Uutta ja kummempaa

Juurikin tuota Vyana tarkoitin. Olen kirjavinkkejä tuosta etusivun listalta katellutkin. Mielessäni taisin miettiä nyt jotain,jonka voisin sitten miehellenikin luettavaksi viedä… Ajattelin,että jos jollain olis pikaisesti mielessä jokin samantyyppinen,kuin tuo “Selviämistarinoita”,jonka luin. “Eroon viinasta” -kirjaa en harmikseni kirjastosta löytänyt.

Vaan kylläpä tuo mies löytää itselleen luettavaa,jos sitä haluaa.

Kirjavinkkejä:
Mika Arramies, Viimeinen pisara
Mari Huusko, Hallintaa vai huolenpitoa
Irene Kristeri, Tule lähelle, mene pois

Kiitos kirjavinkeistä Vieras :slight_smile:

Nyt selvisi…Lilli Loiri-Seppä : Selviämistarinoita ja Aschan :Selviämistarina.

Ok, hyvä! Siis todella hyvä kirja tuo Aschan kirjoittama. Lukekaa, jos saatte käsiinne.

En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Mies on selkeästi todella masentunut nyt. Kaipaa meitä kotiin. Hän valvoo öitä, on kuitenkin ollut selvinpäin. Tänään sain viestin:kaikki on muuttunut, hän ei enää jaksa, tämä loppuu nyt. Töissä oli, kun viestin laittoi. Ei vastannut puhelimeen eikä viesteihin. Minä hermoromahduksen partaalla. Enhän halua, että itselleen mitään tekee. Välitän kuitenkin hänestä, hän on lasteni isä, lapset tarvitsevat häntä. Laitoin viestejä, että soittaisi, kerroin, kuinka hänestä välitetään yms. Viimein vastasi, kun soitin. Harhaili kuulemma jossakin työmaalla, sanoi tulleensa hulluksi, haistatti v…ut. Ei kuulemma lähde enää mihinkään hoitoon. Nautin kuulemma, kun näen hänen kärsivän. Minä tein nyt niin väärin, kun jätin hänet yksin. Soitti myöhemmin ja pyysi anteeksi. Kesken puhelun yökkäsi, kun voi niin pahoin. Mies alkaa aina yökkäillä, kun voi henkisesti pahoin. Onko se jotain huomionhakua sekin? Kyseli, tulisinko hänen luokseen? Lopetti puhelun yhtäkkiä.

Koko ajan, joka päivä anelee, että menisin kotiin, jotta hänen olisi helpompi olla juomatta.

Tänään tuntui, että teen väärin, kun en ole kotona ja lähellä, kun hänellä on noin paha olla. Epäilen koko ajan omia valintojani. En enää tiedä, mitä tehdä. Alan varmaan seuraavaksi hommata häntä mielenterveyteen. Ai niin, mutta hänhän on AIKUINEN… Mutta toisaalta niin huonossa kunnossa, että en tiedä pääseekö tuosta omin avuin jaloilleen.

H…tti, että hajottaa! Mitä tässä pitäisi tehdä? Kuka meitä voi auttaa??

Ei enää kykene lastensa kanssa olemaan. Muutama päivä sitten lapset olivat hänen luonaan yötä. Mies soitti puoli yhden aikaan yöllä, että hän ei saa taaskaan unta, ei ollut nukkunut moneen yöhön kuulemma, kuin muutaman tunnin. Kuulosti tosi hermostuneelta, sanoi vapisevansa, kun on niin kamala olo. Ajoin hänen luokseen, oli pakko, koska lapset olivat siellä, enkä tiennyt, mitä siellä tapahtuu! Hoidin lapset aamulla kouluun. Mies oli oma itsensä aamulla.

Tämä on hirveää! Kertokaa nyt joku, mitä minä teen? En saa kohta enää mitenkään käytännön asioitakaan järjestymään, jos mies on tuossa tilassa. Minä kun luulin, että asiat tulevat kuntoon, kun mies pysyy selvinpäin. :cry:

Mitä tämä on? Mies soitti. Oli raivona puhelimen päässä. Ei ollenkaan oma itsensä. Itken silmät päästäni taas. Miten joku voi näin kohdella toista? Haluaa selkeästi nöyryyttää ja pelotella minua. Sanoi haluavansa tuikata talon tuleen ja lopettaa koko paskan. Onko sillä joku kaksisuuntainen vai mikä ihmeen romahdus? Vaikka kuinka koitin sanoa, että mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut, ei kuuntele mitään. Millään ei ole väliä, hän on täysin arvoton, säälii itseään yms.

Tämä on nyt todella pelottavaa. Mies kuitenkin selvinpäin nyt. Olen kyllä monenlaista kuullut, mutta en selväpäisenä häneltä mitään tuollaista.

Pakko yrittää nukkua, aamulla töihin meno…

Hei,en tiedä,vieroitusoireita viinasta.Itse soittaisin viimeistään noiden uhkailujen jälkeen 112,poliisin ei-kiireellinen numero tai terveyskeskuksen/sairaalan päihdepsykiatria puolelle.Pyytäisin apua muilta,ei tuollaista kenenkään tarvitse sietää,pahinta henkistä väkivaltaa.Missä lapset,en uskaltaisi lapsia jättää noin epävakaalle.Huolestuttavaa, milloi puhe muuttuu teoksi.Toivottavasti ei koskaan.Voimaa,ja soita apuja

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Soita hänelle apua, ammattilaiset arvioivat todellisen itsetuhoisuuden. Ja unettomuus on yksi vieroitusoireista, siihenkin saa apua ja ajan kanssa helpottaa. Ja onko hän todellakin selvinpäin? Jos esimerkiksi ei halunnut sinua paikan päälle.

Ikävä kyllä, minusta hän manipuloi sinua palaamaan nyt rankimmalla mahdollisella tavalla. Vaikea on neuvoa sinua, on oikein kun sanot, että hänestä välitetään mutta hänen itsensä on ahdistukselleen jotain tehtävä. Sinun ja lasten palaaminen ei ole ratkaisu, ehkä hetkellisesti mutta ei pysyvästi. Hän on tosiaan aikuinen ihminen ja vastuussa valinnoistaan, myös siitä ottaako apua vastaan vai ei.

Yritä jaksaa katsoa tilannetta hänen sairautensa kautta, yhtenä vaiheena, jossa henkinen pohja on lähellä. Annatko hänen ottaa vastuun itsestään ja toipumisestaan vai riennätkö “pelastamaan” ja kannat syyllisyyttä kuin olisit aiheuttanut tämän tilanteen.
Näin ulkopuolisena on helpompaa katsoa kokonaisuutta, sinä joudut katsomaan sitä vahvojen tunteiden ja pelkojen läpi. Ja hae myös itsellesi apua, soita vaikka kriisipäivystykseen ja kysy neuvoa!!! Voimia!

Edellisten avunpyyntökehotukset ovat hyviä. Soita apua! Tuo on pahinta henkistä väkivaltaa vaikkei fyysisellä sinua ja lapsiasi uhkaa vaan kohdistaa sitä itseensä ja taloon. Vieroitusoireita, veikkaan minäkin. Toivoo että tulisitte nopeasti kotiin jotta hän voisi ottaa edes vähän huikkaa salassa koska nyt hän joutuu todistamaan sinulle että on koko ajan selvin päin ja niin kauan kun selvistely pitkittyy niin sitä rankempia uhkailuja tulee koska hän on hädässä.

Itsekin sain entiseltä alkoholistimieheltäni itsemurhapuhelun, soitin yhteiset ystävämme läpi jos joku tietäisi missä mies pyörii. Tietenkin ahdistuin kun kukaan ei saanut mieheen yhteyttä enää puhelunsa jälkeen mutta pimeän tullen mies sitten ilmestyi jostain kännissä ja hymyillen, hän sai huomiota ja juuri sellaiset reaktiot kuin halusikin!
Miehesikin todennäköisesti nauttii siitä että olet huolissasi ja huomioit häntä nyt kun hän uhkailee ja säälii itseään niin kovin, tähän asti hän ei ole saanut sinusta irti kuin kylmää kättä. Tämä on manipulointia.

Eli soita ja pyydä apua kriisipäivystyksestä, poliisilta, mielenterveys-/ja päihdepsykiatriapuolelle. Ihan vaikka lastensuojeluunkin voit soittaa ja kertoa että äiti romahtaa kun mies uhkailee itsemurhilla että et uskalla lapsia miehen hoitoon enää. Hekin voivat ohjata sinut juttelemaan jollekin.

Ole vahva äläkä anna periksi miehesi uhkailuille! Sinä et ole tehnyt mitään väärää kun olet vienyt lapsesi pois alkoholistin vaikutuspiiristä. Lapsesihan voivat nyt hyvin, paremmin kuin kotona ollessa?

Toivomustähti

Tilanteesi kuulostaa kauhealta mutta minäkin olen sitä mieltä, että pysy vahvana! Olet vain pitänyt itsestäsi ja lapsistasi huolta ja uskon, että huonommin kävisi jos palaisit nyt.

Nuo avunpyynnöt tuntuvat hyviltä - saisit myös tukea ja vahvistusta omille ratkaisuillesi.

Kauheaa, mihin kaikkeen ihminen voi joutua! Olet mielessäni sikälikin, että itselläni eroajatukset jo toteuttamista vaille ja tuollaista en ollut edes osannut ajatella tulevaksi. Kiitos, että jaat nämäkin kurjat asiat ja tunteet täällä palstalla! Olet avuksi ainakin minulle. En osaa kuin toivottaa voimia sinulle ja toki sitä, että asiat kuitenkin alkaisivat selvitä pikkuhiljaa. Että saisit kuitenkin nauttia auringosta ja tulevasta kesästä.

rakkain terveisin syyslintu

Hei, Ensiksikin paljon voimia ja halauksia sinulle. Itse elän hieman samantapaisessa tilanteessa kanssasi. Erotuksena kuitenkin se ettei meillä ole lapsia ja asumme eri osoitteissa eli tilanteesi on varmasti vielä kinkkisempi. Minunkin mieheni on uhkaillut usein itsemurhalla ja on kovin ahdistunut ja surullinen. Niitä hetkiä on todella vaikea elää ja kuunnella hänen sanojaan. Eivätk ne sanat tai lauseet koskaan unohdu mielestä vaan ne kummittelevat mielen sopukoissa vuodesta toiseen. Lisäksi välillä meillä on myös tuollaista järjetöntä huutoa ja mesoamistakin eli juurikin vihaisia soittoja tai viestejä. Yleensä en edes tiedä tai ymmärrä, mistä se silmitön viha on sillä kertaa syttynyt. Viimeksi syynä oli se, että hän oli illanvietossa kavereidensa kanssa tullut siihen tulokseen, että kohtelen häntä huonoimmalla mahdollisella tavalla. Itse en siis ollut paikalla lainkaan ja ennen kyseistä illan viettoa mies oli juuri kertonut miten tärkeä ja rakas olen. Jokin vain napsahti ja muutti kaiken hyvän huonoksi. Se on toiselle ihmiselle todella raskasta kun ei koskaan tiedä, että mitä on vastassa.

Itse ajattelen, että kaikissa ihmisissä on hyvää ja kukaan ei halua pohjimmiltaan olla paha ihminen. Se, mikä saa ihmisen käyttäytymään ilkeästi tai itsetuhoisesti voi olla sitten hankalampi juttu. Syynä voi olla esimerkiksi mielestäni juurikin alkoholismi tai vaikkapa menneisyyden haamut. Itse en vain voi ajatella niin, että joku manipuloisi toisia itse manipuloinnin ilosta vaan se on eräänlainen hätähuuto. Siksi kai olenkin ollut tässä suhteessa niin kauan, vaikka vaikeaa on ollut. En vain pysty ajattelemaan tuollaisina hetkinäni omaa parastani vaan yritän miettiä miten voisin auttaa ja se on mielestäni eri asia kuin hyysääminen. En jättäisi ystäväänikään tuollaisessa tilanteessa yksin niin miksi sitten tekisin niin kumppanilleni. Sinulla on tietysti lapset mukana kuvioissa eli olisi varmaan viisainta asettaa heidän hyvä elämänlaatunsa ensimmäiselle sijalle.

Itselle kannattaa kuitenkin hakea apua, että jaksaa arjessa. Minulla on pari ystävää, joille kerron aina sen hetkisen todellisen tilanteen suhteestamme. Lisäksi kirjoittelen ja luen täältä juttuja ja olen työterveyden kautta saanut myös apua (psykologi).

Voimia Toivomustähti! Manipuloinnilta ja kiristämiseltä tuo minustakin kuulostaa. Ilmeisesti hänellä on nyt kunnon vieroituskamppailu meneillään. Toivottavasti tuo on nyt se pohjakosketus joka hänet herättää.

Pysy lujana, olet toiminut aivan oikein teitä kaikkia kohtaan. Varmasti jossain kriisipuhelimessa osataan neuvoa sinua tähän tilanteeseen liittyen.