Siirrän ajatukseni tänne Suomi24 saamani vihjeen johdosta. Olen mies jolla on kaunis vaimo, jota rakastan suunnattomasti sekä 3 pientä poikaa. Rakkaani on 168cm 65 kg ja viikottain menee 6-9 ploa viiniä. Pari viikkoa sitten yritin kysyä häneltä miksi hän juo ja varovasti yritin vihjaista että olen hieman huolissani hänen alkoholin käytöstään minkä tuloksena hän veti heti herneen nenään ja seurasi useamman päivän mykkäkoulu. Itse käytän alkoa harvakseltaan, ehkä parin kk välein lasillisen, tosin joitain kertoja olen hänen seurassaan juonut jotta saisin pullon loppumaan nopeammin ja siten vähennettyä hänen alkoholin käyttöään. Meillä on 3 pientä lasta ja tuntuu pahalta, pelkään menettäväni rakkaani ennenaikaisesti vaan mitä tässä voi tehdä? 3 vuotta sitten ehdotin yhteisen lomamme päättyessä, kun 7 pv aikana meni 9 ploa viiniä, että mitäpä jos yhdessä pitäisimme nenänvalkaisuviikkoa niin hän suuttui hirmuisesti ja syytti minua hänen leimaamisesta alkoholistiksi. Tuosta leimaamisesta hän puhuu edelleen jos huomautan juomisesta eikä suostu myöntämään että viiniä menee ehkä hieman turhan paljon. Ainakin minun mielestä. Määrä ei ihan näin isoa ole ollut aiemmin mutta 2-4 ploa viiniä per viikko on mennyt jo pari-kolme vuotta hänen äitinsä kuoleman ja viimeisimmän lapsemme syntymän jälkeen.
Yritän olla itse kotona mahdollisimman paljon lasten kanssa ja hoitaa kotityöt mahdollisuuksien mukaan. Vaimoni juominen alkaa yleensä heti töiden jälkeen, joskus kun tulen lasten kanssa tarhasta, on vastassa iloinen, hieman horjahteleva, halaileva ja sössöttävä äiti. Lapset huomaa kyllä poikkeavan käytöksen ja pyrkivät pois hänen läheltään lastenhuoneeseen.
Juomisen suhteen tapahtui pientä muutosta kun otin asian puheeksi viime viikonloppuna. 2 päivää hän oli kokonaan juomatta, kävi lasten kanssa ulkona Särkänniemessä ja jopa lenkillä (kertoi ilmoittautuneensa yhteen juoksutapahtumaan joka on myöhemmin keväällä). Mutta sitten, tiistaina sama meno jatkui. Viime torstaista eiliseen taas 6 ploa viiniä eli 7 päivää joista 2 kuivaa, käytännössä 6ploa/5 pv. Aamulla nuorimmainen märkänä kun äiti halusi laittaa lapset illalla nukkumaan, meni vaippa ensin hajalle ja sitten jäi loppujen lopuksi laittamatta paikoilleen. Aiemmin olen pyrkinyt hoitamaan itse rutiinit lasten kanssa mutta hän huomaa kyllä ja suuttuu jos yritän ohittaa hänet iltahommissa tai valvoa/tarkistaa jälkeenpäin että lapsilla on asiat hyvin.
Joudun välillä olemaan viikonloppuisin töissä ja tuntuu tosi pahalta jättää aamulla lapsia kotiin äidille joka on 2 viinipullon jälkeen mennyt nukkumaan/sammunut klo 4. Joskus olen miettinyt soittoa lastensuojeluun mutta en halua rikkoa liittoamme. Rakastan häntä ja pelkään että pian sattuu jotain peruuttamatonta hänelle tai lapsille.
Olo on todella avuton. Alkoholin käytöstä ei saa puhua, kuitenkin hänkin tajuaa varmasti että pullo/pv on reilusti yli suurkulutuksen rajan eikä sellaista kestä kukaan vuosia. Itse en pidä juomisesta lasten paikallaollessa mutta se ei häntä haittaa. Meillä on viinipulloteline keittiössä mutta pari kertaa olen valkoviinipöntön löytänyt kodinhoitohuoneesta liinavaatekaapista lakanoiden takaa. Tyhjät pullot kasautuvat eteisen kaappiin ja sieltä on helppo seurata kulutusta. Tekisi mieli pistää pirstaleiksi kaikki kotona olevat viinipullot sitä mukaa kun niitä löytyy mutta luulen sen johtavan vain hillittömään riitaan ja juomisen siirtymisen näkymättömiin. Ystäväperheitä tai sukulaisia ei juurikaan ole, omat vanhempani asuvat 400 km päässä eikä heille voi tällaisesta avautua.
Olisiko jollakulla joku konkreettinen ehdotus mitä tehdä? Olisiko perheen särkeminen/avioero paras ratkaisu? Eli minä ulos perheestä ja lapset äidille jolloin kukaan ei enää katso heidän peräänsä. Sosiaalitoimihan ei anna lasten lähihuoltajuutta isälle kun äidin alkon käytöstä ei ole muuta näyttöä kuin minun sanani. Jyrkkä kielto alkon käytölle/säilyttämiselle kotona ja piilopullojen etsintä? Luulisin että juominen siirtyisi sitten kaupungille. Asumme keskustassa, n. 100 m säteellä on kymmenkunta baaria/ravintolaa/yökerhoa. Ero saattaisi tästäkin seurata enkä haluaisi menettää häntä, ehkä olen kuitenkin jo menettänyt alkoholille.
Kuten kirjoitin, olo on avuton. Vaihtoehdot vain huonoja tai vielä huonompia. Se että tilitän tätä asiaa täällä ei tietenkään vähennä hänen juomistaan eikä siten helpota tilannetta yhtään mutta jotenkin tuntuu että haluaisi avautua jollekulle vaikka näin anonyymisti.