Vaatimaton tarinani

Pitää kirjoittaa nyt kun on kerrankin rohkeutta ja sellainen fiilis.

Elikkä elikkä. Oon lukenut tätä foorumia satunnaistesti silloin tällöin ja monet täällä usein kirjoittavat kuten vaikka malibu ja neurokipu tuntuu jo melkein tutuilta :slight_smile: mutta en oo koskaan kommentoinut mitään kun ei ole ollut tunnuksia. Nyt kuitenkin tuntuu siltä että haluaisin kertoa oman tarinani.

Ulospäin vaikutan erittäin hyvin pärjäävältä ja varmaan monien mielestä myös onnelliselta. Työpaikka löytyy, hyvä perhe ulospäin, ihan hyvännäkönenkin oon, 31-vuotias ja asun Jyväskylässä.

Mulla on kuitenkin kaikenlaisia ongelmia. Kotoota ne kaikki lähtee ja syvimpänä ongelmana on jonkinlainen arvottomuuden tunne jota terapiassa tässä toista vuotta käsitellään.

Joskus teinivuosina sitten epäonnekseni keksin että haluan tehdä kaiken just päinvastoin kuin ylikontrolloivat vanhempani haluavat. Siihen aikaan tuli kokeiltua kaikkea pientä, alaikäisestä lähtien viinaa, tupakkaa ja joskus jotain huumeitakin mitä käsiin tuli (pilveä, DXM lähinnä). Myöhemmin pari satunnaista keikkaa kokaiinin ja e:n kanssa mutta kun kotona on tosiaan vähän päinvastainen alkoholiongelma eli kaikki pelkää ja vihaa alkoholia ja huumeita ja epäili mua sen käytöstä jo kun en ollut edes tupakkaa maistanut, niin siitä alkoi jonkinlainen itsetuhoisuuden kierre.

Sain kuitenkin itseni kiinni ja elämäni suunnilleen kasaan, mutta se perusongelma jäi eli kaikenlaisten helpotusten hakeminen aineiden kautta. Nyt tätä ikää on jo jonkin verran ja kulissit on edelleen pystyssä ja välillä menee ihan hyvinkin.

Nykyään taas ei. Oon tullu muutaman kerran torjutuksi parisuhteessa ja oon huomannut että sinkkuna kaikki alkaa lipsua. Yks holtiton lääkäri keksi kirjoittaa mulle opamoxia ja sitten kun rikoin polveni pahemman kerran jalkapallotreeneissä (sekin harrastus sittemmin jäänyt) niin keksin että semmoset särkylääkkeet ne vasta mukavia onkin.

Tuntuu ettei uskalla ikinä kertoa näistä ongelmista mitään läheisille eikä kavereille kun ne on kaikki sellasia puhtaampia eikä koskaan oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Sen verran ittestäni tiedän että pelkään “uusia” huumeita kun ruttoa kun tiedän että jäisin heti kaikkeen kiinni, ja oon onnistunu pitämään kaveripiirin siinä kunnossa että en tunne käyttäjiä enkä tiedä mistä saa mitä, ja se mut varmaan on pelastanut pitkälle.

Nykyinen tilanne on se että yritän pitää elämäni kasassa niin hyvin kun se onnistuu ja monta päivää se onnistuukin ja sitten tulee aina jotain ja menee hermo, ja sitten joko juon, käytän bentsoja tai noita särkylääkkeitä tai parhaassa tapauksessa kaikkia sekasin. Kipuja on vielä ajoittain ja sehän ei yhtään helpota kun yrittää olla keksimättä ittelleen tekosyitä ottaa jotain.

Kai mä haluaisin jutella tai saada kommentteja ihmisiltä jotka ei tuomitse. Niille harvoille joille oon oikeassa elämässä kertonu ongelmistani niin ne vaan lähinnä säälii sillee ärsyttävästi tai levittelee käsiään avuttomana. Ei siitä oo mitään apua.

Mun suurin kysymys (johon toivoisin mm. malibun kommenttia) on se että millä helvetillä sen olon saa niin hyväksi ilman mitään ulkoisia kamoja. Vaikka sen kuinka tietää että eihän se kauaa kestä, kun on ottanu jotain niin jo melkein saman tien alkaa vituttaa se tietoisuus että kohta se lähtee verestä pois. Vielä pahempi jos pitää aamulla töihin. Ja mitä ihmettä siihen tilalle hankkii? On koitettu kaikkea, esim urheilen nytkin ihan järkyttävän paljon ja teen töitä välillä kuin eläin, ja välillä yritän rauhottua ja levätä, on koitettu meditointia, on koitettu kognitiivista terapiaa (toi nykyinen on ihan psykoterapia) ja vaikka mitä, mutta tuntuu että kaikki on vaan sellasta pitkittämistä, väliaikasta voimaa jonka kanssa jaksaa niin kauan kun jaksaa ja sitten taas leviää käsiin. Oon tosi herkkä ulkopuolisille jutuille silleen että jos koen tulleeni jotenkin torjutuksi niin sitten varsinkin tuntuu ettei mikään muu auta. Nyt on ihan hyvä olo mutta veressä on alkoa ja bentsoa ja opiaattia niin että ihmekös tuo.

Ja sitten kaiken kukkuraksi tämä eksistentiaalinen kriisi, mikä on varmaan monille täällä tuttu. Siis se että kun ei kukaan meistä (oletettavasti) tiedä että miksi tänne ollaan synnytty, niin usein tulee mietittyä että mitä millään on väliä. Sitä yrittää pitää ne elämän langat käsissä ettei joutuisi kurjempaan paikkaan (rahatonna laitokseen, rikoksiin jne) mutta ei sitä nyt vielä onnelliseksi elämäksi voi sanoa. Mitä onnellisuus edes on? Jollain tavalla mä oon masentunut mutta edes siihen arvottomuuden tunteeseen pureutuminen ei meinaa viedä sitä pois. Kyllä mä tiedän että sisimmässäni oon hyvä ja arvokas ihminen niinkuin kaikki me muutkin, mutta jotenkin se ei vie sitä pahaa oloa pois. Lapsuudessa oli paljon kaikenlaista draamaa ja tragediaa jota kannan jotenkin alitajuisesti sisällä.

Ei mulla oo edes mitään viisasta kysymystä tähän lopuksi. Toivoisin vaan jotain ystävällistä kommenttia kun sitä ei muualtakaan saa. Haluaisin sanoa että tavoitteena on pyrkiä päihteettömäksi mutta en keksi miksi. Yritän vaan olla liusumatta alamäkeen. Tällästä tämä on ollut vuosikausia, se vaan vähän vaihtelee että mikä päihde nyt on ykkösenä (tai ruoka, syömishäiriöitäkin on tullut koluttua).

Joskus tuntuu ettei jaksais millään itteään. Haluaisin elää terveenä ja keskittyä auttamaan muita ihmisiä ja olla hyvä maailmalle tai jotenkin hyödyksi. Tuntuu että kaikki energia menee itten kasassa pysymiseen. Kaikki ihmissuhteet menee aina perseelleen kun en pysty luottamaan kehenkään vaikka kuinka yritän.

Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti :slight_smile: ja halauksia.

M-S

Hyvä että kirjotit, tänne kaivataan lisää kaltaisiasi järkeviä tyyppejä. Tossa sun tekstissä oli kyllä paljon semmosta asiaa jota joutuu ihan ajan kanssa miettimään, ja jotain tuttuakin. Tulen lukemaan vielä paremmalla ajalla uudelleen.

Joka tapauksessa lämpimästi tervetuloa kirjoittelemaan!

Kiitos tosi paljon vastauksesta <3 lämmitti mieltä valtavasti, vähemmän yksinäinen olo heti. Odotan pidempää kommenttia jos/kun jaksat kirjotella :slight_smile:

Meikä repäsee huomenna vastoin lääkärin ohjetta kun vaimo vie mun auton huoltoon niin mun vastoin kieltoa pitää viedä dopperipoika ulos pisulle, voi kun olen sitä odottanut ja yhellä kepillä meinaan mennä. Ennemmin kuolen ku elän saantöjen mukaan, nyt on pakko ja Tri Parabellun päästää mut kivuista jos koira riuhaantuu. Kotiovella se venttaa tai mun vierellä.

Sinullakin kävi huono tuuri. Opioideja voi käyttää monella tavalla väärin, mutta mielestäni tunne-elämän ongelmien itsehoito niillä on se tuhoisin ja vaarallisin tapa. Samaa tosin harrastan itsekin, ikävä kyllä. Olin onnettomuudessa ja sain kipulääkkeitä. Loppu onkin sitten historiaa, kun päästäni viallinen olen myös.

Minä olen kokenut eksistentiaalista kriisiä enemmän muodossa kuka/mikä olen, miksi olen ja miksi ylipäätään mietin koko asiaa. Mistä se sitten johtuu, vaikea sanoa, mutta ainakin uteliaisuus altistaa. Ehkä se sinulla liittyy enemmän tuohon mainitsemaasi arvottomuuden tunteeseen, koska yrität etsiä tarkoitusta elämällesi ja sitä kautta omanarvontuntoa. Sanoit myös käyväsi psykoterapiassa, itsekin dynaamisen terapian intensiivisimmässä vaiheessa koin voimakkaana tätä eksistentiaalista ahdistusta. Terapeutti ei tosin asiasta tiennyt mitään, joten itse sen kanssa sai sitten painia.

Eksistentiaalisen ahdistuksen voi tulkita myös hyödykseen, koska minusta se viestii kehittymisestä. Ja kaikki eivät sitä koe, siispä olet onnekas.

Päihteettömäksi ei voi kukaan tulla. Tällä tarkoitan sitä, että huumeista pääsee kyllä eroon, mutta jotain muuta on tultava tilalle. Vaihtoehtopäihteitä ovat esim. hengellisyys, urheilu, jokin vapaaehtoistoiminta yms yms. Nautinnon tavoittelu on elämän keskeisintä sisältöä…

Itsekin voisin kirjoittaa täsmälleen samalla lailla. En tiedä onko siinä kyse vain huomion siirtämisestä muualle ja näin ollen valheellisesta parempivointisuudesta, mutta muiden auttaminen on parasta “terapiaa” mitä tiedän, silloin kun oma mieli on riekaleina. Enkä tarkoita mitään suuria asioita, vaan ihan pienenpienet arkiset asiat millä voi jonkun toisen elämää helpottaa. Mikset ottaisi tätä aseeksesi kun haet vaihtoehtoja huumeille/lääkkeille?

Vaatimattomuutta pidetään hyveenä, mutta ehkä sinun tapauksessasi se on ylikorostunut, ainakin kun viestisi otsikkoa vertaa sen sisältöön :slight_smile:. Olet fiksu ja tiedostat selvästi paljon asioita itsestäsi, sinulla on aivan varmasti vielä mahdollisuus kehittyä ja kehittää itsellesi tyydyttävä elämä.

Kuulostaa jokseenkin vähän samantapaiselta tarinalta, kuin monella muullakin täällä, eli kanssaymmärtäjiä on.
Itse elin koko nuoruuteni aikuisikään alkoholisti perheessä (tämä toisin kuin sinulla), mutta silti oltiin vastaan alkoholia, huumeita ja tupakkaa. No tupakka alkoi palamaan ala-asteella ja alko tuli kuvioihin yläasteella, runsaammin amiksessa, silloin se meni siihen pe-la joskus su + pyhäpäivät. lääkkeitä eikä huumeita ei tullut koitettua, paitsi pari kertaa kannabista 18? vuotiaana.
Itsellä perhe ja kaksi lasta, mitkä pitää itseäni tavallaan kasassa ja jaksaa jatkaa eteenpäin, välillä tulee todella turhautuneeksi kivuista! suurimmat kivut alkoivat tasan 3 vuotta sitten kun selkä paukahti, 2vuotta sitten leikeltiin toisesta syystä häntäluuta, piti parantua 2-4 viikossa, täysin, no nyt sitten ollaan oltu 2 vuotta kuntouttamatta selkää ja kipulääkkeet vain kasvavat voimakkaammaksi, nyt menee oksikodoni (10mg vastaa noin 20mg morfiinia), sitä ennen oli tiettu bupre, tramal, panacod opiaateista, sen lisäksi eri lihasrelaxantteja ja lähes kaikki bentsot olleet käytössä, 3 vuotta on mennyt bentsoja 24/7 ilman päivänkään taukoa, nyt 2 ja puolivuotta? sama bentso ollut käytössä eli rivatril. pitämään päätä kurissa, masislääkkeet (2-3 vuotta kokemusta näistä) eivät vain minulle toimi, ei myöskään psykoosilääkkeet, ja pari kerta hengenlähtö ollut liki, suicidiyritysten vuoksi, onneksi vaimo on saanut tilattua ajoissa ambulanssin, muuten en tässä kirjoittelisi. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin onhan tuo ihan pelleä touhua jättää 2 nuorta lasta ja avovaimo tänne palloilemaan, en edes halua ajatella tällä hetkellä mitä elämä olisi heillä ilman isää ja avopuolisoa.
Mutta kuitenkin välillä iskee se epätoivo todella pahasti! varsinkin kipujen ollessa erittäin suuret tai unettomuuden vallitessa ja kun ei saa millään tiputettua itseään, ei ainakaan bentsoilla. Nyt juuri olen löytänyt sen oikean unilääkkeen, eli kannabiksen taas uudestaan, tosin vain akuuteissa tapauksissa, välillä menee kuukausikin ihan ok 4+ h yöunilla, nyt erittäin sitkeässä taas tuo uni, varmaan velat, lasten uhmaiät jne vaikuttaa paljon myös asiaan, ja ne kivut + unettomuus vaan vahvistaa kipuja ja kireyttä ilmapiirissä.
Itsekin käyn terapiassa, nyt tulee pian vuosi täyteen. 18 vuotiaana taisin saada ensimmäisen kerran masennustestistä erittäin vakavan masennuksen tulokset, ja siinä ne on pysynyt nyt 7-8 vuotta.
oikeastaan alamäki alkoi siitä kun sain kuulla siskoni syövästä ja 4 vuotta sen jälkeen hänen menehdyttyä, onneksi sentään sinnitteli saattovuoteella melkein vuoden, että ehti näkemään vanhimman lapseni! sen jälkeen tila huononikin erittäin rankasti ja pian olinkin sitten jo uurnaa laskemassa siskoni hautapaikkaan.
On sen jälkeen paljon hyviäkin asioita tapahtunut, kuten omakotitalon osto, toinen lapsi jne jne, työpaikan menetys on ollut itselleni kova paikka, tämän selän rikkoutumisen jälkeen olin ensiksi sen 500 päivää sairaslomalla ja nyt sitten mennään eläkkeellä/kuntoutustuella + eläkkeensaajanasumistuella + vammaistuella + jollakin muulla vielä mitä en juuri nyt muista 3 erittäin vähäisien yöunien takia (niin ja täytän vasta 26) Jos en olisi koskaan käynyt tuossa häntäluun leikkauksessa (oli noin 10 vuotta ns vaivana, ennen leikkausta, eikä haitannut muutakuin vatsalihasten tekoa kovalla maalla…) niin olisin nyt varmaan käynyt läpi jo kuntoutuksen ja olisin ehkä jo täyspäiväisessä kevyessä työssä tai kuntouttavassa työssä.
Lääkkeitä on mennyt arvatenkin erittäin paljon, mitä milloinkin ja parhaimmillaan / pahimmillaan ~30 tablettia päivässä, välillä 7 eri lääkettä + tarvittaessa muut. onneksi nyt vain 2 lääkettä päivittäin, itse halusin tiputella noita komboja ja pärjätä voimakkaamilla lääkkeillä, mutta vähemmillä lääkesatseilla, taloudellistikin halvempaa ja elimistöllekin helvetisti paremmin.
Pari kertaa on tullut myös käytyä lataamossa, ei psykoosin takia, mutta juurikin näiden masennus / totaalisen romahdus kohtausten jne seurauksesta.

Melko moni, tai lähes jokainen täällä saunan puolella on ns. sekakäyttäjä, tai ainakin ollut, eli menee niitä bentsoja, opiaatteja/särkylääkkeitä (no yleisesti ottaen opiaatteja), leptejä ja alkoa. Erittäin moni lääkärin resepteillä kuten minä, kaikki lääkket on olleet lääkärin kautta määrättynä ja läpikäytynä näin äkkiseltään sanoisin +50 eri lääkettä, ja aina vähän eri komboissa buustailemassa toisiaan. Toiset taasen käyttää / käyttänyt näitä täysin huumeksi luokiteltuja, mitä ei lääkkeeksi määrätä.

Itselleni on koitettu selänpuolesta noi kaikki lääkkeet, ei yhtäkään tuon häntäluun leikkauksen takia. avohaava on nyt ollut 2 vuotta auki, 2 leikkausta tehty + 1 plastiikkakirurginen leikkaus, joten melko hankalaa on tavaroiden nostelu haavan ja selän puolesta, myös kotityöt ja lasten kanssa leikkimiset, autolla ajo jne. siihen ollaan koitettu hoitoina vag? imua, jotain uutta sähköhoitoa (piti olla hyvät tulokset, mutta pahensi vain asian) ja nyt ollaan koekaniinina GLO PRP piikityksissä missä otetaan omasta verestä niitä hoitavia verihiukkasia, mitkä erotellaan sellaisella jännällä koneella, nyt on ensikuun alussa 4:s piikityskerta, mikä on aivan yhtä helvettiä! tehdään 2-3 viikon välein, nyt suomessa 4 laitetta koekäytössä, norjassa ja japanissa ollut kokeita myös paljon avohaava potilailla kenelle ei leikkaushaavat sulkeudu.

Itse selkään on koitettu nuo kaikki lääkehoidot mitkä menevät vieläkin, mutta lisäksi on koitettu, manuaalinen painanta, kiropraktia, akupunktio, hieronta, sähköhoidot korkealla + matalla sähköllä ja piikityksen suoraan selkärangan neljään fasettiin kortisonia + pariviikkoa kestäviä kahta eri kipulääkettä, minkä nimiä en juuri nyt muista, mistään näistä ei ole ollut apua! ainut apu on ollut nostamalla opiaattien määrää tai vahventamalla niitä + buustaamalla eri lääkkeillä.
Nyt odotellaan JOS tuo haava menisi kiinni tuolla uudella hoitosysteemillä (näyttää erittäin huonolta, yleensä jo 1-2 kerran jälkeen haavat olleet lähes täysin parantuneet tai täysin parantuneet, 6krt kuitenkin maksimi mitä annetaan), niin pääsisi helsinkiin sen jälkeen laseroitavaksi ja sen jälkeen kuntoutukseen, koska nyt tuo avohaava lykännyt sen 2v selänkuntoutusta. joten uinti + saunominen täysin kielletty. uinnilla ajattelin aloittaa vaikka oma-alotteisesti selänkuntoutuksen heti kun mahdollista, se on hyväksi nivelille eikä rasita niitä kuin esim salilla käynti.

Blaah, tässä nyt pieniosa omasta vaatimattomasta tarinastani näistä lähivuosista, varmasti unohtui ainakin 80% asioista, mutta menköön.

Kuitenkin zemppiä jaksamiseen siellä ja kyllä se aurinko välillä risukasaankin paistaa! :sunglasses: tai näin ainakin toivon itse joskus käyvän. Itsellä nuo lapset on se mikä jaksaa yrittää eteenpäin, muuten olisin varmaankin retkahtanut aineisiin näiden ongelmieni kanssa tai kiikussa. Onneksi kuitenkin itselläsi on mahdollisuus kuntoilla, käydä töissä jne mikä pitää rutiineja hyvin kasassa, itsellä on aina päivät hukassa onko viikonloppu vai ei jne jne, ja muutenki tuo lähimuisti prakaa kiitos bentsojen (tosin erittäin pieni miinus vrt. hyötyihin)

• Addie

Tervetuloa palstalle! Laitan nyt nopeasti, muutama h mennyt… :blush: Ei ole helppoa kaavaa olemassa. Itselläni ollut taas kriisiä, mutta se päihittäminen… Kirjoitin tuohon “positiivista tänään” sellaista juttua, joka voi auttaa ehkä ymmärtämään mistä yritän keksiä tekemistä ilman aineita… Haluan löytää ITSENI, en ihmistä joka olen joutunut olemaan tai mitä olen saanut kuulla… Se ei onnistu aineiden kanssa. Vanhat tavat ovat tiukassa, mutta mahdollista on muuttua.

Itse kyllästyin osaan aineista. Tai vihasin niitä, oli viha-rakkaus-suhde. Lopulta kuitenkin mietin että on vain 2 tietä, joko lopetan (pudottamalla) ja kestän arjen tai tapan itseni. Jälkimmäinen olisi ollut liian helppo, joten päätin yrittää alkaa etsimään ITSEÄNI!

Aluksi on se ½v;n masennus, itse kuitenkin pidän luonnosta (kun se on hengissä), näpertämisestä yms. Yritin olla todella siisti ja vaikka mitä, mutta on tietyt resurssit jotka olen saanut. Ensimmäinen tehtävä olikin tinkiä perfektionismista… Eniten pelkää ehkä, että mitä niin pelottavaa voi löytää että ei ole koskaan uskaltanut elää omana itsenään?!? Tuo on hemmetin vaikea yhdistelmä että haluaa auttaa muita… silti ei osaa auttaa itseään… Itse tein samaa vuosia, tiedän mitä tehdä, mutta en tunnista kaikkia tunteita/ myönnä itselleni että asia on niin.

Olen kirjoittanut kuivaushuoneen sivulta 21 tms. asti siihen bout 250 sivuiseen topiciin… Itsellä ollut vuosikaudet parempia ja huonompia aikoja. Tällä hetkellä on vaikeaa pitää paino samoissa lukemissa… Tuntuu että alitajuiset itsetuhoamisrakenteet ovat syvemmällä ja syvemmällä. Kuitenkin eteneminen on tasaista, takapakkia tulee aina välillä mutta se vain kannustaa jatkamaan… Itse pidin 12v tietyt asiat täysin omana tietona. En luottanut, määräsin… Ensin yritin elää sen kaavan mukaan, joka annettiin valmiina. Se ei toiminut joten toimin kuten olin aina halunnut; pakenin kokoajan. Aina oli tunne että jos menee hyvin liian pitkään, kohta alas tullaan ryminällä. Samoin jos vastoinkäymisiä tuli paljon, käänsin ne itseeni ja esim. katsoin että mun kuuluu kärsiä…

Kuinka paljon siitä kaikesta shitistä jota oli nähnyt, syötetty tai väitetty oli lopulta totta? Erittäin pieni osa… Vaikuttaako se elämään edelleen, ei aina mutta masentuneena etenkin. Taideterapia auttaa purkamaan paskaa oloa ja se tunteiden myöntäminen sekä tunnistaminen… Tästä ei saa varmaan mitään selvää, olen puoliunessa… sori… :unamused: :wink: :laughing: Mutta tosiaan tuo positiivista tänään-topicissa on esim. 1 asia josta voin olla ylpeä tällä hetkellä… Olen itse kyseenalaistanut lähes kaiken, roolit olivat aivan väärin, autoin kaikkia, olin tasapainoinen (muut flippailivat siihen malliin että ajattelin “Olen jo 10 vuotias, en aiheuta enempää ongelmia ja pieniä ongelmia muiden rinnalla”…) ½-1v:n jälkeen kun aloin saamaan pelkotiloja, en saanut tukea vaan paljon enemmän turvattomuutta…

Itse kuitenkin päätän elämästäni, enkä ota siihen ihmisiä ketkä kertovat mitä teen tai kuka olen… ellei kyseessä ole lapset päihteiden keskellä… Täällä on paljon kohtalotovereita, valitettavasti… :neutral_face: On mentävä nnukkumaan, pieni virhearvio… :blush:

PS. Sä(kin) haluat auttaa muita, mutta et koe itseäsi arvokkaaksi… Miten tämä vaikuttaa niin tutulta, ne kaikista kilteimmät ja naiveimmat lapset kärsivät pahiten/otetaan mukaan aikuisten riitoihin… Itse pidin kiinni omasta mielipiteestä, mutta nopeasti erotin jos joku kohteli minua eri tavalla… En vain pystynyt jättämään ketään yksin, väkivallan uhka oli pienempi paha kuin sisarten pelko tai ukon hullunkiilto vaikka syy on ollut olematon… Koki itse samaa, mä tahdon katkaista kierteen… Olin naivi, mutta ainakaan en tahdo pahaa ihmisille… Sun pitäisi yrittää hiukan kerrallaan avautua enemmän ja luottaa edes hiukan. Tietysti jutut kertovat paljon, mikäli hiuslisäkkeen unohtaminen tai kynnen katkeaminen ovat päivän kriisit; on aika turha puhua syvällisiä… Tahdotko sä vielä “suojata” perheen mainetta? Menee kauan ennenkuin osaa edes ajatella mitkä asiat ovat menneet väärin. Silti sillekin on ollut syy… Paljon voimia sulle ja tervetuloa! :slight_smile:

En oo hetkeen aikaan lueskellut näitä juttuja urakalla - sulla taitaa käveleminen olla nykyään tosi vaikeeta? :confused:

Ensinnäkin KIITOS pitkästä viestistä! Sain siitä paljon ajateltavaa. Sunkin nimi on mulle tuttu täältä jo pitkän ajan takaa :slight_smile:

Ihan mielenkiinnosta, miksi terapia loppui? Kyllä siitä yleensä ainakin jotain käteen jää jos ite vaan kanssa yrittää. Syyllisyys joka on lapsena tullut niin on vähän just tommonen luonteeltaan että sitä on vaikea erottaa mihin itse loppuu ja mistä toinen alkaa, siis että ottaa toisten syitä niskoilleen ja siitäpä se paha olo tuleekin kun harvemmin niille asioille voi sitten edes tehdä mitään (eikä periaatteessa edes pitäis määräänsä enempää, kun ei ne oo omalla vastuulla… helpommin sanottu kun tehty).

Voih<3 voin samaistua tähän TODELLA hyvin. Mulla meni sillälailla toisinpäin että en olis halunnu lähteä koulusta kotiin kun kotona oli rankempaa mutta lätäkössä seisominen… Kaikkea sitä pienet lapset joutuu läpikäymään :frowning:

Kokoajan muuttaminen tuossa iässä on kylä tosi vaikeeta ja luulen että myös lisää kiusatuksi tulemisen todennäköisyyttä aika tavalla. Opettajat puuttuu liian harvoin, meillä oli rehtori joka suorastaan nautti siitä kun eräs porukka hakkaili vähän kaikkia. Ja ilman ystäviä oleminen jättää kyllä pitkät jäljet. Mulla sitä aikaa kesti vaan pari vuotta mutta pitkän aikaa sen jälkeen “pelkäsin” että kaverit katoaa tai että en oo tarpeeksi sitä ja tätä että mun kanssa haluttais olla.

Onneksi elämä vähän tasottaa tilejä sitten aikuisiässä :slight_smile: Saman oon mäkin huomioinu. Muutin heti kun sain siihen tilaisuuden, ja ne jotka sinne paikkakunnalle jäi niin voi hoh hoh. Verhojen värit ja mitä telkkarista tulee on niinkun elämän kiintopiste, ja sitten samaan baariin viikonloppusin kuuntelemaan sitä samaa kamalaa musiikkia. En mä kyllä kaikesta huolimatta siihen elämääni vaihtas, vaikka olisivat kuinka onnellisia.

HUH HUH KUN KUULOSTAA TUTULTA. Justiin tuota se mullakin oli (sillä erotuksella että mun vanhemmat teki sitä selvästä päästä). Se on NIIN nöyryyttävää ja niin raivostuttavaa. Oon vieläkin TOSI herkkä sille jos mua epäillään jostain mitä en oo tehny (ei tarvi olla edes päihteet). Vapisen melkein raivosta. Kun sillon sille ei voinu yhtään mitään ja se oli jotenkin niin alentavaa.

No tämäkin kuulostaa kyllä niin täydellisen tutulta kun olla ja voi. Mun terapeutti sanoo että tuo holtiton (kotona) sekoileminen on jonkinlainen alitajuinen toive että tulis joku joka pelastais ja välittäis. Tai siis että vetäis niin yli että joutuis sairaalaan ja sitten joku auttais. Itehän se vastuu pitäis ottaa mutta helpommin sanottu kun tehty. Välillä toivon että saisin jonkun keuhkokuumeen tms niin pääsisin edes hetkeksi johonkin missä musta pidettäs kokoajan huolta (ilman pelkoa siitä että tämä elämän korttitalo kaatuu).

Hyvinhän tuossa tuli asiaa ja paljon ajateltavaa mullekin. Ja kiitos :slight_smile: tuli TODELLA hyvä mieli tosta mitä sanoit. Kyllä mä aion yrittää loppuelämäni päästä tästä jotenkin eteenpäin. Kyllähän se loppuelämä joskus loppuu niin ei ikuisesti tartte pyristellä :smiley:

No niinpä. Oon mä sen verran tajunnu ittestäni jo tässä vaiheessa että vaikka viikon pari pystyn olemaan nätisti lääkkeiden kanssa niin sen jälkeen kyllä lähtee handusta. Jos täällä samalla paikkakunnalla asuis joku tarpeeksi läheinen jota vois pyytää niitä annostelemaan mun puolesta niin se ehkä vois olla. Mutta ei asu.

Onko nämä siis ei-käyttöön liittyviä kipuja vai viekkareita?

Alussa oli ihan oikeasti tarve. Helvetillisiä selkäkipuja jne. Nykyään oon jumpalla jne onnistunut parantamaan tilanteen siihen että kivut iskee jos mokaan eli siis teen jonkun vääränlaisen liikkeen ja sitten menee taas selkä hetkeksi vituilleen. Sillon ihan oikeasti tarvin sitä lääkettä. Mutta muuten, ja nykyään siis useammin kuin tarpeeseen, niin viihdekäyttöä. Vaikka ei sitä kyllä viihteeksi voi sanoa. Ennemminkin henkisen tuskan lievittämistä että olis hetken aikaa ookoo olo.

Kiitos neuvosta! Mulla ei oo sillonkaan kun oon ollu ilman niin mitään silleen viekkareita muuta kun että psyykkinen tila palaa siihen normaaliin elikkä kokoajan ahdistaa. En usko tai oo huomannu että bentsot sinänsä lisäis ahdistusta kun jos oon vaikka 4kk ilman niitä niin silti ahdistaa. Se on joku henkinen ongelma. Aikataulutus on varmaan hyvä idea. Ainakaan se ahdistus ei tulis kertaiskemältä takas.

No tämäpä tämä… Yksityisetkö niitä kuitenkin sitten antaa tarpeeseen?

Irtiotto, niinkun ero?

No kuulostat kyllä toella sitkeältä :slight_smile: syksy on hankalaa aikaa mullekin, mutta perinteisesti masennun eniten tammi-helmikuussa, en tiedä miksi. Ja hei taas ollaan samiksia, mäkin ryyppäsin rahani, kesällä. Nyt yritän sitten saada velkoja maksettua.

Joo yritän pitää tunnistettavat yksityiskohdat minimissä, Suomi on kuitenkin niin pieni maa. Tossa oli jotain lisää, kysy jos jäi joku askarruttamaan?

Ah, perheellä meinasin kotitaustoja. Puolisoa ei oo. Toivon että löytyis joku jolla ei olis näitä ongelmia mutta olis kuitekin ymmärrystä. Toisen samanlaisen kanssa en tiedä tulisko mitään.

Sen verran oon tätä foorumia seurannut että täällä todellakin löytyy mahtavaa tukea :slight_smile: vaikka löytyy toki sekopäitäkin. Esimerkiksi tuo sun viesti todistaa hyvin ensinmainitun :slight_smile: vielä kerran KIITOS!!!

Juu juurikin näin. Mulla oli päihdealttius jo alunperin niin eihän se ollu kun se pari kertaa kun tajus et hei tämähän tuntuu kivalta (eli kerrankin ei ole paska olo mikä normaalisti on 24/7), ja siitä se sitten lähti :frowning:

TODELLA hyvin sanottu. Niin se varmaan on. Yritän ettiä oikeutusta omalle olemassaololleni, että mulla olis jotain “arvoa”. Mielenkiinnosta - mikset kertonut terapeutille kysymyksestä?

Piti oikein pysähtyä miettimään. Ehkäpä se on noin… Tuskaa se kyllä tuo tullessaan. Silti, kiitos! :slight_smile:

Hyvin sanottu tämäkin. Urheilu on mulla sellanen joka auttaa (sen verran kun nyt futisvammoiltani pystyn mutta jotkut lajit ja liikuntamuodot esim uinti onnistuu aika OK). Monesta muustakin asiasta nautin, se isoin ongelma on lähinnä se etten nauti mistään niin paljon kuin päihteistä. Se on se masentavin näkökulma tässä asiassa.

Paitsi ehkä rakastumisesta ja hyvästä parisuhteesta, mutta sellasta ei oo näkyny.

Jälleen hyvä ajatus. Varmaan jos nyt alkais vaan auttamaan muita niin siinä varmaan auttais lähinnä itteään tuntemaan olonsa paremmaksi. Mutta ajatus mulla tossa oli että voisin niin hyvin että mulla riittäis energiaa myös auttaa muita, ilman että sinällään yritän siinä vaan pönkittää ittäeni. Hyvä neuvo. Yritänpä kokeilla!

Fiksuja ajatuksia koko sun postaus täynnä!

Vaatimattomuutta pidetään hyveenä, mutta ehkä sinun tapauksessasi se on ylikorostunut, ainakin kun viestisi otsikkoa vertaa sen sisältöön :slight_smile:. Olet fiksu ja tiedostat selvästi paljon asioita itsestäsi, sinulla on aivan varmasti vielä mahdollisuus kehittyä ja kehittää itsellesi tyydyttävä elämä.

Kiva kun kirjotit :slight_smile: oon erittäin positiivisesti yllättynyt kaikista näistä lämpimistä vastauksista mitä oon saanut, tekee kyllä niin hyvää kun on tottunut just päinvastaseen, sääliin tai tuomitsemiseen. Mielenkiinnosta, miten sun porukat saatto olla alkoholi-huume-tupakkavastasia jos niillä oli kerran itellä alkoholiongelma?

Itsellä perhe ja kaksi lasta, mitkä pitää itseäni tavallaan kasassa ja jaksaa jatkaa eteenpäin, välillä tulee todella turhautuneeksi kivuista! suurimmat kivut alkoivat tasan 3 vuotta sitten kun selkä paukahti, 2vuotta sitten leikeltiin toisesta syystä häntäluuta, piti parantua 2-4 viikossa, täysin, no nyt sitten ollaan oltu 2 vuotta kuntouttamatta selkää ja kipulääkkeet vain kasvavat voimakkaammaksi, nyt menee oksikodoni (10mg vastaa noin 20mg morfiinia), sitä ennen oli tiettu bupre, tramal, panacod opiaateista, sen lisäksi eri lihasrelaxantteja ja lähes kaikki bentsot olleet käytössä, 3 vuotta on mennyt bentsoja 24/7 ilman päivänkään taukoa, nyt 2 ja puolivuotta? sama bentso ollut käytössä eli rivatril. pitämään päätä kurissa, masislääkkeet (2-3 vuotta kokemusta näistä) eivät vain minulle toimi, ei myöskään psykoosilääkkeet, ja pari kerta hengenlähtö ollut liki, suicidiyritysten vuoksi, onneksi vaimo on saanut tilattua ajoissa ambulanssin, muuten en tässä kirjoittelisi. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin onhan tuo ihan pelleä touhua jättää 2 nuorta lasta ja avovaimo tänne palloilemaan, en edes halua ajatella tällä hetkellä mitä elämä olisi heillä ilman isää ja avopuolisoa. Mutta kuitenkin välillä iskee se epätoivo todella pahasti! varsinkin kipujen ollessa erittäin suuret tai unettomuuden vallitessa ja kun ei saa millään tiputettua itseään, ei ainakaan bentsoilla. Nyt juuri olen löytänyt sen oikean unilääkkeen, eli kannabiksen taas uudestaan, tosin vain akuuteissa tapauksissa, välillä menee kuukausikin ihan ok 4+ h yöunilla, nyt erittäin sitkeässä taas tuo uni, varmaan velat, lasten uhmaiät jne vaikuttaa paljon myös asiaan, ja ne kivut + unettomuus vaan vahvistaa kipuja ja kireyttä ilmapiirissä. Itsekin käyn terapiassa, nyt tulee pian vuosi täyteen. 18 vuotiaana taisin saada ensimmäisen kerran masennustestistä erittäin vakavan masennuksen tulokset, ja siinä ne on pysynyt nyt 7-8 vuotta. oikeastaan alamäki alkoi siitä kun sain kuulla siskoni syövästä ja 4 vuotta sen jälkeen hänen menehdyttyä, onneksi sentään sinnitteli saattovuoteella melkein vuoden, että ehti näkemään vanhimman lapseni! sen jälkeen tila huononikin erittäin rankasti ja pian olinkin sitten jo uurnaa laskemassa siskoni hautapaikkaan. On sen jälkeen paljon hyviäkin asioita tapahtunut, kuten omakotitalon osto, toinen lapsi jne jne, työpaikan menetys on ollut itselleni kova paikka, tämän selän rikkoutumisen jälkeen olin ensiksi sen 500 päivää sairaslomalla ja nyt sitten mennään eläkkeellä/kuntoutustuella + eläkkeensaajanasumistuella + vammaistuella + jollakin muulla vielä mitä en juuri nyt muista 3 erittäin vähäisien yöunien takia (niin ja täytän vasta 26) Jos en olisi koskaan käynyt tuossa häntäluun leikkauksessa (oli noin 10 vuotta ns vaivana, ennen leikkausta, eikä haitannut muutakuin vatsalihasten tekoa kovalla maalla..) niin olisin nyt varmaan käynyt läpi jo kuntoutuksen ja olisin ehkä jo täyspäiväisessä kevyessä työssä tai kuntouttavassa työssä. Lääkkeitä on mennyt arvatenkin erittäin paljon, mitä milloinkin ja parhaimmillaan / pahimmillaan ~30 tablettia päivässä, välillä 7 eri lääkettä + tarvittaessa muut. onneksi nyt vain 2 lääkettä päivittäin, itse halusin tiputella noita komboja ja pärjätä voimakkaamilla lääkkeillä, mutta vähemmillä lääkesatseilla, taloudellistikin halvempaa ja elimistöllekin helvetisti paremmin. Pari kertaa on tullut myös käytyä lataamossa, ei psykoosin takia, mutta juurikin näiden masennus / totaalisen romahdus kohtausten jne seurauksesta.
Aikamoinen tarina. Sullakin tais lähteä paljolti noista kivuista sitten tämä lääkesekoilu? Yllättävän monella näköjään niin. Mutta on tuossa kyllä ulkoistakin tragediaa jos jonkinlaista, ei oo helpot kortit jaettu käteen. Tosi hienoa että oot kuitenkin jaksanut yrittää ja sinnitellä kaikesta huolimatta.

Sitä mä vaan ihmettelen että miten ne lääkärit määrää näitä? Vai käykö jengi eri lääkäreillä ja eikö ne kommunikoi keskenään vai mitä häh.

Täytyy kyllä sanoa että jos mulla olis tuon luokan fyysiset ongelmat niin vetäisin kyllä kaksin käsin kaikkea mitä saa. Että ymmärrän hyvin ja TODELLA nostan hattua että oot jaksanu. Wau.

Kiitos!!! :slight_smile: sitä samaa sinnekin!!!

Vastaisitko tietämättömälle, mitä bentsot tekee lähimuistille?

Heeeei! :slight_smile: kiva jutella sulle kuukausien stalkkaamisen jälkeen :smiley: teet mun mielestä arvokasta työtä täällä.

Tää on mulla ollu terapiassa kanssa aiheena. Ongelma on se että mun perhetausta ja sit myöhemmin aineet on muotoillu mun identiteettiä niin että ei mulla oo hajuakaan mikä mä oon siellä alla, tiäkkö? Mikä mä oikeesti oon. Siis ihan perusasioita. Mitä mä tykkään tehdä? Minkälainen mä oon? Kaikki tämmöset kysymykset on tosi vaikeita enkä tiedä mistä niitä pitäis lähteä purkamaan. Ootko löytäny millasia tapoja tutkia asiaa?

Luin tosta sun perfektionismista joskus jossain aikasemmassa ketjussa. Se on kyllä rankkaa, varsinkin jos siihen liittyy sitten armoton ääni heti kun tekeee jotain väärin. Mistä se tulee?

Hyvin tuttua jälleen. Varsinkin painon kanssa ttaistelu ja alitajuinen itserankasu. Pitää lukea toi sun ketju joku kerta kun on aikaa! :slight_smile:

Eli sulla oli varmaan perhetausta aika rankka? Mulla meni koko nuoruus siinä että yritin kontrolloida isän mielialoja ja miellyttää sitä. Se oli niin arvaamaton. Ei siinä jääny sitten yhtään aikaa miettiä että mikähän olo itellä on. En mä tienny kun ehkä vasta 2 vuotta sitten että mikä olo mulla on (ja paskahan se oli :smiley:)

Hyvää yötä! :slight_smile: ja KIITOS vielä vastauksesta!

Avautuminen ja luottaminen on kanssa näitä teemoja mitä yritän työstää terapiassa. Siitä aiheesta sanottakoot että en olisi IKINÄ uskaltanut kirjottaa näitä viestejä edes vuosi sitten kun olisin pelännyt että jos ei joku nyt suoraan hauku niin varmaan löytyy joku kyttääjä joka selvittää kuka mä oon ja tekee jotain kamalaa. Eihän siinä mitään järkeä oo. Nykyään pystyn vähän luottamaan ystäviin jne, mutta parisuhde ei meinaa millään vieläkään onnistua.

Mä en oo juurikaan tekemisissä meidän perheen kanssa ja yritän muodostaa ittestäni erillisen ihmisen ilman sitä. En oo niien kanssa riidoissa silleen muutakun nyt isä on vihanen kun en enää tanssi sen pillin mukaan, mutta pidän taukoa siksi että oppisin ensin rauhassa tuntemaan itteni ja sitten voisin ehkä olla niiden kanssa tekemisissä ilman että identiteetti alkaa heti rakoilla kun tulee sitä vanhaa pommitusta…

Morjens.
Sä kuullostat marikas. tosi fiksulta ku luin tota sun viestiäs. Sä itte tiedät/huomaat ne ongelmakohdat ja vähän rivien välistä luettuna sä jo tiedät niihin ratkaisutkin. Mä oon tosi huono neuvoo muita ja antaa elämänohjeita ku itekkin yritän täältä saada viisaampien neuvoja. Mut sen oon huomannu ainakin omalla kohdalla et tää paikka on melkoinen “henkireikä” sillon ku tuntuu et ei enää oo millään mitää välii. Ja myös sillon ku on niitä parempia päiviä ja käy postaamassa jotain mikä on sillä hetkellä hyvin.
Mä lueskelin tääl varmaan kans kuukauden ennen ku rekkasin itteni sisään, ja sen jälkeen oon joka päivä/yö käyny kattoo uudet jutut ym.
Mut pysy ihmeessä mukana ja kirjoittele aina ku siltä tuntuu, joku tääl aina niitä lukee ja vastaa ja sit nää konkarit,
Darkm. Winston, Malibu, Addie ym, niin näiden juttuja mä oon kyl lukenu ihan ku koulussa joskus konsanaan. :slight_smile: Et kyl tääl neuvoja ja omakohtaisia kokemuksia saa enemmän ku parhaimmaltakaan psykologilta/psykiatrilta.

Joo oli sen verran henkisesti/fyysisesti paska olla et kuukauden seurailun jälkeen oli pakko päästä avatumaan ja lueskella muiden vastaavia ongelmia ja niihin mahdollisia helpotus keinoja…:wink: Mut sua dm henk.koht tuntematta pyydän kyllä et vaihda korkeintaan nicciä jos välttämättä haluut, mut pysy kuvioissa.! Ja uskaltaisin sanoa tän monen muunkin puolesta. Kaikillahan meillä omat vihamiehet on mut täällä plinkissä näin “noviisin silmin katsottuna” on aika kaverillista tää saki. Tietty niissä rajoissa ku voi olla identiteettiä paljastamatta. Kaikilla meillä on jotain yhteistä ku tääl saunan puolella ylipäätään ollaan… :wink:

Nojuu, tulihan itsekin ensimmäisen tupakan poltettua ihan isän kädestä otettuna kun se siinä hollilla oli niin 3-4 vuotiaana, isä muistuttaa siitä vieläkin ja eno kuittaili jo silloin, että taitaa tulla kessuttelija mies aikuisena. Isä kyseli oliko pahaa (ei siis antanut lupaa, otin vain kädestä kun käveltiin metsässä ja muutaman imun sain otettua), mielestäni suuhun jäi HYVÄ maku, mikä mielestäni on vieläkin vähän outoa. koska joskus ollu pari kk näin aikaisena kun koittanut lopettaa ja aloittanut taas niin hyi helvetti kun on ollut pahaa… tosin isä poltti jo tuolloin mentholia. itse poltin ala-asteella säännöllisesti noin vuoden, viidennen luokan, paitsi kotona tietty, täytyi jemmata tupakat aina jonnekin. vanhemmat ei haistaneet vaatteista jne kun molemmat itse polttivat. ylä-asteella tuli vähän huutia kun poltti tupakkaa, mutta lopetin sen kumminkin jossain vaiheesa, 16 vuotiaasta asti taisin alkaa polttaa säännöllisesti ja koulussa oli aina nuuska huulessa tunnit ja välituntisin tupakalla. Nuuska vaihe kesti jotain vuoden ehkä hieman yli, joskus koulusta tulleena isä sen sitten löysikin takin taskusta ja sanoi, että polta mieluummin sitä tupakkaa sitten vaikka jos pakko on. Ekat kännit muistan vieläkin, 11 vuotiaana serkkuni kanssa, molemmat juotiin 2kpl sitä vahvaa karhua 8%:sta? ja kotitekoista viiniä puokkiin puolitoista litraa… vielä mummulassa yläkerrassa, kumma kun en itse siitä oksennellut, mutta kännissä kuin käki, serkku sitten oksenteli läpi yön ihan huolella, eli oli yläkerran vierashuoneen matot, sänky jne aika hyvässä kunnossa :laughing: :laughing:

Edit: niin ja tuolloin ala-aste ikäisenä ostin itse tupakkani kioskilta! niitä oli 2 kioskia mitkä myivät alaikäisille ja myös irtotupakkaa, leikkasivatpa jopa saksilla filtterinkin puoliksi jos halusi, moni poltti tuolloin myös norttia, ei mitään mietoja tupakeita. Kioskin pitäjä sai siitä sitten muutamien vuosien takia melkoiset rapsut ja lopetti molemmat kioskinsa, kyllähän ne vanhemmat saa kakaroistaan irti mistä ne tupakat on hommattu. Tuota natsojen keräämistä en ikinä tehnyt, moni muu tuttu kylläkin, itsellä oli aina rahaa ostaa tupakkaa, kännissä kun vanhemmat välillä jakoivat sitä rahaa erittäin avokätisesti, välillä erittäinkin suuria summia (olin ainoa lapsi, tuolloin, isosiskolle riitti 16-17vuotiaana ja muutti pois kotoa kun ei jaksanut sitä juomisen katsomista jne, en muuten koskaan nähnyt siskoani kännissä, eikä koskaan polttanut tupakkaa, rauha hänen sielulleen nykyään :neutral_face: ). kun kapakkaankin välillä isä ukolla meni 500mk siihen aikaan illassa, eihän nykyään 100e:llä baareissa saatika yökerhoissa pärjää… tosin jos isäukko viinalinjalla nykyään on niin saattaa se päivässä mennä 2 x 0.7 kossu pulloa ja kori olutta. työpäivinä (nyt ollut jo ajat sairaseläkkeellä/eläkkeellä) meni yleensä iltaisin aina se 12 pulloa, siis aina. Muista edelleenkin yhden elämän jakson kun molemmat vanhempani taisivat olla 2kk! juomatta kännejä. (tuo 12kpl ei siis huomannut, että olisi kännissä tai muutakaan ja aamuisin aina puhtaat 0 puhalsi mittariin kun töihin lähti).

Juu itsekin 90%:sti käytin aina ettania, joskus generalin niistä mustia kiekoja missä valkoinen pussi. kyllä se vieläkin maistuu jos jollakin on tarjota, HYVIN harvoin käytin tykkinuuskaa, enkä sitä ikinä ostanutkaan, kyllä itellä oli oma tykki aina mukana jos sellainen tarve tulee ettei itsellä olisi nuuskaa, kuitenkin poltin tupakkaa aina, mutta tunneilla se nuuska meni aina hyvin, kyllä sitä nikotiina varmasti veressä aina oli, mutta välitunneilla oli silti pakko käydä aina tupakalla ja kun takaisin sisälle pääsi niin uusi pussi huuleen… taitaa tälläkin hetkellä olla pakastimessa nuuskaa, mutta vanhentuneita saattavat olla, mutta ei se sinänsä haittaa, normaalisti kun käytin niin jääkaapissa säilytin. silloin meni ne tornit erittäin nopiaan, 20-25e se taisi maksaa silloin ja kaverit niitä toivat laivalta, toki itsekin aina kun laivalla käy niin tulee ostettua se torni, ihan tapana. Jossain vaiheessa oli myös tuo suuri piipputupakan vaihe, kesäisin erittäin mukava tuprutella, niitä pekonilastuja siis mistä saa itse repiä irti. ei mitään prisman muutaman sätkäpresujen tapaista piipputupakkaa. mutta se nyt on jäänyt jotenkin taas väliin. nenänuuskaa myös ostin joskus, mutta en kyllä ihan koko purkkia käyttänyt, hirveätä tavaraa kun alkaa valumaan kurkkuun jne! Täytyykin varmaan laittaa taas tilaukseen jotain uusia piipputupakeita tulemaan. Sikareista en ole vielä niinkään innostunut, mutta olisihan se kiva keräillä isoon humidoriin? jotain laatusikareita ja polttaa tiettyinä juhlapäivinä. Samaten viskeissä, olen suuri viskin ystävä. tosin yleensä se on vain se Jack Daniels koko pullo ennen baariin menoa. Ainakin useimmiten se Jäckki tarttuu käteen ryyppyiltana. eihän nuo mitään laatuviskejä ole, mutta on niitä hyviäkin viskejä tullut ostettua, mutta nekin menee niin hätäiseen, alkoholisti luonne kun on, ettei yleensä nautiskele mitään. Täytyy kyllä ostaa kunnon viskilasi tässä jossain vaiheessa ja vähän laadukkaampia viskejä, mitä ei kehtaa pulloa kitata ennen baaria, hieman huoneen lämpöistä vettä joukkoon tuomaan maut paremmin esiin, ettei sitä ainaista joka iltaista oluen litkimistä. tai sitten jäillä, mutta tämähän ei ole se “oikea” tapa nauttia viskiä, mutta jokainen tyylillään.

Juu takaisin vain asiaan, meni todella pahasti ohi aiheen.
Pahoittelen asiaa :confused:

Itse todellakin etsin itseäni ja syitä pakenemiseen. Olin melko hämmästynyt kun löysin sivuston. Katsoin ohjelmaa “itsetuhoiset nuoret” joka tuli Teemalta, tulee varmasti uusintana. Dissosiaatiota ajattelin katsoa, mutta huomasin “Käyttäjän paranemisprosessin” joka perustuu melko pitkälle lapsuudesta alkavaan jatkumoon. Ainakin itse nuo kaaviot kertovat paljonko on saavuttanut ja mitä tarvitsee saavuttaa. Tässäkin on mainittu puoleen väliin asti 3krt Jumala (itselleni se on kuin elämä tai luonto), hengellisyys myös; tosin ev. lut ei ole mainittu enempää…

Tässä sivusto Itseäni päällepäin vilkaistuna auttaa hahmottamaan itsetietoisuutta ja kohtamaan pelkoja jatkossakin… Toivottavasti tästä on jotain apua tänne kirjotelleille, kaikkia asia tuskin kiinnostaa… Itse katson asiaa lähinnä näkökulmasta, että mitä tulee muuttaa ja mitä haluan vahvistaa.

Voimia kaikille! Omat ajatukset hiukan sekaisin, vastailen muiden kommentteihin huomenna. Itse eritän etsiä myös identiteettiä, mutta on erittäin vaikea huomata asiat jotka ovat tiellä. Mitä muuttaa, mitä ei… Ei liian ratkaisevia päätöksiä tehdä, mutta on tehtävä tarpeeksi… Nyt tarpeeksi on syödä raejuustoa ja vihanneksia, herkkuja olen syönyt lähinnä että paino ei putoa eikä se ole onnistunut… Yritä Marika-S ajatella oikeasti omaa parastasi… Ikä auttaa asiaan, itselläni ainakin. Kirjoittaminen on myös terapeuttista… Mielestäni kaikkea ei tarvitse penkoa miljoona kertaa, mutta syy-seuraus suhteet auttavat ymmärtämään omaa käytöstä ja ajattelua…

PS. En itse täällä kirjoittelisi pelkän foorumin tähden… Kyllä enemmän ne kirjoittajat ovat syy, jonka tähden täällä olen… On hyvä kyseenalaistaa asioita ja muuttua ihmisenä; vertaistuki auttaa asiassa, vaikka kommentti olisi negatiivinen. Silloin kuitenkin joutuu miettimään asiaa, usein pointti löytyy myös… Asiat voi nähdä eri tavalla, mutta osittain tietää näkemuksen pohjautuvan kokemukseen/arvoihin… Itse haluan nähdä asiat useasta eri kannalta, perusteltu mielipide voi antaa uudenlaisen näkökulman… :slight_smile: Öitä kaikille… :slight_smile:

Kerroin kyllä, mutta terapeutti ei ollut aivan aaltopituudella. Ehkä terapiassa käyneet tietävät tunteen, kun selostaa jotain ja toinen näyttää siltä kuin puhuisi siansaksaa :slight_smile:.

Niin, tämä on itseassa mielestäni vähän paradoksaalista. Nimittäin kun päihdeitä käyttää, niihin muodostaa suhteen joka monella tavalla muistuttaa ihmissuhdetta. Niihin turvautuu, niitä voi “rakastaa”, niihin voi pettyä tai välillä niitä voi vihata. Oikea ihmissuhde on tässä kuviossa vähän niinkuin kolmas pyörä. Sitähän mielellään ottais kaikki, mutta heti kun jommassa kummassa tulee pettymys sitä turvautuu toiseen jne. Jos suhteen toinen osapuoli on ei-käyttävä, niin arvata saattaa millainen hänen asemansa tulee olemaan. Jos molemmat käyttävät, ehkä tilanne on jonkin verran tasapuolisempi mutta silti kaukana ihanteellisesta.

Kuitenkin kuvaat rakastumisen/hyvän parisuhteen tuovan sinulle mahdollisesti jopa enemmän tyydytystä kuin päihteet. Mutta jos valitset pitkän linjan päihteilyn, suljet samalla itseltäsi mahdollisuuden kokea täyspainoisen ja aidon rakastumisen ja mahdollisesti tästä seuraavan hyvän parisuhteen. Tietenkään se ei ole aivan näin yksinkertaista, varmasti sinulla on muitakin “esteitä” parisuhteisiin liittyen kuin päihteen käyttö, mutta silti on hyvä pitää mielessä että päihteilemällä et ainakaan niitä voita… pelaat vain aikaa.

Kirjoitan sinulle, mutta tavallaan samalla kirjoitan myös itselleni… jos vaikka omaankin päähäni saisi taottua jotain.

Mulla on siinä mielessä sama tilanne, että kaikki on ulkoisesti kunnossa, mutta sisälläni kytee jatkuva levottomuus. Työ, perhe, tutkinto, kämppä ja kaikki muu “täydelliseen elämään” kuuluva löytyy, mutta ne eivät ole ainakaan minulle mielenrauhaa.

Päihteitä en ole käyttänyt kolmeen vuoteen, tuolloin tapasin nykyisen vaimoni. Olen nyt 28-vuotias. Teininä elämäni oli menossa sivuraiteille päihteidenkäytön vuoksi, mutta tsemppasin 20-vuotiaana rajusti ja käytin yleisimpiä aineita satunnaisesti

Mulla pitäisi olla kaikki avaimet hyvään elämään, mutta sisälläni vallitsee outo tyhjyys ja mitäänsanomattomuus. Olen täyttänyt sitä mm. työllä ja perheellä, mutta se ei tunnu katoavan.

Mua on painostettu koko elämäni tiettyihin ratkaisuihin. Vaikka Suomessa ei saa sanoa ääneen olevansa hyvä jossain, omaan lahjoja tietyissä asioissa, ja koko elämäni ajan minua on painostettu hyödyntämään niitä. Ehkä mä vaan kapinoin painostusta vastaan, en tiedä. Nykyinen elämäni ei vaan tällä hetkellä tunnu omalta.

En tiedä miksi kirjoitan tälle palstalle, sun tekstis pisti vaan miettimään.