Minulla tosiaan oli tuossa viikko sitten kahden vuorokauden ajan kurkkukipua ja kuumetta, mutta tätä kuumeilua en osannut odottaa.
Taitaa olla joku tulehdus päällä, luultavasti maksatulehdus.
Muita maksatulehduksen oireita minulla ei tosin ole eikä muitakaan oireita, mitä nyt kuumeen kylkiäisenä kolottaa vähän sieltä sun täältä.
Sopivasti juuri ensi viikolla testataan taas supermaksa-arvot, ja sikäli kun edellistä ennätystä edelsi selittämätön alle vuorokauden kuumeilu, niin nyt on ennakoitavissa hyvää tulostasoa.
Sulla taisi olla eilen jotain 20 annosta, joten ehkä sun maksa vain on paskana. Lucky winnner!
Mä aloitin varautumisen syksyn flunssakauteen tänään nauttimalla kohtuudella 3 alkoholiannosta rommia. Näissä lukemissa kun pysytään, niin on kuulemma erittäin sydänystävällinen tapa, ja lisää elinaikaa huimasti verrattuna kokonaan tipattomiin kanssatallaajiin.
Kylki ymmärsi lopettaa turhan vittuilun, kosketusarka yhä, mutta siinähän on. Kuumetta tai kuumeista oloa: tuskanhikeä ja palelua ajoittaisine vilunväristyksineen on edelleen, tai sitten nuo ovat vain ihan pelkkiä vieroitusoireita. Mutta pahemminkin, paljon pahemminkin voisi olla.
Ainut että lievästi potuttaa, että toisenlainen lääkitys korvasi vanhan suomalaisen perinnerohtokuurin, mutta ehtiihän sitä palata asian ytimeen myöhemmin.
Tuohon rommin seuraksi kun laittaisi vähän vuosikertarypälemehua ja ohraa pirtelömuodossa niin terveysruokavalio on siinä.
Ei huono. Täällä laitettiin tänään rommin seuraksi 200 grammaa kuivattuja sekahedelmiä ja pari desiä Resilaria (DXM 600mg). Aika jännästi syvällisen, rauhallisen ja hypnoottisen tilan tuo yskänlääke tekee alkoholin kanssa, kuin mansikkakiisselimäinen diapami katkolla… Mutta kuten sanottua, en suosittele dexmiä kenellekkään - Voi tulla psykoosi ja out-of-body -hallusinaatiot kylään hyvin nopeasti jos kokemattomana Resilarin korkkaa…
Sekooseista, epätodellisista tiloista ja kaikenlaisista hulluhalluista on kokemusta ihan ilman päihteitäkin. Osa aidosti pelottavia, osa lähinnä mielenkiintoisia, jopa tavoiteltavia. :mrgreen:
Mutta pidä Tuomari yskänlääkkeesi ihan suosiolla, en ole sitä sinulta viemässä. Suosin tervaa, saunaa… mikäs puuttuukaan?
Tähän suuntaan se saattaa tosiaan olla. Eikös vaan jomotus tunnukin siinä oikean kylkikaaren alla, jossain alimman kylkiluun tienoilla? Maksahan se siellä turpoaa, eli maksatulehduksen ensi oireita. Mutta eipä hätää, oikeaan kirroosiin eli siihen että maksa alkaakin kutistua, voi olla vielä matkaa.
Finaalissahan se kutistuu sitten ihan rusinaxi.
Kipu oli juurikin siinä oikean kylkikaaren tienoilla ja vähän alempanakin, mutta paineluarkuuskin on jo melkein tyystin kadonnut. Kuumeenkin tarkistin lopulta peräti kahdesti kun jaksoin ensin kaivaa mittarin naftaliinista (eli toisin sanoen nostin takamukseni ja kävelin lääkekaapille), ja ihan normaalia lämpötilaa näytti. Joten maksa se yhä porskuttaa ja niin minäkin. Valitettavasti joudutte jättämään “mitä minä sanoin”-makronne toiseen kertaan.
Eihän lievä maksatulehdus toki kuumetta nosta. Itse kävin sen kanssa töissäkin aikoinaan ihan sujuvasti, vieläpä pitemmän aikaa. Eihän se kyljen jomotus niiiiiin sietämätöntä onneksi ole. Siihen voi jopa tottua.
Saikkua sain itselleni junailtua toki aina kun halusin. Siihen aikaan kun poltti vielä röökiä, pystyi järjestämään melko uskottavan yskänkin aina tarvittaessa.
Oli se aikaa, huhhuh.
Minulla kehittyi viime vuoden aikana paineen tunnetta ja ajoittaista kipua oikeaan kylkeen, kylkikaaren alle. Juopotellessani perustelin itselleni, että se johtuu keskivartalolihavuudesta ja läski siellä vaan ahdistaa. Enemmän juopotellessa kivun paheneminen johtui tietenkin siitä, että istuin enimmäkseen sohvalla huonossa asennossa.
Viina jäi pois n. 11 kk sitten, paino on pudonnut 11 kg (olen nyt normipainossa) ja kivut ovat poissa. Tiedä sitten…
^ Tuo laihtuminen on metka juttu. Mulla tuli sellanen teoria mieleen, että jos ihminen un lihava juopotellessaan, niin hän yleensä raitistuessaan laihtuu. Mutta jos ihminen on juopotellessaan tai muuta päihteillessään laiha, hän saattaa raitistuessaan lihoa.
Tunnen tapauksia, jotka tukevat teoriaani. Kun itse raitistuin toviksi ja lopetin samalla röökinpolton keväällä 2007, laihduin tai oikeastaan kiinteydyin aika tavalla. Kumosin siis omalla kohdalla teorian, että tupakoinnin lopettaminen lihottaa aina.
Ansionsa oli toki sillä, että alotin samalla aika innokkaan liikuntaharrastuksen. Kuntosalit, lenkkipolut ja uimahallit tulivat tutuksi ekaa kertaa sitten teinivuosien.
Kannatan myös tätä teoriaa ja voin ainakin omakohtaisesti sanoa asian pitävän paikkansa :mrgreen: Ja ne mässythän ovat tunnetusti varattu vain amatööreille.