Nonni. Tänä sunnuntaina tuli täyteen tasan pari viikkoa viimeisestä huikasta, milloin tuli muki ns. täyteen. Johan sitä tulikin vedettyä taas sellaset pari vuotta päivittäin, enemmän tai vähemmän, mut prommilleissa kuitenkin lähes koko ajan.
Ekan viikon kärsimykset on lusittu ja nyt alkaa olee taas elävien kirjoissa. Ruoka on alkanu maistumaan ja muutenki saanu ajatuksia hiljalleen kasaan. Ensimmäinen epätoivon hetkikin on ylitetty, ku on tajunnut jutella oikeitten ihmisten kanssa rehellisesti ja suoraan, mitään säästelemättä tai salailematta.
Se mitä olen lueskellut muitten tarinoita niin aika vastaava tää omakin on. Just täytin 46 ja siitä tuli samalla mun eka ikäkriisi, ku tajusin et täs on nyt ryypätty aikalailla 30 vuotta elämästä. Kymmeniä kertoja on tullut luvattua et nyt loppu, niinku täälläkin on valitettavan monen kohdalla on käynyt. Aina on palattu takas lähtöruutuun, joka kerta vaan hieman edellistä kärsineempänä ja kulahtaneempana. Mikä siis olisi nyt tällä kertaa toisin.
Ensimmäistä kertaa en ole esimerkiksi edes miettinyt, et minäkö koko lopun ikääni raitis! Se on ollu mulle se pahin mahdollinen ajatus lähestyä päihteetöntä elämää, eli usko tekemiseen on puuttunut täysin vaikka tahto olisi ollut kuinka kova.
Lupaukset olla ainakin “niin ja näin pitkään juomatta” on ollut se toinen moka. Sillee niistä päivistä on tullut sellaista puurtamista ajatustensa kanssa, et nyt on vasta pari viikkoa takana ja jotkut ovat olleet täälläkin jo vuosia juomatta.
No niin ne muutkin ovat aloittaneet jostain, eli olen pyrkinyt jättämään kiireen tyystin pois ja turhat lupaukset sen mukana. Eihän ne aiemmatkaan lupaukset ole kovin pitkään kestäneet.
Sitten se mitä on varmasti jokaiselle alussa hoettu, et ota kaikki mahdollinen apu vastaan minkä vaan pystyt saamaan, niin olen tehnytkin. AA-palaverissakin jo kävin ja sain sieltä ihan mukavan kipinän. Se ei tosin ollut ihan ensimmäinen kerta, mut ensimmäinen sellainen, mistä jäi hyvä mieli kanssatovereitten kannustamana asiani suhteen. Mut otettiin vastaan tavallaan ensikertalaisena, ku aikaa edellisestä on kulunut jo kauan. Sitä en osaa sanoa et millainen osa tai mitä roolia aa tulee tässä toipumisessani näyttelemään, mut menen kun siltä tuntuu. En ole tehnyt itelleni mitään lukujärjestystä.
Sitten A-klinikka. Siitäkin on kokemusta lukuisia kertoja, mut nyt varasin ajan ja pyysin saada pidempää hoitosuhdetta, koska tarkoituksena ei ole nyt lähteä sinne penkomaan menneisyyttäni sen enempää, vaan katsomaan mahdollisuuksiani ja suunnittelemaan tulevaisuuttani. Tavallaan päivittämään tilannetta viikoittain ja samalla se on yksi realistinen tavoite, etsiä ja löytää keinot olla ratkeamatta siinä välissä. Tiistaina eka käynti, toivottavasti homma lähtee käyntiin sillee ku ajattelen.
Työ. Se on ollut mulle jotenkin pakkomielle osoittaa olevani vielä “jotain” heti kun olen pystynyt töitä hakemaan parin viikon juomattomuuden jälkeen. Sainkin loistavan duunipaikan vuos sitte näihin aikoihin. No, jotenki se oikeutti mun vääristyneessä mielentilassa ottamaan työpäivän päätteeks illalla muutaman “rentouttavan” ja hetken se toimikin. Mut vain hetken. Äkkiä ne muutama olikin jo 12 tölkkiä joka ilta ja aamuisin klo. 5:15 heräsin jatkuvasti vain huonokuntoisempana, lopulta niin huonossa jamassa et otin loparit! Piti löytää lisää aikaa juomiselle.
No, mulla kävi tuuri kun törmäsin paikallisessa baarissa tuttuun kaveriin jolla oli remontti alkamassa. Tuli selväksi et mä en ollut siin vaiheessa missään hommissa ni se pyys mua, koska olin hyvässä maineessa ammattini suhteen. Eli jälki oli aina priimaa. Sovittiin et hommalla ei ole mikään kiire, et teen sen mukaan mitä jaksan. No sehän mahdollisti harrastuksen jatkamisen mainiosti ku kelarahat juoksi ja liksaa sai pimeenä näppiin. Duunissakaan ei tarvinnut olla selvinpäin, oli perso jätkä viinalle se kaveri itsekin ja yleensä “työmaapalaverit” pidettiinkin juuri samaisessa baarissa.
8 kuukautta sen muija jaksoi katella sitä “edistymistä” ja olinkin homman kanssa loppusuoralla, mut sit romahti. En päässy enää kunnolla käymään sielläkään ja sen teki loppuun kaverit porukalla muutamassa päivässä. No, ollaan hyvissä väleissä vaik pikkase jäi sellane paskanmaku suuhun molemmille, ku se kusi sit lopulta. Siit on nyt pari kuukautta. Tällä kertaa ei työ tule olemaan mitenkään ensisijainen tavoite. Mua on suorastaan kielletty edes miettimästä sitä ennenku olen todella saanut aluks itteni oikeesti kuntoon.
No mutta, jos kypsyi sen muija siihen työmaahan, ni omani kypsyi (tai oli kypsynyt jo ajat sitten) mun dokaamiseen. Tammikuun lopulla ilmoitti et eiks ois parempi jos muutan omaan kämppään. Mä olin samaa mieltä. Tiesin et sit ainakaan mun ei tartte piiloitella mitään ja saan juoda miten huvittaa. Helmikuun 1. päivä sain avaimet omaan yksiöön
Kolme viikkoa ehdin asua ja tänne oli kertynyt jo lähes 250 tyhjää tölkkiä! Toissa sunnuntaina sitten katselin sitä kasaa, missä ne tölkit oli muovikasseisaan ja niistä jääneitä laatikkoja. Olo oli aivan tajuttoman huono ja jääkaapissa oli 7 kylmää olutta. Mä join ne ja samalla päätin et nyt saatana. Nyt riitti ja siihen loppui tän kertainen putki.
Nyt ku olen tosiaan jutellut ihan ammatti ihmisten ja muutaman uskotun kaverin/ ystävän kanssa tästä mun tilanteesta, ni ne tavallaan avas mun silmät, ku juoppokaveritkin sanoivat et paras ratkaisu aikoihin. Se yllätti.
Tosin pienenä kauneusvirheenä samat kaverit on kyllä kokeillut kepillä jäätä, et vieläks on “tauko päällä”, eli suomeks tuutko kaljalle. Oon pysynyt aika vaivattomasti sanomaan ei ja jos on vähänkin ollut epävarmuutta, niin oon ottanu yhteyttä niihin jotka sanonu et soita tai ota yhteyttä millo vaan jos tuntuu vähänkin “siltä”.
Et sellaista. Ajattelin kirjoittaa nää jutut tänne ihan vaan siks, et onhan tääkin terapiaa siinä missä mikä tahansa tapa käsitellä omaa tilannettaan/ ongelmaa. Ja onpahan ainakin tallella jos alkaa vähänkin napsumaan, ni voi lukea et miten viimekertaisen ryyppyreissun kanssa kävi!
Mukavaa kevään odotusta kaikille.