Uskominen on valinta ja uskonnot perustuvat myytteihin.
Minusta nasevasti uskontojen syntyä kuvaa hollantilainen Rutger Bregman kirjassaan Hyvän historia (2020): “Bregmanin mukaan jumalan käsite syntyi palvelemaan valtaapitävien tarvetta kontrolloida ihmisiä. Mikä olisikaan parempi kuin kaikkinäkevä silmä, Jumala, joka tietää kaiken ja kostaa pahat teot aina kolmanteen polveen. Siinä vaiheessa, kun valtaan ja valtaa tukevaan myyttiin kytkeytyi valtaa tukeva väkivallan uhka, myyttien maailma ja ennen kaikkea valtaapitävien asema vakiintui ja periytyi.” (Hyvin kiteytetty kuvaus Bregmanin käsityksestä on lainattu tästä arvostelusta: diakoniaplus.fi/usko-hyvaan-ihmiseen/.) Rutger Bregman on itse papin poika.
Minunkin uskoni on, että uskonto on tosiaankin ihmisten, maallisten, mutta vallanhaluisten, keksintö siinä missä Raamattu on niiden ihmisten kirjoittamia sanoja tuon myytin luomiseksi ja ylläpitämiseksi. Ei enempää eikä vähempää. Ja kaikki on kritisoitavissa siinä missä kaikki ihmisen keksimä ja sepittämä sanoma. Hyvän nimissä uskonnoilla tehdään paljon pahaa, tuhotaan ja alistetaan inhimillistä elämää.
Alkuperäistä Raamattua ei ole olemassakaan kaikkien tuhatvuotisten muokkausten ja käännösten jälkeen, on arveluttavaa siteerata sen tekstejä totuuksina tänä päivänä jo sillä perusteella. Ja maailma kolmatta tuhatta vuotta sitten on ollut mikä on ollut - ja on nyt ihan jotain muuta. Ylösnousemus on myytti, johon minä en kykene uskomaan, vaikka miten minulle sitä perusteltaisiin.