Oikea kohtuukäyttö on tosiaan niin vähäistä, että siitä ei moni saa mitään irti, oli sitten alkoholisti tai tavis. Erikseen ne, jotka oikeasti juovat maun vuoksi ja joille se 1 tai 2 lasia viiniä(12 cl!) viikonlopun juhla-aterian kera on se heidän karkkipäivänsä. Jos pilkkua nussitaan, niin uusimmat terveys-/ravitsemussuositukset sanovat, ettei alkoholia pitäisi käyttää lainkaan. Ihan oikeinhan se on noin terveysnäkökulmasta. Ei alkoholi koskaan ole terveellistä millään tyylillä käytettynä. Huvittikin ja vähän ärsytti se ainainen kohtuukäytöstä hokeminen terveyssuosituksissa. Ikään kuin tässä maassa täysraittius ei olisi mikään olemassa oleva vaihtoehto.
Olisiko viihdekäyttö parempi termi? Juo iloisella mielellä juhlafiilistä buustatakseen. Juhlan aiheen saa jokainen toki määritellä itse, mutta sellaista juhlan aihetta ei ole joka, eikä edes joka toinen päivä, eikä välttämättä edes siksi, että on perjantai. Ei juo rähinä- tai itkuviinaa, ei siksi, ettei kestä selvinpäin, saati siksi, ettei kestä vieroitusoireita. Jos taas pilkkua nussitaan, niin ainahan päihteiden käytön voi laskea jonkin asteiseksi eskapismiksi, mutta siinä on “hieman” eroa irtoaako arjesta muutaman kerran vuodessa, koska juhannus ja pikkujoulut ja onhan sitä ainakin kerran kesässä terassilla rilluteltava, vs. että sitä eskapismia harrastaa kaiken aikaa tai aina, kun siihen tulee pienikin tilaisuus velvollisuuksien välissä.
Tämä on hyvä aihe. Itse olen miettinyt olenko/olinko alkoholisti ensinkään, kun pitkään meni alkon kanssa varsin lujaa ja ihan objektiivisestikin ongelmallisesti(Ihan kakarasta asti siis alkoholia käyttänyt), mutta homma ei luisunutkaan juhakemppis-paatoksen mukaisesti veneen alle vaiheiden X, Y ja Z kautta. Se lähtikin toiseen suuntaan. Nimenomaan lähti. Siksi en oikein koe itseäni vähentäjäksi, etten ole ihan tarkoituksella vähentänyt ajatellen, että pitäis varmaan tehdä alkoholin käytölleen jotakin. Se vain väheni, ts. tuo huikan väli piteni, kun selvinpäin onkin kivampaa suurimman osan ajasta ja tässä on hitosti parempaakin tekemistä, kuin ryystää elämäänsä viemäristä alas.
Edelleen kännissä on kiva olla välillä. Kivana se nimenomaan pysyy, kun se ei ole pakonomaista, impulsiivista ja liian usein toistuvaa. Kivana myös siksi, että se rähinäviinan juominen kaikkine ikävine lieveilmiöineen katosi jonnekin. Nykyään olen yleensä iloisessa hutikassa, enkä saa itsestäni laulamista ja nauramista pahempaa elämöintiä aikaan. Sellainen kerran kuukaudessa riittää minulle oikein hyvin. Ehdoton maksimi on 2 kertaa kuussa ja siinä iskee jo ns. ei makeaa mahan täydeltä -ähky ja fiilis, että tässä on tosiaan sitä parempaakin tekemistä. En minä näitä ole merkinnyt kalenteriin ja sitten odota käsieni päällä istuen ja kuola valuen, koska saan taas tallata korkin päälle. On niitäkin tilanteita tullut useamman kerran, että on ollut jokin tilaisuus, johon mulla perinteisesti on kuulunut alkon käyttö. Sitten ei olekaan huvittanut juoda ja olen ihan iloisesti selvänä luovinut ne kekkerit läpi. Mulla ei ole mitään sosiaalisten tilanteiden pelkoa tmv. “sosiaalista syytä”, miksi alkoholia pitäisi käyttää tilanteessa X. Jos tämä tästä vielä harvenee tai jopa loppuu kokonaan, se ei ole mikään ongelma. Kovin ongelmallisena en pidä tämänhetkistäkään tilannetta.
Tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa. Voihan siinä niinkin käydä, että heti huomenna päässä jokin naksahtaa ja lähtee se veneen alle ja maksakirroosiin johtava ränni päälle. Äkkiseltään en pidä tuota skenaariota kovin todennäköisenä, koska kehitys on kulkenut yllämainittuun suuntaa jo muutaman vuoden ja tosiaan ilman mitään erityisiä päätöksiä ja suunnitelmia.