Uusi vähentäjäyrittäjä

Morjesta vaan kaikille, uusi vähentäjäyrittäjä ilmoittautuu.

Elikäs olen 30 mieshenkilö jolla alkaa olemaan pahoja ongelmia oluen kanssa, ja nyt edessä raju vähennysyritys.

Olutta tulee/tuli maisteltua liiankin kanssa useampia tölkkejä (0,33) per päivä.
Töiden loppumisen takia (ei johtunut alkoholista vaan tuotannollisista syistä) määrät vain kasvoi, ja nyt on aika laittaa stoppi hommalle. Puolison kanssa asiasta puhuttu ja hän oikeastaan pakottikin tähän, ja olen hänelle kiitollinen että näin teki!

Alkoholistina en itseäni ole pitänyt vaan enemmänkin tapa-tissuttelijana.
Myönnän että itseäni vaan kusetan tässä, alkoholisti minä olen.
Omin avuin olisi tarkoitus nyt alkuun ainakin yrittää sinnitellä, ja pari päivää nyt jo onkin takana.
Suurempia kaljanhimoja ei ole ollut, olen kyllä saunajuomaksi valinnut alkoholittoman oluen koska pidän kuitenkin oluen mausta. Ykkösolutta en ottanut koska siinä kuitenkin on sitä alkoholia.

Empä oikein osaa muuta tähän nyt kirjoittaa, koitetaan nyt päivä kerrallaan eteenpäin.
Mitään suurempia tavoitteita en itselleni ole asettanut, mahdollisimman pitkään kuitenkin olisi tarkoitus raittiina olla!

Hei!

Tervetuloa seuraan :wink: Itse yritän vähentää: ongelmani ei ole tissuttelu vaan rankat humalat kerran viikossa tai kahdessa. Jos jotain voisin vinkata, olisi: älä yritä lopettaa kerralla, anna itsellesi anteeksi, tee jotain hirmuisen kivaa, elä elämää hetki kerrallaan, juttele täällä tsempparien kanssa.

Parempaa uutta vuotta,

t. Tundratyttö

Kiitoksia vastauksesta!

Kyllä se omalla kohdalla nyt taitaa olla parempi niin että kerralla yritän lopettaa.
Tunnen itseni sen verran hyvin että kaljan kohtuukäyttö ei tule onnistumaan, ainakaan vielä pitkään aikaan.
Jos ostan sixpäkin niin kaikki ne tulee juotua illan aikana!
Päivät on itselle pahimpia kun puoliso on töissä ja olen yksin kotona, pitäisi nyt keksiä jotain vaihtoehtoista tekemistä tissuttelun tilalle.

Tervetuloa. Tuo on kyllä hyvä juttu, että ajoissa jarruttaa tai vaikka joksikin aikaa lopettaa kokonaan. Mulla auttaa vieroitusoireisiin, kun juon paljon laihaa mustaa kahvia. Kirjoittele, miten menee, ja mitä uutta tekemistä olet keksinyt.

Huomenta!

3.päihteetön päivä pyörähtää käyntiin hieman väsyneenä kun yö meni pyöriessä ja hikoilessa.
Mitään suurempia vieroitusoireita ei ole ollut, paitsi tuo huono unisuus ja hikoilu, ruokakaan ei oikein tahdo maistua vielä.
Eilen illalla oli mielihaluja ottaa kalja, mutta yli päästiin kun kävin pienellä kävelylenkillä.
Tein 1/2 litran pulloon sekamehua jota tuli “tissuteltua” samaan malliin kun olutta/siideriä.
Itselle tuo ainakin auttoi kun on ollut tapana tietokoneella istuessa ja tupakoidessa aina juoda.
Vatsasta on hävinnyt nyt jo se “inhottava” turvotuksen tunne joka aamuisin on ollut, ja vessassa käydessäkin “koostumukset” on muuttuneet :stuck_out_tongue:

Koittanut pihalla viettää aikaa ja touhuilla siellä jotain kokoajan.
Tänään ajattelin leipoa vaikka pari pellillistä sämpylöitä.

Kai tämä tästä vielä iloks muuttuu…

Hienoa, jarnoh, että yrität ja tsemppiä kovasti vaan eteenpäinkin!

Jotenkin noista kirjoituksista paistaa läpi se, että myönnät tosiaan itsekin itsellesi tuon jonkin sortin alkoholiongelman. Ei siis ole pelkästään puolison painostusta ottaa “pesäeroa” juomiseen ja se on hyvä se :slight_smile:

Itselleni tuli tuosta tämän aamun kirjoituksestasi ajatus, että sinulle kolmas päihteetön päivä tuntuu jo varmaan jonkin sortin maratoonilta, kun itse ajattelen, että vasta kolmas päivä… Joka tapauksessa, vilpittömät onnittelut tuostakin! Kuten joku muukin täällä jo sanoi, kannattaa elää päivä tai jopa tunti kerrallaan eli olla siinä mielessä itselleen armollinen, ettei aseta mitään hirveitä tavoitteita ja sitten mahdollisesti pety, jos tuleekin takapakkia. Senkin haluan tässä sanoa, että JOS se takapakki eli jonkin sortin retkahdus sitten tulee, niin älä muserru sen alle, vaan ajattele, että se tuli ja se meni, ja sitten jatkat taas tipattomalla linjalla.

Kerroit, että olet koittanut viettää pihalla aikaa ja puuhata siellä jotakin. Nähtävästi sinulla on siis oma piha ja sekin on hyvä juttu, koska kyllähän näin talvella saattaa tulla tarve lumitöiden tekoon ja jos teillä on oma tulipesä, niin polttopuuhommiin jne. Kesällä kaikki tuo on toki helpompaa, mutta silloin on myös se kiusaus, että tarttee vähän janojuomaa… Toisaalta sekin on hyvä, että yrität nyt lipitellä jotakin muuta, kuin olutta.

Oletko kiinnostunut kuntoilusta? Esim. lenkkeily voi tehdä tosi hyvää ja juomiseen kulutetut rahat voi pian käyttää vaikka uusien (nasta)lenkkareiden hankintaan :slight_smile:

Jos yhtään kiinnostaa, niin käyppä huvikseen lukemassa juttuja tuolta Kotikanavan puolelta. Siellä moni alkoholiongelmaisen läheinen kertoo kokemuksistaan ja ehkä saat sieltäkin jonkinlaista näkökulmaa ja tsemppiä eteenpäin. Meinaan vaan, että jos sinullakin on jo puoliso ehtinyt huomauttelemaan, niin huomaat, että niitä puolisoita on tämä maa pullollaan. Ehkäpä teillä saadaan yksi liitto pysymään läjässä, jos sinäkin kannat oman kortesi kekoon ja opettelet tosiaan löytämään elämääsi muuta sisältöä, kuin juominen.

Mukavaa alkanutta vuotta ja muista, että valoa kohti ollaan koko ajan menossa :slight_smile:!

Kiitoksia vastauksesta.

1. päihteetön päivä lähti käyntiin ja kyllä se on minulle jo 4. eikä vasta 4. :open_mouth:
    Kävin aamusti terveyskeskuksella päihdeneuvojan juttusilla, mukavanoloinen täti.

Viime yönä sain jo nukuttuakin hieman paremmin, muutamia heräilyitä lukuun ottamatta.
Ainoana murheena että nyt jomottaa korvaa, ilmeisesti korvatulehdusta pukkaa kun ei ole tuota “estolääkitystä” tullut otettua :wink: .

Eilen illalla oli aika rajujakin mielitekoja kaljaa kohtaan, mutta yli päästiin kuitenkin!
Nyt edessä ensimmäinen viikonloppu (muista edes kuinka pitkään aikaan) ilman kaljaa.

Hiljaa hyvä tulee!

No johan oli neuvo :unamused: . Ei alkoholi ole mikään sellainen aine, jonka käyttö pitäisi lopettaa vähentelemällä(vs. esim. benzo- tai opparivieroittautuminen), eli jos ihminen kokee ryyppäämisen ongelmalliseksi ja tahtoo jopa tehdäkin sille ongelmalleen jotakin, niin silloin on parempi pistää korkki kokonaan kiinni. Jos sinä et tahdo luopua ryyppäämisestä, niin ryyppää kaikessa rauhassa, mutta lopeta nyt, herran tähden, tuollainen itsekusetus, äläkä ainakaan muita kehota ryyppäämään. Jos sun ongelmasi on se, että ne viikonloppukännit lähtevät aina lapasesta, niin luuletko asian paranevan sillä tavoin, että vähennät niiden määrää. Itselläni(eräänlainen tuurijuoppo minäkin) käy monesti juuri niin päin, että jos olen ollut pidempään dokaamatta(Teen sen usein ihan omasta tahdostani, aina ei vain maistu ja selvinpäin on mukavampaa), niin homma menee vain pahemmin överiksi, kun korkki jälleen narahtaa, ts. otan takaisin sen, mitä selvinpäin ollessani “menetin”. Fyysiselle kunnolle on toki parempi, mitä pidempiä ryypynvälejä saa pidettyä, joten sinänsä tuollaisessa vähentämisessä on jotakin pointtia, mutta jos ihminen ei osaa juoda muuten, kuin ääliökännejä, niin ei se asia parane mihinkään sillä, että pitää pidempiä taukoja dokailuissaan :unamused: .

Jarnohille tsemppiä ja sori pienestä offista.

Huomenta!

Pirteänä ylös 5. päivään.
Ensimmäinen perjantain miesmuistiin selvinpäin, ja helposti siitä selvittiin!
Ei mitään mielitekoja ollut kaljaa kohtaan koko iltana!
Yökin tuli jo paljon paremmin nukuttua.

Eipä muuta tällä kertaa…

Tervehdys Jarnoh, mukava että olet päättänyt pitää pienen tauon oluiden otossa. Tsemppaan sinua päätöksessäsi tässä mukana. Kirjoittelin tuonne Rampan nurkkaan mutta nyt Ramppa siirtyi Lopettajiin niin tuun vaikka tänne turisemaan ketjuusi.

Itsellä päivä nro 11 menossa tipattomalla ja aika hyvin sujunut, tarkoitus olla tämä tammikuu ottamatta. Kätyn töissä joten juomiseni ajoittuu pe/la akselille ja yleensä perjantaille ja silloin menee olutta usein niin paljoin kun kunto kestää ja sehän menee sit monasti aamuun saakka, eipä hyvä tyyli toi. Varsinkin Joulun pitkillä vapailla sit tuli otettua myös viikolla ja todella monta kertaa reilut humalat, se alkokin melkoisesti tympimään ja päätös syntyi.

Sinullahan asia on kans haastava siksi kun et ole töiussä niin sitä aikaa on enemmän ja ei pakko lähtöjä aamuisinkaan minnekkään. Tsemppiä sinulle ja hienosti selvisit tästä viikonlopusta se oli hyvä etappi.

Kuulostaa samalta, itse olen myös todennut että vähentäminen ei auta. Joka kerta kun ajattelen, että haen vaikkapa 2 olutta ja juon vain ne, huomaan jo vetäväni kenkiä jalkaan silloin kun 2.on uhkaavasti loppumassa. Joten koitanpa uudestaan mennä päivä kerrallaan kohti nollaliljalla.

Kiitoksia vastauksista!

1. päivä siis menossa ja selvä viikonloppu takana! Eikä tehnyt edes tiukkaa.
    Viime yönkin nukuin jo kuin tukki, ei hikoilua eikä pyörimistä.
    Enpä tiedä nyt mitä muuta tässä kertois?
    H*lvetin hyvältä tuntuu ainakin tällä hetkellä olla selvinkinpäin välillä!

Hienosti tsemppasit vkl. Sama homma täällä päivä nro 13. eipä mitään suurempaa vaikeutta ole ollut toki toi pe/la illat hitusen pitää ajatuksella skarpata ettei ala päästään hölmöjä ajatuksia päähän. Tässä on kohta kuukausi jo puolivälissä. Kyllä me toi toinenkin puolisko hoidellaan :slight_smile:

Huomenta!

Aika on mennyt kuin siivillä, enkä ole edes tänne ehtinyt kirjoittelemaan!
Mieli on pirteä ja kaikki vähätkin v*tutuksen oireet on kadonnut. Nukuttua tulee kuin tukki ilman yöheräilyitä.
Ruoka maistuu ja vatsa toimii!
Tänään alkaa jo 10. selväpäivä, siis selvästi hyvä päivä :smiley:
Oikein itsekin ihmettelen että miten omin avuin pystyin lopettamaan? Kyllä ihmisen mieli vaan on kova kun jotain päättää tehdä! Seuraavaksi sitten tupakasta eroon!
Alkoholitonta olutta olen maistellut telkkaria katsellessa, saunan jälkeen tai tietokoneella pelatessa.
Ehdoton suosikki alkoholittomista on Ukko-Pekka, maistuu jopa ihan oluelta eikä miltään teennäiseltä.

Ai kun kuulostaa hyvälle, jarnoh!

Juuri tuollaisia havaintoja minä kaipaan juomisen lopettaneelta tai vähentäneeltä. Sehän se on ihan paras juttu, kun itse tajuaa, mitä kaikkea hyvää ja kivaa juomattomuus elämälle tarjoaa :slight_smile:

Jatka samaan malliin! Ei tässä nyt muuta tällä kertaa.

Hienoa kuulla että fiiliksetkin ovat parantuneet se on loistavaa. Täällä myös jatkellaan tipattomalla nyt 15pv takana ja kuukaus mennään tottakai.

Huomenta

Jo toinen selvä perjantai takana, ilta meni leffaa katsoessa ja herkutellessa.

Hieno homma, täällä meni kans eilen pikku pussi irttareita leffan kera. Tänään olen myös ilman alkoholia. Kuukausi jo yli puolivälin kyllä tää tästä sujuu tsemppiä sinnekkin.

Morjens täällä mennään kuivalla linjalla nyt 24pv tipatonta ja kyllä loppuun saakka mennään tottakai. Ensiviikon lauantai yönä saa jo ottaa 24 jälkeen jos oikein tekee mieli. Mites Jarnoh on jaksanut, tsemppiä sinnekin.

Morjens kaikille!

Tässä on nyt joulukuun puolesta välistä menty kuivin suin. Piti ottaa pieni paussi, kun alkoi mennä vähintään kerta viikossa kännille.
Tammikuun alussa alkoi sitten tuntua, ettei sujukaan ihan suunnitellusti kuiva kuukausi, joten käväisin terveyskeskuslekurilta antabus reseptin. Ja siihen liittyen nyt kysymys?
Tammikuun alusta olen siis ottanut aamuisin 200mg poretabletin. Nyt kun on reilu kuukausi kuivumista takana, tekis mieli yksi ilta kupitella, jonka jälkeen taas kk:n tauko. Vaan pitkäänkös tota antabusta ilman pitäis olla, ennen kuin voi alkoa ottaa?