Eli haluaisin tietää millä tavoin jotkut on saanut vapautuksen sivarista?
Itse olen ollut ½vuotta samassa paikassa eikä ongelmat siellä tunnu loppuvan, olen yrittänyt venyä niin pitkälle kuin mahdollista mutta se paikka yksinkertaisesti ahdistaa mua niin pahasti etten tiedä kohta miten päin mun siellä pitäisi olla.
En rupea tässä nyt selvittelemään mitä kaikkea siellä on tapahtunut mutta ongelmat on johtunut mun myöhästelystä, vaikka mä olen ilmottanut ajoissa että mä myöhästyn jne.
Eli, kertokaa onko stadissa joku lekuri joka olisi ymmärtäväinen tämän asian suhteen, vai pitääkö mun mennä jollekkin lekurille ja sanoa että “oon blaadannu 2½ vuotta pilveä päivittäin ja vedellyt niitä näitä lääkkeitä jotta olen saanut nukuttua muutaman tunnin yössä, nyt olen alkanut kuulemaan ääniä ja kokenut itsetuhoisia ajatuksia ja itsemurhia…” polttelu mulla on satunnaista, alkoa menee harvoin ja tupakoinnin olen lopettanut…
olen kuullut että yksityisiltä psykiatreilta saattaa saada vapautuksen hyvinkin helposti pelkällä bluffilla. tiedä sitten miten yleistä tämä on. hieman olen ihmetellyt helppoutta, jolla lääkärit tekevät raskaitakin diagnooseja (esim. persoonallisuushäiriö) vapautukseen liittyvissä lausunnoissaan. mikäli oikeita ongelmia on, ei luulisi olevan vaikeaa saada vapautus. huumeidenkäytöstä ei välttämättä kannata puhua, ellei se ole tarpeen (esim jos kyseessä on voimakas päihderiippuvuus).
Päihteidenkäytön myöntäminen on varma tapa saada vapautus välittömästi - siitä en osaa sitten sanoa, että onko siitä jatkossa mitään haittaa. Tuskin, jos ei muutenkaan kiinnosta selitellä miksi on asepalveluksesta vapautettu. Kun Saimon olet tällä hetkellä palvelusta suorittamassa niin homma toimii niin, että menet omalle työterveyslääkärillesi ja sanot, että nyt ei oikein tämä homma toimi. Vähintään pääset parin vuoden lykkäykselle, ihan vaikka pelkän “asennevamman” takia ja vapautukseen voi olla edellytyksiä jos sellaisia keksii(tai jos siis oikeasti on). Unettomuus, vuorokausirytmin sekaisuus-> kykenemättömyys työskentelemään annettujen määräyksien mukaan(=myöhästely ym.) voi olla ihan pätevä syy vapautukselle. Yleisesti vapautuksen hankkiminen on todella helppoa siinä vaiheessa kun palvelusta on jo jonkin verran suoritettu - silloin asiaa on vähän niinkuin kokeiltu ja todettu, ettei tästä tyypistä ole hommaa hoitamaan.
Suosittelen ottamaan yhteyttä Aseistakieltäytyjäliittoon(aseistakieltaytyjaliitto.fi/). Heillä oli ainakin joskus aiemmin olemassa auttava puhelin, jossa sivareita&totaaleja neuvotaan lakikiemuroissa/käytännöissä, joita näihin asioihin liittyy.
Pålle hehe tuskin Rancid nyt pohjimmiltaan sellainen on, mitä hänen viesteistään on ehkä voitu päätellä.
Mutta vapautuksista: onneksi tämä mahdollisuus on olemassa, ja sitä voi vielä helpohkosti “käyttää hyväksi” jos kokee itsensä kykenemättömäksi asepalvelukseen… tai ei vain pidä asiasta.
Juuri tällä tavalla voi luistaa myös siviilipalveluksesta vaikka olisi palveluksen aloittanut. Jos vapautus ei napsahda heti niin tuota rumbaa voi jatkaa sinne 30v. asti, jolloin se vapautus sitten tulee.
käyt, vaikka päivää, ennen palvelukseen astumista esikunnassa kieltäytymässä aseista ja vaihtamassa sivariin. Prosessi lähtee käyntiin, esikunta lähettää paperisi Lapinjärvelle ja saat uuden palvelukseen astumisen tuonne sivariin todennäköisesti about puolen vuoden päähän kieltäytymisestä. Sitten kun pitäisi mennä sivariin voit taas vaihtaa takaisin armeijaan(kunhan et vain aloita sivaria) jne. Tätä palloittelua paikasta toiseen voi sitten samaan tahtiin vääntää sinne 30 vuotiaaksi asti
“Normaalisyillä” lykkäystä en kyllä tule saamaan. Vaikeaa se on ilman lääkärin lausuntoa tms. painavia syitä. Viime kutsunnoissa yritin saada lykkäystä, mutta palvelukseenastumisajankohthta vain pistettiin myöhäisimmäksi mahdolliseksi.
Mainittakoon vielä, että sivarista saa lykkäystä todella helposti - varmaan helpommin kuin armeijasta. Kun uusi erä sivareita saapuu Lapinjärvelle lähtee näistä ensimmäisinä päivinä ~20%(hatusta vetäisty prosentti) kotiin - lykkäyksellä tai vapautuksella. Lääkärintarkastusta ennen täytetään sellainen perustietolomake omasta terveydentilasta, jossa on kohta “Oletko palveluskelpoinen? [Kyllä] [Ei]”. Raksi ruutuun ja sanoo lähes minkä tahansa terveydellisen syyn niin lykkäystä tulee.
Syy miksi Lapinjärveltä niin mielellään lykkäystä antavat on se, että ns. legioonalaisia olisi koko ajan enemmän kuin makuupaikkoja ja töitä Lapinjärvellä. Ja nämä vapautusta/lykkäystä hakevat henkilöt ovat usein juuri niitä, jotka eivät sitä palveluspaikkaa saisi hankittua ja joutuisivat pakosta jäämään vakisivareiksi. Melkein kaikki taitavat tätä nykyä, ilman erittäin hyvää syytä/erikoistaitoa, joutua HSL-lomalle puoleksi vuodeksi mikäli legioonaan jäävät, sinne kun on jonoa…
No siis kyllä sitä johonkin palvelukseen pakolta lopulta joutuu, ellei onnistu vapautusta saamaan. Mutta tuolla keinolla voi välttää palvelukseen joutumista mikäli ei lykkäystä muuten saa.
Narkkauskortti on yleensä varma kortti. Toinen voi olla mt- ongelmat. Luovuuskin ei ole pahitteeksi.
Kai tuosta asiasta voi valittaa jonnekin? Tai ainaakin ottaa yhteyttä jonnekin tahoon ja jutella fiksusti.
Kannattaa nyt muutenkin hakeutua hoitoon jos kerta nuo ovat oikeita ongelmia mitä kerrot. Äänien kuuleminen mm. kertoo jo vakavista ongelmista, kannattaa lopettaa se pilvi ihan kokonaan. Kosa lopetus todennäköisesti helpottaisi noita kaikkia asioita mistä kerrot. Kun ei se kannabiskaan sovi kaikille - se kannattaa muistaa aina.