Uusi vähentäjäyrittäjä

^ Vähintään 2 viikkoa ilman, niin sitten voi ottaa kuppia turvallisin mielin, niin turvallista, kuin alkoholin juominen nyt koskaan voi olla :unamused: . Yksilöllistä toki, kuinka voimakkaasti Antabus keneenkin vaikuttaa, joillain se ei vaikuta lainkaan, mutta en todellakaan suosittele leikkimään sen kanssa yhtään :wink: :smiling_imp: . Allekirjoittanut joskus aikoinaan melkein kuoli Antabus-reaktioon :open_mouth: .

28 Tipattomalla olen melko tyytyväinen suoritukseen sillä suuria himoa ratkeamiseen ei ole ollut.

Tämän viikon lauantai yönä on lupa jo ottaa kun vaihtuu helmikuu alustavasti aion myös ottaa heti la yönä jos vaan olen pirteänä hereillä. Takana mm 2viikon yhtämittainen työ putki joten oluet maistuisi kyllä.

Mites Jarnoh on sujunut?

Maksayhdistys: Tipattomasta ei lääketieteellistä hyötyä

Brittilääkäreiden mukaan tipaton kuukausi on lääketieteellisesti täysin turha, eikä pitkällä aikavälillä paranna maksan hyvinvointia millään lailla. Brittiläisen voittoa tavoittelemattoman maksayhdistyksen The British Liver Trustin mukaan kuukauden tipattomuus antaa sen sijaan harhaanjohtavan turvan tunteen.

Yhdistyksen mukaan tammikuun tipattomuus johtaa usein erittäin alkoholipitoiseen helmikuuhun, joka tekee pahinta hallaa maksalle. Ja vaikka kuukauden tipattomuus antaisikin maksalle lepoa, se ei paranna vanhoja alkoholin aiheuttamia vahinkoja. Yhdistyksen mukaan maksa voi jopa vaurioitua, kun se saa yhtäkkiä kuukauden tauon jälkeen jälleen alkoholia.

(The British Liver Trust)

KANNATTAA SIIS HARKITA onko tulossa HELVETINMOISEN HUTIKAN HELMIKUU, MAISTISSA MAALISKUU, HUKUN VIINAAN HUHTIKUU, TUOPIT TÄYTEEN TOUKOKUU, KÄNNIKESÄKUU, HUMALANHAKUINEN HEINÄKUU, ELOILMANVIINAAONTYLSÄÄELOKUU, SIISTIIOTTAAVIINAASYYSKUU, LOPUTTOMANJUOMISENLOKAKUU, MAHTAVIENKÄNNIENMARRASKUU JA JUMALATTOMANJUOMISENJOULUKUU…sitten on taas tipattoman vuoro tipetipe.

Tervehdys, tänne ei sitten noi tutkimukset vaikuta yhtikäs mihinkään. Minulla maksa on ollut aina kunnossa eikä maksaa tässä ollakkaan parantamassa. Omalla kohdalla kyse on lähinnä siitä että halutessani voin olla juomatta alkoholia kuukauden tahi vuoden jos vaan haluan. Samalla asia koskee myös sitä että jos päätän pystyn vaikka pudottaa painoa -5kg jne…

Jos on kuukauden juomatta niin ei siitä varmasti haittaakaan ole esim maksalle tahi lompakolle jne… joten ei siitä liene haittaakaan. toki ymmärrän että kaikki ei tähänkään pysty ja naljailu alkaa mutta ihan vapaasti vaan. tänään päivä nro 29 ilman tippaakaan ja voin sanoa että tutkimuksistanne huolimatta aivan helvetin hyvä fiilis. Ensi kuussa luultavasti otan kohtuudella juomaa mutta työssäkäyvänä se on todellakin kohtuullista.

Joten se siitä kohtuullisuudesta. Tarkoitus ei ollut niinkään naljailla vaan herättää…Juice-vainaakin sanoi aikoinaan “Voisin lopettaa koska tahansa, mutta nyt juuri ei huvita.”
Maksasta sen verran, että esimerkiksi alkava rasvoittuminen ei kokeissa välttämättä näy ja haima voi poksahtaa yhdestäkin^tuollaisesta kännistä. Hyvää kevättä kuitenkin, kaikille!
En tule kommentoimaan enempää.

tää päivä taitaa mennä ilman yhtäkään, mutta pari päivää 5 per päivä taas meni…

Minäkin pystyn olemaan juomatta kuukauden, jos päätän niin. Se on ihan helppoa, kun tietää, että sen jälkeen saa taas läträtä mielinmäärin :wink: . Olen joskus ollut vuodenkin tyystin juomatta, eikä tehnyt edes tiukkaa, mutta eipä se sitä tarkoittanut, ettei mulla alkoholiongelmaa olisi. Kyllä ihminen istuu vaikka muurahaispesässä tai pitää jääpuikkoa perseessään tietyn ajan, jos tietää sen olevan ohimenevää, ja etenkin, jos siitä saa vielä jonkin palkinnon :wink: .

On kyllä hivenen erikoisia kommentteja sillä tämä ketju oli Jarnohin aloittama ja ideana oli käsittääkseni olla tipattomalla kuukauden. No sitten kun tässä ollaan ja tsempataan niin aletaan kertoilla että se kk juomatta onkin ihan paskaa ja merkityksetöntä.

Toisekseen kun sanoin että normaalisti en juo mielettömästi koska käyn töissä niin on mulla silloin tällöin mennyt pe illan juonti aamuun asti mutta taas la ei mitään ja maanantaina töihin. Uskoisin että melko monella alkoholia joskus ottavalla se kupin otto menee aamuun asti tai edes kaupungilla neljään.

Joulun aikoihin minulla oli 2 viikkoa lomaa ja silloin otin useemminkin jonka olen toki kertonutkin näissä kirjoituksissa. Osittain siitäkin syystä halusin pitää 1kk tauon olusissa. Omasta mielestäni on hienoa pitää joskus 1kk tauko kuin ei pitää yhtään taukoa ja kupittaa joka vkl. Mielestäni kaikki tauot on ihan hienoja oli ne 1kk 1v tai mitä vaan.

Olin joku 5v sitten myös tipattomalla ja kun se meni keveesti halusin jatkaa sitä hieman. No se jatkukin kesään saakka ja etelässä lomilla ollessamme tyttöystäväni suositteli siellä että ota nyt oluttakun lomillakin ollaan ja otin sitten siellä todella hieman vaan. Mutta ilman hehoitusta olisin saattanut olla vuodenkin juomatta sillä se ei tehnyt yhtään tiukkaa. Joten en usko että minulla on mitään erityisen vakavaa alkoholi ongelmaa.

Tänään 30pv ilman tippaakaan, helppo homma oli olla 1kk juomatta extemporee. siksikin hienoa että kyllähän mulle olut maistuu ja myös hankaluuksiakin on ollut kuussa mutta niitä ei ole hoidettu juomalla.

^ Minä kyllä ymmärsin, että jarnohilla olisi ollut tarkoitus pitää pidempikin breikki juomisessa, ehkäpä lopettaa se aivan tyystin. Jos julkiselle keskustelufoorumille kirjoittaa, niin silloin saa varautua siihen, että voi saada myös sellaista palautetta, joka ei itseä niin hirvittävästi miellytä. Mulle tulee lähinnä mieleen, että jos noin kovasti pitää juomisiaan puolustella ja selitellä ja loukkaantua täysin paikkansapitävistä kommenteista koskien sitä, että juominen nyt vain on ihan helvetin epäterveellistä touhua, niin olisiko se läträäminen sittenkin aikamoinen ongelma :wink: . En minä suinkaan ole mikään kenenkään juopotteluja arvostelemaan, olenhan itsekin aikamoinen juoppo. Nuo itsekusetukset lähinnä mua häiritsevät. Itse olen moisista luopunut jo kauan sitten ja myönnän täysin, että juoppo olen, vaikka pystyisinkin olemaan ajan X juomatta ja usein olenkin juomatta lyhyemmän tai pidemmän aikaa, ilman, että hirveästi tekee edes mieli ja elämä maistuu viinattakin oikein hyvälle ja jopa paremmalle. Vähän sellaista tuurijuopon vikaa minussa näet.

Tästähän taitaakin tulla ihan mielenkiintoinen keskustelu. No kävin lukaisemassa Jarnohin aloituksia ja tosiaan ei siellä ollutkaan selkeesti puhetta mistään tipattomasta vaan jonkin laisesta breikistä tyyliin aluksi paripäivää ja sitten kenties pidempäänkin. Tämä 1kk tipaton oli siten omaa setiä kokonaan.

Sinällään en ole loukkaantunut sillä minulla on tälläkin hetkellä erittäin hyvät fiilikset. sitä vaan ääneen pohdiskelin että jos joku on vaikka kuukauden juomatta niin eikö se ole ennemminkin hieno asia josta voi sanoa että hyvin tsemppasit kuin sanomalla että elä kuseta itseäsi ei tolla ole mihinkään merkitystä ja maksasi ei parane tuossa ajassa.

Toisekseen en ole juomisiani puollustellut vaan nimenomaan kertonut että en ole juonut tänä vuonna yhtään sekä maininnut että luultavasti otan kohtuudella alkaen ensikuussa. Myöskään sitä en ole väittänyt että alkoholi olisi jotenkin terveysjuomaa. On itsestään selvää että isommissa annoksissa se on erittäin haitallista terveydelle.

“läträäminen on aikamoinen ongelma” Joululomalla otin tarpeettoman usein ja liikaa myös kerralla ok sen myönnän kun lomaa oli mutta jos nyt sivuuttaan toi yksi loma ja puhutaan normaali kuukausi rytmeistä jossa käydään töissä 5pv viikossa ja alkoholia nautitaan 1pv viikossa maksimissaan niin onko se nyt järkyttävän kovaa läträämistä ja aikamoista ongelmaa? Itse pitäisin sitä melko kohtuullisena määrinä, vaikkakaan en väitä että se yksikin kerta ei olisi haitallista.

^ Niin, en minä väitä, etteikö pidemmistä juomattomista jaksoista ihan oikeaakin hyötyä olisi. Ainakin rahaa säästyy, monia asioita saa hoidettua paremmin, kun ei ole kaiken aikaa ympäripäissään jne. Mun pointtini oli se, että ihmisellä voi pahakin alkoholiongelma, vaikka pystyisikin pitäämään esim. sen Tipattoman Tammikuun ilman suurempia tuskia. En tarkoita, että sä olisit mihinkään vertailuun syyllistynyt, vaikka edelleen noissa jutuissasi on IMO vähän selittelyn makua, mutta noin yleensä, päihdeongelmaiset mielellään vertaavat itseään/omaa päihteiden käyttöään siihen naapurin juoppoon Mattiin tai kulmakunnan kovimpaan sekakäyttäjään, tyyliin: ei mulla tässä mitään ongelmaa ole, kun vielä on asunto, akka ja työpaikka tallella, korttikaan ei kuivu, en ole ollut koskaan putkassa, maksa-arvoni ovat hyvät etc., etc. Tuollainen vertailu on aika vaarallista, koska siinä voi ns. hyvällä omallatunnolla jatkaa päihteilyään, kun mitään ongelmaa ei muka ole. Sitten saattaakin jonakin kauniina päivänä havahtua siihen, että onnistuikin päihteilemään itsensä samanlaisiin tai vieläpä pahempiin ongelmiin, kuin se vertailukohde.

Tipaton päivä nro 31 menossa ja mm eilenkään ei tippaakaan vaikka oli perjantai ja myös kotona oli ja on ollut kokoajan juomia mutta päätös pitää. Naisystäväni alkoi kyllä eilen sanomaan että pitää vähän ottaa kun oli niin hankalaa töissä mutta sain sen kohtuu helpolla pitämään myös tipattoman kuukauden koska jälellä oli enään 1 päivä.

Tänään on mahdollista että otetaan olutta 24 jälkeen, joo on hieman koomista toi aika mutta täytyy nyt vetää ihan periaatteessa puhtaasti tämä setti loppuun. huomenna illalla on menoja joten paljoa en voi ottaa enkä haluakkaan.

Tuon Winstonin pointin ymmärrän ja olen samaa mieltä että vaikka olisi iso alkoholiongelma voi silti pystyä kuukauden taukoon totta tuo on. Samoiten vertaaminen itseä pahempaa kaveriin voi olla petollista ja siten sallia itsensä juoda aina vaan enemmän. Tästäkin huolimatta 1kk tauko on usein ihan hieno juttu ja toivotan hyvää kevään jatkoa kaikille siihen pystyneille j voihan sitä taukoa toki pitää muulloinkin tahi jopa lopettamaan kokonaan.