Pitääkö ylläoleva kansanviisaus paikkansa vai heikentääkö alkoholi vastustuskykyä kuten yleisemmin oletetaan?
Minä olen tieteen nimissä tehnyt empiiristä tutkimusta asiaa koskien jo usean vuoden ajan altistamalla ruumistani lähes päivittäin suurehkolla määrällä alkoholipitoisia tuotteita enkä ole tänä aikana sairastanut yhtään flunssaa saatikka muita tauteja (paitsi alkoholismia).
Edellisestä flunssastani on jo lähemmäs 10 vuotta, jota edelsi muistaakseni ihan raitis kausi, mutta sittemmin olen marinoinut elimistöäni sen verran huolella, etteivät pöpöt enää ole viihtyneet tässä ruumiissa.
Aikaisemmin sairastelin ihan “normaalisti” yleisimmät epidemiat läpi, kun alkoholin käyttö oli vielä korkeintaan satunnaista. Epäsosiaaliseksi muokkautunut elämäntapani on myös saattanut vaikuttaa asiaan.
Tämä pitänee paikkansa. Mitä enemmän juon, sitä vähemmän sairastan. No sitä alkoholismia toki, mutta joskus sitä tekisi mieli valita jonkun viruksen, koska se paranee itsestään. Toisin kuin alkoholismi, joka ymmärrykseni mukaan vain pahenee hoitamattomana.
Tuo kontaktien väheneminen voi myös selittää osan, mutta ei kuitenkaan ihan kaikkea.
Keho kun pyrkii tuhoamaan kaiken sinne kuulumattoman, ja krapulassa varsinkin adrenaliinitasot sun muut ovat tapissa ja kroppa täydessä sotatoimissa. Siihen kun lisää uskomattoman määrän myrkkyä vereen silloin kun ei ole kankkusessa, niin ei ole helppoa viruksilla.
Mutta tosiaan mieluummin virukset kuin viina. Tulevat halvemmiksin!
Pitihän se arvata, että heti kun lopettaa nielun desifioimisen väkijuomalla, iskee vuosikausien hiljaiselon jälkeen joku virusperäinen kurkkukipu ja kuume. Ei tässä ehtinyt nauttia raittiudesta kuin sen 10 päivää, kun olotilat ovat olleet sen jälkeen vajaan viikon verran kuin krapulassa aamusta iltaan. Normilääkkeet burana ja kofeiini toki helpottavat, mutta wanhoina hywinä aikoina näihin oireisiin olisi vedetty kirkasta siihen malliin että pöpöt olisivat saaneet äkkihäädön ja myrkkymestari olisi terveenä (joskin krapulassa) seuraavana päivänä!
Mä en ole kyllä ollut kertaakaan pahemmin flunssassa lopetettuani dokaamisen… yhden kerran olin, juurikin pari viikkoa oltuani juomatta Silloin kun juopottelin, olin kipeenä (siis ihan oikeesti kipeenä) tyyliin kerran kuussa, että se siitä pöpöjen desinfioimisesta. Alkoholihan heikentää immuniteettiä ihan helvetisti, kun elimistö on koko ajan jatkuvassa hälytystilassa, jos siis koko ajan tai säännöllisesti tinttaa…
Mulla 18 päivää ilman viruksentappoviinaa veressä. Vähän jänskättää, että mikä perkele seuraavaksi iskee. Viimeisin virus vei puoli vuotta sitten kuukaudeksi hengityskoneeseen ja lääkityksellä ylläpidettyyn koomaan. Olisikohan ollut jotain parin kuukauden raittuden jälkeen. Eli jos huonosti käy, ja onnistun Antabuksella tipattoman kanssa, niin marraskuussa sitten ollaan letkuissa taas. Nyt keväällä ja kesällä on saatu vähintään kerran kuukaudessa kunnon kännit aikaan, niin on pysynyt ihan terveenä. Noh, katotaan, pärjääkö vissyvedellä virusia vastaan vai pitääkö se kuukausittainen pöpöhäätö sittenkin aina suorittaa.
Virkku en ole, mutta hereillä nyt kumminkin, kun mun reflani ja eritoten niistä johtuva suorastaan luonnoton ja sairaalloinen kuseminen eivät anna mun nukkua . Kai munkin pitää pian alkaa juoda viinaa. Eihän tätä kestä selvinpäin :mrgreen: .
Arkkinarkkikin siellä jo hienosti petailee seuraavaa retkahdusta .
No sitä minä ihmettelinkin, että miksi jatkuvasti assosioin Narkkiksen kirjoituksia vuodevaatteisiin. Minä pystyn näin jo heti aamusta ennen seitsemää näkemään kuinka se touhu käy siellä päässä jo miltei konkreettisesti.
Viime yönä unessa sairaanhoitaja kyllä laittoi syömään Antabusta tiukkaan sävyyn, joten kyllä siellä alitajunnassa myös vastavoimia on liikkeellä. Tosin ryyppäämisunet johtaa tämän viikon uniskabaa 2-1.
Leuanveto - Sen jälkeen ei maistu muu kuin herapirtelö! Ei tuo makunystyröiden kutkuttelu ole oikeastaan sen kummempaa että syökö päivittäin suklaata + sipsejä yli kulutuksen, vaiko mieluummin rahkaa + siemeniä pienellä kalorivajeella. Mun mielestä juopottelu on syöpöttelyn serkku.
Pikkuhiljaa kumpikin muokkaa kehoa ja mieltä semmoiseksi että kukin kokee olevansa olosuhteiden uhri ja kykenemätön enää muuttamaan juomis- ja syömistottumuksiaan. Aika moni varmaan tuntee ihmisiä jotka “eivät pysty laihduttamaan”. Sekä ihmisiä jotka “eivät pysty raitistumaan”. Se on vain päivittäisistä valinnoista kiinni. Kova luupää on tietty avuksi.
Omasta kokemuksesta juomisen jälkeen on melko monesti flunssainen olo ja joskus kuumetta eli ei minulta pidä ainakaan viruksia loitolla.
Kurkkukipuun tosin auttaa juominen. Kerran oli niin kipeä kurkku, että puhe oli kuin pihinää. Piti sen takia vetää lärvit. Aamulla ei tietoakaan kurkkukivusta eli oli parantunut, mutta jumalaton pääkipu tilalla.
Eipä näemmä pitänyt viina viruksia loitolla tällä kertaa . Tinasin viiniä, kaljaa ja ihan sitä tiukkaa viinaakin koko la-ma välisen ajan kaksin käsin niin, etten edes nukkumaan ehtinyt ja nyt taidan olla kipeä. En siis krapulassa . Sen selätin parin päivän ankaralla diatsepaamikyllästyksellä, mutta kun nyt olen siitä jotakuinkin selvinnyt, oloni on hieman flunssainen .
Niin, ja ihan kaikkia viruksiako tässä ketjussa tarkoitetaan vai ainoastaan flunssa- tai esim. vatsapöpöjä? Tulipa vain mieleeni, että kännipäissään saattaa saada hankituksi itselleen esim. HIV:n tai muun sukupuoliteitse tarttuvan pöpön helpommin, kuin selvänä, kun jurrissa tuo harkintakyky ja seurausten miettiminen voivat loistaa poissaolollaan. Olletikin toki, ettei ole niin kännissä, että moisten tautien hankkimiseen tarvittavat aktiviteetit eivät onnistu sitten millään :mrgreen: .
Ehkä se on niin että pami nollaa viinan parantavan vaikutuksen? Tai ehkä se on sittenkin aito krapula, mikä tappaa pöpöt…? Kehohan on puolustuskannalla krapulan aikana kaikkea sinne kuulumatonta vastaan. Jos vedetään rauhoittavia niin elimistö pysyy koomassa, mikä puolestaan sopii pöpöille.
^ Jaa’a, kait se mahdollista on tuokin , mutta mä valitsen kuitenkin mieluummin pienen, tai vähän isommankin, räkätaudin, kuin viinakrampin/deliriumin tai edes hieman kevyemmän kauhukrapulan liskodiskossa .
Flunssat voivat iskeä myös juottoloiden kautta, missä on paljon ihmisiä ja pöpöjä kuhisevia tartuntapintoja. Epäsosiaalinen dokaaminen neljän seinän sisällä vähentää täten tartuntatautien riskiä.
^ Hmm… Mä rohkenen olla eri mieltä. Mulla on yleensä todella hyvä vastustuskyky, kun ottaa huomioon mm. heikon ravitsemustilani. Aika harvoin tulen kovin kipeäksi pahimpienkaan flunssa- tai vatsatautiepidemioiden aikoihin, vaikka paljon parempikuntoisempaa porukkaa kaatuu silloin vuoteen omaksi ja siellä sitten potevat hyvässä lykyssä jopa viikkoja lähes kuolemankielissä ja antibioottikuureillekin joutuvat, kun saavat jälkitautina ties minkä keuhkokuumeen. Olen päätellyt hyvän vastustuskykyni johtuvan pitkälti siitä, että nimenomaan en jumita vain omassa kodissani omien tuttujen ja turvallisten pöpöjeni seurassa, vaan käyn melko säännöllisesti nuohoamassa kaikenlaisia räkälöitä, piikkipuskia ja linja-autoaseman vessan lattioita , jolloin vastustuskykyni toki kehittyy ja voimistuu, kun se ei pääse niin pahoin järkyttymään heti, kun jokin uusi pöpö yrittää läpäistä sitä .