Kiitos teille tsemppaavista viesteistänne!
Olemme muutaman kerran nyt puhuneet puhelimessa ja viestitelleet käytännön asioista. Tänään tapaamme ja sovimme kasvotusten asioista. Hieman jännittää miten sitä pysyy kasassa…
Oli niin helppo olla, kun emme ole nähneet. Tänään tulin itse työmatkalta kotiin ja sain pienimuotoisen hermoromahduksen kun tulin kotipihaan. Ihan siitä, että mieleeni tulvi ne muistot, kun kävimme ensikertaa katsomassa taloamme. Niin täynnä toivoa, uskoa ja rakkautta ja tulevaisuuden suunnitelmia. Miten suunnittelimme, että tänne mahtuu tulevat lapsetkin. Miten täällä vanhenemme. Eihän se niin sitten tule menemään. Istuin terassilla, jonka olemme kaksin rakentaneet. Kävelin nurmikolla, katselin kasvejani ja vaan romahdin. Rakastan tätä kotia ja rakastan tätä paikkaa! Olen vakaasti pyrkimässä siihen että saan tämän pidettyä. Taloudellinen tilanteeni on kohentunut huomattavasti muutaman vuoden takaisesta ja uskon että jollain keinolla pystyn tämän pitämään.
En sure sitä, että luovun alkoholistista. En sure nykyisyyttä, vaan suren menneisyyttä. Sitä mitä meillä joskus oli. Suren niitä murtuneita haaveita ja tulevaisuudensuunnitelmia siitä, mitä meillä olisi voinut ilman alkoholismia olla. En pysty koskaan täysin antamaan anteeksi tai varsinkaan unohtamaan niitä kaikkia kertoja, jolloin sydämeni on murtunut milloin mistäkin syystä. Kaikki ne elämän vastoinkäymiset jolloin mieheni lähti ryypylle sen sijaan että olisi tukenut minua ja ollut kanssani. Kaikki ne kerrat, kun lupaukset on petetty. Kaikki ne valheet. Ne valvotut yöt, se tuska, kun mikään mitä teet, ei auta. Se turvattomuuden tunne, kun et voi koskaan täysin luottaa etkä voi koskaan täysin tuntea olevasi turvassa.
12 vuotta olisi tänä vuonna tullut meille täyteen. 12 vuotta! Koko aikuisuuteni!
Vaikka tunnen surun tunteita, silti tunnen sydämessäni, että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Jos vielä muutama vuosi sitten pelkäsin, löydänkö ikinä enää ketään toista, niin tiedän että löydän.
Tämä on ihan järjettömän suuri askel minulle. Pelottaa ja ahdistaakin vähän. Nämä tunteet on nyt käytävä vaan läpi ja edettävä asia kerrallaan. Samanaikaisesti tunnen myös helpotusta. Olen neljä vuotta (en vieläkään voi uskoa todeksi!!) harkinnut säännöllisesti eroa. Varmasti vähintään kuukausittain, ellen jopa viikottain. Olen listannut plussia ja miinuksia. Olen työstänyt asiaa ja elänyt epävarmuudessa. Olen sisälläni aina tiennyt, ettei tällä suhteella ole mitään todellista tulevaisuutta. Nyt asia on saatu päätökseen. Olen valmis ja olen helpottunut siitä. Nyt minun ei tarvitse enää huolehtia kuin itsestäni. Ei tarvitse analysoida, miettiä ja pohtia.