Olet näköjään miettinyt ihan samoin.
Hyvää juhannusta!
Mä tässä vielä kirjoittelen… toivottavasti teitä ei häiritse
Mä olen lähdössä juhannusta viettämään.
Nyt on oikeastaan mun ensimmäinen kunnolla selvä päivä. Mä olen viimeksi juonut sunnuntaina. Mutta kun krapula kestäämulla nykyään kolme päivää, niin olen siis nyt vasta pää suurinpiirtein selvänä. Toki kunnolliseen selvyyteen on matkaa kuukausia…
Mä olen elänyt vuosia niin, että olen käyttänyt viinaa 2-4 päivää viikossa. Eli krapuloineen tuo tarkoittaa sitä, että olen ollut viinahuurussa vuosia. Lukuun ottamatta muutamaa jaksoa, pisimmillään puoli vuotta.
Mä luovun (toivottavasti onnistun) nyt tästä uskollisesta ystävästä, rakastajasta, lohduttajasta…
Tervetuloa yksinäisyys. Tervetuloa vapaus. Tervetuloa selvyys. Tervemenoa viina (mutta ei laulu ja naiset). Tervemenoa tylsä, merkityksetön ja saamaton elämä.
Minä, mies parhaassa iässä (46) alkaa elää uutta elämää…
Uusi elämä?
Sitä, että nukkuu joka yö hyvin. Että alkaa taas treenata aktiivisesti, vaikkapa juoksua. Jaksaa taas toteuttaa unelmiaan.
Vielä tässä kirjoittelen… odottelen juhannukseen lähtöä…
Mä kirjoitin muutama vuosi sitten tuonna Me vähentäjät palstalle muutaman kirjoituksen. Eri nimimerkillä. Olin silloin vielä siinä harhassa, että mä voisin suht helposti opetella “kohtuukäytön”…
Nyt mä olen tullut siihen tulokseen, että “kohtuukäyttö” on turhaa. Alkoholi on itse asiassa ihan turha aine. Ainakin mulle.
Varmaan se on monille ihan hyvä ja sopiva aine. Se poistaa estoja, naittaa monia pariskuntia…
Mutta mä luulen, että mä en tarvitse sitä ainetta enää koskaan.
Eipä sitä tarvitse.
Tyhjiöllä on taipumus täyttyä, ja niin kävi minullakin. Muutama ensimmäinen viikko selvänä olo hiukan outoa, olipa siinä vähän pidettävä itseäni kurissakin.
Mutta, se helpottaa, aika on kova lääke. Ja sitten, sitä tekemistä, touhua, ihmisiä, ihan erilaista ja uuttakin, kaikkea vaan alkoi ilmestymään kun hiljalleen selvänä haahuilin.
Välillä piti ihan ihmetellä että mistä tätä kaikkea tulee, minä kun en lähtenyt edes raittiuttani julistamaan enkä väkisin vauhtia elämääni hankkimaan… se vaan alkoi täyttymään kaikenlaisella.
Kiitos… sun kirjoitukset on todella voimaannuttavia.
Mä olen nyt tosi hyvässä fiiliksessä. Jotain isoa on varmaan tapahtunut. Mulla on asenne nykähtänyt paljon parempaan suuntaan.
Mä tiedän kokemuksesta, että tämä hyvä fiilis muuttuu arjeksi. Ja vasta arjessa tulee vastaan ne oikeat tilanteet. Alkuhuuma haihtuu… Jääkö tarpeeksi vahva kivijalka uuden rakentamiseen?
Mun kompastukivi on ollut yksinäisyys. Onhan näitä kaikenlaisia suhteita tässä ollut… mutta se tunne että olisi ollut rakastettu ja voisi rakastaaa - se on jäänyt näissä suhteissä vähälle…
Ja sitten olen lääkinnyt sitä yksinäisyyttä viinalla…
Viimeksi viime lauantaina menin sokkotreffeille. No, ei siitä tullut mitään, ei kolahtanut. Mitäpä minä sitten muuta kuin alkoon viinaa ostamaan. Siinä meni sitten taas viikonloppu…
Tuollaiset hetket mun on saatava jotenkin muuten hoidettua.
Ja sitten se kun palaa töistä tyhjään kotiin. Että ei menisi enää alkon kautta hakemaan sitä lohtuviinaa. Ja sitten hakemaan lohtupitsaa…
Että voisi olla niin hyvässä fiiliksenssä, että menee joka ilta töiden jälkeen lenkille. Muutama kuukausi tätä uutta elämää ja alkaa varmasti juoksu kulkea…
Ja jaksaisi ja viitsisi tavata ihmisiä. Tutustua uusiin ihmisiin. Laajentaa elämänpiiriä. Olla paremmin läsnä. Olla toiselle ihmiselle LÄSNÄ eikä ajatella vaan sitä että mistä alkosta kehtaisi tänään hakea pullon…
Mä olen elänyt niin alyttömän tyhmästi.
Mä en ole tyhmä, mutta mä olen elänyt tyhmästi. Siinä on ero ja mä pidän siitä kiinni…
No niin… nyt mä olen kirjoittanut monta viestiä tähän ketjuun… Mä aloitin näköjään kirjoittamaan tajunnanvirtaa… ajatuksia…
Mä en tiedä miten täällä plinkissä on ollut tapana. Ilmeisesti ei haittaa vaikka kirjoittelen tähän jorinoita - ilman että ne olisi aina mitään “keskustelua”… Mulle on nyt tärkeää saada sanottua näitä “ääneen” jollekin…
Toki ihan livenä olisi vielä parempi…
Mä koen nyt aloittaneeni uuden elämän. Saa nähdä miten se kestää. Itse olen optimisti. Mun lasi on puolitäysi eikä puolityhjä… (onkohan tuo vertaus vähän huono tässä yhteydessä
Kuinka paljon vapauttavampaa onkaan toistaa “Olen raitis”, sen vanhan klassisen “Olen alkoholisti” -mantran sijaan. Vaikka välillä ottaisikin, niin on kuitenkin hauska sanoa “Olen raitis”. Raitis? Miksi ei? Mennyt on mennyttä, mutta tulevaisuuden määräävät tämänhetkiset ajatukset. Mieluummin sitä perustelee juomattomuuttaan sen perusteella onko raitis kuin alkoholisti.
Seuraavista ei liene vaikeaa valita:
a) “Hei, olen XX ja raitis. Minun ei tarvitse juoda.”
b) “Hei, olen XX ja alkoholisti. Minä en voi juoda.”
Hienosti sanottu. Noi on tosi hyviä kiteytyksiä. Mulle totisesti sopii toi ensimmäinen paremmin.
Mutta pidän mahdollisena (vaikka kyllä mun mielestä valitettavana), että tuo toinen on parempi joillekin…
Koska ei meidän ihmiset psyykerakenteet ole samanlaisia. Joillekin voi tosiaan olla parempi, että elää sen ratkeamisen pelossa…
Kiitos keskusteluista. Voikaa hyvin. Mä lähden nyt viettämään selvää juhannusta. Palaan sen jälkeen asiaan
Yksinäisyyteesi totean, että onhan täällä paljon mukavia, ihania ja selväsanaisia naisia Iloitse meistä
ps. kuten olet jo huomannutkin, minulla on erilainen käsitys alkoholismista.
Hyvää raitista juhannusta!
Mä tulin juuri kotiin. On muuten AIVAN MAHTAVA FIILIS kun on viettänyt alholittoman juhannuksen. Mieli on hyvä ja olo mainio.
Olin kaverin mökillä. Teki tosi hyvää kun ei tarvinnut olla krapulassa vaan tehtiin reippaasti puuhommia.
Nyt uusiaperunoita ja silliä. Ja sitten voisin lueskella näitä juttuä täällä ja konnentoida. Ja sitten lenkille. Ja illalla vaikka joku leffa… Siinähän sitä onkin tämän päivän ohjelma.
No niinpä näyttää olevan. Iloisen toki, jo nyt
Voi olla että meillä on “erilainen käsitys alkoholismista”… Mutta ei se mua haittaa. Todellista keskustelua tulee vasta sitten, kun on erilaisia mielipiteitä. Jos kaikki olisivat samaa mieltä, niin aika tylsäksi se kävisi… (Toki, “samaa mieltä oleminen” taitaa olla aika usein harhaa, ja perustuu siihen, että ei ole ymmärtänyt toista. Joku viisas sanoi kerran - kukahan se nyt oli - että "ei ole olemassa mitään ymmärtämistä, on vain väärinymmärrystä - hyödyllistä ja vahingollista:-)
Toisekseen, ei munkaan mielipiteet ole mitään betoniin valettuja totuuksia. Mun mielipiteen muttuu. On muuttunut elämän aikana monta kertaa ja monesta asiasta. KESKUSTELU on turhaa jos ei ole valmis myös tarkastelemaan omia mielipiteitään kriittisesti. Muutenhan se olisi vaan vuoromonologia, joka toitottaisi vaan omaa totuuttaan eikä kuuntelisi aidosti toista.
Kiitos, mulla oli oikein hyvä ja raitis juhannus. Toivottavasti sullakin
Hei Haralbant!
Kiitos minullakin oli ja on edelleenkin raitis juhannus, olen edelleen vaunuilemassa ja kohta saunaan ja uimaan. Menin eilen 22.30 nukkumaan, puolison humalatila oli sillä asteella, etten voinut enää katsella. Ikävää kun hänen juomisensa on kiihtymään päin kun minulla raittius etenee
Minulla oli aamulla ihan OK olo, lähdettiin koiran kanssa uimaan ja kahlaamaan, puoliso polvisteli pää pöntössä. Vähän säälitti, mutta en jäänyt surkuttelemään ja ulos tuulettumaan ja nauttimaan tuulesta
Jatketaan raittiin päivän iltaa hyvällä mielellä.
CD,
Mulla on siinä suhteessa helpompaa tämän raitistumisen kanssa, että ei “tarvitse” huolehtia toisen läheisen ihmisen käytöstä. Se asia tuo varmaan sun tilanteeseen vielä lisähaastetta…
Kiva kuulla!
Muutenkin hyvvii ajatuksii sulla.
Ja super-peukku tästä:
Perässä tullaan, 9 ja puoli vuotta perässä tosin :mrgreen:
Pärjätään!
Moi mannteli,
Mukava tutustua. Hyviä juttuja on sullakin
Ja onnea tupakoimattomuuden vuoksi. Se on hieno juttu. Joku on joskus väittänyt, että tupakan addiktoivuus on voimakkaampi kuin heroiini (en tiedä miten addiktio on siinä määritelty). Joka tapauksessa olet tehnyt tosi hyvän päätöksen ja se on vaatinut sulta voimaa ja motivaatiota. Onnittelen.
Mä vietän rauhallista sunnuntaiaamua. Heräsin seitsemältä, katsoin vähän telkkaria, söin aamupalan ja nyt ajattelin lähteä tekemään oikein pitkän kävelylenkin.
Pitäisiköhän mun hommata koira? Mä olen pitkäään haaveillut koirasta. Mutta yksin asuessa olisi se ongelma, että kuka sitä ulkoiluttaa kun olen päivän töissä. No, olisihan sitä ehkä saatavissa jotain ulkoilutusapua… Nyt esim olisi tosi hienoa lähteä koiran kanssa…
Me hankittiin miehen kanssa koira ja se oli kyllä huippujuttu meille tuli aikuinen, niin oli helpompaa kun jäi pentuajan jutut pois. Olisin ehkä halunnut ensin aiemmin pennun, mutta sattui tuleen sopiva aikuinen vastaan joka oli kotia vailla niin päätimme kokeilla tarjota sille kodin ja on mennyt oikein hienosti. On se kyllä huipputapaus ja tuli ulkoiluunkin ihan erilaista intoa kun on koira jonka kanssa kulkea.
Mukavaa sunnuntaita haralbant ja kiva kun olet täällä plinkissä kiva saada aina uusia porukkaan ja sinullahan meni hienosti juhannus! Ajattele kuinka moni makaa töllä hetkellä kauheassa krapulassa ja me saadaan olla ihan selvinpäin ja aikalailla parempivointisina. Aikas kiva juttu
Tosi nopeasti tämä juomattomuus vaikuttaa…
Mä kävin äsken kävelemässä. Yli kymmenen kilometriä meni tuosta noin vaan. Olisi mennyt vaikka vielä saman verran lisää, mutta tuli iso rakko kantapäähän ja en viitsinyt hinkata sitä niin että olisi mennyt tosi pahaksi…
Mä olen juomisen ohessä yrittänyt pitää jonkinlaista kuntoa yllä. Muutaman kilometrin hölkkää tai kävelyä. Aika vääntämiseltä se on tuntunut. Ihmekö tuo kun on käytännössä koko ajan joko humalassa tai krapulassa.
No, nyt kun on takana viikko selvinpäin, niin kropassa tuntuu jo ihan erilaiselta. Oli mukava tunne kävellä. Hymy naamalla. Otsaryppyjäkään ei tainnut enää olla, ainakin vastaantulijat hymyilivät - ne harvat jotka ovat juhannussunnuntaina lenkillä.
Mä olen muuten huomannut, että musta hehkuu pitkälle millä mielellä olen. No niinhän toki kaikista, ihminen hehkuu pitkän matkan päähän sitä mitä tuntee… kävelytyyli, asennot, eleet… kaikki ne paljastaa kauaksikin mitä tuntee. Ihmiset osaavat lukea niitä, tiedostaen ja tiedostamattaan. Enemmän tiedostamattaa.
Kun ei ole krapulassa, niin ei hehku ympärilleen artymystä, väsymystä, syyllisyyttä, ahdistusta… van sen sijaan rauhaa ja iloa.
Raittiina on hienoa olla!
Juuri tuollaista kodinvaihtajaa mäkin olen ajatellut. Pentua en varmaan voisi kasvattaa, koska mulla tulee työpäivinä noin kymmenen tunnin poissaoloja…
Kiitos. Kiva kun Sinäkin olet. Täällä tarvitaan kaltaiasi -)
On tosi voittaja-olo tämän juhannuksen suhteen. MÄ OLIN SIIS KOKO JUSSIN JUOMATTA JA NAUTIN SIITÄ…
Se on kyllä huipputunne kun tajuaa ihan oikeasti olleensa viikonlopun selvänä ja erityisesti kun kyseessä on oikein tosi perinteinen ryyppyjuhla, juhannus
Minä täytän myös jeppe juomapäiväkirjaa, se näyttää punaisella viikon jos on juonut yhdenkin (kun tavoitteeni 0 ylittyy) ja vihreällä sitten ne viikot, kun tavoite 0 täyttyy. Tänään kun en juo, saan klikata tämän päivän annokseksi taas 0 ja saan sinne vihreän viikon. Tuntuu kivalta täyttää sitä kun huomaa sieltäkin, että raitis viikko paketissa!