Olen samanlainen kahvittelija, vain mukillinen aamulla. Ja uskonkin, että se mukillinen on vaikuttanut niin, että ALAT-arvoni ilman sitä olisivat olleet vieläkin korkeammalla, kun ne mitattiin n kk sitten.
Juuri äsken tuli telkkarista Prisma-insertti kokeilusta kuukauden tipattomalla: sekä maksa-arvot, syöpämarkkerit että verenpaine laskivat huomattavasti juurikin suurkuluttajilla. Ja sen kokeen mukaan suurkuluttajat eivät jatkaneet vanhaan malliin kokeen jälkeen, vaan vähensivät käyttöä tai lopettivat kokonaan - kun taas kohtuukuluttajat palasivat vanhaan tahtiinsa siitä huolimatta, että heilläkin tipattomasta oli huomattavaa terveydellistä hyötyä. :mrgreen: Oma tavoitteeni on saada nuo arvot kuntoon, vaikka tipatonta jatkuisi kauankin - ja sen jälkeen en todellakaan halua palata päivittäiseen tissutteluun, hyvää viiniä hyvän ruuan kanssa haluan ottaa taas sitten aikanaan, ehkä silloin tällöin pullollisenkin, mutta en niin paljoa edes viikottain. Olen mitannut verenpaineita koko tipattoman ajan ja ne ovat jo normaalilla tasolla kuukauden juomattomuuden jälkeen, se rohkaisee ja kertoo, että olen oikealla tiellä katkaistessani vuosien putken. Ja tipattomuus ei tee edes tiukkaa tällä hetkellä
Toivon, että tarpeeksi kauan kestävä tipattomuus saa uskomaan, että en tarvitse humalaa.
Onnitteluja tipattomuuden pitämisestä Pioni - 77 ja onnea jatkoonkin! ![]()