No, unettomuudessa helposti luulee että “valvoin 33 tuntia putkeen” mutta ei se niin ole. Kukaan ei valvo niin kauan putkeen ellei oo joku stressitilanne(pakko valvoa) tai piristäviä huumeita naamaris. Sä vaan nukut vähän aina välillä pikkasen ja se on katkonaista veikkaisin.
Ennätys taitaa olla 72 tunnin luokkaa ja juuri ennenkuin pääsin turvallisesti sänkyyn, niin pääsin mökille onnellisesti 15 km kävelylenkin jälkeen. Kofeiinia taisin muistaakseni nauttia kokiksen muodossa n.3 litraa. Ja tupakkaa vielä silloin tupruttelin tietysti.
Jos nautit kupillisen kahvia (125ml), saat noin 100mg kofeiinia vatsaasi. 35mg sitoutuu kehon proteiineihin ja loppuosa jakautuu koko kehon vesitilaan, koska kofeiini on vesiliukoinen molekyyli. Tunnin kuluttua nauttimisesta, veressäsi on kofeiinia noin 2-3mg / litra verta. Tämä pitoisuus alkaa hitaasti laskea kun maksa muuntaa kofeiinin yksinkertaisemmiksi metyyliksantiineiksi, joista ensimmäisen vaiheen dimetyyliksantiinit ovat aktiivisia, kuten kofeiini itsekin. Pitoisuus laskee lineaarisesti, eli sen lasku hidastuu sitä mukaa kun aine vähenee vesitilasta. Laskennallisesti puhdistumisaika on 5-6 kertaa puoliintumisaika, eli keskimäärin noin 30 tuntia annoksen nauttimisesta. Todellisuudessa puhdistumisaikaan vaikuttavat monet tekijät, tupakka nopeuttaa sitä 30-50%, lääkkeet, tulehdukset, alkoholi, kirroosi ym. tekijät hidastavat maksasytokromi p450 toimintaa, joka on kofeiinin biotransformaatioväylä maksassa.
Ei ole kyse pelkästään siitä, paljonko käyttää, vaan myös siitä, kuinka herkkä stressihormonien säätelyjärjestelmäsi on ja millainen on maksasi kyky käsitellä kofeiinia. Vaikka sinulla olisi keskivertoaineenvaihdunta, on veressäsi kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita kaiken aikaa, vaikka joisit vain kupillisen päivässä. Jos stressihormonisi ovat herkässä, se voi riittää aiheuttamaan mitä tahansa kofeiinimyrkytyksen oireita aina ms-tautiin ja skitsofreniaan saakka muiden stressihormonitasoihin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Vaikka et tunne mitään oireita, adrenaliinitasosi on koholla ja tuhoaa hitaasti lihassoluja, joiden sisältämät myrkyt vapautuvat verenkiertoon raiskaten munuaisiasi ja maksaasi, hivuttavat aivokemiaasi hitaasti kohti psykoosia, munuaisia dialyysiin ja maksaasi kohti syöpäosastoa. Unihäiriöt ovat selkeä merkki tällaisesta kemiallisesta häiriötilasta nupissasi, katso vaikka psykiatrian tautiluokituksesta kofeiinin aiheuttama unihäiriö.
Kofeiini toimii näissäkin suhteissa samoin kuin kokaiini ja spiidi, vain paljon hitaammin, se on todellista junttispiidiä ja hiipivää hulluutta, jolla on surkeampi hyötysuhde, mitä millään kamalla voi edes kuvitella olevan.
Mä kärsin nyt painajaisista… viime yönä esimerkiks olin auto-onnettomuudessa, ja loukkaannuin
pahasti, niin, et oli koko mies kipseissä ja paketissa, ja kaikist ‘huvittavin’ tos olis se, et mä tunsin
suurta kipua siin unes ja ku heräilin vähän väliä ni koko keho oli sellasen pelon-vallassa, siis tuntu et
adrenaliinia virtas paaaljon enemmän ku normaalisti. No kävin veskis ja joka kerta se vtun sama uni jatku,
ahisti tosissaan. No sit vihdoin ja viimein ku aurinko paisto naamaan aamupäivällä, heräsin ja totesin
et onneks on aamu… ei tarvii jatkaa sit piinaavaa/ahistavaa unta enää.
Ja tää ei oo ainut, näit tulee säännöllisin väliajoin. Pitäis opetella ohjaamaan omia unia,
mut sekin vaati yrittämistä ja kiinnostusta aiheeseen, ei kaikki sitä edes opi, skidinä osasin
tehä omis unis mitä vaa, esim. laitoin reteoist just sitä musaa mitä halusin kuunnella ym.
No liittyyhän tää vähän näihin univaikeuksiin, niitä mulla on jonku verran muutenki jopa silloin
harvoin ku en nää noi lucifer-unia. Mut ei siitä nyt enempää, tää oli vaa tällänen hajatelma
minkä halusin kirjottaa ihan mustaa valkosel, näit on joskus kiva lukee, jos pääsee univaikeuksista eroon.
Tsemppii kaikil, jotka kärsii uniongelmista. Jos univaikeudet on kroonisia, ni yleensä se tuo mukanaan
masennuksen… eli ei tää mikään pikkuvaiva tod. ole, se haittaa mones asias elämäs. ![]()
Mullakin oli viime yönä painajaisia. Ajeltiin autolla monta pahaa ja veristä kolaria. Ja vaikka heräsin röökille välillä, niin sama ralli jatkui. En sitten tiedä vaikuttaako stressi asiaan. Ja nyt vielä loppui Seroquel prolongit. Uusia saan huomenna. No, onneksi on vielä 100mg perus-Seroquelia jäljellä muutama. Toivottavasti niillä saan nukuttua. Ja ilman kolareita ![]()
On itelläki univaikeuksia ja usko pois on tullu kokeiltua kaikenlaista lääkettä. Ainoa mikä on auttanu hyvin ja sitä viittii aina ottaakki on kunnon budipaukut. Tai sitte lisää liikuntaa, herää aamulla väkisin joskus viimeistään seittemältä ja illalla ennen nukkumaan menoa rauhotut tunnin ja juot lasin jotai lämmintä. Eikai siihe oo oikee muuta :S
Ihminen tottuu valvomiseen ja voi “harjoittelun” myötä valvoa pidempiä aikoja kuin sellainen, joka ei ole tottunut valvomaan. Itse vuosia unihäiriöistä kärsineenä voin sanoa, että ilman sen suurempaa stressiä voi selvinpäin valvoa aika pitkäänkin. Mutta yli 48 tunnin valvomisen jälkeen minulla ainakin reaktiokyky heikkenee huomattavasti ja muutenkin tuntuu siltä, ettei pysty ajattelemaan järkevästi saatikka sitten tekemään mitään kunnolla.
Minulla kyllä mirtatsapiini toimii pienilläkin annoksilla, mutta seuraavana päivänä olen väsynyt ja nukkuisin vaikka koko päivän. Lääke auttaa kyllä nukkumaan, mutta sekoittaa sitten unirytmin täysin eikä nukkumisesta ole kovin paljon iloa, jos vain väsyttää koko ajan. Miksi muuten mirtatsapiinia dissataan niin paljon?
Joo täsä sitä pöllöillään, kun uniongelmaa pukkaa. Mirtazonin otin puol kymmeneltä. Potuttaa ja väsyttää. Josko koittais lukemista… Toivottavasti menee ohi, nukahtamislääkkeil on mul ehdoton EI, tietty söin niitäki ku karamelleja ja olin joka kerta täysin pihal, pahemmin ku muista napeista. K e r r o i n lekuril ja lopulta se usko… Sain muuten aika monta kertaa sanoa ja roudata katkopapruja. Et joskus näinkin.
Mulla on toimiva kikka univaikeuksiin. Kun on valvonut pari päivää (krooninen unettomuus jo 3v iästä lähtien, kuulemma aiemminkin, mutta en itse muista), niin, kuten eilen kävin alkossa ja ostin 1 l Tapion (39%). Join sen tunnissa. Jännä juttu, että mä en tule alkoholista humalaan, ellen ota kaveriksi 1200mg d-metorfaania samalla (mulla hyvä p1 annos (opiaattiriippuvaisilla d-metorfaani ei päästä isommillakaan annoksilla, esim. 1800 mg p1 pidemmälle.)) No, juotuani tuon “pikkupullon” viunaa, tuli taas kerran tympeä olo, joten menin nukkumaan parin kolmen tunnin kuluttua ja nukuin jopa 8 (!!!) tuntia. (oli muuten jännä uni, mutta laitan siitä ihan oman aiheen myöhemmin.)
Toi kikka ei mul kyl onnaa, ku ennen bentsoja ja niiden aikanaki (vain n.5 krt yhtäaikaa, ja neki puolivahingos, ajattelematta, ei tarkotuksel) olin alkoholin sUUrkuluttaja…
Olen tuurijuoppo enkä käytä mitään lääkkeitä. Tuomonen viikon putki sekottaa unirytmin täysin, sitten viikko kitumista ja taas saa nukuttua, kunnes seuraava lotrausretki taas alkaa.
Itte oon ainakin käynyt kaikki bentsojohdannaiset läpi eikä mistään ole ollut mitään apua. Ainoa millä saan itteni sammumaan/nukahtamaan (ei tarvi edes mennä sänkyyn odottelee), ainakin minä nukahdan siihen paikkaan 30min sisään eli. [Poistettu haitallisia neuvoja. -Päihdelinkin toimitus]
Itse en henk. koht. tiennyt, että alko vahvistaa ketiapiinia / toistatien. tuli vaan todettua kun oli kokeilu mielessä parin kuun respa.
Ketipinor on ihan ok, mut kun mä vedin sitäki liikaa, herrayksintietäämiks, annos nyt vain 25 mg. Nikotiinin iltakäytöstä pitää päästä eroon. Nää on sit mun “kikat”: aamul aikasin ylös, liikuntaa, ulkoilua, vain aamukahvi, ehkä päiväl yks kuppi teetä, lukeminen ennen nukkumaanmenoa ja niksupurkan käytöl rajaa. Se on hillitöntä… Jokin rauhottuminen ja rentoutuminenki vois auttaa. Ja jättää huolien ja ressinaiheitten pohdinta muuhun aikaan, ku iltaan tai yöhön…
Mulle tulee huolet mieleen just yöllä niinku useimmille. Siinä ahdistuksessa ei järkiajattelu toimi
Kun olen illalla ottanu Imovanen tai Stilkkarin ja herään aamu kolmelta alan lukea kirjaa otsalamppu päässä (ei tartte murehtia sähkön kulutuksesta ja ei häiritse niin paljon läheisiä). Käytän ahkerasti kirjastoa ja luonnollisesti kirjan pitää olla tosi mielenkiintoinen. Usein ajatus ei pysy siin kirjassa kun ahdistaa niin helevetin paljon. Ja uskon ettei uni tule . Aika monta kertaa on käyny jotenki ihmeen kautta sillai et herään aamulla valo päässä ja kirja kädessä
Joten suhtaudun siihen rituaalin omaisesti. Uskon että muidenkin kannattaa tehdä tällaisia “rituaaleja” mut niitä ei kai voi sopia alitajuntansa kanssa… Vai voiko Nyt on sysätty nurkkaan Behavioristinen käsite koulutuksessa (anna porkkanaa ja keppiä). Itse olen huomannu et itsen palkitseminen tuottaa ihmeen hyviä tuloksia. Esim. jos menen kaupassa siideri hyllyn ohi noin vaan saan ostaa itselleni vaik pikku korun tai uudet sukkahousut.
Univaikeudet on kyl vittumaisia.
Itellä ei nyt onneks niitä oo. Mut joskus on ollu, ja pahoja.
Sen ensimmäisen kolmen huonosti nukutun (1-2h/yö) yön jälkeen alkaa pirullinen noidankehä, jossa kroppa käy ylikierroksilla ja jotain hormooniahan se sit alkaa kehittää, adrenaliini??? tjsp. Siitä eteenpäin nukkuminen vain vaikeutuu. Tuota kun jatkuu vaikka viikon verran käykin sillee, et ees 100-200mg levozin ei nukuta kun sen tunnin-kaks.
Ittellä moiset on menny ohi sillai, et ottaa vaik iltakymmeneltä levozinin tai pari, ja sitte tizanidiinillä i.v laittaa ittensä nukkumaan, niin saa ehkä sen 6h nukuttua, seuraavana iltana sama, ni sit nukkuuki jo 8-10h.
Tuosta on sit helpompaa lähtee rakentaan uutta päivärytmiä.
Mun unenlaatu on mystisesti parantunu ku oon saanu halittavan viereeni ![]()
Mun unenlaatu on mystisesti parantunu ku oon saanu halittavan viereeni
Joo ja välillä ne toimii ERITTÄIN päin vastaisesti, tasaisen epäsäännöllisesti… ![]()
onko kellään mitään hyvää neuvoo… hyvää lääkettä…etc…
eli olen kärsinyt koko elämän uni ongelmista…eli olen 19v… ja pahimmat ongelmat on alkanu pari vuotta sitten… ja nyt olen noin 5kk syöny lääkkeitä…
aloitin mirtzapin 15mg ja tenox20mg tarvittaessa mut mirtazapiinista ei ole ollu minulle mitään hyötyä
joten olen joutun syömään joka ilta viimeiset 4kk tenoxia… annos on pysyny siinä 20mg joskus 40mg…
ja nyt kk sitte mukaan tuli klotriptyl… ja valittelin lääkärille ettei voi olla enää normaalisti päivällä…
ko alkaa lihakset nykimään ahdistamaan ja olo ei lähde ennenkuin saa bensto annoksen… joten se määräs
peratsinia 2mg aamuisin… mut se oli huono lääke… se vaan siirsi oloja pari tuntia eteen päin että pysty
koulu päivän olla ettei ala ahdistaan ja pää hajoamaan… mut ilta päivällä alko sama taas…
nyt kävin lääkärillä että haluan vaihtaa peratsin pois en vaan halua syödä sitä… ja siitä ettei mirtazapiinista
ole mitään apua… no nyt lähti kaikki vanhat lääkkeet pois ja vaihto ne sertalin 50mg aamuisin ja
opamox 15mg aamuin illoin…
tuolla tenox mirtazapiini klotriptyl kombolla pystyi nukkumaan sen 4-5h yössä…
mut tolla opamoxilla en nuku ollenkaan
… hikoilen vaan sängyssää ja välil saattaa torkahtaa puoleks tunniksi
…
No just! En ole vuosiin nukkunu ku tunti pari,sammuneena sit,mut ei oikeeta unta. Tuntuu uskomattomalta,et voisi oikeesti nukkua/levätä vaikka 8 tuntia!???
No just! En ole vuosiin nukkunu ku tunti pari,sammuneena sit,mut ei oikeeta unta. Tuntuu uskomattomalta,et voisi oikeesti nukkua/levätä vaikka 8 tuntia!???
juu en tarkoittanutkaan etteikö tuo 4-5h per yötä riitä minulle…
en nukkunu ennen lääkitystä lähellekkään noin paljo…
mut nyt sitte tullu se että tarvis päivälläkin jonkin kaveriksi
ja katselee vaan kelloo millon saa ottaa uni lääkkeet…
ja nyt noi päivälääkket ois iha hyvä mut ei paljoo auta…
eikä noilla unta saa…
siksi kysynki oisko joku lääkee mikä ois hyvä rentoututtava päivällä…
mut sillä ois myös väsyttävää vaikutusta enemmän kuin tolla opamox…
noi vois heittää pois ei tee mitään…
vai kannattaako ottaa eri bentso illalla ja eri päivällä…