vihaan itseäni!

Tutun kuuloisia mietteitä. Tsemppiä ihan hirveesti sulle!!

Tänään taas vuorossa a-klinikkaa…ongelmani on myös vuosia ollut unilääkkeiden väärinkäyttö, jota nyt olen vähentämässä…tenoxia mennyt parhaimmassa tapauksessa 60g illassa…aloitin vähentämisen liian rajusti(syystä, että lääkkeet ovat loppumassa, en tiedä olisinko muuten lopettanut)ja nyt vieroitusoireet ovat kauheita…sekä henkisesti, että fyysisesti. Ihana päihdetarapeuttini sai kuitenkin varattua mulle ajan heti täksi päiväksi, vaikka lääkärille jonot ovat pitkät. Onko teillä muilla kokemuksia?mulla on krooninen unettomuus ja sain sitä myös ahdistukseen tarvittaessa. Lapasestahan se lähti ja 3 kuukauden annos meni kuukaudessa. Hyvä lääke oikein käytettynä, mutta ei tällaselle, joka onnistuu saamaan riippuvuuden ihan mistä vaan. Onko teillä kokemuksia miten kauan nää viekkarit kestää…koska olo tasaantuu. Bentsot kuulemma voi kuulemma olla kehossa vielä pitkään lopettamisen jälkeenkin. Olen kokeillut unettomuuteen kaikkia mahdollisia keinoja…hypnoosia, uniryhmää, luontaistuotteita, piikimattoa. Unettomuus varmaankin juontaa juurensa lapsuuden turvattomista ympyröistä ja alituisesta pelosta…ikinä ei tiennyt koska piti lähteä…edelleen nukun suurin piirtein vaatteet päällä ja avaimet yöpöydällä…pelkään pimeää ja kammoan nukkumaan menemistä. Siinä ei auta rutiinit tai rauhoittavat teet. Että tällaista vuodatusta taas…kiitos ja anteeks!
-josefiniina- :frowning:

Huomenta! Täällä ei tosiaan tarvitse vuodatuksiaan anteeksi pyydellä, tämähän on niille juuri oikea paikka! Voimia tuleville päiville, nuo bentsohommat on kyllä vaikeita. Jos olet pitkään niitä käyttänyt, voit varautua myös pitkään vierotukseen, viikkoja kestävään. Kertaheitolla jätettynä voi oireita olla kyllä, aika pahojakin, useamman päivän ajan, jopa viikkoja. Se on mun mielestä liian raju keino. Itse en ole ollut luojan kiitos niiden kanssa ongelmissa-sekin olisi kyllä ollut mahdollista- mutta tiedän ammattini vuoksi lääkeasioista.
Viisasta olisi lopettaa ihan kokonaan bentsot kaikissa muodoissaan,mutta lääkärin valvonnassa. Unettomuus ratkeaa useimmiten sivutuoteena kun lääkkeet ja juominen lopetetaan. Itse en ole vuosiin-vuosikymmeniin-nukkunut näin hyvin kun nyt, kun en ole ottanut ainakaan vuoteen ainuttakaan rauhoittavaa/unilääkettä ja juominen on pysynyt satunnaisissa retkahduksissa ( silloin ei tietysti nukuta ahdistuksen vuoksi). Pyydä lääkäriltä melatoniinia, sitähän se sulle tarjoaakin, jos on asiantunteva lääkäri. Ja antabusta, niillä kyllä pärjäät!
Hyvää alkuvuotta ja tsemppiä…

Hellou!
Mulla on ollu käytössä tohon unettomuuteen melatoniinit, hypnoosit, terapiaryhmät, luontaistuotteet ja kaikenmaailman eri unilääkkeet, tuloksetta. Mut noi bentsot on kyl ollu koukuttavimpia kuin mitkään muut.Todella hyvä unettomuuteen, mutta… Mä sain rivatrilia pahimpiin viekkareihin ja ja jotain unilääkettä(nimeä en muista) jonka ei pitäis olla niin koukuttava. Nämä torstaihin asti ja sit katotaan miten mun keho on reagoinu näihin. Lääkäri ja minä itse ollaan kyl aivan samoilla kannoilla et bentsoista on päästävä!Mulla on kyllä tuuria kun on niin ihana päihdehoitaja ja lääkäri sattunu kohdalle. innolla odotan jo torstain tapaamista, mua kuunnellaan ja kertaakaan ei o tullu voivottelua tai epämukavaa oloa vaiks oon kertonu aika raadollisiakin juttuja. Päinvastoin, sain kehuja kun hokasin näinkin aikasessa vaiheessa, että ongelmia on. Olin niin ylpiä :smiley:
-josefiniina-

Tsemppiä Josefiniina!
Minulla menossa 8. päivä, antabuksen olleet mukana nyt muutaman päivän. Minäkin nukkunut nyt yli kuukauden ilman lääkkeitä ja joka toinen yö menee hyvin ja jokatoinen pyöriessä. Mutta en tiedä onko noi antabukset todella väsyttäviä vai onko tämä minun väsymykseni vain pääni sisällä.

Meri

Heips Meriken!
Mun veljellä on antabukset käytössä ja se on tosi väsyny koko ajan…ite en o viel ottanu niitä, kunhan sais tän unilääkekierteen ens katkeamaan. Sunnuntaina oli vaikeaa…Oli niin kova jano ja saunassa ku oli tottunu aina vetäseen vähintään 6 bissee ni ei se mehu kyl ajanu ihan samaa asiaa…mut ohihan se meni, tällä kertaa
-josefiniina-

Oman kokemukseni mukaan Antabus ei kyllä väsytä yhtään, vatsa voi vähän reagoida eli ylimääräisen vessareissun verran. Itse en ole mitään muuta huomannut. Jotenkin siihen, siis Antabukseen, liittyy kauheasti kaikenlaisia luuloja, siis vääriä luuloja. Useimmiten se vain tekee se, että ei voi juoda. Olen juonut 3 pv päästä Antabuksen ottamisesta ja silloin posket punoittivat kovasti, henkeä ahdisti, sydän tykytti…siis jo yhden oluen jälkeen. Seuraavana päivänä oli huono olo koko päivän. Varmaan ainakin viikko-2 pitäisi olla ottamatta Antabusta, jos haluaisi juoda.
Unilääkkeistä vierottuminen viekin pidemmän ajan, mutta se kannattaa. Eräs tuttavani oli käyttänyt ainakin 10 vuotta unilääkkeitä, ja annokset olivat vuosien mittaan jo melko suuret. Vieroitus kesti varmaan melkein vuoden, ja sittenkin käyttöön jäi melatoniini. Hän sanoi, että ei edes muistanut, miten ihanaa on nukkua ilman lääkkeitä, miten paljon parempi on unen laatu, vaikka nukkuisi puolet vähemmän kuin lääkeiden kanssa. Tästäkin olen ihan samaa mieltä.

Tervehdys kaikille!

Minun kokemukseni mukaan antabus väsytti kyllä. Mutta mielestäni tähän oli erittäin helppo ratkaisu: aloin ottamaan annoksen illalla ennen nukkumaanmenoa. Aluksi se tuntui vähän asioiden väärinpäin tekemiseltä, mutta koska sen vaikutus tosiaan kestää päiviä, jopa viikkoja, niin samapa tuo sen vaikutuksen kannalta koska sen ottaa. Samallahan se voi hiukkasen auttaa, jos on univaikeuksia.

Antabus aiheuttaa ihan oikeastikin selkeitä ja vakaviakin sivuoireita monelle. Hyvin yleistä lienee juuri tuo väsymys. Jos sinä et ole pahoja sivuvaikutuksia saanut, niin se ei tarkoita, etteivätkö muut voisi niitä saada. Näinhän tämä asia menee kaikkien lääkkeiden kanssa. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, jotkut eivät niitä saa ja kehuvat lääkkeen maasta taivaisiin ja toiset taas saavat vain kaiken pahan heti kättelyssä. Mua kiinnostaisi myös, mitä ne väärät luulot koskien Antabusta ovat. Myönnän kyllä sen, että moni jättää Antabuksensa ottamatta vedoten hankaliin sivuoireisiin, vaikkei sellaisia olisikaan, syynä ainoastaan se, että pääsisi juomaan.

Tämä on vain oma näkemykseni, mutta tuskin on sattumaa, että kahden päivän jalkeen ensimmäisestä antabuksesta tunsin todellista väsymystä ja jopa uupumusta. Olen todella aktiivinen ja sellainen vauhtimimmi, että joskus duracelliksikin ovat kutsuneet. Mutta nyt ihan erinlainen olo, voisin sanoa jopa rauhallinen, ellei jopa flegmaattisiakin piirteitä :slight_smile: . Toki näen tässä myös positiivisen asian, koska olen yleensä suuna päänä menossa ellen ole sitten jo tulossajohonkin tai joka paikkaan. Tänään yritän päästä jumpalle, mutta tosiaan aina tammikuussa kaikki tunnit täynnä, kunnes jo maaliskuussa lopettavat kuntoiluinnostuksensa. Nyt minun pitää pakottaa itseni toiminaan. Jumpan jälkeen kokkailen lapseni lempiruokaa, niinkuin jo aiemmin suunnittelin. Minulla on jotenkin suuri tarve hyvitellä erinäisin teoin perheelleni menetettyä aikaa, minkä olen viettänyt ajatellesani viiniä tai ollut kuoharipullon lumoissa ajatellen vain alkoholia.

Minä siirryin myös ottamaan antabukseni illalla ennen nukkumaan menoa, jos sillä nyt olisi jotain vaikutusta päiväni aktiivisuuteen.

Tämä väsymystunne on niin pieni murhe verrattuna siihen juomiseeni, ja ainakin viimeyönä nukuin 6 h heräämättä kertaakaan ja se on todella harvinainen herkku se. Olen ollut 1 1/2 kk irti nukahtamispillereistä ja koen, että uneni laatu on huomattavasti parempaa. Kokeilin Stellat ja imovanet (kolmannen nimeä en muista) ja kaikkien kohdalla sietokyky on kasvanut erittäin nopeasti jopa kolmeen pilleriin. Kerran otin jopa neljä ja viinin kanssa. Ihme, että olen hengissä.

Tänään on minun 10. päiväni ja voin todella hyvin. Mukavaa päivää kaikille Teille!

Meri

^ Tokikaan Antabuksen hankalatkaan sivuoireet eivät yleensä ole vaarallisempia, kuin runsaan alkoholin käytön sivuoireet :smiley: .

Tuskinpa sä tuohon kuollut olisit. Benzoilla tai noilla mainitsemillasi benzojohdannaisilla on melko hankalaa päästä hengestään, alkoholinkaan kanssa. Muuten tuo kombo tai pelkästään todella runsas nukahtamislääkkeiden popsiminen kerralla voi kyllä aiheuttaa yllättäviä ja tooodella pahoja seurauksia. Esim. joku muu saattaa päästä hengestään :frowning: . Aiheuttavat herkästi täyden kontrollin menetyksen ja sekoamisen, sellaisillakin ihmisillä, jotka muuten olisivat lauhkeita, kuin lampaat. Tämä on valitettavasti tullut nähtyä ja omakohtaisestikin koettua. En väitä, että itse olisin selvinpäinkään niin kovin lauhkea tapaus, mutta täysin käsittämättömiä napsahduksia nuo ovat tehneet myös niille ihmisille, joiden ei koskaan uskoisi kykenevän minkäänlaiseen väkivaltaan tms.

Olisiko mahdollista, että kroppa on vain ollutkin väsynyt, mutta tarpeet ei ole sallineet sitä.

Minä myös kärsin pahoista univajeista silloin ennen, mutta raittius muutti kaiken. Oikeastaan vain naurattaa, jos joskus ei nukuta, kun tietää nukkuvan sitten seuraavana yönä.

Voimia sinne.

Juu en tosiaan väitä, etteikö olisi mahdollista saada Antabuksesta sivuvaikutuksia…ihan kaikesta saa, kalkkitableteistakin. Mitähän sivuvaikutuksia pitäisi kossupullon kylkeen kirjoittaa, jotta se jätettäisiin yhtä hanakasti juomatta kuin joskus lääkkeet, tarpeellisetkin, syömättä…Aiheuttaa riippuvuutta, suurina annoksina tappava, hermomyrkky, aiheuttaa ahdistusta ja unettomuutta, vastuutonta käytöstä, väkivaltaa, syöpää, ripulia, muita suolisto-oireita, oksentelua, päänsärkyä, muistikatkoksia, vaikeuttaa sosiaalista elämää, voi viedä työpaikan, ajokortin, perheen…
Niin että Antabus aiheuttaa sivuvaikutuksia?

Aargh, nyt on paha, nyt on paha!nimittäin viinan himo!eilinen oli ihan kamalaa…kaljatölkit vaan vilisi silmissä ja täytyy sanoa et onneks äitiliini oli juonu ne kaks tölkkiä jääkaapista ku muuten ois lähteny…nyt tarviin teiän tukea…haukkukaa vaikka mut korkki ei saa aueta. yli kaks viikkoa selvinpäin ja menny suhtkoht hyvin mut viikonloppu oli yhtä tuskaa…uni ei tullu millään ja alakerrassa kummitteli joululahjapullot. ne on viel korkattu eli olis ollu helppoo käydä pari rauhottavaa napsii vetämässä…mut en kuitenkaan menny. Kävin jopa tupakalla (joksus satunnaisesti kännissä oon polttanu)et saisin vähän rauhotettua itteeni. kyllähän se vähän auttoki ja joskus neljän aikaan se uni sieltä tuli…huuh…soijaa pukkaa!!!
-josefiniina- :frowning:

Lue nyt vaikka ekaksi tuo alkukirjoituksesi.

Sinä selvisit kuitenkin, kirjoituksestasi kuultaa läpi ylpeys siitä, että hienosti selätit tuon viinapirulaisen ja vielä kun teillä oli kaapissa juomaa jäljellä et sortunut.

Itse kehittelyn kaikkea mukavaa tekemistä koko vikonlopuksi ja kuinka ihanaa on herätä aamulla ilman morkkista ja stressiä, ei ahdistusta, ei krapulaa.

Mutta, mutta, en voi kieltää…ajatus kävi kyllä mielessä…monenkin kertaan. Minä en perusta oluesta, en lokeroista enkä punaviinistä. Mutta kuoharille olen perso. Näköjään kahden viikon rajapyykki on ensimmäinen kunnon koetinkivi, koska edellinen viikonloppu meni raittiushurmoksessa.

Minussa on antabusta, jota olen uskollisesti ottanut jokaisen päivänä ja se on ollut minulle se juttu. Jouduin toteamaan itselleni, voi voi, aina ei saa kaikkea mitä haluaa.

Tsemppiä Josefiniina, tuhannesta tsemppiä.

Mukavaa viikkoa!

Kiitos Dave ja Meriken.!Joo, luin ton mun ekan viestin…aika surullista tilitystä.mut katokku vain se yhden, yhden pitkän et sais unen päästä kii…nii joo varmaan…siihen se jäiskin.!miten voi parissa viikossa unohtaa sen tuskan minkä itelleen aiheutti.perkele…en ota, en todellakaan!!ah, tänään taas aika a-klininkalle…lääkäriaika. sitä odotellessa…kiitos sulle Meriken tsempeistä <3
-josefiniiina-

Hyvä Jose…! Terapeutille ja hammasta purren eteenpäin!
Itselläni nyt myös niin vaikeita hetkiä, että ilman Antabusta korkki olisi napsahtanut. Miehen kanssa ei olla puheväleissä, eikä syynä ole mikään pikku kina…luoja, nyt aamulääke tai vielä tässä käy huonosti.

Voi Marina!ikävä kuullu, et sulla ja sun miehellä menee huonosti…Toivottavasti saatte välinne kuntoon…voimis elämään ja korkin kiinni pitämiseen!
-Jose-

Korkki on edelleen kiinni ja toivottavasti pysyykin, kaikesta huolimatta.
Asioiden selvittäminen ei ole selvin päin niin helppoa, kännissä huudettaisiin ja tapeltaisiin, eikä siinäkään paljon järkeä olisi.
Elämä kai vaan on aina joskus vittumaista.
Kaikki on kuitenkin helpompi kestää raakana., kaikissa tilanteissa.Täällä pitää roikkua joka päivä vähän katsastamassa tilanteita, saamassa voimia ja rohkaisua tälle mutkaiselle tielle… Hassua, että aika monella on ollut suuria elämänmuutoksia, työpaikan tai elämänkumppanin vaihdoksia raitistumisen seurauksena.
Elämän ja ongelmien ajattelu ilman alkoholia on ilmeisesti melko yllättävää.
Onneksi tuo otsikossa oleva “vihaan itseäni” vähenee myös, itseään oppii ymmärtämään ja antamaan anteeksi itselleen. Monenlaiset muutkin tunteet ovat yllättäneet, uudenlaisia ajatuksia tulvii mieleen, tulevat ja menevät…
Tuli mitä tuli, tuleen ei saa jäädä makaamaan…