Toivomustähti ilmoittautuu. Olen palasina, toivottavasti nyt viimeisen kerran tässä tilanteeessa. Tilanne on siis se, että jätin mieheni juuri hetki sitten (varmaan 20. kerran). Haistelin ja katselin ja kyräilin ja kyllä, kyllä se oli uskottava, hän oli juonut. 2,5kk olin onnellinen. Mieheni ei juonut tuona aikana. Ja nyt sitten 2 viikkoa ennen joulua itken tässä silmät päästäni ja kirjoitan.
Kerron vähän taustoistamme. Olemme olleet yli kymmenen vuotta yhdessä. Meillä on kaksi lasta ja uusi omakotitalo. Mieheni on aina juonut paljon, koko yhdessäolomme ajan. Oikeastaan tähän voisi monestakin täältä lukemastani ketjusta kopioida loput. Olen käynyt mieheni kanssa läpi saman kaavan, minkä niin moni muukin täällä. Tissuttelua, ryyppyreissuja, tappeluja, riitoja,piilottelua, valehtelua, ryyppäämistä, selittelyjä, sovintoja, valehtelua, juomisen lisääntymistä pikkuhiljaa koko ajan. Kaiken lopuksi tuli AA ja Antabus, mutta nekään eivät auttaneet. Taukoa tuli tuoksi 2,5kk ajaksi, kun olin “tosissani” uhannut lähteä.
Viimeiset vuodet uuteen kotiin muuttamisen jälkeen ovat olleet helvettiä. Mies on juonut välillä joka päivä, välillä sinnitellyt juomalla “vain” kerran viikossa. Elämämme on pyörinyt hänen ja hänen alkoholi ongelmansa ympärillä. Olen luopunut harrastuksistani, kun en uskaltanut lähteä kotoa mihinkään, kun mies joi ollessaan lasten kanssa kotona. Työni on kärsinyt tästä, olen joutunut olemaan tämän takia töistä pois, kun en ole aamulla voinut lähteä, kun mies ei ole ollut siinä kunnossa, että olisi voinut lapsia hoitaa. Olen ollut töissä, mutta täysin tolaltani, kun lapseni on soittanut ja itkenyt puhelimeen, kun on ollut hädissään huomatessaan isänsä olevan humalassa. Olen ollut lasten kanssa yli puolikymmentä kertaa paossa, kun en vain enää loppuajasta voinut jäädä kotiin, vaikka hän olisi ottanut vain yhden oluen. Mitta oli niin täynnä, olin pakokauhun vallassa, kun huomasin, että hän on juonut. Kaiken hyvän lisäksi, olen sotkenut välini omiin läheisiini puolustaessanin miestäni. Mieheni on, kuten varmaan moni, moni muukin, juonut alkuun oluita, sitten viinejä ja lopulta raakaa viinaa. Loppuajasta meni viinapullo (ja varmasti muutakin) joka ilta.
Haluan sen sanoa, että mieheni on hyvä isä selvinpäin. Pääasiasa hän on päivät ollut selvinpäin. Mutta ihminenhän ei ole selvinpäin ollessaankaan oma itsensä, jos edellisenä päivänä on viinapullon vetäissyt. Mutta se, että hän on ihmisenä niin ihana, kuin onkin, on pitänyt minut tässä. Ja tietysti lapset sekä tämä koti.
Toivon todella, että voisitte kommentoida tähän jotain. En tiedä, mistä ihmeestä saan voimia, jotta voin tästä lähteä? Ja mistä minun pitää aloittaa? Mistä löydän asunnon ja milloin sen saan? Pää on täynnä kysymyksiä ja sekasortoa. En voi mitenkään tajuta, että MIKSI tämä tapahtui nyt. Sisimmässäni sen tiesin, ettei tämä tule onnistumaan, mutta että juuri nyt, kun tuntui ensimmäisen kerran niin hyvältä laittaa tätä kotia joluksi, kun ei ollut pelkoa juomisesta (tai niin luulin). En enää aikonut tähän leikkiin ryhtyä ja haluaisin nyt tällä kertaa todellakin pitää sanani. Voi apua sentään. Kai sen on uskottava, että tämä ei ole unta vaan tämä tosiaan tapahtuu minulle…