Vähentämisen vaikeus

Onnittelut kahdesta kuukaudesta, Sampson. Hyvä, että jätät kriittiset tapahtumat toistaiseksi väliin. Ihan oikeassa olet itsensä kiusaamisen suhteen. Miksi pitäisikään? Tapahtumia tulee ja menee jatkossakin. Parempi mennä vasta sitten kun tuntee olonsa varmemmaksi.

Taas alkaa krapulaton aamu. Aurinko paistaa ja taitaa elämäkin hymyillä. :slight_smile: Tämän illan tilaisuuden jätän kokonaan väliin. Eipä tule kiusausta.
Mitä mieltä olette alkoholittomasta oluesta? Minulla sitä kuluu sicpackki tai hiukan yli viikossa saunaoluena tai tölkki kun illalla istun ja katson telkkaria. Olen kuullut joidenkin olevan tosi kriittisiä tämän alkoholittoman oluenkin suhteen.
Raitista päivää kaikille!

Onnea hieman jälkikäteen kahdesta kuukaudesta :slight_smile:

Minulla ei ole mitään alkoholitonta olutta vastaan, itselleni se ei vaan käy. Olen sitä kyllä joskus ostanut kauan sitten, muta huomasin että join sitäkin jokseenkin pakonomaisesti :unamused: sittemmin olen ymmärtänyt, että oikeasti en edes pidä oluen mausta jos asiaa pysähdyn miettiin (vaikka juuri olutta olen aina juonutkin), joten jos mieleni muka tekee oikeasti ostaa alkoholitonta olutta niin minulla siinä on kyllä jotain selvää (alkoholillisen) oluen kaipuuta, koska en sitä tasan varmana pelkän maun takia osta vaikka itselleni olen joskus niinkin uskotellut :slight_smile:

Sen sijaan jos se maistuu maun takia jollekin, ja homma toimii sitä juodenkin hyvin eikä oikean oluen himo ala, niin mikäs siinä juodessa! :slight_smile:

Muistaakseni maistoin joskus alkoholitonta olutta enkä oikein sen mausta innostunut.

Mutta jos siitä tykkää, niin mikä ettei.

Kai se ihan elintarvikkeeksi kelpaavista aineista on tehty, ei sen juomisesta pitäisi isompaa vahinkoa olla. Sanotaan tosin, että vesikin on myrkkyä jos sitä tynnyrikaupalla kerralla juo…

Tupakinpolton lopettamisen jälkeen piti olla pari vuotta sisuaski taskussa, se pastillin imeskely jotenkin toimi välivaiheena siihen että lopulta unohtui koko juttu. Alkoholin kanssa en alkanut mitään “korvaavia toimintoja” kehittelemään, ehkä tavallista useammin joku limupullo oli alkuun mukana ehdollistetun nielemisrefleksin toteuttamiseksi :smiley: :smiley: :smiley:

Minua pyörittää päässä alkoholiton olut tai alkoholiton viini :smiling_imp:
Jotenkin ehkä korvaava toimenpide itse alkoholipitoiselle juomiselle…
No on mietintä myssyn alla. Mitä jos juoma himo iskee tosi pahasti niin
mitä teen? Antabus on pelissä, joten se muistuttakoon minua siitä, että
olen alkoholisti enkä voi juoda alkoholia. Oireet ovat sen verta pahat, että
en lähde kokeilemaan. Mutta katsotaan kuinka ämmän käy. :unamused:

Ei alkoholittomissa oluissa ja siidereissä mitään vikaa tosiaan ole, jos ne eivät laukaise alkoholillisen juoman himoa ja jos ne todella ovat alkoholittomia… Me ostettiin kerran alkoholittomat siiderit saunajuomiksi ja jo aika alussa tuntui niinkuin olis ruvennut vähän poskia lämmittämään ja taisi siinä naurukin vähän herkemmin irrota, ihan kuin olis ollut pieni hiprakka päällä. Mies sanoi samaa. Ja täällähän sitten joku mainitsi että kyseisen merkin alkoholiton siideri ei kuulemma olekaan täysin alkoholitonta. Vituttaa ihan älyttömästi tommonen! Jos tuotteessa lukee että se on alkoholiton, niin silloin alkoholia pitäisi olla 0,0%! Myykööt tuollaista litkua vaikka vähäalkoholillisena sitten… Alkoholitonta olutta en alussa uskaltanut maistaa, kun pelkäsin sen laukaisevan himon, olinhan henkeen ja vereen oluen himoitsija… Jokin aika sitten oli mielessä, että josko maistaisi…mutta sitten mietin, että jos rehellisellä äänensävyllä itseäni puhuttelen niin täytyy myöntää, etten koskaan juonut olutta sen maun vuoksi, vaikka se mielestäni hyvää olikin. Se oli hyvää koska siitä pääsi känniin.

Jaahas viikonloppu tulossa. Raittiina olen edelleen pysynyt. Päivä kerrallaan mennään pikku hiljaa.
Täällä palstalla tuntuu osalla olevan vauhti kovin päällä. :slight_smile: Minun mielipide on, että se on ihan sama miten korkki pysyy kiinni, kunhan se pysyy kiinni. Eikä kukaan ole väärässä, jos on pystynyt omalla tavallaan pitämään korkin kiinni.
Raitista päivää ja viikonloppua kaikille!

Elämä jatkuu samoilla urilla. Raittiina pysytty. Mielessä on juomat käynny.
Paljon olen toisten Lopettajien ketjuja lukenut ja seuraillut, vaikka en ole niitä kommentoinut. Samojen kysymysten äärellä olen itsekin. Minun elämän asenne on tällä hetkellä, miksi juoda siitä ei mitään hyvää seuraa. Alkoholi vaan ei sovi mulle.
Raittiina pysyminen on tosi yksinkertainen juttu. Päivä kerrallaan jättää se ensimmäisen ryypyn ottamatta. Ei se silti helppoa ole.
Kannattaa muistaa, ettei elämä ilman alkoholia tarvitse olla kärvistelyä. Välillä voi hymyillä ja nauraa. Eikä asioita kannata ottaa niin vakavasti tai murehtia. Kerran vaan täällä eletään, vaikka sitten ilman alkoholia.
Raitista päivää kaikille.

Huomenta kaikille!
Päivä kerrallaan olen pysynyt raittiina ja kohta on 3 kuukautta täynnä raittiutta. Elämä menee tasaista kulkuaan. Ei suuria ylä- tai alamäkiä. Välillä tekee mieli alkoholia välillä ei. Suurta valaistumista ei ole tapahtunut, muttei ole ollut krapulaa/morkkistakaan.
Tänään olisi tarkoitus osallistua yleishyödylliseen talkoisiin.

Kolme kuukautta raittiutta täynnä. Eikä ole tarkoitus aloittaa uudelleen juomista ainakaan tänään. Päivä kerrallaan mennään. Ajatukset eivät ole ihan niin monisanaisia kuin muilla tällä palstalla :slight_smile:
Mun elämä ei ole niin valtavan monimutkaista. Perhe, muutamat harrastukset vievät ajan, tietysti myös työ. Elämäni laatu on vain parempaa kun en juo. Meillä maalla elämän ei tarvitse olla niin hektistä.
Tein plinkin sivuilta löytyvän Mielialakyselyn, sain siitä 0 pistettä. Mulla taitaa mennä hyvin. Vielä kun oppisi olemaan välittämättä muiden sanomisista, niin elämä olisi tosi helppoa.

Onneksi olkoon!
Sinulla alkaa sitten olemaan jo etäisyyttä juomiseen.
Kirjoituksestasi päätellen taidat olla oikeassa sanoessasi “mulla taitaa mennä hyvin”.
Anna mennä vaan!

Onnittelut sampson neljännesvuodesta. Hyvä että pidät päiväkirjaa. Itseäni hieman kismittää etten ole mitenkään menneinä vuosina kirjannut mielialojani ja avaintapahtumia mihinkään. Näistä voi olla hyötyä tiukoissa paikoissa - tai ainakin on mielenkiintoista myöhemmin tarkastella eri kehitysvaiheita. :smiley:

Raitistelu jatkuu ja syksy pimenee.
Olen lueskellut muiden ketjuja, voisi jopa sanoa aktiivisesti, mutta kommentointi on melkein jäänyt. Olen huomannut, että valtaosa plinkin aktiivisista kirjoittajista on naisia, vähän jää miehiset näkökulmat pimentoon. Vaikka eihän sukupuolella ole väliä, yhteinen ongelma meillä on.
Noh kirjoitellaan hiukan omista fiiliksistä:
-kolme kuukauden rajapyykki ohitettu
-elämä on muuttunut, mutta toisaalta ei
-olen edelleen sama peruslaiska (vaimon mielipide)
-liikuntaa harrastettu, suoritukset eivät ole paljon muuttuneet
-rahaa ei ole säästynyt (ei säästyny silloinkaan kun lopetin tupakanpolton 8 vuotta sitten)
-krapulaa ei ole ollut
-elämän laatu hyvää (voi olla että jopa parantunut)
-vaimo on edelleen vaimo (mitä minun juominen vaimon luonteeseen vaikuttaisikaan) :wink:
-yöunet hyviä
-työteho, ehkä alkuviikko hieman tehokkaampi
-kaverit, mitä ne on :wink:
-välillä vituttaa edelleen, mutta lienee normaalia suomalaista melankoliaa etenkin syksyllä
-alkoholia ajattelee eritavalla, miksi juoda
-alkoholiton olut käy ihan hyvin saunaoluena

Sataa, sataa, ropisee ja tuulee. Taas on viikko vierähtänyt selvänä. Eilenkin oli useampi mahdollisuus tarttua pulloon, mutta niistä selvittiin kunnialla. Vieläkään ei synny tänne mitään suuria ajatelmia. :slight_smile:
Elämä tuntuu “tasaiselta”. Kiksit on haettava muualta kuin pullosta. Toisaalta löytyy pari harrastusta, joista syntyy endorfiini ja adrenaliini ryöppyjä.

Raitista päivää kaikille.

Hei Sampson, ei me kaikki olla mitään himasia, joille syntyy suuria filosofisia ajatuksia ja visioita. Tärkeää on hyväksyä itsensä ja ihmisarvonsa puutteineen ja avuineen.

Raittiintulista isänpäivää!

Jaahas, yksi u puuttuu tekstistäni, lisätkääpä se sinne, että ulkoinen luonnonilmiö ei muutu luonteenpiirteeksi.

:slight_smile:
Toisaalta kaikki eivät halua olla himasia. Yksinkertaisesti ajatteleminen ei tarkoita yksinkertaisuutta.

Himasen ajatusten suuruudesta ei filosofipiireissä ihan yksimielisiä olla. Mutta amerikkalaistyylinen yliampuva ja agressiivinen mainonta takaa varmasti hyvin konsulttihommia.

Hyvin Himanen tännekin foorumille sopisi.

iltalehti.fi/uutiset/2012110 … 3_uu.shtml
iltalehti.fi/uutiset/2012110 … 7_uu.shtml

Onpa tuulinen ilma tänään, mutta muuten näyttää ilma ihan hyvältä. Sähköt on tallella. Tuli leivinuunissa. Hiukan tällainen tuulen myräkkä tahtoo viilentää vanhaa rintamiestaloa.
Raitisaika on jatkunut. Tilaisuuksia on ollut, mutta olen erilaisista saunailloista yms. kieltäytynyt kohteliaasti.
Ulkosaunan lämmittäminen on vähentynyt huomattavasti, ennen siihen liittyi runsas oluen juonti. Nyt kun ei ole olutta juotu, ei ole ulkosaunaakaan lämmitetty. Jännä ilmiö :slight_smile:.
Tänään on vuorossa lasten kanssa touhuamista, ehkä hieman omia harrastuksia ja jopa ehkä hieman talkootyötä.
Tällä hetkellä elämä hymyilee, mitä nyt viinapiru välillä kolkuttelee. Mutta näillä mennään päivä kerrallaan ja turhia murehtimatta.
Raitista syksyä kaikille.