Vilmasto kirjoitti: Mä olen myös murehtinut paria muuta ystävää koska välit on jotenkin viilentyneet, mutta niistä päätin eilen etten murehdi enempää.
sattuipa tuo, sillä itsellänikin on ongelmia ystäväni kanssa.
ystävyyssuhteita pitäisi jaksaa hoitaa, mutta kun aina törmään erääseen samaan iänikuiseen kitkaan läheisen ystäväni M:n kanssa, koen olevani vähän piipussa, enkä niin vähänkään.
huomaan olevani juuri nyt semmoisella asenteella että antaa olla, en jaksa tätä samaa vanhaa taas.
ongelman nimi: M on taas pitänyt monta päivää puhelintaan kiinni koska kokee minun hylänneen hänet.
se lähti siitä, kun toivotin hänelle perjantaina hyvää viikonloppua, minkä hän tulkitsi siten etten aio/halua/ehdi soitella hänelle kuin vasta maanantaina. yleensä soittelemme siis päivittäin. ystäväni on 77 v ja hänellä on diagnosoitu epävakaa persoonallisuus ja ainainen hylkäämisen pelko on hänelle totista totta.
lisäksi hänellä on lukematon määrä fyysisiä sairauksia. elämä ei ole hänelle helppoa.
kun äsken kysyin puhelumme päätteeksi koska voisimme tavata, että sopisiko hänelle josko tulisin (kunnostani riippuen) huomenna käymään, kaverini vastasi “ei sovi”.
kun kysyin koska sitten tavataan, hän vastasi: “ei koskaan”.
näin sanoessaan hänen äänensävyssään pientä tekaistua huumorin pilkettä, mutta pinnan alla kuohui jonkinlainen ärsyyntyminen… tyyliin “ai nyt sitä halutaan oikein tavata vaikkei sopinut soitellakaan viikonloppuna”.
ääääh, todella rasittavaa.
välillä olen tämän hänen hylkäämis-ongelman kanssa täysin helisemässä.
olen myös hänen tuleva edunvalvoja jos jotakin ikävää sattuu eikä hän kykene huolehtimaan asioistaan.
toisaalta hän siis luottaa minuun kuin kallioon, mutta silti näitä samanlaisia “kohtauksia” pulpahtelee aika ajoin.
lisäksi hänellä on merkillinen ja täysin vääristynyt (sekä kivikautinen) oletus, että nyt kun olen vuosia kestäneen sinkkuelämäni jälkeen parisuhteessa minulla ei olisi muka aikaa viettää muuta elämää.
kerran hän sanoikin, että “nyt kun olet löytänyt sen oikean, niin panostat kaiken suhteeseesi, eli nyt ei ole enää ystävien kanssa rilluttelemisen aika”. siis täh?
olin puhelun jälkeen niin pahalla mielellä, että ennen vanhaan olisin päätynyt kaljakauppaan.
entuudestaan tiedän että sama puhelin kiinni-meininki jatkuu ties kuinka pitkään.
ystävyytemme on kestänyt vuosia ja olemme toki keskustelleet näistä hänen ongelmistaan. toisinaan jopa nauraneet näille hänen hullutuksilleen. mutta sitten hän menee taas lukkoon. yleensä hän on kokenut näitä hylkäämisjuttuja vain miesten kanssa, mutta jossain vaiheessa tämä piirre hänessä eteni minuunkin.
vienkö hänelle taas kukkia ja lepyttelen häntä. miksi se on minun roolini? no siksi, etten halua ystävälläni olevan mielipahaa, ja nyt hän kokee tietysti häpeääkin käytöksensä takia.
luemme toinen toisiamme kuin avointa kirjaa.
kyllä hän tajuaa minun tajunneeni mistä kenkä puristaa.
okei, se on päätetty. jos huomenna ei ole yrjöaamua lähden keskustaan metrolla. vien hänelle tulppaanikimpun ja halaan häntä. sitten juttelemme tästä viheliäisestä episodista. ja kas, kohta jo nauramme ääneen.
mutta, siis, ihmissuhteet ovat välillä niin pirun haastavia.
entä sulla vilmasto?
millaisia haasteita?
ei tosin tarvitse avvautua jos ei huvita. tsemppiä!