Viikonloppujuoppo

Höh! Se siitä kuivasta viikonlopusta :frowning:
Mies oli kyllä perjantain ihan selvinpäin, mutta lauantaina ottikin sitten kunnolla ja eilinen meni korjaillessa ja nukkuessa. Eniten tuossa otti päähän, kun viime yönä koiraa pissattaessa koira löysi oksennuksen pihasta ja sinnehän se oli menossa koko ajan ja jäi sitten pissat tekemättä. Aamulla ne löytyikin sitten sisältä.

Itse pysyin suunnitelmassani ja sain maalattua vanhemman huoneen. Listat piti eilen laittaa, mutta koko päivän oli niin kamala päänsärky, joten homma jäi tälle päivälle. No pientä se enään on. :smiley: Itsellä muuten ihan hyvä viikonloppu.

Hyvää viikkoa! Nyt pitäisi kesäkelienkin alkaa. :sunglasses:

Kiitos, delfi, rippijuhlat sujuivat kauniissa säässä ja oikein mukavasti pienessä lähipiirissä :smiley:

Meillä mies “eksyi” perjantai-iltanakin äidilleen, mutta tuli pyyntöni ja lupauksensa mukaan jo klo 22 kotiin lähestulkoon selvin päin. Juominen ei myöskään jatkunut kotona, niinkuin joskus “ennen vanhaan” . Sanoinkin lauantaina miehelle, että kiitos, kun toimii tuolla tavoin eli on luottamukseni arvoinen <3

Sinänsä tuo perjantai oli miehellä ainakin neljäs perättäinen perjantai (tai yleensä viikonlopun päivä), kun on ainakin vähän ottanut ja käynyt äidillään, parina niistä olen siis itsekin ollut mukana. On se aika jännä, miten jostakin asiasta tulee niin äkkiä tapa. Ihan kuin olisi pakko mennä joka viikonloppu käväisemään muutamalla oluella. Sitten kuitenkin pärjää useita kuukausia eli koko pitkän talven niin, ettei kai tee edes mieli juoda.

Minä olen joka tapauksessa iloinen, että käyttö on pysynyt kohtuudessa ja ennenkaikkea, että mies on pitänyt lupauksensa. Loppuviikosta lähden esikoisen kanssa neljäksi yöksi reissuun. Rippi-ikäinen tytär jää isänsä kanssa kotiin ja hiukan jo etukäteen jännitän, mitä tuosta tulee, kun tyttö ei voi ollenkaan sietää, jos otetaan alkoa. Toivottavasti mies kantaa vastuunsa vanhemmuudesta, vaikkei lapsi enää niin pieni olekaan :slight_smile:

Nyt on pakko lopetella, mutta tällaisia pääosin oikein positiivisia kuulumisia meillä.

Sunnuntai-iltaa.
Yleensä en näin kotoa tänne kirjoittele, mutta nyt täytyy saada purkautua.
Tämä viikonloppu on ollut täynnä pettymyksiä alkon suhteen :frowning:. Torstaina sain sellaisen kuvan, että kuiva viikonloppu olisi tulossa, kun kolme ottoviikonloppua takana. Ja katinkontit!! Perjantaina aloitti ja vieläkin maistuu. Mies jäi lomalle ja hänen pitäisi olla ensi viikko lasten kanssa, kun itselläni loma alkaa vasta viikon päästä. Nyt on niin epävarma olo, onko miehestä huomenna ollenkaan lapsenvahdiksi. Onko kännissä vai niin krapulassa ettei pysty lapsista huolehtimaan.

Itse olen koittanut touhuta viikonloppuna kaikenlaista ja pitänyt sellaisestakin suunnitelmasta kiinni, mikä piti yhdessä tehdä. Tosin ilman miestä. Olen koittanut olla välittämättä. Mutta… Nyt tässä vaiheessa sunnuntaita alkaa savu nousta korvista.
Mielessä kiertää nyt kyllä kaikki tietämäni kirosanat, jotka tekisi mieli mennä pihalle huutamaan ja kovaa!

Täytyy yrittää saada lapset ajoissa nukkumaan etteivät he tästä olotilasta saa kovin paljon osakseen.
Onneksi tämä viikko loppuu ja toivon, että ensi viikko on parempi. Siihen ei ainakaan paljon vaadita.

Toivo, toivo… se versoo pienimmästäkin ja kasvaa kohtuuttoman laajaksi.

Mutta sitten tulee se mutta.

Voimia sinulle. Ja viisautta. Vähän tyyneyttäkin, oikeastaan näitä kaikkia silleen sopivassa suhteessa.

Terveisiä lomalta.
Pientä päivitystä “päiväkirjaan”.

Edellisen päivityksen jälkeen mies piti lupauksensa ja oli viime viikon lasten kanssa, kun olin töissä. Viime viikonlopun oli aika iisisti, jokusen kaljan otti, mutta melkein koko ajan oli ajokunnossa. Alkuviikon oli nyt ottamatta, mutta eilen otti sitten enemmän.

Eilisestä sieppaa se, että lupasi ottaa vaan muutaman ja tulla ajoissa kotiin. Ja taas on lupaus petetty. :frowning:
Huomaan viime kesän tunteiden hiipivän taas omaan mieleen. Ja ne ei mukavia tunteita olleet.

Pitäisiköhän tässä luovuttaa ajatukset yhteisestä lomasta ja alkaa vaan suunnitella loppulomaksi omaa ohjelmaa itselle ja lapsille…

Tällainen purkaus tällä kertaa. Tuntuu välillä, että tässä pyöritään vaan ympyrää tämän asian kanssa, mutta kaipa se kiertäminen jossakin vaiheessa loppuu. Jollain tavalla.

Kiitos näistä. Kaikkia tarvitaan.

Liitynpä uutena mukaan vuodattamaan tänne tuntojani. Olen nippanappa 30v kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti. Mieheni on vähän minua vanhempi ja ns. viikonloppujuoppo. Miehen työ on liikkuvaa ja viikot olen ns.yhäiti tai no olen sitä viikonloputkin koska mieheni juo lähes kaikki viikonloput.Rahaa menee aivan järkyttäviä summia sillä taksilla ajetaan ja kavereita riittää. Selvinpäin aivan ihana mies ja hyvä isä mutta kännissä täysi idiootti. Viime aikoina krapulapäivät eli sunnuntait ovat ihan yhtä helvettiä. Saa varoa mitä sanoo ja tekee. Mies vetää herneet niin helposti nenään. Minuun hän ei ole kajonnut eikä lapsiin mutta lähes aina jotain särkyy. Sanan ruoska on kyllä kovaa ja käytös pelottavaa.
Järki käskee lähtemään tässä perhehelvetistä mutta tunteet sanoo muuta. Aina sitä jotenkin haluaa uskoa toisesta hyvää ja uskoa muutokseen. Jota luvataan aina alkuviikosta.
Mies käy A-klinikalla keskustelemassa ja kaapissa on antabus tabletit. Tosin ei ne siellä kaapissa auta.
Ihana huomata etten ole näitten asioitten kanssa yksin. Näistä asioista en kehtaa puhua kenellekkään läheiselleni ja pahimmillaan soruun peittelemään mieheni jälkiä.
Rankkaa tämä on olla hyvä äiti lapsille ja hoitaa sinä sivussa kaikki muu.

Heipähei kaikille pitkästä aikaa!

Tervetuloa mukaan keskusteluihin, Furious! Toivottavasti saat täältä perspektiiviä omaan elämäntilanteeseesi ja löydät tukea selviytymiseen. Delfin kuulumiset ovat niin tuttuja, niin tuttuja…

Oma kesäni on edennyt sinänsä ihan leppoisin tunnelmin, mutta tuo miehen jokaviikonloppuinen alkon seurassa viihtyminen on täälläkin nyt kesäaikaan ollut tuttu kuvio. Mies on siis joko perjantaina tai lauantaina lähtenyt olusille joko johonkin baariin/terassille tai äidilleen. En minäkään ihan kuivin suin ole ollut, mutta joka viikonloppu en ole alkoa ikävöinyt.

Toissaviikonloppuna olin itse useamman päivän ratsastuskilpailuissa töissä ja lauantai-iltana, kun 17 jälkeen palasin kotiin, oli mies häipynyt omille teilleen. Laittoi sentään illalla viestin, että on olusilla. Tuosta viestin laitosta olen kyllä hyvilläni, koska aikaisemminhan miehellä on ollut tapana “livistää” ilman minkäänlaista tietoa, missä on - toki olen sitten arvannut asianlaidan. Tänä kesänä on siis aina laittanut tekstarin, kun on lähtenyt.

Sunnuntaina sitten sanoin miehelle, että eikö häntä ala väsyttämään jokaviikonloppuinen juominen ja siihen mies totesi, että alkaa. Todennäköisesti seuraava viikonloppu olisi mennytkin selvin päin, mutta… eikös anoppi ottanut yhteyttä, että tultaisko heille grillailemaan ja minä menin suostumaan. Myönnän, että itsellä oli useamman “kuivan” viikonlopun jälkeen sellainen fiilis, että illanistuminen punaviinin kera voisi maistuakin, oli myös luvattu lämmintä ja aurinkoista säätä. Niinpä sitten suuntasimme anopille 18 aikoihin ja kuinkas siinä kävikään…

Minä onnistuin juomaan itseni niin humalaan, että muisti pätkii aika pahastikin ja lopulta oksentelin yhdessä makuuhuoneessa matot likaiseksi :frowning: Jäin nukkumaan (ja oksentamaan) tuonne, mies oli pyöräillyt kotiin. Havahduin noin 5.30 hereille ja halusin lähteä minäkin kohti kotia. Siinä vaiheessa tajusin, että leuka ja suu on tosi kipeänä. Olin nähtävästi kaatunut (en siis muista) johonkin ja täräyttänyt leukani niin, että kieli oli jäänyt hampaiden väliin, jolloin olin purrut pahasti myös kieltäni. Nyt leuassa (alapuolella) on mustelma, leukaluut ovat kovasti kipeänä enkä saa purtua hampaita kunnolla yhteen. En siis tiedä, onko leukaluut ihan paikoillaankaan. Myös kieli on edelleen mustelmainen ja hiukan turvonnut. Mies on kyllä ollut hellän huolehtivainen ja empaattinen; siitä kiitos hänelle. Itseäni hävettää ja surettaakin, että miksen osaa juoda kohtuudella; miksi olen tällainen on-off-tyyppi, joka viihtyy ja pärjää mainiosti ilman alkoa, mutta sitten kun antaa itselle luvan ottaa, niin ottaakin liikaa :frowning:

No, “elämä on”, niinkuin on tapana sanoa ja ehkä on aika ajoin hyvä muistuttaa mieleensä, mitä se turha ja liika alkolla läträäminen teettää. Nyt vaan toivon, että alkaisi nämä tällaiset viikonloput olemaan eletty ja voitaisiin keskittyä “normaaliin” arkielämäämme - siis siihen alkottomaan.

Mukaviakin kuulumisia minulla on :slight_smile: Kävin esikoistyttären kanssa Puolassa Varsovassa ja Wroclawissa, jossa kävimme rockfestareilla, joiden pääesiintyjänä oli Queen ja Adam Lambert (siis Queenin solistina). Aivan mahtava kokemus lähes 30 asteen helteessä. Mikä parasta, tytär ei käytä alkoholia, joten omakin kurkun kostuttaminen jäi tosi vähiin; janojuomana join satunnaisesti yhden oluen tai siiderin. Korkeintaan yhden päivässä :slight_smile: Mies oli kuopuksen kanssa kotona ja nähtävästikin viihtyi kolme päivää oluen parissa… Onneksi tuo on palannut työelämään, joten ei enää lähde sunnuntaina istumaan äidilleen “seurustelemaan” :slight_smile:

Tervetuloa keskustelemaan.

Puolisosi on alkoholisti.

Antabus -tabletit eivät paranna ketään - ovat vain yksi hyvä juomisen mahdollistava tuki. A-Klinikalla ei paranneta alkoholismia! Tehokkaita hoitoja on olemassa alkoholismi-sairauteen, niistä löytyy tietoa googlaamalla. Sinulla on pieniä lapsia - mieti lasten parasta. Sinä itse olet pääosassa Sinun omassa elämässäsi. Mieti minkälaista elämää haluat elää!

Et ole ainoa, joka kamppailee näiden samojen asioiden äärellä. Minulla itsellä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin jättää juova puoliso. Minä uskoin monen vuoden ajan lopettamislupauksiin ja kun sitten vihdoin ja viimein olin saanut tarpeeksi tietoa, mitä tarkoittaa sairaus, jonka nimi on alkoholismi ja mitä se tekee läheisille ja miten läheisten pitää toimia oman elämänsä kuntoonsaattamiseksi, niin ymmärsin lopulta luovuttaa. Päästin irti. Taloudellinen konkurssi on paljon parempi vaihtoehto, kuin jäädä katsomaan toisen juomista…

Olen omituinen, kun en toivota enää voimia jaksaa, vaan pikemminkin toivon voimien loppumista, jotta ihmiset saisivat voimia lähteä hakemaan muutosta elämäänsä. Mikään ei ole turhempaa, kuin odottaa sitä päivää, kun juoppo itse lopettaa juomisen “omin konstein”…

Komppaan niin pyykkipoikaa.

Rahaa tulee aina jostain ja sentti venyy kattamaan sen mikä on tarpeeseen.

Ihmisellä on oikeasti yksi ainoa elämä, ja tottakai parisuhteessa pitää pystyä joustamaan MUTTA tuo kuvaamasi munankuorilla kävely ei ole mitään parisuhdeneuvokkuutta. Tuskin tilanne siitä ainakaan laukeaa, jos kokeilee jättää huomioitta toisen krapulan… ei, ei mulla mitään ohjetta ole.

Mutta sen mä lupasin, että ikinä en enää hyssytä lapsia vaan siksi, että juoppo saisi maata rauhassa koomassaan. Sitä olen lapsilta nykyään pyytänyt, etteivät tappelisi isänsä kanssa (vaan olisivat niitä aikuisempia) ja tietävät että äidille voi aina soittaa.

Tervetuloa furious :smiley:
Omasta puolestani voin sanoa, että tänne kirjoittaminen kannattaa. Miestä se ei mihinkään muuta, mutta oman pääkopan selvittelyyn tämä ainakin minua auttaa.

Niin tuttuja ajatuksia. Toinen mitä mietin, että, onko se ruoho aidan toisella puolen vihreämpää? Kukaanhan meistä ei täydellinen ole. Toisella on alkoholiongelma ja toisella jokin muu. Osaisiko sitä ihan yksinkään (=lasten kanssa) olla? Kysymyksiä mitä voi päässään pyöritellä vaikka kuinka kauan. Itse jatkan sitä pyörittelyä edelleen.

Loman jälkeiset tunnelmat on vähän vaisut. Alkoholi oli lomalla mukana mielestäni todella liikaa. Toivottavasti nyt rauhoittuu, kun arki alkoi. Jospa alamäestä taas noustaan ylöspäin. Toivo…
Itse pidän vielä ensi viikon lomaa ja mies on töissä. Silloin meillä ei ainakaan alkoholilla läträtä :smiley:

Täällä kirjoittelee myös viikonloppujuopon vaimo… Miehelläni kyllä olut maistuu viikollakin työpäivän jälkeen. Juominen alkaa aina perjantaina työpäivän jälkeen… Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta. Mieheni on ollut alkoholisti pitkän aikaa, paljon ennen kuin aloimme seurustella. Uskoin ennen seurustelun alettua hänen lupaukset raitistumisesta. Samoja lupauksia jatkunut nämä kaikki vuodet… Meillä on kaksi lasta ja olemme siis naimisissa…oma koti, työt…päällisin puolin asiat ok. Mieheni ei myönnä ongelmaansa, ei ole koskaan myöntänyt. Hän ei omasta mielestään ryyppää vaan “tissuttelee”… Kaljaa saattaa mennä viikonlopun aikana kaksi laatikollista :confused: baarireissuja on harvoin, mutta silloin kun niitä on, rahaa menee ihan tolkuttomasti. Ennenkaikkea tästä kärsivät lapset…Nuorempi lapsista sanoi yksi päivä, että pelkää isää… :frowning:
Mieheni käyttää meihin raakaa henkistä väkivaltaa… haukkumista, huorittelua…huutamista, väkivallalla uhkailua… fyysistä väkivaltaa ei ole käyttänyt…muutakuin joskus on minua tuuppinut, ja heittänyt lattialle. Lapsiakin uhkailee hakkaamisella…ym. Mieheni myös juo vaikka on lasten kanssa… minulla siis sellainen työ, että on pakko lapset jättää isän kanssa. Hän nöyryyttää minua ystävieni ja sukulaisten kuullen… elämämme on kamalaa… haluan erota, mutta pelkään…

Heippa pitkästä aikaa.

Nyt on viimeisetkin kesän lomat ohi.

Tervetuloa vieras.

Olet ilmeisestikin tehnyt jo päätöksen, mihin suuntaan haluat elämäsi menevän. Ja oikealta kuulostaa, niin lastesi kuin itsesikin kannalta :smiley: Tähän en osaa oikein neuvoja antaa, mutta olisiko mahdollista harkita jotakin turvataloa tms. Edellytykset näyttäisi olevan kohdillaan.
Täällä keskustelualueen muissa keskusteluissa on paljon vinkkejä miten voisit edetä. Kannattaa lukaista. Ja jatka ihmeessä tänne kirjoittamista.

Itse odotan arjen pääsemistä käyntiin ja toivossa olisi, että lämmön vähentyessä myös miehen ottaminen taas vähentyisi. Saas nähdä. Olisi aika taas jo sen ylämäenkin.

Jaahas, oliskohan se aika päivittää kuulumisia :slight_smile: Ennen sitä kuitenkin uusimmalle tulokkaalle eli nimimerkille “vieras” vakava kehotus selvittää eroamisen mahdollisuuksia esim. Delfin mainitseman turvakodin tuella. Jos et kykene luopumaan jokseenkin ahdistavan kuuloisesta elämästänne itsesi, niin luovu siitä ainakin ainakin lastenne takia! Tulet olemaan vielä kiitollinen ratkaisusta, koska miehesi käytös vaikuttaa aikalailla hallitsemattomalta ja “toivottomaltakin”. Tsemppia sinulle!

Mutta niitä omia kuulumisiani sitten… Itse en ole tuon muistinmenetys ja leukavammaviikonlopun jälkeen juonut eikä ole ollut minkäänlaisia mielitekojakaan. Mies sen sijaan jatkaa jokaviikonloppuista kaljan ottoaan jos ei omasta halustaan niin jonkun kaverin pyynnöstä. Välillä olin jo kovasti luottavainen, että nyt se on loppu häneltäkin, mutta… Toissa viikonloppuna tilanne näytti oikein lupaavalta, kunnes 22 jälkeen illalla soitti yksi miehen hyvä kaveri, joka oli juuri silloin “kesäleskenä”, että hän on kaupungilla, nähdäänkö. No mieshän lähti ilman pienintäkään epäröintiä, sanoi vaan minulle, että se hyvä puoli tuossa on, että kello on jo niin paljon, ettei ehdi kovasti ryyppäämään. Aika hyvinhän tuo kuitenkin ehti, kun kotiutui vasta viiden aikoihin aamulla. Kykeni silti 10 jälkeen nousemaan aamukahville ja loppupäivä sujuikin ihan asiallisissa, jopa mukavissa merkeissä. En siis kokenut mitenkään ahdistuvani tuosta, vaan tietynlainen luottamus oli vieläkin olemassa.

Viime viikolla käväisin nuorisomme kanssa isäni luona eli olimme yhden yön pois kotoa. Mies oli päivät töissä ja tuon tiistai-illan kävi joissakin ammuntaharjoituksissa. On siis virittelemässä itselleen ampumisharrastusta, mikä onkin ihan mukava asia, koska ei ole ikinä harrastanut yhtään mitään järjestettyä toimintaa. Perjantai-iltana omasta harrastuksesta kotiuduttuani olin taas henkisesti varautunut siihen, että mies on lähtenyt baariin. Ei kuitenkaan ollut, vaan oli aivan selvin päin kotona. Lauantaina teimme yhdessä pihahommia ja tunnelma oli oikein leppoisa. Ei tullut mieleenkään, että mies edes haluaisi ottaa olutta tai lähteä johonkin. Jokainen teistä varmasti tunnistaa ne tietyt merkit, milloin miestä alkaa juominen polttelemaan. No, meillä ei tosiaan mitään merkkejä näkynyt, kunnes…

Mies käväisi nurmikonleikkuu-urakan jälkeen suihkussa ja totesi, että onkohan meillä olutta. Löysi sitten yhden tölkin kellarin portailta ja ajattelin, että juo sen vain janoonsa. Ei mennyt aikaakaan, kun palasi toisen kerran kellarin portaikkoon ja tuli sieltä tölkin kanssa. Siinä vaiheessa sanoin oman mielipiteeni asiasta (aivan rakentavassa hengessä, en mitenkään nalkuttaen). Ehdin jo tuon jälkeen hetken olettamaan, että mies ymmärsi puheeni eikä enää jatka, mutta ilmoittikin lähtevänsä käymään baarissa. Meillä on siis lähibaari ihan kivenheiton päässä. Tuossa vaiheessa tuli jo sanottua vähän ärhäkämmin oma mielipide juomisesta, mutta hetken kuluttua kyllä rauhoituin ja ajattelin, että jos se kerran miehelle on tärkeää rentoutua oluen äärellä, niin miksi annan asian vaikuttaa omaan mieleeni noin vahvasti. Meillä on hyvä yhteinen arkielämä; miehellä remonttisuunnitelmia, joiden tiedän kyllä ajastaan toteutuvan, kantaa vastuun arkisista asioista jne. Miksi siis hermoilen yhdestä illasta viikossa. No, helpommin järkeilty, kuin toteutettu :confused:

Kuvittelin edelleen, että mies on vain käväisemässä baarissa ja palaa kotiin katsomaan minun ja vanhemman tyttäremme kanssa olympialaisia eli keihäänheiton finaalia. Olimmehan katselleet noita kisoja useana iltana porukalla tosi mukavassa hengessä. Eipä sitten palannutkaan, vaan matka oli jatkunut kaupungille. En totta puhuen tiedä, oliko tuolla jo kotoa lähtiessä ajatuksena viettää iltaa vähän pidempäänkin. Näin jälkikäteen ajatellen saattoi ollakin, koska laittoi bootsit jalkaansa eikä lähtenyt lenkkareissa (heh).

Kävin kuitenkin levollisin mielin joskus 23 jälkeen nukkumaan, mutta taas kerran heräilin 3 aikoihin ja aloin odottelemaan miestä kotiin. Torkahtelin välillä, mutta en kunnolla nukahtanut ja tuota odottelua kestikin sitten lähes aamukuuteen! Miehen mukaan oli jäänyt kaupungilla syömään rullakebabia, sitten lähtenyt kävelemään kotiin ja joutunut käymään matkalla pusikossa paskalla (no, tuo on varmaan totta, koska kerran on jopa paskonut housuunsa kesken kotiin kävelyn!).

Vähän ennen kuutta “sorruin” soittamaan miehelle, että missä hitossa hän viipyy. Olen ehkä kerran aikaisemmin tämän 20-vuotisen yhteiselon aikana soittanut vastaavassa tilanteessa. Nyt kuulin puhelimessa hänen todellakin kävelevän ja olevan melkoisessa kunnossa. Pyysi hakemaan kotiin, mutta en suostunut. Sanoin, että kantakoot nyt vastuun juomisestaan ja kävelkööt! Katkaisin puhelun ja kävin nukkumaan. Olo oli huomattavasti jo levollisempi, kun tiesin miehen olevan edes hengissä. Ei kuitenkaan mennyt varmaan kymmentä minuuttia, kun hän tulikin kotiin. Ei siis ollut enää kovin kaukana.

Sunnuntaina heräsin vasta 10:ltä, keittelin kahvit ja mies heräsikin samalla kahville. Ilmapiiri oli aika kolea (minun puoleltani). Päivän aikana annoin palautetta tunteistani, mm. siitä että ehdin jo luottamaan, että juominen on tältä kesältä loppu ja että minun näkökulmastani mies valitsee mieluumminen baarireissun kuin perheen kanssa kotiin jäämisen. Minua myös itketti hetken, mikä on hyvin harvinaista. Mies ei osoittanut katumusta, mutta ei mitään uhmaakaan. Oli vaan vaisuna palautteeni ääressä. Sanoin lopulta hänelle, että kyllähän minä tiedän, että meidän hyvä elämämme taas jatkuu, mutta tämä vaan ottaa minulle tosi lujille.

Onneksi tänään on taas oma terapiani :slight_smile: En usko, että siellä mitään oivallusta syntyy, miksi reagoin tällä tavoin, siis normaaliin elämäämme nähden kuitenkin tosi voimakkaasti, mutta saanpahan “peilata” ajatuksiani ammattilaisen kanssa.

Näin siis meillä. Jännityksellä vaan odottelen seuraavaa, aurinkoista ja lämmintä, viikonvaihdetta :sunglasses:

Kurjan olon tosiaankin tuo tuollaiset valvomiset huolissaan miehen menosta. Itse en pahemmin niitä onneksi harrasta. Yhteen aikaan heräsin aina viideltä aamuyöstä tarkistamaan oliko mies tullut kotiin. Siihen mennessä piti ehtiä vaikka valomerkin jälkeen olisi käynyt grillillä ja odotellut taksia. Nykyään mies yleensä reissuiltansa menee autotalliin nukkumaan. Toisaalta se on mielestäni hyvä, eipähän vaikuta omaan uneen. :blush:

Nyt on taas sellainen päivä, että ajatukset vellovat seuraavan viikonlopun vuoksi. :unamused:
Olemme olleet järvellä useat viikonloput tänä kesänä. Mies on ottanut joka kerta enemmän tai vähemmän ja minusta on tuntunut, että saan vahtia hänen juomistaan, ajokunnossa kun pitää pysyä. Välillä on sitten määrät livennyt siitä mitä on sovittu ennen lähtöä. Itselleni on tullut sellainen huijattu olo. :angry: Pois, kun en sieltä pääse jollei mies vie rantaan. Viime viikonloppu meni järvellä ja mies otti siinä tissutellen koko ajan. Ajokunnossa pysyi, promillehan on vesillä raja. Mutta… itseäni on joka kerta vaivannut tuo ottaminen. Onko minulla oikeutta vaatia alkoholitonta viikonloppua? En jaksaisi enään näitä, mihin alko kuuluu mukaan. Hienoa kelliä olisi viikonlopuksi vielä luvattu, kohta nekin loppuu. :sunglasses: Tällaisia mietteitä tällä kertaa.

Kiva kuulla, delfi, sinunkin kuulumisia taas välillä :slight_smile: Ja voi miten ne ovatkaan tuttuja, jälleen kerran! Meillä ei tosin veneillä, mutta ajokunnossa olemisesta tulee väistämättä mieleen yksi olotilaa kuormittava asia eli se, että kun mies ottaa, niin joutuu itse kuskaamaan esim. lapsia harrastuksiin. Tuntuu, että on todella yksin kaiken arkisen huolehtimisen ja vastuun kanssa. Meillähän tosin “lapset” ovat jo mopo- ja autoiässä itsekin, mutta eipä heillä ole korttia, joten se siitä :slight_smile:

Minäkin väistämättä mietin alkavaa viikonvaihdetta, että miten tämä sujuu. Kotona olisi kaikenlaista puuhaa niin pihalla kuin sisälläkin, mutta itseltä menee kaikki motiivi tehdä yhtään mitään, jos mies juo. Vaikka käynkin terapiassa, niin en ole päässyt kokonaan irti siitä, että toisen käytöksellä on tuollainen vaikutus minuun. Viimeeksi juteltiin terapeutin kanssa, että en varmasti koskaan tule “immuuniksi” miehen käytökselle, mutta voin oppia toteamaan, että nyt vituttaa ja surettaa ja tunteisiin on oikeus, mutta elämä jatkuu eikä ikäviin tunteisiin ole pakko jäädä jumiin. Noinhan esim. viime sunnuntaina tein eli ihan tietoisesti päätin, että lopetan murehtimisen, koska eihän siitä ole hyötyä kenellekään, vähiten minulle, ja tuo päätös tuntuikin auttavan.

Pakko jakaa teidän kanssa vielä yksi terapiassa viime kerralla esille ottamani asia eli seuraamukset. Totesin terapeutille, että se vähän ärsyttää, että jos minä “toivun” miehen menoista kohtalaisen välittömästi, niin mieshän kokee, että hänen toimintansa ei haittaa minua, joten voi jatkaa samalla tapaa. Näin ei kuitenkaan ole. Tästä aiheesta todennäköisesti jatkamme ensi viikolla.

Eipä tässä tämän kummempaa, kuin viikonvaihdetta odotellessa :slight_smile:

Viikonlopun jälkeisissä tunnelmissa.
Eipä menty veneelle, kun en suostunut kaljoittelua siellä katsomaan. Kaljoittelua kestikin sitten koko viikonlopun.

Lauantaina lähdimme lasten kanssa mökkeilemään, mikä oli kyllä oman pääni kannalta täysin oikea vaihtoehto. Tuli taas mietittyä kaikenlaista. Tuntuu, että tämä meidän suhteemme kuolee pikkuhiljaa pois, jollei miehen juomisessa tapahdu radikaalia muutosta. Eikä näytä muutosta tapahtuvan. Lapsia ei kovasti tunnu haittaavan isänsä viikonloppujuominen, viikothan mies on edelleen selvinpäin. Ja viikonloput ryyppää pääsääntöisesti poissa meidän silmistä. Koitan sitten lapsille taas keksiä kivaa tekemistä ja mennä ja touhuta niiden kanssa. Kesän takaraja meni ja keväällähän miehen juominen väheni ja siksi olen edelleen tässä. Saas nähdä kuinka kauan…

Samanlaista motivaation puutetta täälläkin. Kertaakaan en ole tänä kesänä edes rikkaruohoja kukkapenkistä nyppinyt. Tulee jonkinlainen uhma, että jos kerran toinenkaan ei mitään tee, niin miksi minä?

Hemmiina: vielä noista tunteiden tunnistamisesta. Sitä minunkin pitäisi harjoitella.

Ja jottei tähän elämään kuuluisi ainoastaan miehen ryyppääminen, niin miehen isälläkin aukesi korkki 3,5 vuoden jälkeen. Tämähän sitten stressaa minun lisäkseni tietysti miestä ja muitakin sukulaisia. Tästä varmaan löytyy ensi viikonlopulle hyvä syy ryypätä.

Mutta, hyvää viikon aloitusta kuitenkin teille muille. :smiley:

Viikonlopun kuulumiset täältäkin :slight_smile:

Meillä oli tällä kertaa selvä viikonloppu, tosin perjantaina tiskipöydälle ilmestyneet kolme Kultalonkerotölkkiä ehtivät vähän säikäyttämään… Selitys löytyi yllättäen meidän 18-vuotiaasta, joka oli juonut nuo pohjaksi, kun oli lähdössä ystävänsä kanssa käymään kaupungilla. Tyttö täytti siis toukokuussa 18 ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun kävi baarissa. Kaverinsa oli kuitenkin ollut autolla, joten illanvietto oli pääosin päihteetön; olivat mm. käyneet mäkkärissä hakemassa syötävää :slight_smile:

Täytyy sivujuonteena todeta, että tuo esikoisemme suhtautuu alkoholin ottoon/käyttöön melkoisen kriittisesti, mutta isänsä juomisen tuntuu ihan hyväksyvän. No, eipä siitä olekaan hänelle haittaa ollut, lähinnä minulle (valvominen ym.).

Mies siis oli selvinpäin, kuten luonnollisesti minäkin. Puuhasteltiin kaikkea mukavaa yhdessä ja erikseen ja yöunetkin sujuivat, joten mikäpä tässä on työviikkoa käynnistellä :slight_smile:

Delfille on vaan sanottava, jälleen kerran, että ymmärrän NIIN hyvin… Mites muuten koiruli, vieläkö on perheenjäsenenä? Onko mies ottanut yhtään vastuuta koirasta vai suhtautuuko, että on “ei kuulu hänelle” ?

Joka tapauksessa tsemppiä taas kaikille ja uskoa tulevaisuuteen, yhdessä tai erikseen!

Hei kaikille… onkin mennyt vähän aikaa edellisestä kirjoituksestani… asiat ei kylläkään ole miksikään muuttunut, eikä muutu… pahemmaksihan ne menee… oon niin väsynyt tähän kaikkeen… pitkää päivää töissä, kodin hoitoa, pihatyöt, lasten hoito, kaupassa käynnit ym ym… mies istuu viikolla työpäivän jälkeen tietokoneella juoden kaljaa ja viikonloppuaamut alkaa kaljanjuonnilla jota jatkuu yöhön asti… minä töissä, mies lasten kanssa kotona… lapset itkee, kun äiti lähtee töihin… viime viikonloppuna kaljaa mennyt 2x24 packiä ja lisäksi muutama kalja haettu sunnuntaina loiventavaksi… kaverit ihmettelee, miksen lähde… ja ihmettelen sitä itsekin. mieheni mielestä elämämme on yhtä helvettiä…syyt hänen mielestään ovat ne, kun lapset tinttailee ( uhmaikäiset yleensä tinttailee, ja lapset yleensäkin ) ja kun minä en halua seksiä joka päivä :astonished: olen hänen mielestään epänormaali kun en halua… miksi haluaisin…? syvä huokaus jotenkin tästä on pakko päästä pois…