Olen tähän asti tarinoinut tässä ketjussa paihdelinkki.fi/keskustelu/v … hp?t=15893 , mutta en tunne kuuluvani sen otsikon (“Olen alkoholisoitumassa”) alle. Siksi aloitin kuulumisilleni ja pohdinnoilleni tämän uuden ketjun.
Yksi “uusi alkuni” oli toukokuussa, kun aloin n. 10 vuoden tauon jälkeen juoda:
No, tämä ei tietysti ollut kovin mukava uusi alku.
Mutta tänään, puolitoista kuukautta asiaa pyöriteltyäni (ja tämän ajan kierrettyän hedelmätöntä kolmiota “tekee mieli juoda: juon” - “tekee mieli juoda: en juo”- “ei tee mieli juoda: en olekaan alkoholisti”), sain alulle myös jotain positiivista: kävin ensimmäistä kertaa A-klinikan päivystyksessä! Jo kesäkuun alussa soitin sinne, mutten millään saanut mennyksi, vaikka mm. huiskis silloin kovasti rohkaisi. Etukäteen kynnys tuntui tosi korkealta - hävetti, pelotti, nolotti - mutta oikeasti käynti oli tosi leppoisa ja työntekijä oli mukavan tuntuinen. Kaksi asiaa erityisesti ilahdutti: ensinnäkin minut otettiin vakavasti, vaikka juomamääräni ovat jatkuvasti hyvin pieniä (tyyliin yksi pullo keskiolutta/juomakerta). Tähän varmaan vaikutti se, että olen juonut silloin kymmenen vuotta sitten paljon: minulla on selkeä riski alkaa käyttää enemmän. Ja että avuntarpeeni otettiin vakavasti, vaikka en olekaan “pohjalla” - päin vastoin, työntekijä vaikutti tyytyväiseltä, että olin havahtunut ajoissa. Etukäteen olin ollut huolissani, etten ole “tarpeeksi kova juoppo” ollakseni oikeutettu saamaan apua.
Kesälomakauden takia joudun odottelemaan ensimmäistä varsinaista käyntiä parisen viikkoa, mutta sitten aloitan 2-3 käynnin mittaisen tutkimusjakson, jossa kartoitetaan, miten jatkossa edetään. Tuntui myös mukavalta kuulla, että heillä voi päivystyksessä pistäytyä muulloinkin ihan vain kertomassa kuulumisia ja juttelemassa, tai jos tulee halu juoda. Eli ei ole pakko yksin jaksaa odottaa sitä ekaa varattua aikaa.
Ja silti, vaikka käynti oli positiivinen kokemus, eihän olo ole olennaisesti helpottunut. Mulla on nyt lapsi kesäleirillä muutaman päivän ja itselläni vielä kesäloma, ja tajusin jo viime viikolla petaavani itselleni tälle viikolle mahdollisuutta juoda rauhassa. Tänään olin lähes koko päivän ulkona, mm. pitkällä pyörälenkillä, etten joisi. Mieli tekee kuitenkin taas, tälläkin hetkellä. Ehkä pitää lähteä uudelleen ulos.