Univaikeudet

No katsokaa nyt milloin tämä on kirjoitettu… Mulla on ollut ihan älyttömiä univaikeuksia viime aikoina. Menen kyllä ajoissa nukkumaan ja syön lääkkeeni, mutta silti herään viiteen mennessä. Alkaa pikkuhiljaa rassaamaan tämä univajaus. Mutta jos syön ei- sallittuja lääkkeitä, niin nukun kyllä kuin tukki. Tämä sisältää Insominit ja muut bentsounilääkkeet. Ja pari päivää sitten vittuunnuin ja söin 800mg Seroquelia. Kylää uni maittoi. Liikaakin. Miten saan unen tasapainoon?

Mun pitää pahimmillaan syödä paria eri neuroleptiä, mirtazapiinia, muutama bisse ja sirkkoja hihaan muutama mg. Toinen erittäin yksinkertainen vaihtoehto on kannabis, jo pari pientä savua (jopa) jointista antaa kunnon unet. En ole varsinaisita univaikeuksista kärsinyt (siis heräilemisestä keskellä yötä) kovinkaan paljoa, mut nukahtamisvaikeudet on ihan naurettavia. Osittain se johtuu siitä et oon niin ahdistunu etten pysty ruveta nukkumaan (=kierimään sängyssä), mun pitää tipahtaa joka ilta tv/monitori auki ja joku leffa/simpsonit/futurama/etc siellä pyörimässä. Ennen riitti kun kuunteli kuulokkeilla musiikkia mut nykyään pitää olla visuaalista räiskettä myös.

:unamused: Jaa-a, sulla on sellainen elämäntilanne, että en ihmettele yhtään että sulla on univaikeuksia! Saisitko Tenoxia? Ja ne jutut pyörii tuolla alitajunnassa, sehän tietty vaikuttaa uneen, jolloin alitajunta nousee pintaan ja työskentelee enemmän. Moneltako menet nukkumaan? Mä meen 21-21.30 ja herään joka hela aamu 5-6:lta. Nukutko sä päivisin? :wink:

Kannabis ei tuo mulle unta, lähinnä piristää. Ekä se saisi sitäpaitsi näkyä seuloissa. Päivisin en nuku. Menen nukkumaan siinä klo 22-23, ja silti herään välillä jopa klo 4 aamulla. Seroquelista on hiukan ehkä apua, mutta muita neuroleptejä en suostu syömään. Enhä pitäisi antaa aikaa itselleni, kyllä se uni sieltä kai tulee. Ekä tietääkseni kukaan ole kuollut univajeeseen.

Pitää kai ottaa lääkärille aika, vaikka jo etukäteen tiedän, että ei siitä apua ole.

Mulla sama homma: uni ei millään tule vaikka nakkaan melko satsin lääkkeitä kurkusta sisään iltaisin ja vaikka nukahtaisinkin, niin viimeistään parin tunnin päästä herään ja thats it.

Vedän siis illalla
800 mg seroquel
20 mg diapam
40 mg tenox

Aikasemmin oli imovaneja, mutta tuli tole niihin ja ne eivät enää vaikuttaneet millään tavalla.

Vittu sentään! Edelleen jatkuu tämä unihelvetti. Aloitan heräilyn jo kolmelta, sen jälkeen heräänkin vähintään kerran tunnissa. Lääkityksenkin pitäisi olla kohdallaan. En sitten tiedä vaikuttavatko nykyiset stressaavat asiat jotenkin uneen. En kyllä niitä tietoisesti mieti, mutta jos alitajunta tekee tepposiaan. Pitää varmaan jostain hommata 1000mg Levozinia niin katsotaan tuleeko uni. Perkele.

Kyl must tuntuu et ne vaikuttaa, mulla on ollu viimeset n.6kk aika krooninen vitutus mihin ei oo auttanu mikään muu kuin pari milliä xanoria ja/tai kova sekakäyttö niin pitkälle et sammuu (ja mä vaik konttaan aika pitkään ku paras olo elämässä on se kun on väsynyt, paitsi neurolepti"väsymys"), ja nukkumisesta on tullu mulle ihan utopiaa. Siis vaikeeta se on ollu aina mut nyt se tuntuu olevan ihan supervaikeeta. Pari viikkoa sit mä valvoin (ilman mitään stimuja, en edes juo kahvia) yli 60h putkeen (kahteen otteeseen tolla ajanjaksolla söin ketipinorit yms lääkkeet mut ei ne muuta sanonu ku vähän rauhotti muutamaks tunniks), sit nukuin 8-10h ja valvoin taas 40-50h putkeen. Eikä se väsymys sinänsä edes tuntunut missään.

Ite kärsiny unettomuudesta 10v,ja kokeillu varmaan kaikkia uni-ja nukahtamislääkkeitä,neuroleptejä,väsyttäviä masennuslääkkeitä yms.Ja kaikkiin tulee toleranssi,vaikkei lääkärien mielestä pitäisi,mut kun vedät hirmusatsit lääkkeitä ja valvot 5 vrk putkeen,nii kyl siinä jotain toleranssii mun mielestä on…Tähän ku sais ratkaisun ni muutki ongelmat olis vähän helpompi hoitaa.paskamaista ku ei ite osaa tehä enää asialle oikei mitää.

Aiemmin kärsin ajoittain unettomuudesta, välillä aika pahastakin. Olen huomannut, että itselläni siihen liittyi paineita ja stressiä pakonomaisesta tarpeesta nukkua. Tämä tarve tuli yleensä siitä, että piti olla työn tai jonkin muun asian takia seuraavana päivänä levännyt ja hyvissä voimissa. Kun rupesin suhtautumaan kevyemmin ulkopuolelta tuleviin paineisiin niin unettomuus ei tuntunut olevan enää niin iso ongelma kuin aiemmin.

Olen tunnistanut stressin ja vieroitusoireet kahdeksi suurimmaksi syyksi univaikeuksiini. Kun olen pyrkinyt välttämään näitä niin univaikeudet ovat pysyneet aika hyvin poissa.

Menen nykyisin nukkumaan vasta silloin kun väsyttää, en kellon mukaan ja se tuntuu sopivan itselleni hyvin. Tosin nukkuminen jää viikolla usein aivan liian vähäiseksi, mutta olen yrittänyt tätä paikkailla nukkumalla viikonloppuisin niin pitkään kuin uni maistuu.

Jättäkää kofeiini kokonaan pois, se on nestemäistä stressiä. Se kohottaa nimenomaan kroonista stressiä ilmaisevaa stressihormonia, kortisolia, joka kohottaa aivojen pelkokeskuksen glutamaattitasoa, vilkastuttaa sen verenkiertoa ja pitää sitä kautta adrenaliinitasoa korkealla. Kun kofeiini vielä salpaa adenosiinia, joka hoitaa aivoissa nukkumatin virkaa, on aivan selvää, miksi kofeiini on yleisin unihäiriöiden aiheuttaja.

Olen samaa mieltä siitä, että kofeiini aiheuttaa helposti unihäiriöitä. Mutta ihan mielenkiinnosta pakko kysyä mitä sä ite vedät kun sinunkin “glutamaattitasot” jne. vaikuttaa noiden sun juttujesi perusteella hieman poikkeavan normaalitasosta?

…Oon ite kärsinyt unettomuudesta jo junnusta lähtien,ennen kuin rupesin käyttämään kamaa…tän hetkisestä tilanteesta sen verran et olin tos pitkän jakson ilman univaikeuksia (n.5kk. siitä kun alotin korvaus-hoidon) vaikka en syöny mitään bentsoja…ja nyt sitten kun oon taas ollu nukkumatta/nukkunu päin persettä niin sain muutaman 20mg tennarin hätä-apuja a-klinikalta…(hermotkin kiristyy kun ei saa nukuttua)…viime yö meni kohtalaisesti (vajaa 6h. unta),olen kans kokeillu kaiken kamomilla teestä - dormicumeihin,kyllähän vahvat bentsot auttaa mutta niihin “tykästyy” vähän liikaa (tulee popsittua älyttömiä määriä)…täytyy toivoo että tää tasottuu tästä…

Mä olen nyt nukkunut vähän paremmin. En sitten tiedä johtuuko se siitä, että en mene sänkyyn edes makaamaan keskellä päivää, koska joskus menin päivällä pitkälleni, niin saatoin olla hetken sellaisessa unenkaltaisessa tilassa. Liikuntaa kyllä harrastan, vähän pakostakin. Kun pitää joka päivä ajaa yhteensä 8 kilsaa pyörällä kun käyn lääkkeen sulattamassa. Ja muutenkin pyöräilen paljon. Tänään heräsin ekan kerran vasta klo 6, ja se on mulle pisin yhtäjaksoinen uni pitkään aikaan. Vaikutti varmaan myös se illalla syöty 3x2mg Rivatril ja 3x30mg Opamox lasti jotakin. Yö kerrallaan.

Tota,mun mielestä sen ei pitäis vaikuttaa nukkumiseen,jos mä aamulla klo 6:00 juon päivän ainoot 2 kuppia kahvia… :question:

Jos et ole käyttänyt Remeronia kokeile sitä, pitäis tulla uni.

Kiitos vaan ideasta li55u, mutta ei se Remeronikaan mua sen enempää nukuttanut. Tuli tosin TODELLA villejä unia. Ne oli välillä itseasiassa aika hauskoja, mutta niistä kun heräsi, niin välillä oli sekaisin vielä puoli tuntia. Kyllä mä olen käsittääkseni melkein kaikki lääkkeet joiden pitäisi edistää unta, käynyt läpi.

Jep mulla oli sama juttu ettei loppujen lopuks millään saanut unta. Paitsi neurolepteillä. Ne on siitä hyviä ettei sivu/yhteisvaikutuksia muitten kanssa oikeastaan ainakaan itselläni,paitsi yks, että jos otti reilusti niin ei pystynyt nielemään ollenkaan pariin tuntiin, joka oli pelottavaa :open_mouth: . Ja se zombieolo lakkaa kun on hetken käyttänyt.

33 tuntia aikalailla täynnä. Pari tuntia pyörin äsken sängyssä, mutta ei tulosta(pitäisi varmaan yrittää olla aloillaan).
Syynä unettomuutteen on varmaan 12 tuntia sitten nautittu 0,5l kokis. Ilmeisen hyvin potkii vieläkin. Jospa se tästä.

Et kertonut mitä lääkkeitä/aineita käytät?

Kannabista menee joka päivä… kaikki muu on liian satunnaista, että voisi puhua käytöstä.