Vähentäjän katkohoito

Kuinkas monta kertaa arvon Vähentäjät olette olleet katkaisuhoidossa hirveän rännnäämisen jälkeen? Eilen tuli tällä Benderillä koettua semmoiset itkupotkukrapuahorkat että oli pakko lähteä kiireen vilkkaan sairaalaan katkolle tai muuten olisi ollut hengenlähtö lähellä.

Kauheinta oli odottaa vastaanotolla että pääsee maagisen .80 promillen alapuolelle että ottavat hoitoon. Kun lähtötaso on siinä lähemmäs kolmosta, niin sitä käytävällä ravaamista ja pyörimistä ja pään tuskaisaa pitelyä kiinni ettei se olisi lähtenyt irti tuntui kestävän ikuisuuden. Kädet vispaa ja viinapirun voitto tuntuu satavarmalta.

No 8 tunnin helvetin jälkeen päästä sitten armon enkeli suostui antamaan mega-annoksen diapamia ja taikapiikit perseeseen. Siitä se elämä sitten lähti hymyilemään, ja herra Vähentäjä talutettiin lepäilemään henkitoreissaan olevien, aivan mahtavalta tuoksuvien korahtelevien kroonikkojuoppojen viereen. Sitten vaan illan ja yön aikana lisää mansikkasoppaa suuhun niin sai nukuttua pari tuntia kunnes piti saada lisää huumetta koneeseen.

Aamulla sitten lekuri tutki ja totesi että homma hallussa ja että haluatko jatkoapua tilanteeseen. No toki, jos kerta on lähdetty apua pyytämään niin hoidetaan homma loppuun asti. Sieltä sitten sosiaalitantan vastaanotolle ainoana toiveena ettei enää koskaan tarvitsisi kokea katkon kauhuja. Lupasivat laittaa semmoisen lääkityksen että tästä parhaillaan olevasta pamihumalasta selviää hengissä päivä kerrallaan. Semmoinen oli vähentäjän tie. Kuinkas muilla? Toimiiko vähentäminen, vai onko se ainoastaan lisääntymistä?

Tästä päivästä lähtien uskon vähentämisen toimivan vain jos saa ulkopuolista apua, ja sitä kautta päättää lopettaa. Nöyrtyminen pelastaa ihmishenkiä, varsinkin meidän vähentäjien henkiä! :smiling_imp:

^ Hienoa, että olet saanut apua tilnteeseesi. Hienosti kuvaat kokemaasi ja voin hyvin samaistua tilanteeseesi. Itselleni ei kyllä yksi tuollainen reissu riittänyt vaan niitä piti tehdä hieman yli kymmenen kappaletta ennen kuin tuli “järki päähän”.

Nyt on pakko varoittaa siittä ansasta joka meitä juoppoja saattaa kohdata tänä medikalisoitumisen aikana, eli nuo pirun keksimät kolmiolääkkeet (lähinnä erilaiset bentsot, opiaatit/opioidit ja lyrica)(vaikkakin nämä ovat toisaalta siunaus silloin kun niitä oikeasti tarvitaan). Niillä kun pystyy pitkittämään dokaamista ja saattaapi joku juoppo niistä innostua enemmänkin. On hieman nimittäin omakohtaista kokemusta :blush:

Ja kun näistä sitten vierottaudutaan, niin tuo sinun tuntemasi 8h helvettiä vaihtuu useammaksi kuukaudeksi yhtäjaksoista superhelvettiä :mrgreen:

Toisinsanoen, pelasit venäläistä rulettia kymmenellä liipasimen vedolla? Ei tuurijuoppoa turhaan sanota tuurijuopoksi… :wink:

Sen kyllä huomasi heti, että heti kun sai diapamia (joka ei taida olla edes niitä vahvimpia aineita) koneeseen, niin HETI alkoi mieli tekemään lisää. Eli siellä on nyt vahva addiktiogeeni valloillaan Benderin nupissa joka riehaantuu AINA ensimmäisestäkin.

Pyysinkin sossulääkäriä suunnittelemaan semmoisen kemikalisopan, joka vie kaiken halun käyttää alkoholia, mutta joka ei itsessään olisi addiktiivinen. Kait semmoisia on. Pitää mennä huomenna kysymään.

Näin alkuvaiheessa pyysin luottoystävää tallettamaan kaikki mun rahat ja kortit, jotten pääse kauppaan. Ei ne ilmaiseksi myy, ja velaksi ostaminen on onneksi liian ylpeyden päälle käyvää hommaa.

Semmoista ihme pilleriä ei ole vielä valitettavasti keksitty. Valittavana pääasiallisesti on erilaisia mieliala/psykoosilääkkeitä (erityisesti ketipinor) tai sitten niitä bentsoja joita en sinun tapauksessasi suosittele.

Sitten kun joku tuollaisen ihme pillerin keksii, niin hänhän on miljardööri välittömästi.

Näin karkeasti sanottuna väittäsin, että tällä hetkellä ei ole markkinoilla troppia joka ei aiheuttaisi sinulle riippuvuutta ja samalla veisi viinanhimon. Sellaisia pillereitä tosin varmasti löytyy jotka tekevät tämän jälkimmäisen, mutta siinä touhussa saattaa kovemmaltakin kaverilta sitten loppujen lopuksi päästä itku.

Vai niin siinä sitten kävi, että Arkkitehtikin “pääsi” katkoilemaan :confused: . Yritäpäs nyt himmata sen viinan kanssa(joo, paraskin puhuja täällä :blush: ), äläkä nyt helvetissä itsellesi ainakaan benzokoukkua hanki, vaikka kiistämättä sun tilanteessasi lyhytaikainen Diapam-hoito on/oli täysin perusteltua ja luultavasti jopa tyystin välttämätöntä henkesi pelastamiseksi.

Palailen itse paremmalla ajalla raportoimaan omista katkoiluistani, kramppailuistani, ryyppäämisistäni ja benzokoukustani, vaikken juomistani vähättelekään, vaan saunon ihan rehellisesti milloin minkäkin substanssin vaikutuksen alaisena :mrgreen: . Eipä tosin SoiKannelkaan taida vähättelijöihin kuulua, joten kaiketi minunkin kokemukseni kelpaavat tähän ketjuun :confused: .

Mulla ei ole onneksi mitään oikeaa syytä käyttää benzoja, kun ei ole tuskaa tukassa, ei kipua jalassa, eli ukko on viinanhimoa lukuunottamatta terve kuin pukki. Lisäksi tarvoitteena on absolutismi, varsinkin kun tuli tuossa turistua pomon kanssa pitkät tovit, ja vuoden rehappi lähtee käyntiin työterkkarilta. Jos ei toimi, lähtee duuni, lähtee talo, ja sitten loput voi luultavasti lukea iltasanomista! :smiling_imp:

Päivittäin yksi nappi vähenevissä annoksissa sossutohtorin piiiitkän konsultaation jälkeen vastaanotolta palattaessa, niin voiko siihenkin jäädä koukkuun? Koukku tulee kun on varasto hamstrattu, ja sitä sitten yhdistelee ties minkä kanssa, or not?

Menee aiheet vähän Saunan puolelle, mutta enhän mä sentään mikään narkkari ole! :unamused:

Itseasiassa kuulostaa todella hyvältä. Et sinä saunaan kuulu vaan tuonne lopettajien puolelle, tosin siellä se meno ei ehkä kaikkia miellytä joten mielestäni omista asioistaan saa kirjoitella ihan vapaasti täälläkin.

Ei mihinkään troppiin jää koukkuun jos niitä ei käytä kuin 2-3viikkoa varsinkin jos annostus on laskeva, eli tästä asiasta ei tarvitse huolehtia. Haluatko hieman avata mistä lääke-aineista on kyse, niin voisi sanoa tarkemmin.

Mutta ei muuta kuin tsemppiä absolutismin harjoittamiseen. Oman kokemuksen mukaan se viinantuska katoaa kun on oman aikansa täysin vesiselvänä. Onko se sitten 3kk:tta-2vuotta sitä ei kukaan ennalta osaa sanoa.

Ulkopuolinen apu on ainoastaan ensiapua, pitkässä juoksussa se on ainoastaan itsestä kiinni, että millaiseksi muodostuu suhde alkoholiin. Jos ottaa pilleripurkista tai Jeesuksesta koppia, niin sitä voi pian olla jo entistä syvemmässä suossa.

Mitä olen kolmesti käynyt avokatkolla, niin sain muistaakseni ainoastaan Seroquelia, jolla ei ole mitään viihdearvoa. :confused: Vaan kyllä tuokin piti pahimmat vapinat kurissa, sillä mitään kamikaze-ryyppäämistä en ole koskaan harrastanut, ainoastaan tasaisen tappavaa tissuttelua.

Kahdesti avokatko, kerran suljettu katko ja kerran vielä siitäkin vakavampi reissu (ajallisesti päinvastaisessa järjestyksessä).

viewtopic.php?f=3&t=33538

Olen käyttänyt diapamia noissa katkaisuhoidoissa. Minä en jää siihen koukkuun mutta olen lukenut juttuja että jotkut jää, ja pahaan koukkuun kuuluvat jäävänkin. Nyt en ole käyttänyt penzoja yli 10 vuoteen. Kuten tuolla ketjussani kirjoitan, juomaputken katkaisun pitäisi teorian mukaan vaikeutua kerta kerralta, mutta kun se minun tapauksessa helpottuu. No, minä olen monessa muussakin asiassa vastarannankiiski ja toisinajattelija…

Vastaukseni kysymykseen: “Sitä ei tiedä jääkö penzoihin koukkuun vai ei, mutta noin pienellä annoksella ei kyllä todellakaan luulisi (vaikka enhän minä tiedä miten vahva ja mitä ainetta se yksi nappi on…).”

Itse olen ollut katkolla “pelkän” alkoholin vuoksi pari kertaa(?). En muista noita katkojani niin tarkasti(niistä on jo aikaakin), sillä osa on ollut turhan pitkäksi venähtäneen pirirännin seurausta, osa sitten alkoholin ja amfetamiinin yhteiskäytön seurausta ja osa ihan “vain” viinan vuoksi. Viittä enempää mulla ei kuitenkaan katkoreissuja ole takanani. Suljettuja katkoja nuo kaikki ovat olleet, mutta varsin lyhytkestoisia. Pirikatkojen jälkeen olen kuitenkin joskus ollut vielä jatkohoidossa psyk.osastolla.

Joskus villissä nuoruudessani(Ihan täysi-ikäinen olin kuitenkin jo tuolloin :mrgreen: ), lopettelin pari viikkoa(?) kestänyttä 24/7-HC-viinaläträystä, kun alkoi tuntua siltä, ettei tätä paskaa enää kirveelläkään kestä :unamused: . Mulla ei ollut juuri silloin benzoja saatavillani(paha, paha :smiling_imp: ) ja sain helvetinmoisen viinakrampin, kun promillet alkoivat laskea turhan alas. Onneni oli, etten tuolloin ollut yksin, joten lanssi saatiin paikalle ilman suurempia vaikeuksia. Siitä sitten kiireesti sairaalaan, kramppasin vielä lanssissakin ja sairaalasta siirto katkolle pahimman mentyä ohitse. Siinäkin vaiheessa olin lähes kliinisesti kuollut :mrgreen: . No, älkää nyt tuota ihan kirjaimellisesti ottako, mutta aivan järkyttävän paskassa kunnossa olin, sen voin kertoa :neutral_face: . Kaamea kokemus, mutta eipä sekään ryyppäämistäni lopettanut, vaikka toki vähän aikaa sen jälkeen otin rauhallisesti. Nyt tiedän, että mikäli alan juoda, mulla on oltava benzoja käsillä siinä vaiheessa, kun lopetan juomisen. Voin siis ryypätä rauhassa, kun tiedän, että nuo ihmenapit, joita mulla kyllä riittää, pelastavat mut aina pahimmalta, kunhan annostus vain on riittävä :mrgreen: . Näin se benzokoukku syntyy ja samalla alkoholismi “helpottuu”. Tosin olisin muutenkin, mitä todennäköisimmin, benzokoukussa, kun ko. lääkkeitä olen syönyt jo nuoresta saakka, mutta ehkei koukkuni olisi näin paha, ellen läträilisi sen alkon kanssa aika ajoin. Mulla se menee niin, että kun korkki narahtaa, niin sitten juon, en syö, enkä nuku, enkä saa korkkia kiinni ennen kuin fyysinen ja psyykkinen kuntoni ovat niin surkeassa jamassa, etten saa enää alkoholia alas, enkä tahdokaan saada. Onni kai sekin, että kuntoni on näin vanhemmiten niin huono, etteivät putkeni enää kestä 2-3 vrk pidempään :confused: .

Joskus oikein pahat krapulat ja katkoilut ovat saaneet mut lopettamaan juomisen väliaikaisesti. Noh, mitä tuokin nyt sitten tarkoittaa? Ainahan mä olen jonkin aikaa juomatta, kun tuurijuoppo olen, ainakin itse itseni sellaiseksi määritellyt :confused: . Joskus olin kuitenkin lähes vuoden juomatta kokonaan, kun oikein pahasti säikähdin ja silloin taisin jopa vannoa, etten koske alkoholiin enää ikinä pitkällä tikullakaan, mutta ei se sitten ihan niin mennyt. Aika kultaa muistot :mrgreen: .

Mulla olisi vielä kommentoitavaa Arkkitehdin juttuihin ja vähän myös KK:lle, mutta palailen asiaan myöhemmin. Nyt väsyttää liikaa ja on saatava lisää kahvia :wink: .

Niin, benzoista vielä: Ne ovat usein välttämättömiä pahimpien olojen hoitamiseen, mutta vain niin lyhyinä kuureina, kuin mahdollista ja sitten onkin ehkä syytä miettiä, pitäisikö sille alkoholiongelmalleen tehdä jotakin. Minä itse nyt olen tässä omassa kierteessäni ja näillä mennään toistaiseksi, mutta tätä en kyllä suosittele kenellekään, vaikka joskus kännissä onkin kiva olla :unamused: .

Korkinkadottaja: Ihmettelen, miksi vitussa ne sulle Seroquelia/Ketipinoria ovat alkoholikatkolääkkeeksi antaneet :astonished: :confused: . Saahan sillä varmasti nukuttua yli pahimmista liskojen öistä, mutta eipä se esim. kramppeja estä, kuten Diapam tekisi. Ja sun juomistahdillasi, vaikka sitä tissutteluksi vähätteletkin, ne krampit voivat olla täysin mahdollisia pitkän putken jälkeen. Onhan sun keskushermostosi kuitenkin mukautunut pitkäaikaisesti alkoholin vaikutuksen alaisena oloon, vaikka kuinka kävisit lenkillä ja nukkuisit yösi ilman, että juot siinä samalla. No, en kyllä toisaalta ihmettele lainkaan tuota ketiapiinipaskan määräämistä. Sitähän määrätään nykyisin kaikille ja joka vaivaan ja valitettavan usein vielä ensimmäisenä lääkitysvaihtoehtona :imp: . Kaipa ne katsovat asian niin, ettei susta ainakaan benzoriippuvaista pääse vahingossakaan tulemaan, mikä on toisaalta hyvä juttu, vaikka se onkin sitten paska juttu, että sulla ei ole krampinestolääkitystä päällä :confused:

Arkkitehti: Tuosta Diapamista: Se ei todellakaan ole vahvin mahdollinen benzo, mutta tässäkin asiassa annostus on olennaista ja Diapam on ehdottomasti paras benzo alkoholivieroitukseen. Esim. Xanor, joka on vahvin Suomessa markkinoilla oleva bentsodiatsepiinivalmiste, ei ole krapulavapinoiden hoitoon lainkaan niin tehokas, kuin Diapam. Eri benzot vaikuttavat hieman eri tavoin ja Diapam auttaa parhaiten juuri kramppeihin ym. viinavieroituksen lieveilmiöihin. Tämä on omaa kokemustani, sekä luultavasti myös ihan tutkimuksiin perustuva juttu, koska eiväthän ne muuten katkoilla käyttäisi Diapamia ensisijaisena benzona.

Sellaista ihmelääkettä ei tosiaankaan olla keksitty, joka poistaisi viinanhimon, mutta siihen ei jäisi koukkuun. On olemassa paljon “mukavia” aineita, joilla alkoholin voi korvata, mutta niiden kanssa on korviaan myöden kusessa ennemmin tai myöhemmin :wink: . SoiKannel jo kertoikin asiasta kaiken oleellisen. Viinanhimoa poistavana lääkkeenä markkinoidaan näitä ReVioita ja Selincroja, jotka maksavat pirusti ja tekevät alkoholistille lähinnä sen, että tämä alkaa kiskoa viinaa entistä raskaammalla kädellä, kun yrittää epätoivoisesti saada sitä hyvää nousuhumalaa päälle. Nuo lääkkeet siis eivät estä juomista, eivätkä varsinaisesti edes poista viinanhimoa. Niiden kanssa juodessa tulee kyllä känniin, mutta se kiva nousu jää pois. Lääkefirmojen kusetusta kaikki tyynni :smiling_imp: . Jollekin kohtuukäyttäjälle nuo naltreksoni/nalmefeeni valmisteet saattavatkin tepsiä, mutta olen aina ihmetellyt, miksi helvetissä ihminen, jolla ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa, ylipäätään tarvitsee lääkkeitä juomisensa estämiseen/hillitsemiseen :laughing: .

Hieno juttu, Arkkitehti, että olet nyt päässyt avun piiriin :slight_smile: . Ihan hyvältä tuo suunnitelma minustakin kuulostaa, mutta aika näyttää onko siitä juuri sinulle apua. Eri ihmisillä toimivat niin kovin eri menetelmät. Mulle jäi hieman epäselväksi, onko nyt niin, että itse pelästyit tuota katkoreissuasi, etkä tahdo enää juoda vai onko sun alettava hoitamaan alko-ongelmaasi, koska työnantaja ohjasi sut hoitoon potkujen uhalla :confused: . Mikäli kyse tuosta viimeksi mainitusta, se ei välttämättä kanna kovin pitkälle, jos kerran alkoholisti olet :frowning: . Tosin, jos pääset keskustelemaan oikein hyvän terapeutin kanssa, se saattaa avata sitä juomisongelmaasi niin, että pystyt käsittelemään ne asiat alkoholismisi taustalla ja näin ollen selättämään itse tarpeesi juoda. Väität, että sulla ei ole mitään vikaa kupolissasi, enkä mä suinkaan sano, että sulla jokin ns. oikea, vakava mielisairaus olisi, mutta henk.koht. olen sitä mieltä, että ongelmaisesti juova ihminen juo jonkin syyn vuoksi, ei vain siksi, että kännissä on niin pirun kiva olla :confused: . No, tämä on mun mielipiteeni ja siitä eriäviä mielipiteitä kyllä riittää.

Prkl ja nettiyhteys katkes kun pitkä teksi oli valmis…kumminkin kävin hakeen aamulla avokatkot ja siellä annettiin heti medipam 10mg ja propral 40mg Tänään pitäs ottaa vielä 2 Medipamii,Propral ja illalla satasen Ketipinor,ihmettelen vaan kun kaikki sanoo että toi Ketipinor on paskaa ja aamulla kamala olo?Ja miks 100mg?Tosin tässä on menny jo pitempään valvoessa.Huomena tuskin haen lisää kun koulussa pitää olla klo 8,enkä mä siellä haluis ihan sekasin olla.Ei ole toleranssia kun viina on se pahin ja se sitten joskus johtaa johonkin muuhunkin.Enkä taida ottaa noita pamejakaan kun yhen ja aamulla toisen että kestää ihmisiä vainoharhoissaan.En tiedä.Verenpaine ja syke oli katossa.

Suosittelen jättämään sen satasen ketipinorin väliin jos vain muuten suinkin saat unta (ota mielummin kaikki pamit, ku ei niihin hetkessä koukkuun jää). Sillä tuo troppi voi tehdä kokemattomalle todella kammottavan olon vielä koko seuraavaksi päiväksikin. Tutkimuksissa helvetti rotatkin ottaa ton kemikaalin rangaistuksena :imp:

Joo,näin kaverikin ohjeisti.En ota.Hain ihan melatoniinia ja illalla 1 pami.Aamulla se Propral.Ja mä vielä kysyin että onko tässä tokkuravaaraa aamulla,ei ole kun tää on niin mieto oli vastaus,hohhoo…Medipamista varotti ja kyllähän se jeesas ja pisti väsyttään ei muuta.Ihme ukko.Toivottavasti viimenen kerta kun näihin tarvii turvautua.

Niin ja vielä että olisko kellään tietoo voiks pamin ja melatoniinin ottaa samaan aikaan? :question: Ja kauan kestää et vaikuttaa…

Voi täysin huoletta ottaa yhtäaikaa. Melatoniini vaikuttaa n. tunnin kuluttua ja pami jo 20-30minuutissa. Eli nappaa melatoniini ensin ja sitten hetken kuluttua pami, sitten petiin.

Toki avataan, kun on kerta alettu avautumaan! :wink:

Oli muistaakseni(?) ma iltana osastolla ensiavuksi 60ml diapamia ja sitten vielä yön aikana lisäksi 40ml. Sitten kun osastolta päästettiin, niin käskettiin niellä illasta 1 kpl Risolid 25mg jälkitauteja torjumaan ja 1 kpl Zopinox 7,5mg nukahtamisen avuksi.

Hyvin nukutti ti-iltana eikä vituttanut. Ke horjutti pahasti ja olo oli ultrahidas kuin kameleontilla. Tänään torstaina olo jo vähän parempi, eli seinät pysyy pystyssä tukematta, ei huojuta kuin satunnaisesti, ja puhekin kuullostaa ehkä vähemmän känniseltä. Huomenna varmaan olo on ihan melkein normaali, eli elämä voittaa ja rentous vallitsee.

Pitkävaikutteista paskaa nuo napit, sanoisin. No, tässä siis mun lääkkeet. Mansikkakiisseliä + pari nappia. Lisää en ole pyytänyt koska en halua kokea mitään riippuuvuuksia. Eli jos näillä selviää, niin luojan lykky.

^Ihan ok katkolääkkeet mielestäni. Huomaa muuten selkeästi, että sinun tolet bentsoihin ovat tosissaan täysin nollat kun “kolisee” noin lujaa. Diatsepaamin puoliintumis-aika kun on 20-100h, niin vaikutukset ovat mukavan pitkät. Tämäkin siis yksi niistä monista syistä miksi se on suosituin katkolääke juopoilla.

Hyvä jos aijot jatkossa välttää pkv-lääkkeitä. Sitä riippuvuushelvettiä en toivoisi kenenkään ihmisen joutuvan kokemaan.

Jaa olihan niitä reilu parikymmentä ennenkuin jäivät taakse :slight_smile: nyt en ole aikoihin käynyt. Itsellä oli 5-7 päivän ja sit pahimmissa 21päivää. Pakkohoito oli sit erireissu se kesti 90päivää… Sanotaanko näin omalta kokemukselta katsottuna, että aika paljon piti suossa polkea ennen kuin tajusi olevansa hengenvaarassa. Ja itsekkin nuori 27v, niin kait se halu elää on tässä pitänyt pinnalla nämäkin vuodet.

Hyvä homma että sait putken katki! Katkoistahan en mitään tiedä enkä varsinaisista 24/7 pidempiaikaisista ränneistäkään, mutta bentsoista mulla on aika paljonkin kokemusta - joskin lähinnä ihan lääkinnällisessä käytössä. Aika hurjalta annostukselta kuulostaa 60ml diapam-liuosta kerta-annoksena, eikös siinä ole 2mg diatsepaamia per millilitra, eli yhteensä 120 mg, joka on n. 10 kertainen annos vaikkapa ahdistusoireiden hoidolliseen kerta-annokseen verrattuna? Ei ihme jos vielä seuraavana päivänäkin hieman heittää päässä :open_mouth: Tosin, kaipa noita määrätään sitä enemmän mitä pidempi ja runsaampi putki on ollut päällä, vaiko?