Viimeinen luku

Olen taas täällä. Ikävä kyllä. Eri nimimerkillä, sillä en jaksa hakea edellistä nimimerkkiäni ja edellinen nimimerkkini muistuttaisi minua kuitenkin siitä, että tuolloin(kin) epäonnistuin. Aloitan alkoholin kanssa kamppailuni viimeisen luvun puhtaalta pöydältä.

Olen siis hieman vajaa nelikymppinen mies jolla on alkoholiongelma. En ole ns. rapajuoppo, eli en juo viikotolkulla putkeen mutta olen joka tapauksessa 100% alkoholisti, sillä kun se korkki aukeaa ei se mene kiinni ennen kuin viinat on loppu ja/tai äijä pyörryksissä.

No nyt tämä helvetin hieno harrastus on sitten saanut elämäni siihen pisteeseen, että vaimo ja lapset ovat jättämässä minut. Enkä voi todellakaan syyttää vaimoani tästä päätöksestä. Mikäli olisi mahdollista ottaisin itsestäni avioeron: sen verran huonoksi ihmiseksi olen ajautunut vuosien varrella. Ikävää sinänsä, sillä en ole aina ollut tällainen enkä todellakaan aio olla näin huono ihminen loppuelämääni.

Se muuttuu nyt ja nyt se muuttuu lopullisesti. Ah kuinka usein olenkaan sanonut nuo sanat kuitenkaan aidosti tarkoittamatta niitä…no miksi tämä kerta olisi sitten erilainen kuin ne muut kerrat? No kyllä se nyt vaan on erilainen, sillä en ole eläessäni ollut minkään asian suhteen näin vakavissani.

Olen aiemmin ollut muutamia viikkoja ja jopa muutamia kuukausia juomatta. Lähinnä kuitenkin vääristä syistä ja oikeastaan enemmän itselleni asettamasta pakosta kuin aidosta halusta olla juomatta. Tuossa on iso ero: ajattelenko että en voi juoda enää ikinä vai ettei minun tarvitse enää juoda? Olin aina kuvitellut, että pystyn kyllä lopettamaan ihan koska tahansa. Kunhan vain haluan. No ilmeisesti en ole halunnut tarpeeksi tai sitten en olekaan vaan pystynyt lopettamaan juomista kun aina retkahdan uudemman kerran.

Oli pakko tunnustaa, että pitää yrittää hakea apua jostain. Edellisellä kerralla yritin hakea apua päihdelinkkiin kirjoittamalla ja tuolloin pystyinkin olemaan useamman kuukauden juomatta. No se retkahdus valitettavasti tuli kuitenkin ja siitä eteenpäin onkin ollut sellaista tasaista alamäkeä. Nyt sitten nöyrryin menemään ensimmäisen kerran AA-kerhon kokoukseen ja pitää tunnustaa, että kynnys sinne menemiseksi oli aivan tajuttoman suuri. Joka tapauksessa menin sinne ja siellä puhuminen helpotti kyllä melkoisesti. Olen käynyt kokouksissa kaksi kertaa eli yhden kerran viikossa. Tarkoitus ei ole käydä joka pv kokouksissa vaan ehkäpä sen kerran tai max kaksi kertaa viikossa. Minulla on myös muita ongelmia pääkoppani kanssa ja olen kuvitellut, että blokkaamalla nämä ikävät asiat niitä ei tarvitse käsitellä. Olen viimeinkin ymmärtänyt sen, että nämäkin asiat pitää käsitellä mikäli aion pysyä raittiina. Soitin siis kaupunkini terveyskeskukseen ja varasin ajan psykologille jotta voisin keskustella näistä minua piinaavista ajatuksista ja asioista. Positiivista oli se, että sain 60-min ajan keskustellakseni näistä asioista hänen kanssaan; negatiivista on se, että aika on vasta kolmen viikon päästä.

En aio jutella AA-kerhosta enempää enkä missään nimessä halua, että tästä tulee keskustelu AA-kerhon puolesta /vastaan eli klassinen juupas-eipäs maaottelu. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on seurata epätoivoisen miehen viimeistä voimanponnistusta jolla hän yrittää päästä keinoilla millä tahansa eroon ilkeästä velipuolestaan alkoholista. Nyt olen siis ollut juomatta kaksi viikkoa ja kolme päivää. Paikoitellen menee ihan hyvin ja paikoitellen vituttaa niin kovin, että tekisi mieli hypätä suu avoinna taikajuomapataan ja antaa vaan mennä.

Avasin myös blogin jossa yritän hieman kirjoitella tuntemuksistani ja ajatuksistani päivittäin ja joskus jopa useamman kerran päivässä. Toivottavasti tuokin auttaa omalta osaltaan.

Saa lukea ja kommentoida sekä tänne tai blogiin. Mutta ei ole pakko :slight_smile:

viimeinenluku.blogspot.fi/

Moikka Joutsenlaulu ja sydämellisesti tervetuloa!

Olen itse suht koht tuore täällä plinkissä, ja henkselit paukkuen lopetin juomisen…retkahduksia ollut jonkin verran sen jälkeen…ei ihan mennyt “putkeen”…taas olen raittiilla tiellä, toivottavasti myös tulevaisuudessa.
Olen tosi pahoillani, et sulla on menny siihen pisteeseen, et perhe on lähtemässä. Mut loistavaa, jos sulla on sellanen olo, et nyt riitti, sulla on hirmuinen työ edessäsi ja toivon todella, että jaksat tehdä sitä työtä! Paljon on menetetty, mutta paljon pystyt vielä korjaamaan. Asia kerrallaan…
Lähetän sulle paljon voimia ja kirjottele aina kun tuntuu siltä…tsemit!
-josefiniina-

Kiitos oikein paljon tervetulotoivotuksista josefiina.

Työtä on edessä aivan tajuttoman paljon mutta olen päättänyt, että tällä kertaa annan aivan kaikkeni lopettamisen puolesta. Minulla ei vain ole muita vaihtoehtoja enää jäljellä ja aion katsoa tämän aivan loppuun asti

Nyt kun en ole pieneen toviin juopotellut aikaa tuntuu olevan vaikka muille jakaa. Tämä on samaan aikaan sekä positiivista että negatiivista: + siinä mielessä, että aikaa on tehdä käytännössä ihan mitä tahansa ja - siinä mielessä, että aikaa on vapautunut oikeastaan liikaakin enkä pysty millään täyttämään päiviäni tekemisellä. Tuo ylimääräinen aika menee sitten kaikenlaisten asioiden miettimiseen, analysointiin ja what-if pohdiskeluihin. Osittain tämä on hyvä asia, sillä olen oppinut tuntemaan itseni melko paljon paremmin ja nyt kun edes jonkin verran ymmärrän millainen eläin olen pystyn hieman paremmin käsittelemään ongelmiani. Kolikon kääntöpuoli on tietenkin se, että joskus tulee todella masentunut olo kun ajattelee kaikkea typerää mitä on tehnyt ja ennen kaikkea sitä mitä on jättänyt tekemättä ja sanomatta.

Oppia ikä kaikki kuitenkin.

Tervetuloa mukaan.

Vaikka tällä hetkellä elämäsi vaikuttaisi olevan koko lailla sirpaleina, kuten sinäkin, niin voin vakuuttaa että tästä raittiista päivästä kiinni pitäminen muuttaa takuulla kaiken.

Omalla kohdallani aloitin melkoisesta suosta raivata tietä ylös ja tänään voin käsi sydämellä sanoa, että kaikki tuo vaiva kannattaa.

Kyse on yksinkertaisimmillaan siitä, oletko valmis tekemään ihan mitä tahansa, pitääksesi omalta osaltasi huolen siitä että tänään ei tartuta pulloon vaikka tuntuisi miltä.

Minä olen myös kirjoitellut blogia jo pidemmän aikaa ja voin kertoa että kirjoittaminen auttaa. Silti toiset, saman kokeneet ovat olleet kohdallani korvaamattoman arvokas apu. Helpottaen monta mahdottomalta tuntunutta tilannetta selkiintymään. Olen samalla saanut elämääni ensi kertaa aitoja ystäviä.

Päivä kerrallaan tässä taivalletaan, kohti tämän päivän raittiutta.

Olisiko viimeinen luku kohdallasi muuttumassa ensimmäiseksi luvuksi uudessa elämäntarinassasi? Todella sydämestäni toivon niin. Voimia tähän päivään ystävä hyvä. Tänään et ole yksin.

Terve, Joutsen!

Onnea jo yli kahden viikon raittiudesta! Se on alku ja alustahan on lähdettävä. Musta toi on tosi hyvin sanottu, että “olla raittiuden puolella” kaikessa. Vastaava oivallus on ollut itselleni hyvin tärkeä viime aikoina, vaikken ole sitä noin hyvin osannut kiteyttääkään. Joka tapauksessa, raittius on se päämäärä ja ydinarvo, jonka mukaisesti erilaisissa tilanteissa täytyy toimia. On aivan eri asia, miltä joskus tuntuisi tai millaisia ajatuksia päähän tulvisi, teot, valinnat ja reaktiomme ratkaisevat.

Pistetään vain koko elämä peliin, koska sehän tässä on voitettavanakin.

Tervetuloa munkin puolesta.Hienoa että olet päättänyt ottaa sen ratkaisevan askeleen elämässä!
Toi käsiin jäävä aika on todellakin kakspiippunen juttu, mutta uskoisin että kun vähän aikaa kuluu, osaat arvostaa sitä. Ja ajatuksethan ei ajattelemalla lopu, eli antaa niiden tulla ja mennä.Ahdistus kaikista typeristä teoista kyllä helpottaa jossain vaiheessa, pakko vain antaa itselleen anteeksi kun ei kumminkaan mitään tekemättömäksi saa.Hyvähän niitä on pohtiakin,siitä saa sitä kipinää oikeaan suuntaan menemiseen.Itsellä jos tulee juomisajatuksia, linkitän ne mielessäni aina kaikkein typerimpiin tekoihin joita olen tehnyt ja saan sen ahdistuneen mielialan siitä.Silloin juomahalut yleensä vähenee, kun muistelee kaikkea paskaa mitä se on saanut aikaan. Sulla on hyvä alku jo raittiudelle, siitä on hyvä jatkaa päivä kerrallaan.Tsemppiä :exclamation:

Tsemppiä minultakin. Melko samassa pisteessä ollaan raittuden keston suhteen, itselläni alkoi juuri kymmenes raitis päivä. Kovin hauraalla pohjalla tässä vielä ollaan ja eteenpäin mennään päivä ja hetki kerrallaan.

Itseäni lohduttaa sellainen ajatus, että jos vaan olen juomatta niin asiat eivät voi mennä ainakaan huonompaan suuntaan. En tarkoita tällä sitä että raittius toisi jonkun ikuisen onnen ja kaikki maailman ongelmat poistuisivat vaan sitä, että juomiseen verrattuna hommat voivat mennä vain parempaan suuntaan. Terveys ei ainakaan mene viinan takia, työt sujuvat paremmin, ajatus juoksee vilkkaammin, ihmissuhteet parantuvat, rahaa säästyy jne. Jos on vuosikausia juonut ja käyttänyt siihen tolkuttomat määrät aikaa ja energiaa niin tokihan siitä seuraa aluksi jonkinlainen tyhjiö. Se täytyy pikkuhiljaa korvata jollakin mielekkäällä tekemisellä joka tapahtuu varmaan ihan luonnostaakin kun raittiutta saa taakse vähän enemmän. Itse olen näiden kymmenen päivän aikana käyttänyt enemmän aikaa kuin juovana aikana mm. ihan lepäilyyn ja rentoutumiseen, mikä on tehnyt todella hyvää. kämppäkin on pysynyt siistimpänä, olen kokkaillut, pessyt pyykkiä, urheillut jne. Eli siis ihan normaaleja juttuja joista osa oli vähän retuperällä kun tuli dokailtua ainakin loppuajasta käytännössä joka päivä. Tuntuu silti tosi hyvältä elää ns. normaalin ihmisen elämää ilman sitä miltei jokailtaista tinttausta ja aamuista krapulaa. :smiley:

Pienet arkipäivän “voitot” antavat motivaatiota. Tosiaan esimerkiksi tuo nti kulauksen mainitsema lähes joka aamuinen krapula tai oikeastaan sen puute jo sinänsä on positiivinen asia. Olen myös ryhtynyt kontrolloimaan syömisiäni ja liikuntaakin olen hieman aloitellut. Painokin on tippunut oikein mukavasti tämän sivutuotteena ja olo on muutenkin paljon energisempi.

Alkutaipaleella tässä ollaan ja paikoitellen on todella hauras olo. Joskus tuntuu siltä kuin olisin pienen pieni kaarnavene myrskyävän meren keskellä, maata ei ole näkyvissä ja on säkkipimeää. Mistä ihmeestä sitä tietää mihin suuntaan on menossa ja onko se suunta edes oikea? No kaipa sitä jossain vaiheessa sitten saa hieman suuntimia minne pitää suunnistaa. Elämä on paikoitellen aivan liian hankalaa, mutta hey…kyllä tämä tästä! En kyllä aio ainakaan ilman helvetillistä taistelua lannistua!

Toivotaan, että tämä “joutsenlaulu” päätyy uuteen, parempaan ja raittiiseen elämään. Uskomuksen mukaanhan joutsen laulaa kauniimmin kuin koskaan juuri ennen kuolemaansa. Entisen minän on siis aika kuolla ja uuden minän aika syntyä.

Mä olen joskus saanut kokea, että juuri tuossa hauraudessa piilee kaikki tarvittava voima. Juomistahan me emme hallitse, se on ylivoimainen vastus. Siksi on luovutettava. Kaaleppinen sanoikin hienosti, että viimeinen lukusi voi olla myös ensimmäisesi. Totta.

Huomenta Joutsenlaulu ja tervetuloa mukaan. Katson kirjoituksesi tarkemmin läpi ja kommentoin sitten. Ensialkuun minua miellytti erittäin paljon sanontasi “avioero itsestäni”. Osuu naulan kantaan. Tavallaan samanlainen prosessi. Vapaaehtoinen ratkaisu jossa otetaan - ja ajan kanssa saadaankin - etäisyyttä huonosta elämänasetelmasta. Toimenpiteissäkin näen samanlaisuutta. Raitistumisessa pyrit eroon myrkystä, erossa myrkyllisestä ilmapiiristä. Palataan.

Joutsenlaulu ja viimeinenluku, kuulostaa kovin lopulliselta. Toivottavasti ne tarkoittavat alkoholia, eivät miestä alkoholin takana. Niin varmaan on, olet ryhtynyt tositoimiin tervehtymisen puolesta; aa:t, psykologi, vertaistuki. Hyvä! Olet nähnyt ettei ole muuta suuntaa kuin ylöspäin. Ylämäki on pitkä ja kivikkoinen mutta välillä on tasanteita levähtämistä varten. Käytä ne tyynesti hyväksesi, tarvitset ne kaikki.

Joskus tuntuu ettei matka lainkaan edisty, mutta kyllä se edistyy. Itselläni oli tunne että olin hiekkakuopan pohjalla kipuamassa ylös. Aina kun pääsin lähelle reunaa hiekka petti jalkojeni alla ja putosin takaisin. Mutta minä pystyin nousemaan, minulla oli apuvoimia työntämässä ja vetämässä.
Sinäkin olet nyt niitä apuvoimia kokoamassa. Voi olla että kaikki eivät jaksa rinnallasi, toisista voi olla jopa haittaa nousemisellesi. (Muista että täällä ovat kaikki tervehtyjiä, meillä on jokaisella oma tilanne päällä.) Joidenkuiden keinot eivät ehkä miellytä sinua, mitä älä heitä mitään pois ajattelematta ensin. Kaikilla on hyvä tarkoitus, he haluavat auttaa sinua. Sinä päätät. Älä petä itseäsi.

Jokainen huominen on parempi kuin eilinen. Rohkeutta, sisukkuutta, voittamisen tahtoa sinulle. Tervetuloa elämään.

Lopullisuuden korostaminen kiinnitti myös huomiotani. Omalta osalta onnistuin huomattavasti paremmin kun lopullisesti lopetin tämän ajattelun. Kuolema tai parantumaton sairaus on lopullista- kaikessa muussa on pelivaraa. Tai pelaamisen pakkoakin. Kuten retkahduksissa.
Sallin itselleni sen ajatuksen, että raittiuteni on ainoastaan syvä toivomukseni - ei lopullinen päätös. Tottakai päätös siinä mielessä, että päätin pistää korkin vajaa 5 vuotta sitten kiinni. Miksi sitten retkahdin vajaa 2 vuotta sitten? Myös siksi, että hampaat irvessä yritin pitää “päätöksestäni” kiinni. Raitistuminen ei ole mikään yrityksen projekti jossa “päättäjät” sanelevat ehdot. Sitäkin, mutta siinä on niin monta ennalta arvaamatonta muuttujaa, ettei kannata suunnitella liikaa. Mainitsemasi “what-if” - skenaariot viittaavat tähän suuntaan.
Jos haluat edetä jonkin ajanlaskumallin mukaan, voit kokeilla erovuotta. Jätä itsellesi tilaa hengittämiseen. :smiley:

Tuo lopullisuuden korostaminen tarkoittaa kohdallani sitä, että nyt olen täysin tosissani alkoholiongelmani käsittelyn suhteen - pistän kaikki paukut peliin ja katsotaan mihin se riittää. Enempää en pysty tarjoamaan ja olen velkaa itselleni sekä kaikille läheisilleni sen, että yritän kaikkeni. Nyt kun katson aiempia yrityksiäni hieman objektiivisemmin voin todeta, että en kaikesta huolimatta ole ollut tosissani aiempien päätöksieni suhteen. Vaikka tuolloin luulinkin olevani tosissani.

Aiemmin olin siis päättänyt, että en juo ikinä enää. Tällä kertaa en ole päättänyt olla juomatta “ikinä” vaan olen juomatta toistaiseksi eli toisin sanoen en tee sellaista päätöstä jota en pysty pitämään (olla juomatta ikinä) vaan teen sellaisen päätöksen jonka voin pitää (olla juomatta toistaiseksi, päivä kerrallaan).

Tarkoitus on siis tehdä tästä raittiista elämästä uusi elämäntapa eikä elää vanhaa elämää maskeeraten se raittiiksi elämäksi. Tämä pitää sisällään kaikenlaisia muutoksia raittiuden lisäksi - yksi homma kerrallaan kuitenkin.

Heippa Joutsenlaulu!

On hyvä päätös, että menet psykologin juttusille raittiina. Ja on hyvä, että pääset sinne vasta kolmen viikon kuluttua. Ehdit tänä aikana hieman selvittelemään asioitasi, ja uskon että sinulle selviää, että raittius on pysyvimmällä perustalla silloin, kun alkoholisti on raittiina itsensä, ja vain itsensä vuoksi.

Päivä kerrallaan hyvää raittiutta!

Selvinpäin toki psykopaatin juttusille - mutta olisin mieluummin hieman aiemmin kuin kolmen vkon kuluttua halunnut jutella asioistani. No parempi että sain kuitenkin ajan kuin jos en olisi saanut aikaa…

OK, Joutsenlaulu. Kiva kun selvensit, samoilla linjoilla ollaan. :smiley:

Yksi erittäin positiivinen asia tässä raittiudessa on painon putoaminen. Oikeammin olen yrittänyt harjoitella hieman asioiden kontrolloimista myös katsomalla melko tarkasti sen perään mitä olen nyt suuhuni laittanut ja tuloksena peilistä tuijottaa takaisin tuollainen seitsemän kiloa kevyempi minä.

Positiivisia asioita pitää ammentaa sieltä mistä niitä voi ammentaa - tarvitsen pikku voittoja lähes päivittäin jotta jaksan tarpoa eteenpäin tämän hankalan alun.

Hei Joutsenlaulu ja tervetuloa mukaan.
Olen pahoillani, että perheesi on tekemässä pesäeroa sinusta. Ero on suuri ja surullinen asia, vaikka ei olisi edes alkoholisti. Tunteet, ajatukset ja nämä Mitä jos- lauseet pyörivät päässä. Nostan hattua sinulle, että tämmöisen tilanteen kohdalla otat asiaksesi muuttaa asennettasi alkoholiin ja sen käyttöön. Olet rohkea, kun olet käynyt AA:ssa, varannut ajan psykologille sekä pidät meitä plinkkiläisiä ajantasalla tässä prosessissasi.

Itse en voi neuvoa sinua, koska olen ns. “märkäkorva” tässä raitistumisen polulla. Taistelen vielä perusasioiden äärellä ja en voi kertoa olleeni kuin viikon raittiina, kunnen repsahdin. Sinulla vastaavasti on asiat melko paremmin, olethan päässyt jo noin pitkälle raittiudessasi. Älä ajattele, että olet ollut VAIN reilut kaksi viikkoa juomatta. Se on saavutus, josta on hyvä jatkaa eteenpäin. Itse hihkuisin riemusta, jos pääsisin samaan mihin sinä olet päässyt. Ole ylpeä itsestäsi!

T.Metsänpeikko

Metsänpeikko! Heitäpäs kaikenlaiset itsesi vähättelyt nopsaan olan yli. Minulle juuri raitistelunsa alkuvaiheissa olevat ovat erittäin tärkeitä. Tuo omat aikani tosi hyvin tapetille. Ikuisuusteema on myös aina kysymys: Kuinka kauan olet ollut raittiina? Minulta saa vakioina tänään saman vastauksen kuin viisi vuotta sitten: En vielä tarpeeksi kauan! :mrgreen:

Asia selvä! Heitetty on! :smiley:

Metsänpeikko, joka ei enää vähättele