Unien näkeminen

Huomenta Plinkin väki,

Heräsin ahdistavaan oloon aamuyöllä. En ensin ymmärtänyt , mistä on kysymys, mutta sitten näkemäni uni alkoi palautua mieleen. Olin siirtynyt alkoholin juomisesta huumeiden käyttöön. Käytin tabletteja ja jotain (nestemäistä) huumetta. Unessa olin sitä mieltä, että alkoholinjuojat ovat luusereita ja huumeidenkäyttäjät “parempaa” väkeä. Käytön salaamisen tarve oli kova unessa ja toimin aineen välittäjänä muille. Pakkasin ja piilotin huumepaketteja kuljettamista varten.

En ole koskaan kokeillut huumeita, enkä ole ollut niistä kiinnostunut.

Uni oli hyvin todentuntuinen ja erittäin ikävä olo siitä jatkuu edelleen. Uskon kuitenkin unien olevan tärkeitä viestejä alitajunnalta, joten ahdistuksen tunteen tuleminen ja hyväksyminen lienee osa raitistumisprosessia. Alitajuntakin on mukana tässä raitistumisessa, se kai on hyvä asia.

Viime yö meni täälläkin outojen unien ja valvoskelun välimaastossa. Aloin vihdoin miettiä, kuinka paljon tosiaankin olen viinejäni lipitellyt ja kuinka paljon alkoholi onkaan vaikuttanut arkeeni, mielialaani ja perheeseeni. Antabushoitoni tuntuukin nyt entistä tärkeämmältä. Enää ei voi tuudittautua siihen, että nytpä ryhdistäydyn, vaan apua pitää nöyrtyä hakemaan. Aamulla harmitti, kun kuulin mieheni joutuvan ylitöihin, enkä siis pääse aa-palaveriin. Sunnuntaina on seuraava kokoontuminen, joten silloin viimeistään pääsen ottamaan seuraavan askeleen. Onneksi löysin tämän palstan niin voin käydä lukemassa teidän juttuja ja marista omaa kurjaa oloani.
Ja outojen unieni joukossa oli kyllä helmi: Siivosin takapihaamme ja terassiamme, jotka olivat törkeässä kunnossa. Sisälle oli tullut kulkukoiria ja kissoja, joita kävin välillä hätistelemässä. Paula Koivuniemi tuli puutarhaan laulamaan: “Sua vasten aina painautuisin”. Siinä mietin, että miten onnekasta, Koivuniemi laulaa, kun mä siivoan… Enkä edes iskelmää valvemaailmassa kuuntele. Että mitenköhän tuonkin tulkitsisi :smiley:
Raitista tätä päivää !

Joitko Resilaria? DXM on rautaa! :laughing:

Itse olin unissani juhlissa, joissa jouduin selittelemään kaikille etten ota. Jouduin myös tappeluun ison äijänkörilään kanssa, joka paiskoi mua hiuksista pitkin baaritiskiä. Alitajuntani ei ole kovin sofistikoitunut…

Minäkin ryppään joka yö. Onneksi vain unissani. Tarina kulkee useimmiten siten, että havahdun yht’äkkiä siihen, että olen vahingossa tai epähuomiossa alkanut juomaan. Olen unohtanut olla selvinpäin. Minulla on raittiutta takana vasta kuukausi ja muutama päivä päälle, viimeksi kun puolitoista vuotta sitten yritin raitistua, niin unet olivat samankaltaisia. Eivätköhän ne unetkin ajan kanssa raitistu, kun alkoholi muuttuu päivä päivältä vähäpätöisemmäksi asiaksi.

Höh! Minä herään välillä useitakin kertoja yössä, enkä IKINÄ muista uniani. Näen varmasti mutta en muista. Olisi kiva tietää mitä juttuja päänuppi öisin prosessoi, mutta kun ei.

Joskus aamuisin, kun torkun uni-valvetilan rajoilla, näen joitain ihan pimetä pätkiä ja muistankin ne just silloin. Mutta noustessa ne on sitten jo unohtunut, muistan vaan että jotain pimeetä unta näin :smiley:

Tällaista tää minun unien näkeminen on ollut aina, ihan sama nukkuuko kännissä, krapulassa vai selvin päin.

Hyvää yötä ny sit kumminki :smiley:

Juomaunet kuuluvat asiaan, varsinkin ensimmäisen raittiin kuukauden aikana, mutta kyllä niitä voi tulla
satunnaisesti myöhemminkin uniin, juomisia tai muuta sekoilua. Niistä ei kannata panikoitua, mutta herättyään
voi tehdä parannusta niistä ja kieltää ne, eli että ei hyväksy edes sitä että unessakaan on ryypännyt tai käyttänyt
huumeita. Tarkoitus tosiaan on olla raittiina 24/7, eikä sallia alkoholistiselle mielelle mahdollisuuksia operoida
millään tasolla. Unia ei tietenkään tarvitse vastustaa, mutta niille juomaunille ei saa antaa sellaista hyväksyvää
sallivuutta, vaan jos mahdollista on, niin unessa voi pyrkiä raitistumaan myöskin. Pääsääntöisesti itse en toisaalta
välitä ollenkaan, mitä unia näen, joskus ne ovat sekounia, joskun todentuntuisia, mutta who cares. Pääasia, että
on raittiina tänään.

Kyllähän unissa kaikenlaista tapahtuu. En tunne tapahtuman mekaniikkaa tarkasti, mutta suurin osa jutuista on ihan päivän asioiden purkaantumista -tosin kyllä usein holtittomassa ja sekavassa muodossa. Varma tapa nähdä painostavia unia on syödä itsensä ähkylle ennen nukkumaan menoa.

Enpä juuri uniani muista, ja tuskin ne sen kummempia ovatkaan.

Just hiljattain silti näin ubya joka liittyi ryyppäämiseen.

Aamun aikaan, siinä ennen heräämistä -lienee muutenkin se aika jonka uni jää mieleen- näin unta että sängyssäni makasin - ja ihan selvä krapula oli.
Hiukan siinä kävi sellainenkin ajatus mielessä että mitäs minä nyt tällä lailla olen pääni kipeäksi ryypännyt, enhän minä muuten ole vuosikausiin juonut lainkaan.
Ei se unessa niin maatamullistava juttu ollut, muistan semmoisia miettineeni että tämä nyt sitten on vaan kärsittävä, ja kai tämä sitten ihan hyvä opetus on, muistutus siitä että itsensä siinä saa kipeäksi.
Muistan vielä sitä kovin murehtineeni, että löytyyköhän koko huushollist edes buranaa tähän särkyyn . aika harvoin kun tarvitaan.

Heräsin siihen, ja päätä särki. Ei se sen kummempi juttu kai ollut. Päänsärkyä minulla on aika harvoin, ja kun nyt sitten jostain syystä semmoinen tuli, niin aivot, nukkuessani, oikaisivat, ja löysivät olosta selvät krapulan tuntomerkit.

Buranaakin löytyi, aamukahvit keittelin ja sillä se meni. Ei tuo uni vielä vaatinut kaldealaista unienselityskirjaa eikä soittoa päivystävälle unienselittäjälle.

Paljon useammin muuten unissa tuherran jonkun hankalan työtehtävän kanssa -toisinaan homma luistaa ja joskus taas olen täysin kykenemätön eteen tullutta hommaa tekemään.

Fyysisellä ololla ja meneillään olevilla arkipäivän asioilla siinä tuntuu olevan kytköksiä… mutta ehkä ei kannata tuostakaan suurta murhetta ottaa, niin kauan kuin uni kumminkin maittaa eikä uniaan pelätä tarvitse.

Erään nyt jo edesmenneen ryhmätyö-gurun mukaan unia voi käyttää ongelmien ratkaisuun. Hänen mukaan ratkaisu pitää vain tilata itseltä itselle unityönä.

Kai Vakkuri on kirjassaan “Sinä kirjoitat kirjan” samoilla linjoilla. Jos haluaa nähdä unta jostakin tapahtumasta tai saada ratkaisun johonkin niin on tietoisesti ajateltava sitä asiaa tai aihepiiriä ennen nukahtamista.

Jotkut sanovat että unien tarkoitus on viedä henkisellä tasolla keskenjääneet prosessit loppuun. Heidän mielestä uni kuin uni on hyvä juttu, homma etenee…

Aikoinaan on minulla ollut alkoholin avulla aiheutettuja liskojen öitä. Niissä olen esim. kävellyt tiellä jossa on vesilammikoita. Vesilammikoista on hyökkäillyt 0.5-1 metrisiä liskoja ja ne ovat pyrkineet tarraamaan jalkaan kiinni.

Raittiina heräsin, mistä olen onnellinen. Suht rauhallinen yö takana. Sekalaisia unia, joissa seikkaili työnantajiani vuosien varrelta. Tunsin kovaa kaipuuta entiselle asuinpaikkakunnalle ja kuljin siellä nähtävyyksiä katsellen. Hotellimajoitus oli niin surkea ( telttapatjoja eteisaulassa), että oli pakko matkustella takaisin kotiin. Mutta miten ihana oli herätä ja ajatella, että nämä aamut tulevat olemaan juurikin näin mukavia tulevaisuudessakin - kunhan pidän pääni selvänä. Nyt alkaa syksyn läträys kaduttamaan ja ahdistamaan. Suren kaikkia niitä viikonloppuja, jotka pilasin itseltäni ja perheeltäni.

Minulle unet ovat ihan selkeästi olleet tila, jossa ilmeisesti mieleni on työstänyt paljon kaikkia alitajuntaan työnnettyjä juttuja, jotka ovat joskus sinne varastoituneet. Eli nyt se käsittelee niitä asioita joita esimerkiksi silloin juodessa sillä viinalla epäonnistuneesti yritti ratkoa. Nyt kun sillä on tosiaan aikaa ja tilaa levollisesti tuota prosessia tehdä.

Paljon olen nähnyt unia tänä aikana asioista ja ihmisistä, paljon sellaista negatiivista jotka olin jo ehtinyt unohtaa. Sitten herätessä tajuaa, että mikäs se tuokin uni oli ja ahaa! niin se tuli nyt tuokin asia mitä en enää muistanutkaan vedettyä tietoisuuteen ja näin heitettyä menemään. :slight_smile:

Juomaunia tulee vieläkin aina joskus. Ne ovat aina niitä samoja. Joko isäni on taas ratkennut juomaan (tämän yhdistän ainakin ihan selvästi siihen, että mieli käsittelee nyt niitä kaikkia syvälle haudattuja tunteita, joita se alkoholistin kanssa kasvaminen tuotti) tai sitten itse vain havahdun yhtäkkiä siihen, että olen ryypännyt itseni ihan täyteen känniin. :confused:

Joo edellisenä yönä olin dokannut muutaman päivän ja oli maanantai ja olin melko selvänä ja
tarkoitus oli taas jatkaa ja laskeskelin pieniä femman seteleitä ja kelloa, koska kauppa aukeea,

eli voi näitä olla milloin vaan, yleensä eniten nukkuessa ja pitkän aikaa ja ilman syytä, paitsi
että aivoissani on muistijälki menneestä hyvin vahvana ja alitajunta työstää näitä asioita,

jos päivällä on plinkissä aivan kuten koira ulisee unissaan kavereiden kanssa telminnästä,
mutta ei se haittaa mua, kumpikaan näistä asioista niin paljoa, etten sitä menoa kattelis…

Kyllä minulla nyt näyttää unimaailma tekevän töitä tämän alkoholiongelman voittamiseksi kovastikin. Kun en ryhmiin/terapiaan tms. - ainakaan vielä - uskalla hakeutua, niin olkoon uniterapia sitten plinkin lisäksi hyväksytty itsehoitomuoto.

Terveisiä taas painajaisten maailmasta. Uskalsin ottaa kunnon päiväunet, koska maanantaina ei tarvitse mennä töihin :sunglasses: .

Unessa olin ottanut lemmikkieläimekseni karhun ja suden, sekä sudenpennun. Kaikki meni aluksi hyvin, mutta kun karhu ja susi alkoivat tulla täysikasvuisiksi, niin aloin huolestua, että ne voivat hyökätä emäntänsä kimppuun ja tappaa minut.

Onkohan lievää vertauskuvallisuutta alkoholiongelmaan???!!

Mietin eri vaihtoehtoja, miten pääsisin näistä pelottavista “lemmikeistä” eroon. Onko kenellläkään tutullani asetta, jolla ne voisi lopettaa? Ei ollut. Sitten mietin, että lukitsen kaksi petoa yhteen huoneeseen ja nälissään tappavat toisensa. Pelkäsin kyllä, että ovi ei ole tarpeeksi vahva pitämään petoja yhdessä huoneessa. Ratkaisua ei ehtinyt tulla, kun taas heräsin ahdistavaan oloon. Muistelin myös minulla olleen isokokoisia ja äänekkäitä papukaijoja, jotka silloinen naapuri auttoi päästämään päiviltä, kun en enää kestänyt niitä.

Eläintenystäville tiedoksi: minulla ei oikeasti ole lemmikkiä. :laughing:

Unessa oli myös kohtaus, jossa olin metsässä ja pääsin vierestä seuraamaan, kun leijonaemo synnyttää pennun. Jostain syystä leijonaemo antoi tämän pennun minun syliini heti synnytyksen jälkeen ja pentu oli tietenkin pieni ja suloinen. Mutta jo silloin tiesin, että en voi pitää pentua, sillä se tulee kasvamaan isoksi ja vaaralliseksi petoeläimeksi.

Tässä näemmä tallustavat päivätajunta ja alitajunta samaa matkaa alko-ongelman voittamiseksi.

Olen edelleen kroonisesti väsynyt, nyt onneksi lomaa ja lepoa. Ehkä tämä tästä. Unimaailmani on edellisillä raitistumisyrityskerroillani myös ollut vilkasta ja heräilen helposti yöllä, ehkä siksi muistan uniani.

Haa!

Noita eläinaiheisia unia on minullakin!

Useammin kuin kerran olen unissani karhunkin kanssa istuskellut jossain ojanpenkalla, jopa jollain tasolla keskustellen asioista ja hyvin keskenämme toimeen tullen.
Ja kuitenkin unessakin sen jotenkin olen tajunnut, että tämä ei välttämättä ihan turvallista ole. Ja toisaalta taas olo on aivan mukavanleppoisa ja kaveriillinen.

Mutta… ei tuolla tarvitse olla mitään tekemistä esimerkiksi alkoholiongelman kanssa. Enkä oikein usko että onkaan, kun ei siitä alkoholista ole enää vuosiin mitään murhetta ollut.

Selityksiä unille tietysti löytyisi, mutta kun ovat nekin keskenään kovin ristiriitaisia, aina selittäjän omista katsomuksista riippuen, niin olkoon sillään.

Mutta, teenpä minä unissani kaikenlaista muutakin kivaa… niistä vois hiukan sensuroimalla tehdä oikein pitemmän jutun :laughing: :laughing: :laughing:

Mulla on ihan sama juttu! Olenkin meinannut kysyä kokeneemmilta koska tämä menee ohi jos menee… Olen ollut nyt 53 päivää juomatta. Ekojen viikkojen aikana ei ollut juomaunia juurikaan, mutta nyt ihan riesaksi asti. Ehkä alitajuntani jotain yrittää viestiä, mutta ei ole viesti tullut tietoisuuteen asti. No, ainakin ymmärrän unista entistä selvemmin etten tahdo juoda!

Ja kiitos Grape neuvoista, kokeilen ensi yönä tuota ajattelutapaa. Usein jo unen aikana pystyy vaikuttamaan tapahtumien kulkuun jos illalla on pohtinut asioita.

Raitista viikonloppua kaikille ja hyviä unia :slight_smile:

Puoli vuotta ilman viinaa -ja kyllä, unissani maistelen aina silloin tällöin. Semmonen hauska juttu, että unissanikin totean, etä hetkinen, mites tässä näin kävi, tässähän menee raitistelut hukkaan. Mutta viina ei myöskään mene päähän. Ehkä se on joku alitajunnan viesti, että nyt on hyvä, turha alkaa kokeilla tätä hommaa enää. Mutta voi helvetti niitä painajaisia joskus tenuttelun jälkeen, ei mitään järkeä. Nykyään en painajaisia näe, tai jos näen ne on kevyttä kauraa. Joskus kauan sitten liskojen yöhön liittyi myös nk. unihalvauskohtaukset ja ne on kaikkein epämiellyttävimpiä. Kaloja, ötököitä ja tiesmitä limanuljaskoja vilisi unissa. Ei ole ikävä ei. Nyt voi katsoa kauhuleffoja jos haluaa valvepainajaisia. Se on vapaaehtoista ja huomattavasti miellyttävämpää.

Olisipa kiva nähdä uni, jossa oivaltaisi riippuvuuden olevan menneen talven lumia. Pistetäänpä tilaukseen! Joskus olen muuten herännyt unessa unesta, jolloin pääsee aika lähelle sitä tunnetta, että voinko olla varma olevani nytkään hereillä…

Unihalvaukset ovat minullekin tuttuja, aivan hirveätä kun ei pysty liikkumaan, hengitys salpautuu ja pakokauhu iskee. Näitä on tullut ilman alkoakin, mutta ei onneksi enää pitkään aikaan.

Melkein mikä tahansa on mahdollista unessa.
Olen silloin tällöin onnistunut näkemään ns selkounia, eli unessa tiedän näkeväni unta -ja voin myös vaikuttaa unen kulkuun.
Lentäminen ja kaikenlasien materian siirrot ovat ihan ok, ja monenlaista kivaa siinä voi uneksia.

Mutta, ainakin omalla kohdallani olen huomannut, että siinä ns. selkounessakin minulla on ihan ne samat moraaliset rajat ja arvot, samanlainen suhtautuminen muiden ihmisten arvoihin ja koskemattomuuteen, oikeuksiin jne, eli ei siinä ihan mitä tahansa voi toisilla teettää eikä itselleen saada :laughing: :laughing: :laughing:

Ja lisäksi, hiukan liian lyhyiksi nuo selkounet tahtovat jäädä. Just kun pääsee juoneen kiinni ja lkaa miettimään mahdollisuuksiaan muuttaa maailma unessa haluamakseen, alkaakin herääminen.

Jotkut unia tutkineista ovat sitä mieltä, että ihminen pystyy harjoittelemalla näkemään selkounia niin halutessaan. Saattaapa olla, en ole asiaa kummemmin tutkinut.

Ja harvinaisia nuo kokemukset sitten ovat kohdallani olleetkin.

Viime yönä näin taas vakiouneni. Olin juopotellut ja ihmettelin maani myyneenä, miten tässä kävi näin. Kadutti aivan tolkuttoman paljon. Ah, sitä heräämisen riemua.
Mulle ryypiskelyunet on tosi terapeuttisia, koska niiden kautta pääsen kokeilemaan, mitä selvään päähän juominen merkitsisi minulle.

Ennen raitistumista ryyppäysunet olivat enemmän sellaisia ihania vetäytymisiä ryypiskelyn, tiedottomuuden, välinpitämättömyyden ja pullon maailmoihin. Nautin niistäkin unista tuolloin todella paljon ja toteuttelinkin niitä tietty.

Unet ovat tosi tärkeitä mulle. Silloin, kun en näe unia, olen yleensä todella väsynyt ja jumissa henkisesti. Vilkkaat unet antavat mulle voimia todella paljon. Ja tietoa siitä, missä sieluni vaeltaa.

Mietin, että näinkö unta vai onko tämäinen ketju olemassa valveillaolon aikana.

Unettomuus se vasta paha asia onkin. Valitsen mieluiten eläväisen rankat painajaiset.
Kemianteollisuuden käyttö menneessä on vaikutuksellaan osittain poistanut unet,
mutta itse nukkuminen toimii kympillä.

En tiiä onko bentsovuosien lopullinen seuraus, että
A) unet on tukahdutettu muistamattomiin
B) näkee vain samoi pätkiä, osa möykkyinä
C) harmaat jaksot vuorottelevat laatuleffojen kanssa

Muuttuuko tämä joskus tai ei koskaan, ei mulle ole mitenkään saman tekevää.
Olen kokenut nukkuja ja haluan tulla vielä paremmaksi ja kehittyä jatkuvasti.
Pelkkä pintauninen huttu ei saa mua fiiliksiin. Unissa on joskus jännempää
kuin todellisessa elämässä, mutta nuutuneisuus vaivaa, sekä hieman moraaliton ja
kovaääninen juopottelu toisinaan, mutta ei aina.