Uusi yritys

Hei taas kaikille

Tämän viikon ollut syysväsymystä ilmassa. Ei meinaa vaan tottua taas aikaisiin herätyksiin, varsinkin kun aamuisin alkaa olla jo hämärää. No, tänäänkin hiukan lepäilty töiden jälkeen, joten eiköhän tämä tästä taas lutviudu.

Mielialat heitellyt taas töissä ja muutenkin välillä oikein kunnolla. Vaikka sitä yrittää itselleen tolkuttaa, ettei pitäisi stressata turhista, tuntuu pinna välillä turhan kireältä ja pipoa kiristävän. Onneksi kuitenkaan ei ole tehnyt mieli ruveta juomaan vitutukseen, ehkä tämä taas tästä tasaantuu.

-Jokke

Moro, Jokke!

Nostan sinulle todella paljon hattua ja toivon kaikkea parasta, sekä iloa ja voimaa raittiuteen.
Kirjoitetuksesi tuntuvat kuin omasta kynästä olisivat syntyneet, paitsi että itselläni on raittiutta vähemmän takana.

Olen 30 vuotias kaveri ja päihdehistoriaa on takana 10sen vuotta. Aloitin oman urani aivan puhtaasti alkoholisoitumalla, mutta “tauti” eteni myöhemmin sekakäytöksi. Mukaan tulivat etenkin Amfetamiini.
Kun alkoi ryyppääminen masentaa ja väsyttää niin pirillä sai potkua baarielämään. Mutta kuningasalkoholi on ollut minulle aina se primus motor. Äitini on myös toipunut alkoholisti ja AA jäsen ollut jo monia monia vuosia, mutta niin surullista kuin se onkin niin ei omena puusta kauaksi pudonnut, jälleen kerran.
Itse olen yrittänyt raitistua parikin kertaa ja pisin raittiuteni kesti about 2 ja puoli kuukautta.
Nyt tuntuu siltä, että olen saavuttanut pohjani ja pääkoppa on aivan rikki. Olen kyllä tiedostanut jo pitään olevani alkoholisti/sekakäyttäjä, mutta aina löysin jonkun tekosyyn siirtää päätöstä tuonnemaksi.

Nyt uutta yritystä takana vain viikko, mutta nyt jotenkin tuntuu siltä että haluan todella onnistua. Sellainen sisäinen tunne on vahva, että tämä on nyt todella nähty. Ihme kyllä olen saanut pidettyä tähän asti kaikki kulissit kunnossa. Minulla on työpaikka ja maalliset asiat suht reilassa. En ole edes ollut töistä koskaan poissa dokailun takia, mutta sen takia olen usein aika poikki kun en koskaan oikeasti lepää. Olin siis dokannut ja vetänyt kamaa kaiken liikenevän vapaa-ajan. Siis tarkoitan, että olen väkisin vääntäytynyt töihin puolikuolleenakin, koska minulla on ollut kova tarve säilyttää kasvoni ja väkisin pitää kulissit yllä.

Kävin itsekin muuten AA:ssa kun viimeksi sen vajaa kolme kuukautta raitistelin. Oli ihan hyvät kokemukset sieltä, mutta nyt en tahdo kehtaa mennä sinne takaisin kun koen olevani luuseri. Puhuin aika mahtailevasti viimeisinä aikoina ulkokultaisia loruja raittiudesta ja sitten seurasikin totaalinen lankeaminen. Ei tunnu hyvältä,ei. Tekisi mieleni olla “vahva” ja selvitä tästä yksinäni, mutta se ei taida olla helppoa. Parempi olisi vain nöyrtyä ja hakea vertaistukea.

Jokke, kun puhuit siitä kaveristasi, joka kritisoi juomattomuutasi niin minulla on juurikin kaverisuhteiden kanssa pelkoja/huolia. Suurin osa kavereistani käyttää myös runsaasti alkoholia ja aika moni vetää amfetamiiniakin aika säännöllisesti, pilveä ja sun muuta. Olen aina ollut pelkuri, heikko ja sortunut muiden mielyttämiseen. Tämä saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta eniten minua koko raitistumisessani häiritsee miten entinen kaveripiirini suhtautuu asiaan. Toisaalta olen erittäin väsynyt ja koen asiat turhankin vainoharhaisesti nyt ja huolestun liikaa. Masennusta pukkaa, mutta tiedän ainakin miksi.

Surullisinta tässä on se, että kavereitani ja minua on lähinnä yhdistänyt eniten tämä elämäntyyli ja päihteet.
Porukoissa ei katsota hyvällä heikkoutta. Ollaan aina pyritty esittämään kovanaamoja niin sanotusti. Surullista myöntää, mutta edellisestä raittiudesta retkahdin juurikin sen takia että en uskaltanut eräässä sosiaalisessa tilanteessa sanoa, että en juo enää. Naurettavaa, mutta totta. Sellaisia me ihmiset ollaan.

Mutta nyt olen väsynyt kaikkeen paskaan ja haluan elää omaa elämääni. Haluan vihdoinkin olla elossa.
Päivä kerrallaan ja olkoon kohtalo meille kummallekin suotuisa. Lykkyä pyttyyn ja kovaa tahtoa, sillä sitä tarvitaan. Haluaisin päästä katkaisuun ja sitä kautta saada breikin tutuista ympäristöistä ja kuvioista, mutta en halua vaarantaa työpaikkaani, enkä leimatua siellä. Olen sellaisella alalla, jossa päihdeongelmia ei katsota hyvällä.

Hei taas kaikille ja tervetuloa Bacchus82

Juurikin tällainen vahva sisäinen tunne herätti myös minut tähän viimeisimpään omaan lopetusyritykseeni. Olen toki aikaisemminkin yrittänyt useastikin alkoholiongelmaani hallita ja lopettaa, mutta se viimeinen ahaa-elämys kai oli vielä jäänyt kokematta.

Itsellänikin tällä hetkellä sosiaaliset tilanteen pelottavat, ne kun ovat aikaisemmin tavalla tai toisella liittyneet alkoholiin. Olenkin nyt alkanut etsiä itselleni vähän uudenlaisia harrastuksia, joissa ei alkoholi näyttelisi osaa ja voisi sosialisoida selväpäisessä seurassa. Toki en kokonaan vanhoja kavereitakaan haluaisi kokonaan jättää taakse, mutta saavat alkaa totutella alkoholittomaan minuuni.

Ja eiköhän sinutkin AA:han oteta takaisin, jos sinne oikeasti haluat.

Tsemppiä sinullekin lisää selviä päiviä kerätessä

-Jokke

Terve, Jokke!

Miten elämä sujuu?

Tänään keräsin itseni ja uskaltauduin AA-ryhmään. Oli hyvä jengi kasassa ja tuntui hyvältä
olla siellä pitkästä aikaa. Raittiudesta yritän tosissani nyt pitää kiinni ja käydä paljon ryhmissä, sillä
tiedän kokemuksesta etenkin parin seuraavan kuukauden tuovan mukanaan haasteita.
Sääntö numero yksi, käy ryhmissä…sitä yritän nyt tehdä. Ja tarvitsenkin sitä. En leiki sankaria, vaan tiedostan etten pysty tähän yksin ilman tukea.

Hei Bacchus82 ja muu porukka

Eteenpäin tässä tallustellaan, tuntuu vain tällä hetkellä jonkunlaista motivaation vajausta olevan ilmassa. Ei ole pariin viikkoon tullut käytyä AA:ssa, ei ole vain jaksanut. Toisaalta alhoholikin on pysynyt poissa kuvioista, ei edes hirveän pahasti ole mieli tehnyt. No, tällä viikolla alkaa taas harrasteet, jos niillä saisi hiipivää syysväsymystä hiukan taklattua. Kunhan saisi taas itsensä myös ryhmiin lähtemään.

Hienoa, että sinäkin päätit lähteä käymään taas AA:ssa ja että sait sieltä positiivista voimaa jatkaa etenpäin. Päivä kerrallaan, siitähän se lähtee.

-Jokke

Hei kaikille taas

Ei mennyt taas ihan kuin elokuvissa. Jostain taas ne vanhat rutiinit alkoivat kolahdella päälle, joten pari kertaa on taas kärryiltä tullut pudottua. Ei mitään aivan järkyttävää dokaamista, mutta juotu mikä juotu. En tiedä, jotenkin oli jo hyvä olo juomattomuudesta, mutta jotenkin se ei vain pitänyt. Ehkä sitten ehti jo tulla valheellinen itsevarmuus, AA ja Päihdelinkki jäivät, ja yhtäkkiä sitä olikin taas kaljatölkki kädessä.

No, eihän tämä alkoholismini tietenkään ole mihinkään hävinnyt. Nyt taas yritän kaivaa sitä motivaatiota saavuttaa se parempi henkinen olotila, josta olin jo saamassa kiinni. Halu lopettaa kuitenkin on edelleen olemassa, tuo juomisen tie on taas katsottu ja huonoksi havaittu. AA:han vielä taas tällä viikolla, sieltä se ensimmäinen potku edelliselläkin kerralla alkuun lähti.

Näihin tunnelmiin tänään.

-Jokke

Ei muuta kuin uutta yritystä kehiin vaan. Kyllä se siitä lähtee. Kiertele ja kaartele eri ryhmissä ja kun löydät sellaisen jossa tunnut olevan parhaiten samalla aaltopituudella muiden kanssa niin liity jäseneksi.

Vinetto

Taas kun kesä mennyt on Syksy saapuu ,

Tuo tullessaan raikkaat kelit ja ei aikaakaan kun pääsemme nauttimaan talven riemuista ja kesän odotuksesta.

Joken juttua lukiessa heräsi ajatus ihmismielen halusta liittää tapahtumia opittuihin juttuihin .
Uskonnot opettaa meitä luulemaan jonkin hyvän tulleen rukoilun seurauksena .
Juomisen loppumisesta johtuva hyväolo linkitetään käytyihin paikkoihin vaikka se hyvä olo johtuu ihan
suoraan myrkkyjen poistumisesta maksan tehdessä työtään .
Samankaltaista hömppää tarjotaan meille vesipaastoilla ja muilla uskomushoidoilla.

Jokke lue ketjus ja mieti oikeesti mistä juomisen lopettamisessa on kysymys kohdallasi .
Varo luulemuksia :slight_smile:

t… Kanthoona :sunglasses:

Alkoholi poistuu elimistöstä rankankin ryyppyputken jälkeen noin yhden vuorokauden kuluessa. Fyysiset vierotusoireet eli krapula on pahimmillaan kun maksa ja aineenvaihdunta ovat hoitaneet kaiken alkoholin pois. Tämän jälkeen erilaiset vierotusoireet voivat kestää hyvinkin kauan, kuitenkin koko ajan lieventyen.
Mutta pitkäaikainen “myrkkyjen poistuminen” on tarkalleen ottaen luulemusta, sillä vierotusoireet ovat juuri sen merkki että myrkyt ovat jo poistuneet.

Luku erikseen on sitten eräiden muiden päihteiden poistuminen kehosta, ja jotkut aineet voi näkyä vaikkapa huumeseulassa viikkokausia. Alkoholi sen sijaan vesiliukoisena haihtuu pois sangen kiireen vilkkaa. : )

Alkoholinkin vierotusvaiheeseen kuuluvat hyvät olot ja pahat olot johtuvat kehon ja psyyken totuttelemisesta olemaan ilman kyseistä ainetta.

Psyyken hoitamiseen auttavat erityisesti psykososiaaliset hoidot ja itsehoidot, eli vaikkapa juuri vertaistuki. Fyysinen puoli palautuu kuntoon lähes omalla painollaan päihteettömänä ollessa sen verran kuin sen on mahdollista kullakin palautua.

Vesipaasto voi tehdä joskus ihan hyvää, ja jos se oikeesti tekee hyvän olon jollekulle, kyseessä ei suinkaan hömppä vaan hyvän olon kokemus on kullakin omakohtainen ja subjektiivinen; ei siis kenenkään mitattavissa tai hömpäksi tuomittavissa.

“Ompas hömppää toi sun hyvä olo…” Ha ha ha… :laughing:

Hei taas kaikille, kiitokset varsinkin vastanneille.

Luopumisen tuskaa tämä kai on, niistä hetkistä joista valheellisesti kuvitteli nauttivansa alkoholin kanssa. No, taas on edessä paluu askeettisenpaan arkeen, ei vaan vielä pysty itseään hallitsemaan tilanteessa, joihin on aikaisemmin liittynyt alkoholi.

Jos tästä nyt jotain positiivista haluaa hakea, niin aikaisemmin tässä tilanteessa olisin todennäköisesti poistunut täältäkin hiljaa takavasemmalle ja jäänyt harrastamaan vanhaa kurjuutta. Tuo kesäinen raitis jakso sai kuitenkin uskomaan, että parempaakin elämää on tarjolla, joten uutta yritystä kehiin vaan.

Näihin tunnelmiin juuri nyt.

-Jokke

Tehty, mikä tehty ja juotu, mikä juotu. Jos tuosta ei pidempää putkea päälle jää, niin en jäisi pitkiksi ajoiksi asiaa märehtimään. Kannattaa vaan vara, ettei toistu usein ja määrät kasva. Luulenpa, että monelle meistä on käynyt niin, että on tullut tauon jälkeen pikkuisen otettua. Se ei tuntunut maata kaatavan. Sitten otettiin seuraavalla kerralla pikkuisen enemmän. Sitten vähän lyhemmän ajan päästä taas vähän enemmän ja pian olikin kärryt irti valjaista. Sitä kai tässä vaan pitää varoa.

Tsemppiä vaan ilman sen kummempia itsesyytöksiä.

Mennyttä ei voi muuttaa, se on vain niin. Eli nenä kohti uusia tuulia, niitä raikkaita tuulia joista jo pääsit nauttimaan. Älä jää märehtimään, se ei auta, päinvastoin. Palauta mieleesi ne hienot krapulattomat aamut, jaksamisen olot, ja pyri sinne taas. Se ei nyt ole edes niin vaikeaa kun dokausta ei ole NIIN pitkää aikaa taustalla. Henkisesti voi olla vaikeaakin, mutta tee kaikkesi unohtaaksesi epäonnistumisen, keskity vain aiempiin onnistumisiin ja nyt tulevaan onnistumiseen. Tsemppiä!

Tsemppiä Jokke, välillä se on sellaista aalto liikettä tai vuoristorataa raittiuden ja juomisen
välimaastossa, mutta kyllä se elämä siitä tasoittuu, päivä kerrallaan.

Hei taas kaikille

Viikko 1 jälleen takana jälleen alkoholittomalla linjalla. Fiilikset ovat taas alkaneet tasaantua, pieni epätoivo taas meinasi alkaa vallata mieltä. Samaan huonompaan suuntaanhan tuo juominen olisi taas ollut karkaamassa, vahvasti vanhoja merkkejä oli taas ilmassa.

Viikko on mennyt sateisissa merkeissä, mutta positiivista mieltä on onneksi saanut haettua harrastuksista. Sinänsä hyvä, että on saanut nollattua itsensä muutenkin kuin alkoholin avulla ja saanut irroitettua ajatuksensa totaalisesti näistä alkoholiasioista. On sitä kuitenkin tullut kerrattua syitä tämän lopettamisprojektin takana, ehkä se oli juuri nyt tarpeen sillä usko ja motivaatio lopettamisen tarpeellisuudesta on taas kirkastua. Päivä kerrallaan eteenpäin jälleen.

Näihin sateisiin tunnelmiin tänään.

-Jokke

Hei jälleen kaikille

Taas toinen alkoholiton viikko lähenee loppuaan. Flunssakin on iskenyt, joten viikonloppu taitaa mennä lepäilyn merkeissä.

Viikon aikana olen joutunut kieltäytymään muutamasta ennen joulua tulevasta tilaisuudesta, joissa on alkoholi läsnä. Sekä siitä syystä, että noilla tilaisuuksilla tuskin on minulle paljonkaan annettavaa kun en aio juoda, että en vieläkään luota itseeni että pystyisin hallitsemaan itseni noissa tilanteissa. Halu lopettaa on kuitenkin olemassa, mutta jokin noissa tilanteissa vain tuntuu laukaisevan tarpeen juoda. Arki kuitenkin tuntuu pääosin sujuvan kohtuuhyvin ilman viinaa. Pitäisi vain ymmärtää, ettei alkoholisti sitä yhtäkään voi ottaa.

Fiilikset ovat kuitenkin olleet suhteellisen positiivisia, joten hyvillä mielin mennään eteenpäin sateesta huolimatta.

-Jokke

Juuri noin ! Mitään todella arvokasta tuskin menetätkään vaikka et tänä vuonna osallistukaan. Varovaisuus on valttia varsinkin alkutaipaleella. Enhän mene syysjäillekään kävelemään vaikka osaankin uida.

Käy vaan niissä ryhmissä niinkuin kirjoittelit tuolla aikaisemmin. Vaistoan jotenkin että hyötyisit. Olet liian fiksun oloinen kaveri viettämään öitä juoppoputkissa.Kyllä sinne riittää väkeä ilman sinuakin - niitä joilla ei ole juurikaan halua elämänmuutokseen vaan tyytyvät osaansa. Omasta viimeisimmästä juopumuspidätyksestä tuli joku päivä sitten kuluneeksi 28 vuotta (“tuotu päihtyneenä häirötä aiheuttamasta Pohjois-Esplanaadilta Töölön säilytyssuojaan pla plaa”). Muutamia kymmeniä kertoja tuli koettua tuokin prosessi - joskus pari kertaa saman vuorokauden aikanakin. Mutta muutos on mahdollista - tänäänkin. :smiley:

Nythän alkaa pakata päälle taas tuo pikkujoulukausi, niin on ihan hyvä harkita taas mihin “porsaita äidin oomme kaikki” -kinkereihin sitä itsensä änkeää jos meinaa raittiina pysyä.

Itse jätän varmaan taas kaikki pikkujoulut väliin, vaikken niitä erityisesti pelkääkään, mutta toisaalta; mitä mä niissä teen.
Kuulin viimekin vuonna ihan erityisen hassuista päihdetyöntekijöiden (!!!) pikkujouluista joissa meno oli ollut mitä kosteinta ja töppäilytkin ihan perisuomalaisen pikkujouluhengen mukaisia! “Kenttämeininki?!” virnuilin minä. :mrgreen:
Eli eipä sekään ammattiala poikkea muista paitsi niiden kohdalla, joilla on se paljonpuhuttu oma kokemus.

Mä en oo ollut paljonkaan juoppoputkassa kuten Vinetto, mutta mullapa on kirjallisena paperilla mun epikriisi Espoon A-klinikalta vuosiltä 2006-2007. Jos alkaa huvittaa liikaa mennä pikkojouluihin, lueskelen sitä. :smiley:

Hei taas kaikille

Viikko on vietetty flunssaisissa merkeissä, sitkeänlainen vesio sitä onkin iskenyt. No, eipähän ole ainakaan alkoholia tehnyt mieli kun on räkää valunut sarjassa ja köhityttänyt kuin viimeistä päivää.

Niin, onhan tuota joskus fiksuksikin haukuttu. Valitettavasti ei taida vain järjellä ja järkeilyllä tämän alkoholismin kanssa aina pärjätä. Silloin sitä olisi kai tullut lopetettua juominen jo vuosikausia sitten. Omien tunnetilojen kanssa olemista ja ymmärtämistä tässä taitaa enemmänkin syytä opetella.

Huomenna on tarkoitus taas mennä katsastamaan AA-ryhmä, jos sitä onnistuisi pääsemään hyvään palaveriin.

Näihin tunnelmiin tänään.

_Jokke

Hei

Taas on aikaa vierähtänyt, matkamittariinkin kerkisi taas kertyä yksi vuosirengas lisää. Toivottavasti noista tulevista vuosista saa viettää selvissä merkeissä elämästä nauttien.

Fiilikset ovat olleet jotenkin tasaisen harmaat viime aikoina. Tuntuu vaan, ettei oikein mistään saa taas otetta. Juominen ei tietenkään toisi mitään positiivista mihinkään, vain ohimenevät häivähdyksen hyvästä fiiliksestä. Jotenkin vain tuntuu ettei selvin päin nyt onnistu saamaan sitä positiivista fiilistä, joka tätä projektia aloitellessa oli. No, kuitenkin parempi tasaisen harmaata, kuin juomisen aiheuttamaa huonoa oloa.

Talvi näyttää sujuvan vähän liiankin tiiviisti työn ja harrastusten merkeissä. Vauhtisokeutta, joka johtaisi taas juomiseen pitäisi taas yrittää välttää. Aikaa itselle, sitä taas kaivataan.

No, tänään tällaista ajatusen virtaa.

-Jokke

Juuri näin. Jos ei muuten, niin sitten sillä että asiat eivät koskaan ole niin huonosti ettei niitä juomalla voisi huonontaa.

Vauhtisokeus on tuttua. Erittäin hyvä sana. Otetaan iisisti.