Vähentämisen vaikeus

Koska vähentäminen on niin helvatin vaikeaa, ollaan sitten kokonaan ilman.
Olen kirjoitellut hiukan tuonne Vähentäjien puolella ja nyt oli aika siirtyä tänne puolelle.
Olen hiukan vajaa nelikymppinen perheellinen mies maalta. Ongelma on se, että alkoi alkoholi viemään miestä eikä mies alkoholia.
Raittiutta on nyt 53 päivää takana, jos olen oikein laskenut. On ollut helppoja päiviä ja vaikeita päiviä. Olen syytellyt muita ja itseäni. Olen palkinnut itseni muulla kuin oluella. Välttänyt sellaisia paikkoja/kavereita, joihin liittyy alkoholi. Lisännyt liikuntaa. Lukenut asiaan liittyvää kirjallisuutta.
Tämä ei ole ollut mikään valaiseva kokemus, lähinnä helpompi arki on palanut. Alan pikku hiljaa käsittää ongelmani laajuuden. Toisaalta päänuppi yrittää jo kertoa ettei minulla ole ongelmaa. Aika kultaa muistot. Mutta päivä kerrallaan mennään nyt raittiina.
Raitista päivää kaikille!

Tervetuloa sampson!

Et ole ainoa, jolle vähentäminen on vaikeaa tai mahdotonta. Ei se minullakaan ole lukuisista yrityksista huolimatta onnistunut ja siksi olen myös päättänyt rakentaa elämää kokonaan ilman alkoa. Kun raja alkon suhteen on selkeä, niin sitä ei tarvi jaappasta sen enempää. Joko otan tai en ota ja sillä selvä, vaihtoehdot ovat siinä, joista v oin vapaasti valita.

Asiat, joista kirjoitit, ovat hyvin tuttuja tuntemuksia minullekin ja tuo oma alkoholisti pää kyllä koittaa toitottaa, ettei ongelmaa olisi, mutta kun katsoo juovaa aikaa selväpäisenä, huomaa kyllä selvästi, kuka ja mikä sitä elämää hallitsi(sekoitti). Jos alkoholi tuo elämään yhtään ongelmia, niin alkoholi ON ongelma.

Ne on nämä viikonlopun aamuta aikas paljon mukavampia herätä, kun ei ole tarvinnut pämpätä päätä sekaisin :slight_smile:

Onnea raittiista ajasta ja raitista tätä päivää sinulle.

Tervehdys Sampson!

Tervetuloa lopettajien puolelle myos minun puolestani. Itsellani oli hyvin paljon samanlaisia ongelmia kuin sinullakin: ehkapa addiktoituneet ihmiset ovat sitten - ainakin osittain - sellaisia, etta tiettyjen asioiden hallinta ei vaan oikein onnistu eli joko sita tehdaan taysilla tai ei lainkaan.

Toisaalta tama on hieman ikavaa silla itsellanikin on ollut ikava alkoholia paikoitellen: on jotenkin niin “lopullista” ajatella ettei koskaan voi enaa juoda - mutta tuo kuitenkin kirkastuu siihen ettei tarvitsekaan juoda enaa. Se on loppuviimeksi oma valinta mita tekee. Eraalla tavalla tuo tekee asioista helppoa kun ei tarvitse miettia sita alkoholin hallitsemista ilman etta alkoholi hallitsee minua. Missa se raja menisi? Uskaltaisinko viela ottaa yhden vai pitaisiko lopettaa etc?

Eipa muuta kuin hyvaa jatkoa sinulle Sampson! Pikku hiljaa sita vaan oivaltaa etta elama on aika vitun siistia selvinpain :slight_smile: Jopa siistimpaa (monella tasolla) kuin kannipaissaan sekoillen.

Terve! Otsikkossasi pitäisi lukea vähentämisen mahdottomuus :wink: . Olet ehdottomasti oivaltanut jotain tärkeää, eli sen että alkoholistiln on lähes mahdoton oppia kohtuukäytön. Sinulla on jo hyvä alku raittiudelle ja olet löytänyt myös korvaavaa tekemistä juopottelulle, hyvä niin koska etsivä ja tekevä löytää. Itsekkin etsin tietä raittiuteen vuosia ja loppujen lopuksi se tie joka minut sinne vie on se tie josta olin varma että en tule koskaan kulkemaan. Kuljin vuosia etsien raittiuden tietä yksin löytämättä sitä, mutta nyt olen saanut avukseni experttejä jotka kulkee rinnallani opastaen ja kertoen kuinka sen löydän, mutta ennen kaikkea kuinka sitä kuljetaan löydettyäni sen.

T: Prossa

Tänään olen ollut raittiina 8 viikkoa. Tällaista määrää en ole kokenut koko aikuisiän aikana.
Fiilis on hyvä. Tästä on hyvä jatkaa.
Raitista päivää kaikille!

Onneksi olkoon! :slight_smile: Kaunista ja raitista syyspäivää. Vai pitäisikö vielä sanoa: kesäpäivää, kun on kelit tämmöset.

Tervetuloa sampson!
Sinun iässäsi sanoin ensikerran ääneen toiselle alkoholistille, että en hallitse juomistani. Raittiina olen saanut olla siitä illasta asti. Kirjat ovat yksi tärkeä tukimuoto. Äsken luin päivän tekstistä, että rohkeuden avulla saa voimaa pyytää apua, ja että tänään vastuu on minun.

Moro sampson! Onneksi olkoon! Tuo on niin tutun kuuloista,kun tarinaasi luin.Et ole yksin vaan meitähän riittää keitä se viina kuljettaa.On ehdottomasti parempi pysyä kokonaan erossa,kun se vähentäminen ei onnistu ainakaan minun kohdallani ja päätä tullut lyötyä seinään niin paljon.Melkein samassa aikataulussa muuten mennään ja ihan kohta tuo 2kuukautta täynnä.Raitista päivän jatkoa!t.akkari

Kiitoksia! Tänään on perjantai ja tänäänkään en aio koukata kaljakaupan kautta kotiin.
Tämä uusi voisiko sanoa elämäntapa on muuttanut ajattelua. Ennen kaikki harrastukset, kaverit, liikunta ym. näihin liittyi myös alkoholi. Alkoholi oli periaatteessa aina mielessä ja elämä pyöri vaikka sen yhdenkin iltaoluen ympärillä. Eikä se enää tupannut siihen yhteen jäämään, jos oli mahdollisuus enemmän juoda. Nyt olen miettinyt miksi/miten alkoholilla voi olla niin iso voima, että se pyöritti elämääni. Osittain se pyörittää vieläkin. Mitä positiivista alkoholi toi alunalkaenkaan elämääni?
Raitista päivää kaikille, (vaikka on perjantai)!

Yöllä tuli retkahdettua unissani. Oli tosi todenmukainen uni. Vieläkin hiukan puistattaa. On ollut tosi kiva lueskella onnistuneiden tarinoita. Lisäksi palstalle on tullut uusia Lopettajia, joiden tarinoihin pystyy samaistumaan.
Yksi ongelma (monen muun lisäksi) olen huomannut loukkaantuvani melko helposti. Olen luullut että olen paksunahkainen ja ei ole väliä mitä muut minulle sanovat/tekevät. Ei se vaan pidä paikkaansa. Ennen tätä pystyi peittämään alkoholilla. Olen jopa huomannut loukkaantuvani, vaikkei toinen ei tarkoita mitenkään pahaa tai asialla ei ole mitään merkitystä. Onko muilla samoja kokemuksia?
Raitista päivää!

Huomenta vaan, Sampson!

Noin muistan minäkin olleen, selvänäolon alkuvaiheessa kun kaikki oli muutenkin hiukan outoa, myös toisten sanomisiin ja suhtautumiseen kiinnitti kovasti huomiota.
Olisko ollut sellaista oman asenteen hakemista?

Minä olen kyllä ollut aina hiukan murehtijatyyppi, ja kelannut kaikenlaisia asioita päässäni ihan turhaan. Huomasin kuitenkin, että kun joku kuukausi oli selvin päin mennyt, niin asia alkoi korjaantumaan.

Minullahan se raittiuden alkuvaihe oli kovin vaikeaa ja arkaa, hyvin varoen käsittelin omaa selviytymistäni, enkä sitä olisi toisten reposteltavaksi päästänyt ennenkuin olin mielestäni hyvin varmalla pohjalla. No, ihan lähimmät ihmiset kai sen huomasivat että on se, perhana selvänä, mutta muuten en uskaltanut asiasta hiiskahtaakaan…oli se niin arka ja hento, se raittiuden taimi mieleni sopukoissa.

Joillakin taas on jopa tarve kuuluttaa entistä juomista ja nykyistä taivaitahipovaa raittiustietoisuuttaan ja hakeutua paikkoihin joissa sitä pääsee esilletuomaan, ja sanovat että niin on hyvä.
Minun itsetuntoni ei olisi sitä kestänyt, oli saatava aikaa ja rauhaa näin ison asian voimistamiseen.

Tänne plinkkiin tosin tulin minäkin muutaman viikon selvänä oltuani, mutta muualla en ole asiasta vieläkään juuri älähdellyt -kai tämä on minulle niin henkilökohtainen asia ettei sitä tarvitse muiden päälisteltäväksi repiä.

Mukavaa ja selvää viikonloppua sinulle!

Olen laskenut raittiit päivät väärin 11.9 tulikin täyteen 7 viikkoa. Onneksi minä tarvitsen matikkaa työssänikin…:slight_smile: No viikko sinne tai tänne ei taida olla merkitystä. Vai alkaako tästä itsepetoksentie…
Tapahtuma, johon liittyy olennaisesti kaljanjuonti kavereiden kanssa, lähenee. Olen yrittänyt perustella itselleni suuntaan jos toiseenkin, mitä tekisin. Voinhan minä yhden ottaa, en näe kavereita muuten, eihän mulla ole ongelmaa, jne. Perusteluja löytyy.
Tänään tuntuu olevan muutenkin huono aamu. Jopa tuo raittiiden päivien laskemisessa tapahtunut virhe tuntuu katastrofaaliselta. Huh huh… Tuntuu että nyt hakemalla haetaan syytä juoda.
Mutta näillä mennään ja raitista päivää kaikille.

Hyvä, Sampson: erotat selkeesti, miten tunnet; miten “jokin” oikein virittämällä virittelisi ansojaan. Se on ratkaisevan tärkeää erottaa tunnoissaan juuri se, mikä sinua veisi hajottavaan suuntaan, JOS antaisit viedä. Pysy lujasti uskollisena itsellesi. Viinapirunkin kuiskailut lakkaavat kyllä.

Huomenta Sampson. Jos haluat vinkin, jätä tuo kaljatapaaminen väliin. Alkuaikoina on hyvä muuttaa vanhat kuviot radikaalisti. Tähän kuuluu oleellisesti kaveripiirin tsekkaus. Erottele ihan rauhassa jyvät akanoista ja luota vaistoosi. Jos sinulla on huono tai epävarma fiilis, jätä väliin. Todelliset ystäväsi tajuavat kyllä. Ota etäisyyttä tottumuksiin.

Olen andanen kanssa samaa mieltä, jätä juomatapahtumat nyt toistaiseksi väliin, mitä siinä menetät? Riski sortua juomaan kasvaa exponentiaalisesti juominkitapahtumissa.

Itse retkahdin juurikin juomistapahtumissa ensimmäisen kerran. Toki ne liittyi työhön, johon muka “piti” osallistua. Kyse on pohjimmiltaan vaan siitä, että sitä on todellakin heikko vielä vastustamaan alkoholin houkutusta ja siksi olen päättänyt, etten osallistu juominkitapahtumiin toistaiseksi. Jos joskus olen valmis raittiina osallistumaan, niin kait se sisäinen ääni sen sitten minulle kertoo.

Jos päätät lähteä mukaan, niin toivotan voimia pysyä raittiina.

Kiitoksia vaan vinkeistä. Tarkemmin itsekin ajatellen, turha kerjätä verta nenästä. Joten jätän tilaisuuden väliin. Keksin jotain muuta tekemistä kyseiselle päivälle. Aamun alakulo on vaihtunut jo huomattavasti parempaan iltaan.
Pitäisikö oikein lähteä lenkille, vaikka ilma näyttää hiukan huonolta?

Suosittelen myös jättään menon väliin, jos on yhtään epävarma olo asian suhteen ja meno ei ole niin tärkeä että olisi ihan pakko mennä. Ihan hyvä päätös siis varmaan olla menemättä. Turhia riskejä on syytä välttää jos siltä yhtään tuntuu! Sen sijaan jos tuollaiseen menisi, kannattaisi heti ottaa itselleen selväksi että on selvinpäin eikä edes miettiä, että mitä jos joisi. Samoin kannattaa kertoa kaikille jo etukäteen olevansa raittiina siellä ja painottaa sitä niin paljon, että kerää itselleen turvaa jo sen kautta. mutta silti itse ajattelen niin että jos tulee kerrankin mieleen että entäs jos vähän joisikin, on riski jo niin iso, että parempi jättää siltä kertaa koko meno väliin.

Huomenta, selvänä on pysytty. Siitä on tänään kaksi kuukautta, kun viimeksi otin oluen. Sillä päivällä olin konsertissa ulkomailla ja otin kaksi olutta. Silloin jo hiipi mielessä olisiko ilman. Ja ilman on oltu. Tällä kertaa katsoin oikein kalenterista päivän. :slight_smile:
Raitista päivää kaikille.

Iltaa sampson!
Kalenteri on hyvä muistuttaja, koska tiedetäänhän ihan yleisesti, että miesmuisti on erinomaisen epäluotettava ajan mittari. Joskus tämän miehen muisti ei yltänyt edellisiltaankaan asti.
Mulla on ollut monien muiden tavoin tapana tarjota raittiuttani tukeneille kakkua vuosipäivän tienoilla. Hyvän makuinen muistutus menneestä ja kiitoksena nykyisestä.
Päivä kerrallaan, pysytään porukassa!

Jahas talvikin on tullut tänne etelään. Kaksi kuukautta raittiutta tuli täyteen pari päivää sitten. Olen pitänyt juomapäiväkirjaa, johon kirjoittamisen alettua ei ole tarvinnut kirjata yhtään alkoholiannosta. Lähinnä olen sinne kirjannut millainen päivä on ollut. Kirjoitukset ovat jo hieman muuttuneet, eivät sisällä sellaista alkoholin kaipuuta. Ainoa asia mikä näyttää olevan maailman vakio, maanantai on hiukan muita päiviä huonompi.:slight_smile:
Tapahtuma, josta aiemmin kirjoitin on nyt lauantaina, olen päättänyt olla menemättä sinne. Turha kiusata itseään.
Jatkan raittiuttani päivä kerrallaan ja raitista päivää kaikille.