeminen ja perheellinen viininlipittelijä. Jo vuosia olen nautiskellut viiniä tai skumppaa viikottain jopa päivittäin. Ja vain siksi, että rakastan kuivan rieslingin tai pirskahtelevan skumpan makua suussa. Pikkuhiljaa huomasin olevani koukussa ja narahdin työterveyden rutiiniterveystarkastuksessa keväällä, gt-arvo oli 86. Nyt olen ollut kuivilla kaksi viikkoa ja tavoitteeni on olla ilman tippakaan viiniä kaksi kuukautta ja arvojen normalisoitumisen jälkeen yrittää kohtuukäyttäjäksi. Kesällä tuli viiniä maisteltua päivittäin eli arvo on nyt varmaan vielä korkeampi. Kysynkin onko täällä kokemusta kuinka nopeasti gt-arvo korjaantuu? En haluaisi mennä kontrolliin liian aikaisin.

Kaiken kaikkiaan lopettaminen kävi helposti kun sairastuin järkkyflunssaan. Nyt nautin hyvistä yöunista ja ihanista aamuista ilman morkkista ja krapulaa, toki myös rahaa säästyy :slight_smile: Kuitenkin jo pohdin voinko ja uskallanko ottaa shamppanjalasin tyttären rippijuhlissa lokakuussa.

Olen kiitollinen vastauksista ja luulenpa, että avaan tätä prosessia tänne, jotta oma olo helpottuu vaikeissa paikoissa ja jospa täältä löytyy kohtalotovereita.

Erittäin tutulta kuulostaa. Kuukaudessa kai pitäisi palautua normaaliksi (jos en väärin muista). Kuntoilu ja veden juominen auttaa. Niin se vain kummasti ja salakavalasti ottaa vallan. Tsemppiä sinulle!

Seurailin aikoinaan gt-arvoa paljonkin, viime aikoina ei ole tarvinnut. Jollakin nettisivulla mainitaan puoliintumisajaksi 26 vrk. Tulkitsen puoliintumisen tarkoittavan sitä että “normaali raitis elämä”-arvon ylittävä osuus puoliintuu. Eli jos normaalin elämän arvo on 20 niin erotus eli normaalin elämän ylittävä osuus on 86-20=66. Ja tämän pitäisi puolittua 26 vrk:ssa, joten gt-arvon pitäisi olla 20+33=53. Kahden 26 vrk jakson jälkeen pitäisi tuloksen olla 20+(33/2)=36.5 jne.

En tiedä miten lähelle totuutta nuo lähtöarvot osuvat, että “normaali raitis elämä”-arvo olisi 20 ja puoliintumisaika olisi 26vrk. Mutta lasketaan nyt noista miten paljon gt-arvo laskee päivässä. Päivittäisen kertoimen käänteisluku on 26:s juuri 2:sta, eli kerroin on suunnilleen 0.9737.

Siis, noilla lähtöarvoilla gamma gt laskee joka päivä arvoon X=20+(Y-20) * 0.9737 Jossa X on uusi arvo ja Y on edellisen päivän arvo.

Excelillä voi laskea muutaman viikon.
Edit: Netissä näkyy myös artikkeleita joissa puoliintumisaika on kaksi viikkoa, siis 14 päivää, sehän on selvästi pienempi kuin 26 päivää. Laskin ensin excelillä 26 päivän puoliintumisajalla (arvo1) mutta nyt tein lisäyksen, laskin myös 14 päivän puoliintumisajalla (arvo2).
vko arvo1 arvo2
0 86,0 86,0
1 74,8 66,7
2 65,4 53,0
3 57,7 43,3
4 51,3 36,5
5 46,0 31,7
6 41,5 28,3
7 37,9 25,8
8 34,8 24,1
9 32,3 22,9
10 30,2 22,1
11 28,5 21,5
12 27,0 21,0
13 25,8 20,7
14 24,8 20,5

Jos tämä laskelma menee vikaan niin valitan tapahtunutta, jos niin käy niin lähtöarvot on väärin arvioitu.

Lisäksi pitää huomioida että on myös joitakin maksaa rasittavia lääkkeitä, mm. antabus.

Kiitos Belle123 tsempeistä ja jumpura tarkasta kaavasta gt-arvon puolittumiseen. Taidanpa siis jatkaa tätä kuivaa kautta vielä muutaman kuukauden. Välillä mietin että onko sekin alkoholismia kun ruuan kanssa siihen valittu viini maistuu vaan niin taivaallisen hyvältä. Nyt tuntuu että gourmetillallisesta on puolet pois, kun ruokajuomana on vichy. Kaipa tähän tottuu. Mukavaa sunnuntaita ?

Hei Pioni - 77

ja tervetuloa joukkoon!

Minulla tämä GT arvo oli 99 siinä vaiheessa kun työterveydessä “jäin kiinni” liiasta alkoholinkäytöstä. Vajaa kaksi kuukautta myöhemmin arvo oli 59 enkä tuota noiden kokeiden väliä pystynyt olemaan kokonaan ilman alkoholia. Vähentely jatkui enemmän ja vähemmän onnistuneesti ja 5 kk ensimmäisestä kokeesta arvo oli laskenut neljäänkymmeneen.

Tsemppiä sinulle vähentämiseen, jokainen nollapäivä on voitto ja arvokas lahja omalle terveydellesi! (<= nämä sanat myös kaikille muillekin lukijoille)
Kirjoittelehan lisää kuulumisiasi.

Kiitos Helena100 omasta kokemuksestasi, se kyllä rohkaisee ja kannustaa tähän tipattomuuteen?? Laittelen viestiä miten prosessi.

Hyvä että pysähdyit reflektoimaan. En tiedä olenko se vain minä, mutta tällainen lause kuulostaa vahvan itsepetoksen alulta:

”Ja vain siksi, että rakastan kuivan rieslingin tai pirskahtelevan skumpan makua suussa.”

Heippa Projekti 0!
Kiitos viestistäsi. Itse en miellä itsepetokseksi, ajatusta hyvästä viinistä ja kulinaristisesta nautinnosta, lisäksi aion edelleen väittää, että lasillinen shamppanjaa voittaa vichyn mennen tullen. Tavoitteeni tämän prosessin jälkeen on olla kohtuukäyttäjä ei suurkuluttaja. Hyvää viikonloppua!

Tsemppiä, Pioni - 77 (y)

Olen samaa mieltä kanssasi, että meillä kaikilla saa olla omat tavoitteet, omat tavat ja oma tahti edetä niissä. Kaikki painimme saman ongelman kanssa, mutta lähtökohdat ja tavoitteet ovat jokaiselle omat. :slight_smile:

Itse tiedät toki parhaiten. Viittasin lähinnä siihen, että usein ottaa aikaa ennen kuin ihminen (addikti) alkaa käsitellä ongelmiaan ilman filttereitä. Tässä tapauksessa siis juomisen motivaattori: viinin pirskahtelu suussa, versus esim. nousuhumalan tuoma rentoutuminen.

Oli syy mikä oli, hyvä päätös ja tsemppiä!

Onpas virkistävää lukea ajatuksistasi, koska ne ovat niin päinvastaisia, mitä itselläni on. Itse ajattelen, että lasillinen vichyä voittaa mennen tullen ja palatessa shamppanjan!

En himoitse alkoholia ajatuksissani enkä ylläpidä siihen liittyviä ihannoivia mielikuvia vaan katkaisen niiden lennon hyvin nopeasti ennen kuin siirtyvät teoiksi. Pidän tätä hyvin tärkeänä omalla raitistumisen polullani.

Mukavaa, että kirjoitukseni herätti tunteita. En tällä hetkellä himoitse viinilasillista tai edes shamppanjaa, vaan odotan, että jokapäiväisen viininlipittelyn jälkeen voisin nauttia hyvän viinin aromeista muutaman lasillisen verran työviikon päätteeksi. Hienoa, että olet raitistunut ja pysynyt päätöksessäsi. Minusta ei siihen ainakaan vielä ole. Mukavaa perjantai-iltaa sinulle Lempeä kettu☺️

Kiitos Projekti 0, todentotta päivä kerrallaan kohti terveempää ja kohtuullisempaa elämää.

Kiitos Amalia rohkaisevista sanoistasi ja juurikin näin. Kaikilla meillä on omat tavoitteet❤️

Hei!

Korjaan sen verran, että kirjoituksesi herätti (ei tunteita) vaan ajatuksen, kuinka erilaisia ajatuksemme ja suhtautumisemme alkoholiin tosiaan ovat.

Kiitos perjantaitoivotuksista, koska luin viestisi vasta nyt, toivotan sinulle mukavaa tulevaa syysviikkoa! :slight_smile:

edit

Runsas kahvin juonti alentaa gt:tä!

Operoin kännykällä enkä osaa tähän mitään linkkiä laittaa mutta googlatkaa " gt ja kahvi ". Mulla viimeksi gt 23.

t. Juhani

Tässäpä yksi linkki kahvista ja maksasta: terveyskirjasto.fi/terveysk … i=dlk01000

Kiitos Juhanikari ja Amalia kahvivinkistä. Valitettavasti kahvi ei maistu minulle kuin aamuisin, mutta täytyy yrittää ryhtyä päiväkahvittelijaksi ? Eilen tuli täyteen 6 viikkoa ilman alkoholia ja tänään sain duunista skumppapullon eikä tehnyt edes mieli avata? Jotain hyötyä tästä tipattomasta on❣️

Gt viime viikolla 9. Iha jees :mrgreen: Raittius kantaa! Normaalit maksa-arvot alat/asat voi olla silti vaikka maksa on jo pahastikin rasvoittunut. Kirroosikin voidaan toisinaan löytää vasta maksan koepalasta. Jotta näin. Hyvätkään arvot eivät ole mikään takuu ettei terveys ole uhan alla ”lupa jatkaa entiseen malliin”. Yhtenä aamuna sitä sitten heräät silmämunat keltaisena tai jumalattomaan kylkikipuun. Jos huonot kortit tulee käteen. Tsemppiä raitistumiseen!