Nuorena oli juu “vääristynyt kehonkuva”. 15-35- vuotiaana oli syömishäröilyä, sekamuotoisena usein. Syitä ja selittäviä teorioita on niin paljon, etten osaa todellakaan sanoa, miksi mulla oli. Itse ajattelen, että k o n t r o l l i s t a siinä hyvin paljon on/oli kyse…
Eka kertaa oli lievää ylipainoa vasta varsinaisen syömishäiriöksi luokiteltavan vaivan loputtua. Jos ja kun joskus harvoin ahmin mässyä, on sitä kontrollinmenetystä ja täyteyden kokemusta erittäin vaikea sietää. Voi sitä kroppaansa kontrolloida muillakin tavoilla…vaiks treenaamalla. Myös tanssiharrastus, joka oli todella rakas ja tärkeä, auttoi minua: jos meinaa treenata vaativia lajeja 10 tuntia/vko tanssitunneilla ja rajaton määrä kotona päälle, on parempi syödä kunnolla. Niin sit päätin tehdä. Pätee tietenkin kaikkeen liikuntaharrastukseen.
Mahtaako syömishäiriöt edellens olla naisilla yleisempiä…? Miehillä ehkä useammin tapa ruumiin kontrolloimiseen on salitreenit, esimerkiksi??? En tiedä. Penikkana “luin” akkainlehtiä -joissa mun puolesta saisi olla ikäraja -k18-
- ja niiden viesti meni kyl perille: ne asiat, joita sinä tulevana naisena voit hallita ovat: oma ruumiisi, ulkonäkösi, vaatteet, kodinsisustus ja -siivous, ehkä juuri ja juuri puutarha, voi v*ttu. EN tarkoita, ett nuo mitenkään olisivat huonoja asioita itsessään, mutta niihin keskittyminen voi herrammepoijaat. 10-11- vuotiaana sitten hangattiin olematonta selluliittia, ja hampuleita valkaisevalla tahnalla
. EN myöskään meinaa, että ne lehdet itsessään olisivat olleet alkuperäinen syy, vaan ounastelen jotain kummaa perusturvattomuutta
. Shoppailu on kanssa yksi, jolla voi ostaa hallinnantunnetta, turvallisuuden illuusiota, kenties.
Öh, vääristyneestä kehonkuvasta tuli heti syömishäiriö mieleen. Kyllä se monen kohdalla siihen liittyy!
En tiijä, onko mulla nyt vääristynyt kehonkuva, kun tykkään kropastani, enimmäkseen. Kaukana täydellisestä, heh. Yli viisikymppiselle kummiskin ihan ok. Tanssahtelin aktiivisesti ja pitkään, mutta surukseni jouduin siitä polvien pitkälle edenneen rustovamman (tulevan nivelrikon?) takia luopumaan. Voisikohan jotain vesitanssia kehittää…
. Onhan se keinorustokin keksitty, ja toivon, että joku päivä sitä aletaan yleisesti käyttää hoidoissa, nivelrikko kun taitaa olla melkosen yleinen vaiva… Käyn salilla, ja auttaa sekin oman kehon hyväksymisessä. Myös se, että kroppani ei ole pelkästään k o h d e vaan mun välineeni tehdä asioita. Kyl mä edelleen joskus hyppelen ja heilun -sit sattuu jalkoihin pari päivää. Pöh. Ei pitäis :mrgreen: .
Kyl mäkin kuvittelin, että olisin varmaan onnellinen, jos olisin tooosi laiha. Mitä se siihen oikeastaan liittyy??? Sitäpaitsi, mahtaaks elämäs olla edes “kyse” onnellisuudesta???
Toisen ihmisen kehoa ei tartteis minun mielestäni tulla kommentoimaan mitenkään (jollei ole jostain fitness-kisoista kyse tms.?). On e r i t t ä i n ärsyttävää ja loukkaavaa, kun joku vieras katsoo vaikka salilla oikeudekseen sanoa mun vartalosta jotain, vaikka se kommentointi olis myönteistä. Perkele, en ole yhteistä omaisuutta, ei kroppani, eikä mun tekemiseni kuulu muille!!! Ennen ylipainoiset naiset kertoivat niin usein olettamastaan alipainostani, että joku kerta laskin painoindekseni siinä huomauttelijan nokan alla, ja tulos oli silloin 19, eli täysin normaali. Vaikkei pelkkä painoindeksi hirveän paljon, tai ainakaan kaikkea ihmisen terveydestä -siis jos ei ole jotain perussairautta- taida kertoa: muita on sydämen kunto, kestävyys, hapenottokyky.
Entäs sitten silloin, jos oikeasti on alipainoa, helvetti, todella loukkaavaa.
Tämäkin asia on iän myötä helpottanut, kuten moni muukin. Että ei se vanheneminen aina niin kauhiaa ole, hih
.