Vapautus siviili(ase)palveluksesta?

Jos ette huomannut “sitaatteja” niin ok. :smiley:

Noi mun “mainitsemani” “äänet” “ynnämuut” olivat tekaistuja, what the hell, are you all thinking that I lost my sanity? harhar… :smiley: hyvin mulla menee!

Mutta kuten joku mainitsi, (ei jaksa kaivella kuka, mut thanks eniwei) niin voisin kyllä mennä juu, työterveys lääkärille ja jubailla sen kanssa, että ahdistaa tää paikka ja mun on vaikea asennoitua tohon toimintaa tuolla ja tahdon vapautusta koska se ei vain toimi.

Moi Saimon!

Itselleni on tasan 18 aamua jäljellä armeijaa ja fiilarit on aika sokeriset…

Lykkäystä on koht. helppoa saada, mutta vapautusta koko palveluksesta onkin sitten paljon vaikeampaa saada. Oikeastaan jos sinulla ei ole synnynnäistä vammaa yms. joka ei voi parantua niin sinulle ei anneta vapautusta palveluksesta, yleensä annetaan 1 vuosi lykkäystä ja harvemmin 2…

Kaverini sai sivarista vapautusta koska vetosi psyykkisiin ongelmiin tarpeeksi monta kertaa, on kuitenkin helpompaa jos sanot että sinulla on taloudellisesti niin vaikea tilanne ettet yksinkertaisesti pysty elämään päivääkään ilman että voit käydä oikeassa duunissa, tietysti tähän kannattaa liittää tarpeeksi monta asiaa lisäksi jotka puoltavat lykkäystä…

Jos haluat vapautua kokonaan palveluksesta niin se luultavasti vaatii jo aika paljon tekoja, useimmiten hullua esittämällä saat vain tuon 2vuoden lykkäyksen…

Uskaltaisin olla erimieltä (siviilipalveluksen kohdalla).

Vapautuksen saa helposti, toki se vaatii lääkärillä käymistä ja valittamista, mutta sen saa kun jaksaa tuon prosessin käydä läpi, jossa sulle diagnosoidaan esim. jokin psyykkinen ongelma, jonka takia et voi palvelusta suorittaa. Helsingin Sanomat oli mielestäni hauskasti huomannut ilmiön kun jokunen kuukausi sitten kuukausiliitteessä oli artikkeli siitä kuinka suomalaisista taitelijoista todella monella on vapautus asepalveluksesta.

Taloudelliset syyt ovat muuten tosiaan erinomainen syy lykkäykselle. Unohtui itseltä kokonaan tuollainen “porsaanreikä”.

Miten niin “sitaatteja?” :smiley:

minä menin kutsuntoihin ,halusin mennä heti ja innolla.kysyin lääkäriltä eikö siellä joku kapteeni huuda asento/lepo ja sit kysyin eikös niil oo jotkut tussarit olalla,lääkäri sano on niillä.sit minä ihan pokkana kysyin,eihän niillä ole ku paukku panoksia.lääkäri vastas oikeita on mitä sitten,ja pokkana no mähän ammun sen kapteenin heti ku hermot menee.en päässy,lääkäri sano katotaan 2V uudestaan. sit parin vuoden päästä,olin samalla lääkärillä sattumalta kovan jounnin ja ryynien syönnin jälkeen tosi huonos kunnos,nii lääkäri kysy kirjoittaako vapautuksen armejasta,mä joo.olin unohtanut koko armeijan,sen sekoilun takia

Morjens mosse! mitäs gluu? kadotin nääs puhelimeni aikaa sitten ja sitemmin yhteydenotto on ollut melko hiljaista… :smiley:
Mut mulla on sama numero. Gimme a call…

Ajattelin sanoa että mulla on rahaongelmat nyt niin suuret etten voi pelleillä täällä ja mulla on asennevamma niitä pomoja kohtaan ja mua ahdistaa ne. tuolla luulisin sen irtoavan?

Uskoisin että saan tällä jo ainakin lykkäystä tai vapautuksen, unettomuus joka on vaivannut koko palvelusajan, taloudelliset huolet, ahdistus ja pelkotilat osastopomoja kohtaan, jonka takia mulla on vaikeuksia tulla duuniin, jonka takia mut lopulta laitetaan linnaan. Ja se maksetaan sun verorahoista.
Ja oon miettiny että pitäskö vielä jotain lisää tohon?

Sana on vapaa saunojat…

menkää forssaan yksityiselle nimeltä [asiatonta].
se kirjottaa c:n paperit about kaikille ja keksii syytki ite valmiiks, koska vihaa armeijan pakollisuutta.

Eiköhän se ole viisainta, että hankit herätyskellon ja hoidat homman niin kuin aikuinen mies etkä rupea lusmuilemaan ja hulluksi heittäytymään.

Sivarin jälkeen pääset työmarkkinatuelle ja nukkumaan vaikka loppuelämäksesi.

Mitäs tässä, nyt 13 aamua jäljellä ja vähän epävarma fiilis mitä tän jälkeen… Loppupeleissä armeija palvelus oli ihan jees, pääsin loppujen lopuksi mukavaan duuniin VMTK:n PJ:nä…

Pistin eilen virastoihin hakemuksen oman toiminimen perustamisesta, olen säätänyt tuota juttuu jo muutaman kuukauden, yritin löytää jotain fiksua duunia itselleni joensuusta mutta ne mitä oli avoinna oli niitä mihin en halunnut, sit päätin että rupean tekemään duunia itselleni. Piti lähteä alunperin kreikkaan duuniin nyt heti intin jälkeen mutta sitten meni työantajan kanssa sukset ristiin ja päätin että lähden ehkä sitten syksyllä… Riippuen siitä miten tuo oma firma lähtee vetämään…

Kyllä tuolla pitäisi saada käteen muutama vuoden verran e:n papruja ja remeroni kuuri kaupanpäälle.Syy on hyvä kunhan siitä vain käy ilmi että nyt on pakko päästä pois ja että muutaman vuoden päästä asia voisi olla jo korjaantunut… Noi c:n paprut on aina vähän kiven alla… Ainakin intissä.

Mut jees, mä soittelen joku päivä, tule visiitilli joskus kun olet täällä päin…

Fuck off biatche. Mä en millään vitun sossun tai kelan tuella rupea elättämään itseäni kun jo vähäisillä rahoilla elätän teitä pummeja.

Ei ole reilua olla tälläisessa tilanteessa jossa elää köyhyysrajan alapuolella, menen töihin ja hoidan raha-asiani kuntoon, ehkä sitten takasin, riippuen mitkä paperit saan…

Kyllä sieltä vielä Lapinjärveltäkin vapautuksen yllättävän helposti saa sympatiapisteillä. Ei muuta ku ekana pvänä lääkärille ja vähän luovuutta, en tiedä nykyisiä hoitajia ja lääkäriä mutta lievä mt-kortti ei ole mikään kovin työläs kortti vapauteen (eikä estä toimimista vaikka sosiaalialallakaan). Kunhan ensin on lykkäyksin vedellyt lähelle normaalia vapautusikää muutenkin (on noin 28), niin ei siinä tarvistse tarinan enää erikoinen olla - vain riittävän asiallinen. Jokainen on sen jälkeen yhteiskunnalle huomattavasti hyödyllisempi vapaana kuin kahlittuna tyhjään pakkovuoteen.

Mulle laittoivat C-paperit kun olin nuorempana niin aggressiivinen ja oli ongelmia väkivaltatilanteiden kanssa, itse en niitä aloittanut vaan kun en ollut koskaan tarpeeksi fiksu perääntymään niin kyllähän sitä tuli riehuttua. Lukiossa opettajan kanssa tuli tappelu kun napsahti ja kaippa ne siitä sitten ajattelivat että että ei mun armeija taikka siviilipalveluksesta tulisi mitään ku hermostun näin

Jöllin toimimattomuus ei liittynyt mitenkään asiaan.

Nyt ei ole enää väkivaltaongelmia ollut kun olen rauhoittunut ja tullut leppoisaksi, kaljuuntumaankin ruvennut mutta ei edes hermostuta

Eivät kuitenkaan koskaan kutsuneet takaisin tarkastuksiin.

Niin ja epävakaasta persoonallisuushäiriöstä olivat joskus myös diagnoosin laittaneet, tämä varmaan vaikutti asiaan myös, tiedä tuota

Eihän se ole ihannetila, että heikkomielet on aseiden kanssa tekemisissä ja oppimassa tappamista.
Yleensäkin kaikissa ei-hulluissa valtioissa vältetään ottamasta riskitapauksia tai rampomielisiä keissejä armeijaan.

Jim Morrison valvoi ehkä viikon ja veti kaikkia coctaileja sekaisin ja meni kutsuntoihinsa ja sai punaisen leiman otsaansa, ja oli erittäin suuri häpeä isälleen, joka oli jenkkilaivaston korkea upseeri ja osallistui siviilimurhiin Vietnamissa. Kyllä mä tota nössöä sivaripelle-Morrisonia enemmän arvostan, vaikka armeijalla on tilauksensa ja sitä tarvitaan. Siellä ei kuitenkaan kenestäkään tehdä yhtään enempää vitun miestä. Paikkana helppo teinin leikkiä solttua. Säännöllinen päivärytmi, kaikkeen ohjeet, mitään ei sovelleta, jähmeä ja hidas järjestelmä, mutta niin se menee. Ei ole muuta keinoa siirrellä isoja joukkoja ja aikuiselle tuo paikka ei mielestäni työpaikaksi sovi, pitäisi olla kuitenkin vähintään yhden lampaan kenraali, että natsat tuottaisi mielihyvää ja ei tarttis kellekään vedellä lippaan tai nykyisin tyhjään päähän. Oon itse kansanarmeijamme reservin ylikessu, IT ja YK-joukoissakin olin ysärillä.
En hakenut mtn fakin autoa, vaan perehdyin Lähi-Idän kulttuureihin, jotka ovat 6 000 vuotta vanhoja. Siinä sivussa dokasin merkityksellisesti aineinani kalija ja viski. Lomilla satuin tsekkaamaan kovat aineet. Nämä kaksi on kuitenkin täysin eri mestoja ja armeijat ovat moraaliltaan tyystin erilaisia, kuten ryssien simputusjärjestelmä.
Jotain on todella pahasti pielessä, jos omat koirat laittaa alokkaan istumaan jalkojensa päälle tunneiksi. Näissä tapauksissa jalat amputoidaan. Tuhansia on kuollut vodkahuuruisessa vanhempien mulkkujen ylläpitämisssä kyykytysjumpissa. itse olisin karannut Siperiaan, vähintään. Suomen systeemissä ei ole kuin vitutusta ja väsymystä, ei kuitenkaan tartte pelätä delaavansa. Muukalaislegioona ja Israelin armeija on ne tasoltaan kovimmat mestat ja jälkimmäisiä oon nähnyt ihan riittävästi, paljon venäläisiä ja yleinen asevelvollisuuperiaate ja naiset kans, jotka mun mielestä eivät sovellu rivisoltuiksi, mutta osa on sopivia upseereiksi.

Armeija on Suomessa suurimmalle osalle levytyspaikka, jonka moraalisen ja vakaumuksellisen kutsumuksen voi ihan itse päätellä ja vapautuksen saa Morrisonin opeilla. Täällä koulutustaso on hieman parempi kuin vaikka itäplokissa, mutta jatkuvia kähinöitä isossa maailmassa ei akateeminenkaan funtsaaminen lopeta. USA on esim. pari sataa vuotinen sekarotuinen konkkavaltio, jossa ollaan suppeita älyllisesti ja leveitä lihallisesti, eikä oikein tunneta muuta maailmaa, edes nimeksi ja rasismia on laajalti. Elokuvaohjaaja Oliver Stone on Hollywoodin ainoa Vietnamissa pakolla palvellut ja sen jälkeen sotaa avoimesti vastustanut veteraani. Ammattiarmeija onkin sitten tyystin eri pleisi ja senkin taso on hieman häilyvä. Heikosti koulutettua väestöä, jolla kriminaalinen tulevaisuus värvätään kahdeksi vuodeksi maajoukkoihin ja päätyvät vuoden ulkomaankomennuksen jälkeen, vaikkapa Irakin kaltaisesta helvetistä takaisin työkyvyttömänä kotikaupunkiin ja ovat kohta kadulla kuolemassa päihdeongelmaansa. Surkeaa. Se kertookin eniten yhteiskunnasta, sossuton valtio ei pidä huolta omistaan.

Making love is better than making war. Pitää kuitenkin muistaa, että on eri asia hyökätä kuin puolustaa.
Tappamista vastaan mulla ei ole vakaumuksellisesti mitään, en ole mikään pasifisti, mutta vain hullut haluaa sotaan stna. Maailma ei kuitenkaan muutu onnelaksi sillä, että armeijat riisutaan aseista. Ei tule tapahtumaan, ehkä Utopiassa. Sodat ei tule koskaan loppumaan, se on saletti. Suomen onnistuneet valloitussodat: nolla.
Aina voi liittyä vihreisiin puunhalaajiin, mutta ei koskaan uusnatseihin.
Sen sanon, että aikuisena suomalaisena siviilissä olo on ehkä kovinta !!

Niin että sivariksi vaan, jos on vaikeuksia olla missään komennettavana - muilta sitten tukka pois ja armeijaan.
tai menee känädään. Ukrainassa on paha tilanne, eikä kukaan auta. aina ei voi valita, kuten itse tänään: peace.