Heippa!
kaipailen tukea tilanteeseeni.
Olen nuori nainen, en edes kolmeakymmentä. Olen seurustellut mieheni kanssa kahdeksan vuotta joista kuusi vuotta olemme asuneet saman katon olla, viisi vuotta sitten ostimme yhteisen talon.
On hyvin mahdollista että miehelläni oli alkoholiongelma jo tavatessamme, mutta olin niin äärettömän rakastunut että ehkä jätin sen asian huomioimatta. Kuitenkin nyt viimeisen kolmen vuoden aikana juomisesta on tullut iso ongelma. Olen yrittänyt tukea, auttaa, raivota, huutaa, uhkailla, kiristää… tehdä kaiken mahdollisen! Mikään ei ole tilannetta auttanut, pikemminkin vain pahentanut.
Mies juo lähes päivittäin 2-4 olutta, määrällisesti ei siis mitenkään hirmuisesti, mutta olutta on pakko saada jotta olo olisi normaali (tämä on huolestuttavaa). Viikonloppuisin juo itsensä usein kaatokänniin ja lopettaa vasta sunnuntai-iltana, tällöin olutta kuluu tietysti paljon enemmän. Aikaisemmin ei juonut koskaan kirkkaita / väkeviä, mutta tässä muutama viikko sitten kun ei ollut olutta niin oli juonut viinaa. Tämäkin huolestuttavaa… jollain piti saada pää sekaisin!
Käy töissä, harrastaa paljon eri aktiviteettejä, tekee kotitöitä, hoitaa puuhommat, ajaa nurmikot, tekee lumityöt. Ei valittamista näissä asioissa. Maksaa laskut, on varakas, ei ole siinäkään mielessä hätää. Juo ikäänkuin “huomaamatta”. Ei käy juurikaan baareissa, mutta juo kotona. Yksin (erittäin huolestuttavaa!)
Ongelmia on koitunut siitä, että kännissä mies teloo itseään ja yhteistä omaisuuttamme. Lisäksi hän on alkanut viimeisen vuoden aikana enenevässä määrin raivoamaan minulle kännissä, haukkuu ja yrittää saada minut pois raiteilta, saattaa valvottaa vaikka koko yön kun jankuttaa ja huutaa, ilman että itse teen yhtään mitään!
En voi enää lähteä hänen kanssa yhdessä illanviettoihin tmv, kun aina saan haukut. Avautuu myös muille ihmisille siitä miten “mäkättävä” akka olen. SElvinpäin tietysti katuu ja on pahoillaan ja hyvittelee. Ei missään nimessä halua erota. Riippuen päivästä myöntää ongelman, joskus sanoo että ei hänestä koskaan kuoropoikaa tule, että sitä on turha odotella.
Ahdistavaa on se, että koska on niin toimeentuleva ja “hyvä tyyppi”, niin saan kuulla jatkuvasti miten “sulla on niin hyvä mies ja parempaa ei olekaan”, kun todellisuus on ihan muuta. Joo, onhan se ihana sen 70 % ajasta, mutta 30 % on ihan muuta.
En voi koskaan viikonloppuna tulla omista menoistani kotiin ilman että pelkään ollaanko siellä taas kännissä ja jos ollaan niin missä kunnossa. Pelkään joka ikinen kerta että jotain pahaa tapahtuu ja mies loukkaa itsensä pahemmin. Muutama paha kaatuminen jo tapahtunut! Lisäksi mies jättää tärkeitä menoja välistä, koska juo.
Tämä 30 % alkaa vaikuttaa jo kaikkeen suhtautumiseeni. Ei tee mieli enää tehdä miehen kanssa mitään, mennä mihinkään.
Kun mies on kännissä, en merkitse hänelle yhtään mitään. SE satuttaa enemmän kuin olisin koskaan voinut kuvitella. Että olen arvottomampi kuin oluttölkki? Ihan käsittämätöntä.
Eroa pelkään myös. Pelkään jäädä yksin, en halua luopua talosta, josta on tullut minulle niin rakas. Itselläni ei ikipäivänä olisi varaa sitä lunastaa itselleni. Olen äärettömän sitoutuvainen ihminen, eli kun jotain aloitan niin haluan viedä sen asian loppuun. Nyt sitten tuntuu etten vaan voi luovuttaa. Vaikka järjellä ajateltuna tiedän että pitäisi. Että en voi parantaa toista ihmistä, joka ei halua parantua.
En voi, enkä halua puhua kenellekään näistä asioista. Olen äidilleni ja siskolleni kertonut miehen juomisesta ja he sen tietävät, kenellekään muulle en ole kertonut. Olen ollut jo pitkään ahdistunut ja alakuloinen, haluaisin olla onnellinen. Tartun aina pieneenkin onnenrippeeseen ihan hirmuisella vimmalla.
Äh, auttakaa. Mitä tässä tekisi? Tiedän että ansaitsen parempaa. Tiedän sen, mutta silti en saa voimaa ja rohkeutta toteuttaa tätä? ![]()