Ovat ne ensimmäiset päivät usein oudontuntuisia, ainakin minulla olivat.
Poisoppiminen vanhoista tavoista, se voi olla se vaikein juttu.
Kun ne hellittävät niin uusien oppiminen meneekin sitten jo ihan itsestään, uusia juttuja vaan alkaa tulemaan tilalle ja elämä täyttyy taas sisällöstä.
Alkuun piti minunkin hiukan ohjelmoida aikaani että jotain mielekästä riitti, mutta ihan itsestänikin ihmeelliseltä tuntuvalla vauhdilla alkoi sitten sitä uutta sisältöä tulemaan… etsimättä ja murehtimatta.
Kummallisesti se juominen vaan unohtuu, vaikka ensimmäisinä päivinä ja viikkoinakin tuntuu siltä että tämä jossain muodossa, ajatuksina ja muistoina, niin hyvinä kuin pahoinakin seuraa kenties loppuelämän. Ei se sitten enää roiku, kun päästää irti ja antaa sen olla takana.
Mutta ehkä siinäkin on parasta antaa sen päihteen poistua ajatuksista “luonnollista tietä” unohtumalla.
Voi olla niinkin, että mitä kovemmin alkuun yrittää pyristellä irti ja miettiä miten saisi unohdettua koko jutun, sitä sitkeämmin ne ajatukset pintaan nousevat.
Se muu sisältö elämässä, sen vahvistaminen, se kai minulla oli yksi parhaista lääkkeistä. Tilaa ei ollut niin paljon päihdeasioidenm miettimiselle ja eestaas kelaamiselle.
Toinen lääke oli se, että psyykkasin itseäni toistamalla tuhannen kertaa itselleni että alkoholi on minulle täysin merkityksetön aine, ja olen juomaton henkilö jonka ei tarvitse siitä välittää.
Ja “sana muutti lihaksi” kuten sanotaan. Aika ja uuteen malliin tottuminen. siinä se.
Elämä muuttuu todella paljon, kun sen antaa muuttua.
Vaikka alussa vaikealta joskus näyttääkin, niin joka päivä on hiukan kauempana vanhasta, ja lopulta koko homma on sananmukaisesti menneisyyttä jota ei tarvitse edes muistaa.
Tsemppiä ja voimia alkutaipaleelle!