Vähentäminen ja unettomuus

Onhan se ehkä noinkin.

Laitoin tänne aikoja sitten kyselyn moniko on vähentämisessään onnistunyt. Yksi taisi kaikista yrittäjistä ilmoittautua.

Onko se hyökkäämistä jos sanon miten asiat näen, monen vuoden kokemuksella ja monen ihmisen kohtaloja (kolmen ystävän hautaan johtaneita) seuranneena.

Moi
Olen pahoillani ystäviesi menetyksestä. :frowning:
Kumminkin se vähennys on se eka askel ,että on alkanut tiedostamaan/myöntämään että “juon liikaa”.
Moni Lopettajissa on varmasti käynyt täällä vähentäjissä ensin yrittämässä. Onnistuuko.
Annetaan henkilöiden yrittää, onnistuu tai ei.
Minulla nyt mitään viisaampaa sanottavaa ole kuinka sen kukin tekee. Muutakuin että juo vähemmän kuin viimeksi, itsehillintää ja määrien laskemista minäkin teen, siksi että pyrkisin pysymään edes jotenkin kontrolloimaan omaa juomista. Juomisen tilalle olisi hyvä löytää jotain uutta kiinnostavaa puhasteltavaa kuin TV:n töllääminen
Tv. Tuppi

Entä nukkuminen? Vieläkö aiot/joudut tabuja vetää?

Hei!
Kirjoitustasi lukeneena voin kertoa mitä ajatuksia se herätti. Riippuvuutesi sekä alkoholiin, että lääkkeisiin on niin vahva, että tarvisit tuetumpaa hoitoa nyt. Vaikka yrität järkeillä se ei merkitse mitään, koska olet lääkkeissä tai alkoholissa lähes kaiken ajan. Hakeudu heti tänään tai huomenna paikalliseen terveyskeskuksen päivystykseen, ja sano, että tarvit apua. Mahdollisesti vuode-osastolle aluksi, sieltä pidempään kuntoutumishoitoon. Tarvit ulkopuolista apua, ota se vastaan, yksin et pärjää. Kaikkea hyvää, ja voimia toivotellen. Jatka ihmeessä kirjoittamistasi täällä.
-sadeh-

Vaikuttaa hiukan liioittelulta, mutta ketiapiinikoukussa tunnun olevan, vaikka siihen ei pitänyt jäädä koukkuun.

Ketiapiini (Seroquel) on vahva lääke, kyllä siihen jää koukkuun niin ettei välttämättä saa nukuttua ilman sitä pitkän käyttö-ajan jälkeen. Kuka lääkäri sulle on sen määrännyt? Mee sen luokse, ja kysy kuinka onnistut vierottaan itsesi lääkkeestä? Pyydä päästä johonkin sairaalaan/osastolle jotta pääsisit lääkekierteestä. Yksin tuo ei onnistu.

Hei taas! Vaikea sanoa mitään tuohon lääkevähennykseen, kun ei ole lääkäri. Kannattais kuitenkin kysyä ihan lääkäriltä miten vähentää annokset. Ehkä oot jo kysynytkin. Eikä missään tapauksessa enää lääkkeitä ja alkoholia samaan aikaan, siinä voi lamaantua keskushermosto lopullisesti. Älä ota sellaista riskiä enää.

Moi
Itse vähentelin Xanorit vuonna jotakin seuraavasti, Vähensin puolikkailla, 2 tb----->1.5 tb 2 viikkoa, --------->1.0 tb 2 viikkoa, 0.5------------>2 viikkoa, -----------< sitten nollille, se onnistui ja oli myös lääkärin ohjeistus eli sitä kannatta tosiaan kysyä lääkäriltä joka tuntee lääkkeen paremmin. Eli vähensin 2 viikon jaksoissa.
Tv. Tuomo

Hei Rauhankaipuu.

Luin viestiketjuasi ja mietin tilannettasi, olisiko sinun aika pysähtyä. Unettomuudestasi ja siihen käytettävästä lääkityksestä näyttää tulleen sinulle stressiä. Vähemmästäkin alkaa unet mennä. Olen itsekin samaa mieltä kuin aikaisemmat kommentoijat, että tarvitset nyt ulkopuolista apua ja todellista elämän pysähtymistä. Töissä käymisen lisäksi kamppailet alkoholia vastaan ja öisin unettomuutta vastaan, kuinka kauan aijot jaksaa?
On hienoa, että suoriudut töistäsi ilman, että alkoholin / lääkkeiden käyttö vaikuttavat siihen, mutta olisiko mahdollista ajatella, että hakeutuisit joko hoitoon tai sairaslomalle ja keskittyisit itseesi / omaan hyvin vointiisi? Tiedän, että työssä käynti pitää monen “aisoissa” alkoholin käytön suhteen, mutta joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä riittääkö energia kaikkien noiden ongelmien läpikäymiseen ja vielä töissä olemiseen.

Unettomuus on monella se asia, että alkaa juomaan. Muutama olut / siideri illassa, että rentoutuu ja saa paremmin nukuttua. Ennen kuin huomaatkaan on nämä muutamat alkoholiannokset muuttuneet useammaksi per ilta ja silti et meinaa saada nukutuksi. Ennen niin hyvä “unilääke” muuttuu huonoksi. Silloin monesti tulevat nämä uni-/nukahtamislääkkeet kuvaan, jotka ovat lyhyellä ajanjaksolla käytettyinä hyviä, mutta pidemmän päälle niihinkin tulee toleranssi.

Itsekin kärsin tällä hetkellä unettomuudesta, joka minun kohdallani johtuu kyllä tuosta alkoholin liikakäytöstä. Olen muutaman vuoden ajan käyttänyt alkoholia lisääntyvässä määrin ja alussa juuri rentoutuakseni. Ja kyllähän se alussa auttoikin rentoutumaan ja unikin tuli hyvin. Alkoholin käyttö on ikävä kyllä vaan lisääntynyt viimeisen vuoden aikana ja muuttunut päivittäiseksi. Päivittäin juon 3-4 annosta alkoholia ja 0-päiviä ei ollut kuin satunnaisesti. Ongelmaksi muodostui juuri tämän vietiketjun sisältöä käsittelevä unettomuus. Nukuin 2-3h yössä ja lopun aikaa valvoin. Itse en jaksanut moista valvomista kuin muutaman viikon. Lääkäri määräsi minulle mietoja nukahtamislääkkeitä, mutta en suostunut aloittamaan niiden käyttöä. Itse olen lähtenyt ratkaisemaan unettomuuttani sillä, että olen jättänyt alkoholin kokonaan pois muutamaksi päiväksi. Tavoitteenani on muutenkin vähentää alkoholin käyttöä ja jos se ei näytä onnistuvan niin sitten lopetan. Tällä hetkellä tämä viikko on mennyt ilman alkoholia ja nukkuminen on parantunut. Nukahdan hyvin ja itseasiassa unenlaatu on ollut parempaa kuin aikoihin.

Rauhankaipuu, toivon sinun pitävän itsestäsi huolta sillä kukaan muu ei pystyy siihen paremmin kuin sinä itse. Tsemppiä alkoholin vähentämiselle ja itse miettisin olisiko jotakin muuta tuohon nukkumiseen ratkaisuksi kuin nuo vahvat, riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet joita sinulle on määrätty.

T. Matkalainen

Mukava kuulla, että asiasi ovat menossa eteenpäin, hyvään suuntaan :smiley:
Kuten varmaan huomasitkin olen aivan noviisi näissä kirjoitteluasioissa täällä palstalla ja sain kyllä viestiketjustasi sellaisen kuvan, että suurin kamppailu on vielä menossa. Mutta onneksi olen ymmärtänyt asian väärin.
Tsemppiä!!

.

Moikka
Ei ehkä tarvi, bentsot ainoastaan auttaa vieroitusoireissa. Kun noi tiputtelet alas, niin voihan siihen kysyä jotain miedompia. Tai löytää jotain muuta mikä auttaa uniongelmiin. Edesmennyt Äitipuoleni söi unilääkkeitä varmaan 20-30 vuotta mutta hänellä oli muitakin sairauksia, Selkäydin nesteissä oli jotain jne…
Ei koskaan käyttänyt alkoholia. Unilääkkeitä nykyään harvemmin määrätään, ehkä vanhuksille.
Miten sinulla muuten esiintyy toi uniongelma, eli saatko unesta hyvin kiinni mutta heräät aamuyöstä vai onko
unensaannissa ongelmia :question:
Tv. Tuomo

Moi
Minulla oli samaa eli lyhyt unisuus. Vaikka en silloin edes käyttänyt alkoholia kuin satunnaisesti mutta tosiaan “ylikierroksia” tais olla. Tein pitkiä työpäiviä silloin. Uni tuli mutta klo 3-4 aamuyöstä hereillä eikä enää unta :frowning: .
Klotriptyl mite auttoi siihen mutta bentso on sekin ja kolmiolääke. Taitaa kaikki bentsot olla kolmiolla varustettuja.
Tv. Tuomo